Trailerin veto & ajokorttiluokat

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
viiat
Viestit: 342
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja viiat »

Pitäisi huomenna 850 fiude trailerilla siirtää toiselle puolelle suomea ja on vähän epäselvää pitääkö reissulla olla e- kortillinen kuski.
Soitin ihan poliisille ja asiaa kysyin ja vastaus oli senverran ympäripyöreä, että ajattelin varmistella vielä täällä.
Veturina toimisi b- mallin vectra. Fiiatti on riisuttu täysin paljaaksi koriksi. Kiinni fiudessa on enää akselistot ja ratti siirtelyä helpottamaan. Ei kai tuon enää pitäisi kovin paljoa siis painaa...
Trailerista en tarkemmin tiedä kuin että siinä on jarrut & kippi (eli ei varmaankaan ihan pienimmästä päästä).
Yhdistelmän kokonaispaino jää reilusti alle kolmen puolen tonnin ja valveutunut veikkaukseni traileri & fiiatti yhdistelmän painoksi jotain 700 ja 900 kilon väliltä. Tuo vektrahan on joku palttiarallaa 1300 - 1400 kiloa.
Joku joskus jossain sanoi, että mikäli yhdistelmän kokonaispaino on alle 3500kg ja että trailerissa on jarrut, saa sitä kortillani vedellä. Ajokorttini on BC.
Poliisisetä totesi, että "tulkintani mukaan et varmaankaan saa sitä vetää" noin vartin ajokorttiluokkien vatvomisen jälkeen. Hän katsoi, että kärryn kokonaispaino saa olla kaikissa olosuhteissa (jarruilla tai ilman) 750kg ja BC- kortilla veturina voisi toimia vaikka kuorma-auto. Eli aina tuon 750kg.n ylitykseen kärryn painossa tarvitsee vähintään pikku Een korttiin.
Onko näin, vai sillain toisin päin?
Pikku eellinen kuskikin tuolle reissulle kyllä on, aprikoin vain tässä onko tuo kuski suotta mukana...
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossa se on selitetty aika ymmärrettävästi:
http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
Eli menee auton ja perävaunun rekisteriotteiden tutkinnaksi. Jos perävaunun kokonaismassa (eli oma paino + kantavuus, ihan sama lastaatko käytännössä siihen kaljakorin vai Cadillac Escaladen) ylittää yhtään auton omamassan, tarvitset pikku-E:n. Samoin, jos auton + perävaunun yhteinen kokonaismassa ylittää 3500kg.

Kuten huomaat, sillä, paljonko Fiat painaa, ei ole paljon merkitystä. Vain sillä, paljonko perävaunulla saisi mahdollisesti kuljettaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
viiat
Viestit: 342
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja viiat »

Kiitoksia :)
Arvasin, että täällä on perus poliisia fiksumpaa väkeä 8)
Heräsi kysymys tuon vectran sopivuudesta veturiksi, täytyypä kysellä trailerin omistajalta noita kriittisiä numeroita...
Täytyypi näköjään rueta miettimään tosissaan tuon pikku een ajamista korttiin, kun tuntuu tuo c olevan aika turha omilla ajoillani. On jo ties kuinka mones kerta,kun hommat menee hankalaksi kortin riittämättömyyden takia, vaikka kuorma-autoa saisi ajella..
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mulle on joskus sanottu, että kortti katotaan kokonaispainojen mukaan, mutta auton vetokyky kärryn todellisen painon mukaan. Kai tuo pitää yhä paikkansa että kärryllä saa viedä kevyempää tavaraa vaikka auton vetokyky ei kokonaismassalle riittäiskään?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, ainakin tuon edellämainitun weppisivun perusteella auton kytkentämassaa verrataan kärryn omamassaan + kärryllä olevan kuorman todelliseen massaan.

Onneksi tuli aikoinaan haettua pikku-e silloin kun se oli 'alennusmyynnissä' eli 90-luvun alussa kun säännökset muuttuivat. Toisaalta ei sen ajaminenkaan kärryä vetäneelle ihmeellinen homma ole, pari kaveria tuonkin on tehnyt. Tietysti taas rahanmenoa lisää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja jape »

auton kytkentämassaa verrataan kärryn omamassaan + kärryllä olevan kuorman todelliseen massaan
siis vetoauton omaamassaa ei saa ylittää kilollakaan kärryn kokonaismassassa > näin tulkitsen minä sen luettuani tuon webbi sivun b-kortin osalta !

mielenkiintoinen yhtälö:

x merkkinen 9 henkilön h-auto vs saman merkkinen 5 hlö pakettiauto

omamassa 2380kg vs 1990kg
tekninen suursallitkok massa 3330kg vs 2990kg
tieliikenteessä sallit suur kok massa 3140kg vs ????? (ei oo otetta käsillä)
perävaunun massa jarruin 1542kg vs 1990kg
perävaunun massa jarruitta 454kg vs 750kg

tällä h-henkilö autolla ei saa vetää edes jarrutonta perävaunua ilman pikku e:tä mikäli kärrin kokonaismassa on 750kg (yleistä)
tähän h-autoon ei saa ottaa kyytiin 9:ää 90 kg kaveria vain max 9 hlöä 80kg :)
pikku e:llä jarrullisella trailerilla (omamassa 670kg) saa vetää terveisiä ei siis audin a4 quattroa josta saa maksettavaa 340e ylipaino sakkoa (sakon kirjoituksen yhteydessä poliisi väitti asenteessani olevan vikaa...asenteessani on vikaa tämäkin sakko on ulosmitattu.....)

yllä olevassa esim.autossa on ~200hv kun taas 4x4 hiacella vm 88 2.4d (80hv ? ) saa nyhtää 3500kg jolla meinasin kuolla 10 vuotta sitten v*tutukseen traileri perässä ja racing kyydissa pohjoisesta tullessa ennen tamperetta olevilla ylämäissä kun hiacen mittari näytti 50-60 km/h

onko vikaa ymmärryksessäni vaiko jossain asetuksissa ?
Viimeksi muokannut jape, 12.09.2011 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja ose »

Järjen kanssahan näillä ei ole mitään tekemistä. Työmaan peruslaiskalla Mitsu L200 Double Cab 74 kW saa vetää 2700 kg kärryä, se ei vaan juurikaan sillä liiku. Vanhalla Bensa Transitilla (2,0 l Taunuksen kone) saa vetää 1500 kg. VW Transporter 4 WD, 5 syl 60 kW saa vetää 1800 kg..
Land Rower STW 110 safari roof 47 kW sai vetää 3500 kg...
Omalla Fiat Bravolla Mjet jossa on noin 105 kW saa vetää vain 1300 kg kärryä, raskaampikin tulee perässä...
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin ja vaikka Bravo komiasti jaksaa vetää isompaakin kärryä niin myös se isompi kärry vie mukavasti sen kevyemmän Bravonkin lepikkoon kun sellainen tilanne tulee :roll: . Siitähän tuossa on enemmän kysymys että vetoautossa on riittävästi massaa kuin siitä että mikä jaksaa tehon puolesta vetää mitäkin..

Hyviä pointteja kyllä tuolla trailerikeskuksen sivuilla - esmes se että tuollaisella 3550kg:n kuorma-autolla ei saa vetää C1E-kortilla kuin auton omamassan painoista kärryä!
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja ose »

-HH- kirjoitti:Niin ja vaikka Bravo komiasti jaksaa vetää isompaakin kärryä niin myös se isompi kärry vie mukavasti sen kevyemmän Bravonkin lepikkoon kun sellainen tilanne tulee :roll: . Siitähän tuossa on enemmän kysymys että vetoautossa on riittävästi massaa kuin siitä että mikä jaksaa tehon puolesta vetää mitäkin..
Bravo nyt kuitenkin painaa enemmän kuin ennen raskaana autona pidetty 220 D mese, ja jarrut tuossa on paremmat kuin yhdessäkään muussa listassa olevassa.

Hyviä pointteja kyllä tuolla trailerikeskuksen sivuilla - esmes se että tuollaisella 3550kg:n kuorma-autolla ei saa vetää C1E-kortilla kuin auton omamassan painoista kärryä!
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja Luigi »

On nuo valmistajatkin jotenkin oudosti niitä vaunupainoja määritelleet. Esim. Lybra 1515kg, jarruttoman kärrin paino 400kg, Punto 9xxkg, sama paino. Ja eikös joku neliveto-Hiace ollut, jolla jarruttoman kärrin paino on 0kg? Tipo4-sarjalaisista Saabilla oli aika reilut valmistajan sallimat vetopainot verrattuna muihin. Liekö sitten Alppien läheisyys hillinnyt Etelä-Eurooppalaisten speksausintoa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Joo omassa käyttis rimpulassa jarruton 450kg ja jarrullinen 2800kg.Vähemmän kyllä tarviikaan jarrutonta hinailla mutta kuitenkin.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu kun onhan tuokin kiinni myös vaikkapa voimansiirron kestävyydestä ja muusta rakenteesta. Eikös Väyrysessäkin ole automaatilla iso kärrypaino?

Noita 70-80 luvun autojen omamassoja katsoessa kannattaa muistaa että nykyautoissa omamassassa on mukana 75kg extraa kuljettajan painon myötä ja jarruistakaan ei ole hyötyä jos ne vetoauton pyörät on kohti taivasta lepikossa. :roll: Ja kyllä jarrutonta kärryä vetäessä ne jarrut kovemmilla on - pistää vaikka tonnin painoisen jarruttoman kärryn perään niin huomaa miten se kärry sitä autoa työntää :mrgreen:

Lähinnä vaan se että kyllä noihin max.vetopainoihinkin yleensä joku syy on...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Koukkupainoihin vaikuttaa myös auton rakenne, jos valmistajan mielestä koukun kiinnitys auton rakenteisiin ei kestä tiettyä enempää, ei tehosta tai massasta ole iloa...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Itellä tuli muistutus lappu kun maxi boxerilla vetelin puntoa.
Punto painaa jotain 1200kg ja kärri 450kg bökseri 2200kg + ryönät päälle.
Jotain c1e olis pitäny olla.
On se vaan niin paljo vaarallisempaa hinata kun on rekisteröity kuorkiksi , tällähän ei pääse edes ylinopeutta :mrgreen:
Mut minkäs teet ku ei taidot riitä, vaikka sain kyllä jatkaa kotiin asti.

Sitä vaan miettii kummalla lähtee hinaamaan tolla pikku ducatolla 2.0 ja 190Nm vai iso boxeri 2.8 ja +500Nm
Mut kait se sit on turvallisempaa tuon pienemmän kanssa :mrgreen:
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Trailerin veto & ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Vaihtoehtona on kiltisti maksaa autovero niin ei tarvi murehtia C1E:tä ja voi ilman perävaunua tiputella satasta :wink:
Fiat Uno Turbo i.e -88
Vastaa Viestiin