Sunnuntain skitsojutut

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
tuoreempi lancisti
Viestit: 180
Liittynyt: 20.04.2003 21:38

Viesti Kirjoittaja tuoreempi lancisti »

50- ja 60 lukulaiset autot saisi kyllä vapauttaa kaikista käyttö ym. maksuista. Sen verran piristävät päivää kun tulevat tiellä vastaan.

70- luvun puolesta välistä eteenpäin ja 80-luvun vakioautotuotokset taasen saataisiin minunpuolestani määrätä vaikka paaliin. Niissä on ilmeisesti vain tähdätty "japanilaiseen" tuotantotehokkuuteen ja silmänilo on unohdettu kokonaan.

Ikipäivänä kyllä ei ole harrasteautoilla ajaessa mieleen tullut, että meno olisi turvallisempaa kuin nykyautolla ajellessa... ABS- jarrujakin arvostelevaa väkeä yleensä yhdistää se, että heillä ei ole autoa jossa on ABS jarrut (vaan kokemuksen syvä rintaääni syntyy "firman pakulla"- heitetystä keikasta) ja heidän vuotuiset ajokilometrit jäävät vähiin.
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Samoilla linjoilla turvallisuusjuttujen kanssa. Itse kiihkoilin aikoinaan turvatyynyjä vastaan, mutta nyttemmin tuntuu että pienempi paha on auto rytyssä kuin henkilövahingot...

Ajan tuomat viat sähköjärjestelmissä yms. ovat vääjäämättä edessä, mutta niin kauan kuin toimivat ovat varmasti ainoastaan plussaa. Ja nykyautojen massakin on toista luokkaa kuin 80-lukulaisissa. Eli vaikka turvalaitteet eivät toimisikaan, massa puhuu...

Harrasteautot ovat toki asia erikseen. Niillä ajetut kilometrit kohdistuvat pääasiasssa kesäaikaan ja hyviin keleihin sekä alan tapahtumiin. Itse en ainakaan tule antamaan graleani enää muiden käsiin. Nyttemmin tulossa arkikäyttöön 90-luvun loppupuolen VAGin tuote.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuohon valheelliseen turvallisuuden tunteeseen tuudittautuukin iso osa uudella autolla ajavista - ainakin tutkimusten mukaan - ja seurauksena on isompi riskinotto liikenteessä ja muutenkin vaarallisempi ajotapa. Sinänsä typerää kun sillälailla ulosmitataan kaikki ne loistavat turvallisuuteen liittyvät keksinnöt joita noihin autoihin on tehty. Tottakai itse autot ovat turvallisempia. Vanhemmassa autossa, etenkin pienessä, ei tosiaan ole kovin turvallinen olo kun meno ei ole tasaista ja kuuluu kaikenmaailman meteliä... :lol:

Toisaalta eipä jälkimmäinen tuo ole itseä kauheasti haitannut - se vaan muistuttaa siitä että vain märkä läntti jää jäljelle yleensä millä tahansa autolla maantienopeudesta kolaroivasta.

Noista turvalaitteiden toimivuuksista toki on syytä olla huolissaan ja ihan varmasti tulevaisuudessa katsastuksessa syynätään noita hyvin tarkkaan. Toisaalta jos turvallisuusnäkökohdista puhutaan niin esimerkiksi hallitusti kokoon painuva korirakenne tuskin lakkaa toimimasta (ellei kori ole pahasti hapantunut!) - massasta en näkisi paljon olevan ainakaan toista autoa vastaan kolaroitaessa apua koska tulevaisuudessahan kaikki muutkin autot ovat näitä painavia, nyt uusia autoja.

Niin, tosiaan on ABS-jarrullinen auto perheessä (enkä asu vanhempieni luona) :lol: Tuohon 'mikä auto pitäisi pistää paaliin' en vaivaudu kommentoimaan... :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tuoreempi lancisti
Viestit: 180
Liittynyt: 20.04.2003 21:38

Viesti Kirjoittaja tuoreempi lancisti »

vvieri kirjoitti:Niin, tosiaan on ABS-jarrullinen auto perheessä (enkä asu vanhempieni luona) :lol:
Onko sähkövika hyydyttänyt Villen rekatan Vaasanväylän varteen ja Ville siirtynyt ABS- jarrullisen auton päivittäiseksi pääkäyttäjäksi? :shock: :wink:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei, sähkö- ja alustaviat ovat noita saksanseisojia varten, ainakin mun kokemuksen mukaan. Oletkos vaiti, tai lähetän sulle kuvan Escortin sulakeboksista. :lol:

Aika paljon tulee liikennöityä kuitenkin tuolla uudemmalla kulkineella jos on koirat mukana, kun mun autoja eivät tule sotkemaan. Vaasanväylällä ei tällä viikolla ole toimintaa kun allekirjoittanut lomailee tallissa rentoutumalla. 8)

Tuon edellisen viestin kirjoitettuani jotenkin aavistin että kohta sataa... :roll: :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tuoreempi lancisti
Viestit: 180
Liittynyt: 20.04.2003 21:38

Viesti Kirjoittaja tuoreempi lancisti »

No, tsemppiä vaan talliin! Pistä penkki rokkaamaan.

Lomalaista kadehtivana vaikenee... :(
Mr.N
Viestit: 395
Liittynyt: 03.05.2003 16:16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mr.N »

Tuo on ihan totta, että osa uudemmilla autolla ajavista tuudittautuu usein ABSien, ESPien plus muiden kirjainyhdistelmien turvalliseen maailmaan. Talvisin osa ihmisistä luottaa myös talvirenkaidensa jatkuvaan mahtavaan pitoon, joskus jopa enemmän kuin omiin ajotaitoihinsa. :wink:

Onhan noita kuultu, että talvella jos yrittää viedä nykyautoa luisussa mutkassa niin hyvin äkkiä siinä on jouduttu matkustajaksi kun auto alkaa tekemään omia ajolinjojaan.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jep, ja jos itellä näyttää siltä että turmio tulee, niin painanpa sitten kaasua lisää, ettei jäis kituun rollaattoriin.
Pienistä sekunnin osistahan siinä on toisaalta homma kiinni ja moottoripyöräilijänä tiedän miten tienliikkujana riskit minimoidaan, koska prätkän kyytissä ei ole turvatyynyjä ja sitten kun kolisee, niin kolisee kunnolla.
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

joo samoilla linjoilla nestehukan kanssa että ei kiduta vaan kuollaan

no tuosta massasta että on vähän kaks piippunen juttu....

turvallisia nuo lisälaittet ovat jos ei ole oikein varma omasta ajosta mutta onhan noissakin vikoja.

turvallisimpien koskaan suuniteltujen autojen joukkoon kuluu varmasti fiat x 1/9 enkä muitakaan näistä koppakoslista menisi haukkumaan (kuulemma lada 1200l tuli toiseksi jossain 80 luvun puolessa välissä tehtyyn testiin) jos epäiliöitä on bertonen suunitelmille löytyy niin käykää ihmessä tuolla xweb issä ja katsokaa moniko on törmännyt isompaan ja mitä on tapahtunut
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kopan turvallisuudesta niin lada ei tosiaan ole mikään kevyt verrattuna esim C- Kadettiin eli painoa taitaa olla jopa hieman enemmän kuin B - Asconassa, obelixeja harrastava kaverinikin katteli purkamaani ladaa taannoin ja meinas että onpa siinä paljon rautaa :wink: Eli on luullakseni kohtuu turvallinen jos vain helmat ehjät ettei matkustamo mene lyttyyn, kattohan on aikas tukeva kun prässätty kunnolla muotoonsa....eli kiitosta vaan italiaan.

Nappikset painaa muistaakseni jotain välillä 960 - 1000 kg (sedan / farmi)
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
karibukantoula
Viestit: 49
Liittynyt: 05.11.2003 17:31
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja karibukantoula »

Pakko osallistua itsekin keskusteluun hiukan..
niin ladahan on vähän turhankin tuhtia tekoa, ei mene kasaan juuri ollenkaan törmäyksessä mikä taas aiheuttaa suuren riskin loukkaantua sisällä..
Nykyautoissa sitten taas on kaikki kokoonpainumis systeemit jne..
eli jos vähänkin törmää johonkin niin turhan edes kuvitella että pikku oikaisulla selvitään.. (auto ½ metriä kasassa tyyliin)
ja siihen tulee lisäksi kaikki turvatyynyjen uusimiset eli n 2000€...
On se tästä ennenkin mennyt...

Fiat Uno 75 SX I.E 90'
Saab 9000 Turbo 16 85'
Honda Accord 1.6 EX 89'
Toyota Corolla lb 93'
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

karibukantoula kirjoitti:Pakko osallistua itsekin keskusteluun hiukan..
niin ladahan on vähän turhankin tuhtia tekoa, ei mene kasaan juuri ollenkaan törmäyksessä mikä taas aiheuttaa suuren riskin loukkaantua sisällä..
Nykyautoissa sitten taas on kaikki kokoonpainumis systeemit jne..
eli jos vähänkin törmää johonkin niin turhan edes kuvitella että pikku oikaisulla selvitään.. (auto ½ metriä kasassa tyyliin)
ja siihen tulee lisäksi kaikki turvatyynyjen uusimiset eli n 2000€...
Puhutaan jostakin 80-luvun autosta, Peugeot 309, ja yks satakiloinen kaveri aikanaan kännipäiten istui sellaisen nokkapellille, kun oli tottunut Taunuksen nokkapelliin nojaamaan. No, kasaanhan se meni nokkapelli, ja vaikka tapahtuman jälkeen ponnahtikin ennalleen, niin selvä jälki siihen jäi tapahtuneesta. Ilmeisesti nämä nykyautot ovat vähän tuon tyylisiä.

Meikäläisen -69 caprin nokkapellille saisi hypätä varmaan hirvi, ennenkuin sen muoto muuttuisi mihinkään, ja kyllä Mirafiorinkin nokkapelli tanssimista kestää, on se joskus nähty "hurjina nuoruusvuosina". Oli muuten joku pelannut ristinollaakin sen mirafiorin nokkapellillä jollakin terävällä esineellä. Ei tosin minun omistaessani, mutta siihen oli vaan roiskittu väriä päälle, eli ristinollapeli paistoi läpi näkyvästi :lol:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Heheh, joskus tuli juhannusfestareilla sammuttua Regatan katolle.. :lol: ei jäänyt jälkiä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mielestäni tuo elektroniikka riittää kun se on polttoaineen syötössä ja sytytyksessä. Toisinaan tulee E-sarjalaisella taksimersulla ajeltua jossa nuo esp:t sun muut. Etupäässä ajelee hiekkateitä niin sellainen hiekkatie johon on juuri vedetty 5cm mursketta pintaan on tuolle esp:lle aivan täysi järkytys kun rupeaa jarruilla nykimään sitä autoa mihin sattuu eli yleensä aliohjaamaan rankasti. Eikä tuota saa edes pois päältä :evil:

edit: luimpahan vielä että abs:t pakollisiksi 7/04. Mihin tämäkin maailma on menossa...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin