KÄSISSÄNI ON!...

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sivulla 60 olevassa kuvassa ainakin. Käytännön esimerkithän ovat TC:n kansien todistaneet, että kanavaa nostamalla on päästy parhaisiin tuloksiin ja usein jopa täytetään kanavan lattiaa.

No, tutkimuksethan tuppaavat aina etenemään ja käsitykset muuttumaan. Siksi kiinnostaakin että mitä nykyisessä opuksessa sanotaan. No, varmaan ennenpitkää mullakin on tuo uusin painos hyllyssä, ei sitä malta ostamatta jättää. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja väisänen »

squishbandin
Tarkoittaako tämä paljealuetta että se hoitas seoksen homogenisoitumisen? :roll: Jos niin sanoisin että kakka on jo housussa...
NesteHukka

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Aika moni kirjoittaja on sitten väärässä, jos paljealueella ei ole merkittävä vaikutus asiaan. Ei minusta TC:n virikansissa kyllä kanavissa ole mitään merkittäviä pyörteilyn aiheuttajia, mutta pitäis joskus jonkun savukoneen kanssa katsoa, että miten se ilmavirta siellä elää. :oops:

Ainaskin pattimäntien kanssa paljealueen merkitys korostuu.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu kyllä kyllä.
Enkä minä sitä väitä etteikö palje efekti toimi.
Mutta eikös se ole kuitenkin sellainen liian myöhään saatiin aikaan hyvä pyörteily efekti jos aattelee että yläkuolokohdasta siihen korkeimman paineen alkamiskohtaan on enää 10 astetta matkaa. Saatikka että huonosti sekoittunut seos on sitten jo palanut melkoisen tovin ennenkö palje efekti tekee tehtävänsä.

Ainakin mitä on uskominen vanhoihin tutkimuksiin niin nämät kaksiventtiilitekniikalla tehdyt puolipallopalotilat vaativat korkeampia oktaanilukuja polttoaineelta mitä muut palotilatyypit.
Siksi korkeakattoisten puolipallojen käyttö varsinkin siviilipeleissä kummeksuttaa minua suuresti. Okei siihen saa suuret venat mutta siihen se sitten jääkin. Virikäytössä on tietenkin oiva ratkaisu mutta niinkö kulutuksen kannalta ei todellakaan ole sitä.

Sinällään hassua mutta muinoin oktaaniluvun nosto oli olevinaan kallista puuhaa :roll:

Savu varmasti ihan hyvä mutta sitten kansa sen kaasun pitää virrata tarpeeksi nopsasti.

Ja anteeksi oteen jauhaminen :)
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos nyt palataan alkuperäiseen niin nyt noita olisi hieman rupukunnossa 80 puntaan tarjolla. Vähän kannessa jälkeä ja pari sisäsivua rutussa, mutta muuten virheettömiä.

Oma kirjani lähtee keskiviikkona postiin. Uskon että tuolla tälläinen noviisi pärjää loppuelämänsä. Huhu myös kertoi että Suomeen oli lähetetty toinenkin kirja jo tuossa viime loppuviikosta. :)
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, ainakin kirja nro 403 majailee nyt mun kämpillä. :mrgreen: Onhan vanhaan testamenttiin verrattuna tuo paksumpi ja muutenkin isompi ja kokonaan väreissä, mikä omalta osaltaan selittää hintaa. Kuvia on enemmän, esimerkiksi kannen kanavan ja sumpun tekemisestä tarkempia kuvauksia. En vielä paljon ehtinyt lehteillä kun eilen vasta hain postista, mutta vaikuttaa kyllä kelpo ostokselta.

Ainakin siitä 'lievästi pintavaurioituneesta' piti oikein etsimällä etsiä sitä naarmua, joten tokkopa tuo halvempikaan kovin pahassa kunnossa sitten on. :lol:

Jos vielä palje-efektiin hetkiseksi palataan niin se edesauttaa lähinnä polttoaineen syttymistä kauttaaltaan, seoksen sylinterissä tulisi olla kyllä jo muutoin hyvin homogenisoitunutta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

väisänen kirjoitti:Juu kyllä kyllä.
Enkä minä sitä väitä etteikö palje efekti toimi.
Mutta eikös se ole kuitenkin sellainen liian myöhään saatiin aikaan hyvä pyörteily efekti jos aattelee että yläkuolokohdasta siihen korkeimman paineen alkamiskohtaan on enää 10 astetta matkaa. Saatikka että huonosti sekoittunut seos on sitten jo palanut melkoisen tovin ennenkö palje efekti tekee tehtävänsä.

Ainakin mitä on uskominen vanhoihin tutkimuksiin niin nämät kaksiventtiilitekniikalla tehdyt puolipallopalotilat vaativat korkeampia oktaanilukuja polttoaineelta mitä muut palotilatyypit.
Siksi korkeakattoisten puolipallojen käyttö varsinkin siviilipeleissä kummeksuttaa minua suuresti. Okei siihen saa suuret venat mutta siihen se sitten jääkin. Virikäytössä on tietenkin oiva ratkaisu mutta niinkö kulutuksen kannalta ei todellakaan ole sitä.

Sinällään hassua mutta muinoin oktaaniluvun nosto oli olevinaan kallista puuhaa :roll:

Savu varmasti ihan hyvä mutta sitten kansa sen kaasun pitää virrata tarpeeksi nopsasti.

Ja anteeksi oteen jauhaminen :)
Minäkin kyllä liityn tähän OT:hen vielä (joskin tämän voisi siirtää omaksi ketjukseenkin).
Puhut nyt vähän kyllä ristiin. Korkeaoktaanista bensaa ei puolipallo palotila vaadi sen enempää mitä mikään muukaan, vaan kyse on ollut paremman tehon ja hyötysuhteen tavoittelusta, jossa taas sitten puristussuhdetta on lähdetty nostamaan senmukaan, mitä polttoainejalostamot ovat nostaneet oktaanilukuja.
Palotapahtuman kannalta puolipallo on hyvä, siitä ei päästä mihinkään, mutta pitää muistaa sekin, että puolipallo palotila ei ole puolipallo palotila silloin kun käytetään jotakin muuta kuin tasapäisiä mäntiä!! Pattimännät huonontavat kannen puolipallon ominaisuuksia palotapahtumassa, jolloin sytytysennakkoa joudutaan nostamaan reilusti. Nakutustaipumusta voi esiintyä tällöin herkemmin, jolloin ehkä kompensointi korkeammalla oktaaniluvulla voi auttaakin hieman. Juuri esim. TC plus korkeapattinen mäntä hyötyy paljealueesta erityisen paljon, koska se saa seoksen liikkeelle sytytystulpan suuntaan. Oma TC:ni korkeapattisilla ykskutosen männillä on hyvä esimerkki siitä, että sytytysennakkoa tarvitaan paljon paljealueesta huolimatta.

Sitten... ...jos seoksen pitäisi muodostua täydelliseksi jo imukanavassa, niin selittäkääs minulle sitten, että minkätakia taloudellisuuden nimissä vakionelipisteruiskuissa sitten ruiskusuutin on mahdollisimman lähellä imuventtiiliä? Onko seoksenmuodostuksen kuitenkin tarkoitus tapahtua vasta palotilassa? Imukanavassahan voi esiintyä myös bensan tiivistymistä pisaroiksi kanavan seinämiin.

Isompien venttiilien mahduttaminen tuskin on ollut myöskään puolipallopalotilojen yhteydessä insinöörien mielessä. Uskon että pääprioriteettinä on saada palotila, joka on teknisesti niin lähellä optimaalista, mitä teknisesti mahdollista. Sellainen olisi pallo, jossa tulppa on keskipisteessä, jolloin liekkirintamalla on samanpituinen matka joka suuntaan. Niinkuin kaikki ratkaisut, puolipallo tuo mukanaan hyvää ja huonoa.

Pros
- edes jotakin optimaalisen palotilan ominaisuuksista
- venttiilien virtaus on lähes tasavertainen joka suuntaan ahdistavien seinämien puuttuessa
- "läpihengittävälle" kannelle luontainen tekniikka
- Mahdollistaa melko suorien imukanavien käytön

Cons
- Riittävän puristussuhteen aikaansaaminen pakottaa joskus uhraamaan puolipalloperiaatetta pattimäntien kautta.
- Venttiilien välinen kulma mahdollistaa venttiili-venttiili kontaktin väärissä asennuksissa.

Enkö keksinyt muita huonoja puolia, hmm...

Mielestäni muuten aika erikoista, että TC:n tapauksessa moottori, jota on kasvatettu lähes väkisin alkuperäisistä mitoistaan, omaa tavallaan juuri sitä "kasvatettua (2 litraista)" huonomman palotilaratkaisun (jos ajatellaan taloudellisuutta yms...) 1.6 TC:n palotila on ideaalissa mielessä tavallaan liian suuri, että on saatu hyvänkokoiset venttiilit mahtumaan, ja tässä menetettyä puristussuhdetta on kompensoitu pattimännillä. Kompromissihan se on monen asian välillä, ja jo valmiiksi kilpamoottorimainen kompromissi, siinä missä kakslitu on perheautomaisempi kompromissi.

Äh, tulipa tekstiä, pitää lopettaa ennenkun tässä menee vallan solmuun omien tekstiensä kanssa :lol:
NesteHukka

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

väisänen kirjoitti:Ei minun ole croftin juttuja tarkoitus aliarvioida ei tod.
Mutta.
Jos intohimona on viritys niin eikö silloin se tehonkin määrä yritetä touhuta isommaksi mitä muilla.
Kilpakone ja sellattis max tehon luovuttava kone on mun mielestä aivan eri juttuja.
Onhan nuilla ritmo abarteillakin voitettu monia kisoja ilma rofteja.

Nyt kun tämäkin topikki meni mun takiani vituiksi niin jatkampa lisää :mrgreen:

Jos rofti olisi kaivanut sen kannen oikein ja olisi saanut padoistaan vielä enempi lyöntiä niin olisiko koneet sitten pysyneet läjässä.
Oliko syy "väärin" avartamiseen kuitenkin juurikin se että fiatin kone ei kaipaakkaan sitä max virtaavaa kantta...


Jos joku tilaa niin voisin tulla kimppaan (laskee rahoja)...
Olet oikeilla jäljillä, vähän väärällä asenteella vaan.
Mitä kilpakoneiden rakentaja muuta haluaa neuvoakaan, kun sellaisen moottorin rakentamiseen, mikä 1. Antaa kilpailukykyisen määrän tehoa 2. On edelliseen suhteutettuna riittävän hyvä ajettava 3. kohdalla 1 ja 2 ei ole mitään merkitystä, jos kone ei kestä kilpailua loppuun!!!!!

Luulenpa, että Croftilta ei paljon neuvoja heruisi, jos kertoisi rakentavansa konetta driftingiin, koska nämä "kaikki hevoset irti"-viritykset on just sitä rahankäryistä hommaa. Parhaat pisteet saa kun tuhoaa parhaiten renkaita, ja jos saa vielä rikki kone per kisa, niin oot voittaja. En kyllä itse lähtisi mukaan moiseen "urheiluun". Pappa kostar (tahallinen).

...ja maksimi virtaus... Mitä sillä on merkitystä. Pistää vakio pappatunturiin 35mm mikunin, niin kyllä riittää virtausta. Kaasarissa. Ei muualla, ja jos kanavisto olisikin sen kaasarin virtaaman tasalla, niin olisiko se heti niin tehokas, että kumi palaa kakkosellakin heti tyhjäkäynniltä lähtien... Niinpä... ;)
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Heh ihan hyvä että tulee juttua.
Pientä toisen ymmärtämisen käsityseroja taitaa olla ilmassa. Itse kun ajattelin että voinet mahdollisesti ajatella että se seos nimenomaan viimeistellään palje efektillä.


Mutta mutta. En minä väittänyt että seoksen pitää muodostua jo imukanavassa.
Itsehän kirjoitit että et havaitse tc koneessa ylimääräistä pyörteilyn aiheuttajaa imukanavassa. Ei joka asiaan voi tarttua tulee sekavaa tekstiä.
Nykyään ne sopat kun truutataan jo suoraan sylkkyyn. Tiedättekö mitä etua tästä saadaan?

Kyllä puolipallopalotila nyt vaan vaatii enempi oktaania. Esimerkiksi soho samoilla puristuksilla voi käyttää selvästi pienempää oktaanilukua. Kyllä näistä löytyy tutkittua tietoa vanhemmista insinööritöistä ym. tiimoilta.

Sellainen palotila joka on tehty mäntään ja on jo ihan oikeasti jo pallon kaltainen pyörteilyttääkin seosta todella hyvin (esimerkkinä vaikkapa hmm... taisi olla 5 pyttynen audin kone). Mutta nämät tc:n kaltaiset rakenteet eivät pyörteilytä seosta lähellekään yhtä hyvin. Oli sitten mäntä tasalla tai jopa kuopalla. On minullakin oppikirjoja joissa nämät puolipallopalotila ylistetään taivaisiin ja verrataan optimi pallo palotilaan.

Juu ja sen pattimäntähommelin kansa olen aivan samoilla linjoilla.
Samaten palotila ei tee maskia venttiilille. Tosin tämäkin kakkii vino tc:n tapauksessa ja isoilla venttiileillä palotila pitää kaivaa auki jos tahtoo että hyötyy isommista venoista.

Edit kakkii sana.
Viimeksi muokannut väisänen, 16.08.2011 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja väisänen »

NesteHukka kirjoitti:
Olet oikeilla jäljillä, vähän väärällä asenteella vaan.
Luulempa että en ole. Minä vaan kirjoitan niin epäselvän vittumaisesti...

Minähän laitoin että "Jos rofti olisi kaivanut sen kannen oikein ja olisi saanut padoistaan vielä enempi lyöntiä niin olisiko koneet sitten pysyneet läjässä.
Oliko syy "väärin" avartamiseen kuitenkin juurikin se että fiatin kone ei kaipaakkaan sitä max virtaavaa kantta..."

Eli karkeasti.
Jos kansi olisi virrannut enempi kannattaisi konettakin sitten kierrättää korkeammalla.
Taitaa tulla pitkäiskuisella tc:llä kestorajat vastaan.
NesteHukka

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mihinkähän tuo sitten voisi perustua, jos puolipallo vaatii enemmän oktaaneja? Oletko ottanut huomioon myöskin sen, että staattista puristussuhdetta ei voi suoraan verrata toiseen moottoriin, koska se ei kerro mitään käytännön puristuspaineista, staattinen puristussuhde kun ei ota millään tavalla huomioon nokka-akselin overlappia tai kaasun inertiaan liittyviä dynaamisen puristussuhteen muodostavia tekijöitä.

Mitä näihin "palotila männässä" ja bensiinin suorasuihkutus juttuihin tulee, niin kaipa niillä saadaan joitakin sellaisia hyötyjä, mistä suorasuihkutusdieselitkin ovat hyötyneet. Minä elän vielä 30 vuotta menneisyydessä moottorien suhteen. Nykyiset autot ja niiden moottorit ovat mielestäni niin hajuttomia ja mauttomia, että huomaan olevani hieman "pussihousu", masinisti.
Kun kurkkaan emännän Maksalaatikon konepellin alle, niin se jättää täysin tunnekylmäksi, vaikka konekin on käynnissä. Ei tunnu miltään. Autoista voitaisiin taas nykyään alkaa puhumaan vanhaan tyyliin "vaunuina". Autojen aika oli ja meni. :cry:
väisänen kirjoitti:Heh ihan hyvä että tulee juttua.
Pientä toisen ymmärtämisen käsityseroja taitaa olla ilmassa. Itse kun ajattelin että voinet mahdollisesti ajatella että se seos nimenomaan viimeistellään palje efektillä.


Mutta mutta. En minä väittänyt että seoksen pitää muodostua jo imukanavassa.
Itsehän kirjoitit että et havaitse tc koneessa ylimääräistä pyörteilyn aiheuttajaa imukanavassa. Ei joka asiaan voi tarttua tulee sekavaa tekstiä.
Nykyään ne sopat kun truutataan jo suoraan sylkkyyn. Tiedättekö mitä etua tästä saadaan?

Kyllä puolipallopalotila nyt vaan vaatii enempi oktaania. Esimerkiksi soho samoilla puristuksilla voi käyttää selvästi pienempää oktaanilukua. Kyllä näistä löytyy tutkittua tietoa vanhemmista insinööritöistä ym. tiimoilta.

Sellainen palotila joka on tehty mäntään ja on jo ihan oikeasti jo pallon kaltainen pyörteilyttääkin seosta todella hyvin (esimerkkinä vaikkapa hmm... taisi olla 5 pyttynen audin kone). Mutta nämät tc:n kaltaiset rakenteet eivät pyörteilytä seosta lähellekään yhtä hyvin. Oli sitten mäntä tasalla tai jopa kuopalla. On minullakin oppikirjoja joissa nämät puolipallopalotila ylistetään taivaisiin ja verrataan optimi pallo palotilaan.

Juu ja sen pattimäntähommelin kansa olen aivan samoilla linjoilla.
Samaten palotila ei tee maskia venttiilille. Tosin tämäkin paskoo vino tc:n tapauksessa ja isoilla venttiileillä palotila pitää kaivaa auki jos tahtoo että hyötyy isommista venoista.
NesteHukka

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

väisänen kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:
Olet oikeilla jäljillä, vähän väärällä asenteella vaan.
Luulempa että en ole. Minä vaan kirjoitan niin epäselvän vittumaisesti...

Minähän laitoin että "Jos rofti olisi kaivanut sen kannen oikein ja olisi saanut padoistaan vielä enempi lyöntiä niin olisiko koneet sitten pysyneet läjässä.
Oliko syy "väärin" avartamiseen kuitenkin juurikin se että fiatin kone ei kaipaakkaan sitä max virtaavaa kantta..."

Eli karkeasti.
Jos kansi olisi virrannut enempi kannattaisi konettakin sitten kierrättää korkeammalla.
Taitaa tulla pitkäiskuisella tc:llä kestorajat vastaan.
Hyvinkin olen samoilla linjoilla. Ehkäpä se croftin porttaus on ollut sen lukuisista kokeiluista jokin, joka on sillä hetkellä tuntunut hyvältä. Se on tosi, että pitkäiskuisen TC:n saa helposti hengittämään niin paljon, että alakerran mekaniikka, parhaista osistakin tehtynä, ei voi enää mennä kierroksissa ylöspäin ilman räjähdystä, ja mitä vaparikoneisiin tulee, niin silloin kun vääntö on optimoitu, ainoa keino lisätä tehoa on nostaa kierroksia...
Vastauksessani kyllä yritin ilmaista, että tuosta läjäänpysymisestä olen samaa mieltä.

Kannattaa etsiskellä jenkkiläisten Fordien puolelta juttuja mm. Indianapolis 500:ssa käytetyistä Boss kansista. Niissä on alan kirjallisuudessa sanottu olleen liian isot kanavat, jolloin ollaan ihan saman ongelman parissa mitä tässä, eli se että kun kansi toimisi parhaiten, niin kierroksia on koneelle jo liikaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kannattaa etsiskellä jenkkiläisten Fordien puolelta juttuja mm. Indianapolis 500:ssa käytetyistä Boss kansista. Niissä on alan kirjallisuudessa sanottu olleen liian isot kanavat, jolloin ollaan ihan saman ongelman parissa mitä tässä, eli se että kun kansi toimisi parhaiten, niin kierroksia on koneelle jo liikaa.
Kyllä. Olen tietoinen asiasta.
Ja venttiilin virtauspinta-ala että kanavakoko pitää erottaa toisistaan.
Mihinkähän tuo sitten voisi perustua, jos puolipallo vaatii enemmän oktaaneja? Oletko ottanut huomioon myöskin sen, että staattista puristussuhdetta ei voi suoraan verrata toiseen moottoriin, koska se ei kerro mitään käytännön puristuspaineista, staattinen puristussuhde kun ei ota millään tavalla huomioon nokka-akselin overlappia tai kaasun inertiaan liittyviä dynaamisen puristussuhteen muodostavia tekijöitä.
Erittäin hyvä pointti. Itse otan kyllä huomioon että vincamin täytös kun saadaan aivan varmasti paremmaksi mitä alkeellisella ammepalotilalla. Ja moni ammepalotila onkin todella surkea kaikelta kantilta katsottuna.
Koneita ei ole myöskään ajettu pelkästään max tehoilla vaan myös osakaasulla.
Minulla kun ei ole tuota laajaa tutkimustulosta mahd. saada käsiini niin en sönkkaa enempiä.

Nuot lukemani aineistot ovat vanhoja. Nuissa edes mainita 16 valve rakennetta.

Välillä oppikirjoja lukiessa alkaa pistää vihaksi kun esitetään kapeanlinjan teoriat. Homma fakta usko tähän ja piste.
Pitänee kaivaa vanha amiksen kirja ja laittaa suora lainaus palotila männässä rakenteesta.
NesteHukka

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

väisänen kirjoitti:
Kannattaa etsiskellä jenkkiläisten Fordien puolelta juttuja mm. Indianapolis 500:ssa käytetyistä Boss kansista. Niissä on alan kirjallisuudessa sanottu olleen liian isot kanavat, jolloin ollaan ihan saman ongelman parissa mitä tässä, eli se että kun kansi toimisi parhaiten, niin kierroksia on koneelle jo liikaa.
Kyllä. Olen tietoinen asiasta.
Ja venttiilin virtauspinta-ala että kanavakoko pitää erottaa toisistaan.
Mihinkähän tuo sitten voisi perustua, jos puolipallo vaatii enemmän oktaaneja? Oletko ottanut huomioon myöskin sen, että staattista puristussuhdetta ei voi suoraan verrata toiseen moottoriin, koska se ei kerro mitään käytännön puristuspaineista, staattinen puristussuhde kun ei ota millään tavalla huomioon nokka-akselin overlappia tai kaasun inertiaan liittyviä dynaamisen puristussuhteen muodostavia tekijöitä.
Erittäin hyvä pointti. Itse otan kyllä huomioon että vincamin täytös kun saadaan aivan varmasti paremmaksi mitä alkeellisella ammepalotilalla. Ja moni ammepalotila onkin todella surkea kaikelta kantilta katsottuna.
Koneita ei ole myöskään ajettu pelkästään max tehoilla vaan myös osakaasulla.
Minulla kun ei ole tuota laajaa tutkimustulosta mahd. saada käsiini niin en sönkkaa enempiä.

Nuot lukemani aineistot ovat vanhoja. Nuissa edes mainita 16 valve rakennetta.

Välillä oppikirjoja lukiessa alkaa pistää vihaksi kun esitetään kapeanlinjan teoriat. Homma fakta usko tähän ja piste.
Pitänee kaivaa vanha amiksen kirja ja laittaa suora lainaus palotila männässä rakenteesta.
...ja yllättävän usein myös merkkiuskollisuus on melkoisen vahvaa, eli jonkin kansiratkaisun kuvaaminen kirjassakin menee siihen ylistämiseen "miten hienon kannen" ovat tehtaalla suunnitelleet :)

Kyllähän moottoritekniikka on kaikkinensa vanhaa, no poislukien se mitä digitaalisella moottorinohjauksella on tullut muutoksia, mutta niinkuin usein sanon, että neliventtiilitekniikka ja kaksi sylinteriblockin kannen yläpuolista nokka-akselia oli jo toisen maailmansodan aikaan käytössä sotakalustossa. Toisinsanoen siis jos vanhoissa aineistoissa on tiedon suhteen jotakin puutteita tai asiavirheitä, niin silloin vika on aineiston kirjoittajan, eikä vanhentuneen tiedon. Vähän yleistin, ettei selitys venähdä...

Tässä valossa on kyllä kasiventtiili TC pystykone noussut itelläni arvossaan vielä entistäkin korkeammalle. Kompakti kevyt moottori, jossa mahdollisimman vähän liikkuvia osia. Hyvin virtaava kansi ja venttiilikoneisto joka vaatii hyvin vähän huoltoa. Ei turhantakia neliventtiilitekniikkaa, ettei liikkuvien osien määrä niiden osalta tuplaannu ja neliventtiilitekniikalla menetettäisiin ne puolipallo palotilan hyödyt. Neliventtiilikannestahan tulee palotiloiltaan enemmän tai vähemmän väkisin lähemmäs ammepalotilaa, mitä puolipalloa. Eriasia jotkut Ferrarin F1 moottorin kannes, joissa on ollut neljä venttiiliä/sylinteri puolipallonmuotoisessa palotilassa ja silti paininkuppimallinen venttiilikoneisto (huom, tämä on jo reilusti toistakymmentävuotta vanhasta Ferrarin F1:stä. Nykyäänhän ne kai toimii paineilmalla ne venat), niin mitenkäs miettisitte, että miten se homma on toteutettu, jos venttiilinvarsi ei olekaan 90 asteen kulmassa nokka-akseliin...

No, niissä oli nokka-akselit koneistettu siten, että nokat olivat kartioita! Siten että nokka siis oli toiselta sivultaan matalampi mitä toiselta, niin että vinossa olevaan venttiiliin nähden kosketuspinta oli samalla tavalla vinossa :D On jo aika kieroa mekaniikkaa!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: KÄSISSÄNI ON!...

Viesti Kirjoittaja vvieri »

16-naulaisen palotila on kylläkin keskeisine sytytystulpan sijainteineen parempi kuin täydellinenkin puolipallopalotila. Se on joissain asioissa jopa tärkeämpi parannus kuin lisääntynyt virtauspinta-ala venttiilien lukumäärän myötä.
Se on kyllä totta, että kallis moniventtiilirakenne ei ole TC:n aikakausina oikein kannattava kun kahdellakin on päästy riittävän hyvään tulokseen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin