2T-öljyä tankkiin
2T-öljyä tankkiin
Olen kuullut huhuja että E10 bensalla ajettaessa lorautellaan desi tai pari tankkauksen yhteydessä 2T-öljyä "lisäaineeksi" tankkiin.
Vissiin haittaa moisesta ei ole ainakaan katittomassa autossa mutta onko tuosta sitten vastaavasti kukaan havainnut suurempaa hyötyäkään?
Vissiin haittaa moisesta ei ole ainakaan katittomassa autossa mutta onko tuosta sitten vastaavasti kukaan havainnut suurempaa hyötyäkään?
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Re: 2T-öljyä tankkiin
Mitähän tuon öljyn olisi tarkoitus tehdä bensakoneessa? Lisätä savutusta? Dieseleissä on joskus käytetty kompensoimaan "kuivan" talvilaadun huonompaa syöttöpumpun voitelua, mutta bensakoneessa... En ymmärrä, selittäkää.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 2T-öljyä tankkiin
Yleisesti ottaen bensaan sekoitettuna tietysti sylinterien voitelu paranee hiukan - perinteisestihän rata-ajossa on käytetty polttoaineen seassa risiiniöljyä moottorinsuoja-aineena muutenkin. Negatiivisena puolena on karstoittumisen lisääntyminen mutta raskaassa kuormituksessa karstan muodostuminen muutenkin on minimaalista. Katuajossa taas ei niinkään...
E10:n parjattuun 'syövyttäviin' ominaisuuksiin jos tuolla on vaikutusta, niin kiinnostaisi tietää. Käsittääkseni ei ole.
E10:n parjattuun 'syövyttäviin' ominaisuuksiin jos tuolla on vaikutusta, niin kiinnostaisi tietää. Käsittääkseni ei ole.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 2T-öljyä tankkiin
Ilmeisesti tarkoitus on saada jonkinlainen öljykalvo jäämään pinnoille, mutta ennemmin kannattaa käyttää 98:sia tai V-poveria.
2-t öljyjäkin on monenlaisia, jos jotain haluaa välttämättä käyttää, niin sitten sellaista joka on oikealle lämpötila-alueelle tarkoitettua.
Itse jättäisin tuon 2t-öljyn käyttämättä 4-tahtisissa moottoreissa ja 2-tahtiseen en käytä E10:ä, kun moottorin valmistajakin sen kieltää.
2-t öljyjäkin on monenlaisia, jos jotain haluaa välttämättä käyttää, niin sitten sellaista joka on oikealle lämpötila-alueelle tarkoitettua.
Itse jättäisin tuon 2t-öljyn käyttämättä 4-tahtisissa moottoreissa ja 2-tahtiseen en käytä E10:ä, kun moottorin valmistajakin sen kieltää.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: 2T-öljyä tankkiin
Niin, jos valmistajien mukaan 2-T öljy ei toimi E10:n kanssa niin tuntuisi sitten vielä kummallisemmalta kaataa sitä ylimääräisenä tankkiin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 2T-öljyä tankkiin
Villepä asian tiivisti järkeenkäypään muotoon.
Eipä se öljy sitä viinaa muuksi muuta vaikkakin usko siihen lienee ollut tämän villityksen innoitus.
Eipä se öljy sitä viinaa muuksi muuta vaikkakin usko siihen lienee ollut tämän villityksen innoitus.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Re: 2T-öljyä tankkiin
2-tahtisissa on oletus että bensiiniin lisätty etanoli liuottaa öljykalvon pois laakeripinnoilta, E5 on vielä sopivaa, mutta E10 on osalla valmistajista rajattu pois ja osa sallii sen käytön.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: 2T-öljyä tankkiin
2-tahtisissa oletus menee mielestäni väärin. Alkoholi on huono liuoittamaan öljyä
Ongelmaksi muodostunee se että 2t öljy ei liukenekkaan sinne polttoaineen sekaan kuten pitäisi. Tosin itse en ole koklannu EE kybällä, ei ehi.
Mutta olen sekoitellut monenmoisiua litkuja ja kas kummaa jokin neste eroittuukin omaksi faasiksi montaa eri plaatua sekoitettaessa...
Mutta muutoin letkuihin ym. alkoholi vaikuttaa yleisesti ilmaistuna syövyttävästi. Ja sitä ominaisuutta ei todellakaan öljyllä kumota.
Vanhoihin ajoneuvoihin on lisätty 2t öljyä ja ilmeisesti siittä on hyötyä kuten vvieri ilmaisikin.
Ongelmaksi muodostunee se että 2t öljy ei liukenekkaan sinne polttoaineen sekaan kuten pitäisi. Tosin itse en ole koklannu EE kybällä, ei ehi.
Mutta olen sekoitellut monenmoisiua litkuja ja kas kummaa jokin neste eroittuukin omaksi faasiksi montaa eri plaatua sekoitettaessa...
Mutta muutoin letkuihin ym. alkoholi vaikuttaa yleisesti ilmaistuna syövyttävästi. Ja sitä ominaisuutta ei todellakaan öljyllä kumota.
Vanhoihin ajoneuvoihin on lisätty 2t öljyä ja ilmeisesti siittä on hyötyä kuten vvieri ilmaisikin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 2T-öljyä tankkiin
Sama käsitys itselläkin että kaikki 2t-öljyt ei sekoitu eekymppiin. Siksi onkin tänä kesänä tullut sekoitettua ne öljyt 98:n joukkoon. Myös esmes kalvokaasareiden kanssa on ollut juttua että kumikalvot ei välttis lisääntyneestä etanolista tykkää.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 2T-öljyä tankkiin
Saab hyväksyy kuitenkin -79 eteenpäin E10 bensan kalvokaasuttimissa, en tiedä onko ongelmia kun viimeinen suappi lähti talosta n. 10 vuotta sitten.-HH- kirjoitti:Sama käsitys itselläkin että kaikki 2t-öljyt ei sekoitu eekymppiin. Siksi onkin tänä kesänä tullut sekoitettua ne öljyt 98:n joukkoon. Myös esmes kalvokaasareiden kanssa on ollut juttua että kumikalvot ei välttis lisääntyneestä etanolista tykkää.
Re: 2T-öljyä tankkiin
Hiukan aihetta sivuten, korjaamonpitäjä epäili nykyisten bensojen olevan ylipäänsä liukkaampia kuin vanhat? Tuossa mielessä E10 voi olla jopa parempi jos ongelmana on että kalvot ei tahdo pysyä paikoillaan? Vaikka en sitä silti pienkoneisiin kokeile.. Tosin uudemmassa B&S kaasutinmallissa taitaa olla vähän suunnitteluvikaakin, eli siellä on joku paikka josta kalvot tahtoo luiskahtaa pois paikaltaan. Tuli tämä havaittua käytännössä kun parin aukomisen jälkeen ei saanut kumpaakaan ruohonleikkuria enää käymään kunnolla vaikka mitä teki, vaikka kalvoissa ei silmämääräsesti ollut mitään vikaa. No uusilla kalvoilla molemmat hyrisee hienosti. Eli kannattaa noissa aina ekana vaihtaa muutaman euron kalvo ja sytytystulppa ennenkuin edes epäilee muuta vikaa. Toisessa taisi olla kalvovikaa uudesta asti kun käy paremmin kuin uutena.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net