Vanhahko kompura

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuli hankittua tuollainen sopivasti sisäänajettu tanskalainen kompura 60l säiliöllä, vm. -63:
http://kuvablogi.com/nayta/3194229/
Säiliö vaikuttaisi olleen jo tuolloin kierrätyskamaa, liekö purkaneet vanhoja Kriegsmarinen U-veneitä tms... No olisihan hirvittänyt suorilta ottaa käyttöön ainakin 15-20v käyttämättömänä ollutta painesäiliötä, vaikka se onkin uutena koeponnistettu 30 kilolla, tyyppikilven mukaan. Joten vettä täyteen ja painepesurilla jotain rielu 20kiloa painetta muutamaan otteeseen, tuli testattua:
http://kuvablogi.com/nayta/3198963/
Uusi painekytkin tuli hankittua Biltemasta, sun muuta pientä osaa. Ihan asiallisesti tuntuu pelaavan.
http://kuvablogi.com/nayta/3212994/
Moottori ei ole alkuperäinen, nyt on Strömbergin kolmivaihemoottori 1.5kW ja 1420rpm. Ei tunnu liikoja rasittuvan tuossa käytössä. Paljonkohan tuollainen kompressori sietäisi kierroksia? Ja millaista öljyä noissa passaa käyttää? Laite lienee merkiltään Sabroe, firma on edelleenkin olemassa:
http://kuvablogi.com/nayta/3212995/

Tämmöinenkin tuli hankittua pahimpaan hätään:
http://www.harju.fi/tuotteet/einhell-sa ... elect/Card
Kyllä siitäkin kompuraksi on pikkuhommin, mutta melkoinen jyristäjä se on tuohon vanhukseen verrattuna.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu sellaisia nuo halavat pikkukompurat tuntuu olevan. Itellä varikkokompurana tuollainen öljytön Einhell joka on kyllä meteliä lukuunottamatta pelannut hienosti. Tai no pyörät ei pysy aina vauhdissa mukana kun ovat kiinni aika naurettavasti...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja arpati »

:P Ittelläkin vähän vanhempaa kalustoa tulossa käyttöön ts tuon nelipilarinosturin kaveriksi täytyy kunnostaa navetalle tuo atlas 8) Yritin sitä jo myydäkin kun tota roinaa rupee olemaan nurkat täynnä mutta onneksi ei kukaan ostanut :) Nosturin löytyminen kun vähän muutti suunnitelmia... :roll:

Kuva

Kuva

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

arpati kirjoitti::P Ittelläkin vähän vanhempaa kalustoa tulossa käyttöön ts tuon nelipilarinosturin kaveriksi täytyy kunnostaa navetalle tuo atlas 8)
No huh tuossahan alkaa olemaan jo kalipeeria 8)
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja arpati »

Midi^ kirjoitti:
arpati kirjoitti::P Ittelläkin vähän vanhempaa kalustoa tulossa käyttöön ts tuon nelipilarinosturin kaveriksi täytyy kunnostaa navetalle tuo atlas 8)
No huh tuossahan alkaa olemaan jo kalipeeria 8)
Painoa on ainakin kun ei kolmeen pekkaan noussut pakettiautoonkaan eli hallitunkilla avitettiin ja hinattiin auton viereen pitkin peltilevyä kun ei vaan noussut :lol: Tuottohan ei ole mahdoton kun vain 3.3 kW moottori ja paineetkin kai jää suht miedoiksi kun vain yksivaiheinen puristus...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

meikäläinenkin harrastaa pääosin näitä vanhan kansan laitteita.
tuommoisen kompuran joskus rakentelin. tähtikolmio käynnistimen laittelin ja uuden kompressorin vanhan stenhoj tilalle.
http://kuvablogi.com/nayta/3219905/
paine ilman verkko pitäisi rakennella , 2" putkea olisi jo hommattu.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
NesteHukka

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Valovirta halpiskompuroista noi Strong hihnavälitteiset on suht hyväkshavaittuja, mut on niissäkin yks perusvika. Tehokkain valovirtamalli ei parin samanlaisen koneen "otannalla" jaksa kovalla pakkasella lähteä pyörimään. Molemmissa ensiasennusöljyt, että en tiedä miten paljon vaikutusta saisi niillä. Kaveri poltti vielä moottorinkin omastaan, kun oli ohittanut jotain suojauksia, ja pakkasella oli käynnistysnappi pompannut itellänsä päälle... Mulla on lämpimissä tiloissa, mutta kerran oli patteri pois päältä, niin sai sille lohkolle antaa lämpöpuhallinta jonkinaikaa.
Tuottoa pitäisin jopa hyvänä, kun melkein vinguttelee siinä missä 5 kilowatin väljäks kuluneella voimavirtakompuralla.

...ja noi suoravetokompurat kyl tosiaan käy senverran kierroksilla, että ääntä löytyy... Ei mitään käytännön kokemusta itellä tuotonsuhteen.
NesteHukka

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

...ja Arpatilta mulla on Fiatin lohko dieselkoneella pyöritettäväks kompuraks... Vielä on tekemättä, mutta mitenkähän noi sylinterit kannattaisi laittaa, että saisi kaksivaiheisen, kun yleensähän toinen vaiheista on isompi? Onkohan siinä oikein muuta vaihtoehtoa kun vaan laittaa kaks ja kaks?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joskus aiemminkin oli juttua, mutta mihin päädyttiin eli mitä öljyä kompuraan joka ei ole lämpimässä sisätilassa. Normaali täyssynteettinen moottoriöljy?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vanhahko kompura

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuohon vanhukseen laitoin yksiasteista SAE30-pienkoneöljyä (purkissa lukee "Valmistaja Pelena Oy, Lahti", eli ei mitään merkkikamaa todellakaan), mikä vastannee aika hyvin kompuran aikakauden öljyjä. Koneen kyljessä on lasiputki joka näyttää öljyn pinnan, muttei mitään merkintää oikeasta pinnankorkeudesta. Liekö sitten oltava ihan ylhäällä, vaiko niinkuin oli minulle tullessakin, eli reilut 3/4 putken pituudesta? Öljypurkissa mainostettiin sopivan ympärivuotiseen käyttöön :lol: , mutta sisätiloissa tuo kompura tulee olemaan, vähintäänkin jossain 5-10 asteen lämpötilassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin