Vanhahko kompura
Vanhahko kompura
Tuli hankittua tuollainen sopivasti sisäänajettu tanskalainen kompura 60l säiliöllä, vm. -63:
http://kuvablogi.com/nayta/3194229/
Säiliö vaikuttaisi olleen jo tuolloin kierrätyskamaa, liekö purkaneet vanhoja Kriegsmarinen U-veneitä tms... No olisihan hirvittänyt suorilta ottaa käyttöön ainakin 15-20v käyttämättömänä ollutta painesäiliötä, vaikka se onkin uutena koeponnistettu 30 kilolla, tyyppikilven mukaan. Joten vettä täyteen ja painepesurilla jotain rielu 20kiloa painetta muutamaan otteeseen, tuli testattua:
http://kuvablogi.com/nayta/3198963/
Uusi painekytkin tuli hankittua Biltemasta, sun muuta pientä osaa. Ihan asiallisesti tuntuu pelaavan.
http://kuvablogi.com/nayta/3212994/
Moottori ei ole alkuperäinen, nyt on Strömbergin kolmivaihemoottori 1.5kW ja 1420rpm. Ei tunnu liikoja rasittuvan tuossa käytössä. Paljonkohan tuollainen kompressori sietäisi kierroksia? Ja millaista öljyä noissa passaa käyttää? Laite lienee merkiltään Sabroe, firma on edelleenkin olemassa:
http://kuvablogi.com/nayta/3212995/
Tämmöinenkin tuli hankittua pahimpaan hätään:
http://www.harju.fi/tuotteet/einhell-sa ... elect/Card
Kyllä siitäkin kompuraksi on pikkuhommin, mutta melkoinen jyristäjä se on tuohon vanhukseen verrattuna.
http://kuvablogi.com/nayta/3194229/
Säiliö vaikuttaisi olleen jo tuolloin kierrätyskamaa, liekö purkaneet vanhoja Kriegsmarinen U-veneitä tms... No olisihan hirvittänyt suorilta ottaa käyttöön ainakin 15-20v käyttämättömänä ollutta painesäiliötä, vaikka se onkin uutena koeponnistettu 30 kilolla, tyyppikilven mukaan. Joten vettä täyteen ja painepesurilla jotain rielu 20kiloa painetta muutamaan otteeseen, tuli testattua:
http://kuvablogi.com/nayta/3198963/
Uusi painekytkin tuli hankittua Biltemasta, sun muuta pientä osaa. Ihan asiallisesti tuntuu pelaavan.
http://kuvablogi.com/nayta/3212994/
Moottori ei ole alkuperäinen, nyt on Strömbergin kolmivaihemoottori 1.5kW ja 1420rpm. Ei tunnu liikoja rasittuvan tuossa käytössä. Paljonkohan tuollainen kompressori sietäisi kierroksia? Ja millaista öljyä noissa passaa käyttää? Laite lienee merkiltään Sabroe, firma on edelleenkin olemassa:
http://kuvablogi.com/nayta/3212995/
Tämmöinenkin tuli hankittua pahimpaan hätään:
http://www.harju.fi/tuotteet/einhell-sa ... elect/Card
Kyllä siitäkin kompuraksi on pikkuhommin, mutta melkoinen jyristäjä se on tuohon vanhukseen verrattuna.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Vanhahko kompura
Juu sellaisia nuo halavat pikkukompurat tuntuu olevan. Itellä varikkokompurana tuollainen öljytön Einhell joka on kyllä meteliä lukuunottamatta pelannut hienosti. Tai no pyörät ei pysy aina vauhdissa mukana kun ovat kiinni aika naurettavasti...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Vanhahko kompura
Ittelläkin vähän vanhempaa kalustoa tulossa käyttöön ts tuon nelipilarinosturin kaveriksi täytyy kunnostaa navetalle tuo atlas 8) Yritin sitä jo myydäkin kun tota roinaa rupee olemaan nurkat täynnä mutta onneksi ei kukaan ostanut Nosturin löytyminen kun vähän muutti suunnitelmia...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Vanhahko kompura
No huh tuossahan alkaa olemaan jo kalipeeria 8)arpati kirjoitti: Ittelläkin vähän vanhempaa kalustoa tulossa käyttöön ts tuon nelipilarinosturin kaveriksi täytyy kunnostaa navetalle tuo atlas 8)
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Vanhahko kompura
Painoa on ainakin kun ei kolmeen pekkaan noussut pakettiautoonkaan eli hallitunkilla avitettiin ja hinattiin auton viereen pitkin peltilevyä kun ei vaan noussut Tuottohan ei ole mahdoton kun vain 3.3 kW moottori ja paineetkin kai jää suht miedoiksi kun vain yksivaiheinen puristus...Midi^ kirjoitti:No huh tuossahan alkaa olemaan jo kalipeeria 8)arpati kirjoitti: Ittelläkin vähän vanhempaa kalustoa tulossa käyttöön ts tuon nelipilarinosturin kaveriksi täytyy kunnostaa navetalle tuo atlas 8)
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
- eaton/holset power
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 20.10.2006 21:42
- Paikkakunta: Ruovesi
Re: Vanhahko kompura
meikäläinenkin harrastaa pääosin näitä vanhan kansan laitteita.
tuommoisen kompuran joskus rakentelin. tähtikolmio käynnistimen laittelin ja uuden kompressorin vanhan stenhoj tilalle.
http://kuvablogi.com/nayta/3219905/
paine ilman verkko pitäisi rakennella , 2" putkea olisi jo hommattu.
tuommoisen kompuran joskus rakentelin. tähtikolmio käynnistimen laittelin ja uuden kompressorin vanhan stenhoj tilalle.
http://kuvablogi.com/nayta/3219905/
paine ilman verkko pitäisi rakennella , 2" putkea olisi jo hommattu.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Re: Vanhahko kompura
Valovirta halpiskompuroista noi Strong hihnavälitteiset on suht hyväkshavaittuja, mut on niissäkin yks perusvika. Tehokkain valovirtamalli ei parin samanlaisen koneen "otannalla" jaksa kovalla pakkasella lähteä pyörimään. Molemmissa ensiasennusöljyt, että en tiedä miten paljon vaikutusta saisi niillä. Kaveri poltti vielä moottorinkin omastaan, kun oli ohittanut jotain suojauksia, ja pakkasella oli käynnistysnappi pompannut itellänsä päälle... Mulla on lämpimissä tiloissa, mutta kerran oli patteri pois päältä, niin sai sille lohkolle antaa lämpöpuhallinta jonkinaikaa.
Tuottoa pitäisin jopa hyvänä, kun melkein vinguttelee siinä missä 5 kilowatin väljäks kuluneella voimavirtakompuralla.
...ja noi suoravetokompurat kyl tosiaan käy senverran kierroksilla, että ääntä löytyy... Ei mitään käytännön kokemusta itellä tuotonsuhteen.
Tuottoa pitäisin jopa hyvänä, kun melkein vinguttelee siinä missä 5 kilowatin väljäks kuluneella voimavirtakompuralla.
...ja noi suoravetokompurat kyl tosiaan käy senverran kierroksilla, että ääntä löytyy... Ei mitään käytännön kokemusta itellä tuotonsuhteen.
Re: Vanhahko kompura
...ja Arpatilta mulla on Fiatin lohko dieselkoneella pyöritettäväks kompuraks... Vielä on tekemättä, mutta mitenkähän noi sylinterit kannattaisi laittaa, että saisi kaksivaiheisen, kun yleensähän toinen vaiheista on isompi? Onkohan siinä oikein muuta vaihtoehtoa kun vaan laittaa kaks ja kaks?
Re: Vanhahko kompura
Joskus aiemminkin oli juttua, mutta mihin päädyttiin eli mitä öljyä kompuraan joka ei ole lämpimässä sisätilassa. Normaali täyssynteettinen moottoriöljy?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Vanhahko kompura
Tuohon vanhukseen laitoin yksiasteista SAE30-pienkoneöljyä (purkissa lukee "Valmistaja Pelena Oy, Lahti", eli ei mitään merkkikamaa todellakaan), mikä vastannee aika hyvin kompuran aikakauden öljyjä. Koneen kyljessä on lasiputki joka näyttää öljyn pinnan, muttei mitään merkintää oikeasta pinnankorkeudesta. Liekö sitten oltava ihan ylhäällä, vaiko niinkuin oli minulle tullessakin, eli reilut 3/4 putken pituudesta? Öljypurkissa mainostettiin sopivan ympärivuotiseen käyttöön , mutta sisätiloissa tuo kompura tulee olemaan, vähintäänkin jossain 5-10 asteen lämpötilassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.