Tekniikkakysymys

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
K4CE
Viestit: 527
Liittynyt: 23.04.2003 18:09
Paikkakunta: Itä-Suomi

Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja K4CE »

Eli:

Onko koskaan tullut sellaista tapausta vastaan, että vapaastihengittävä bensakoneinen auto päästäisi öljyä pakoputkestaan, ei nyt mitenkään valuttamalla, mutta esim. niin, että putken päästä saisi sormensa kosteaksi? Kuulin siis tällaisen väitteen, että näin olisi tapahtunut erään auton tapauksessa kesäaikaan (Saksassa valmistettu 2000-luvun tekele, takavetoinen, Suomi-auto, kohtuukilsat, vasta katsastettu, sis. OBD, ilman mitään mainintoja mahdollisesta öljyvuodosta tai mistään vastaavasta.)

Mietin vain, että onhan tuollaista ehkä tapahtunut ahdetussa autossa, jos vaikkapa turbo on viallinen, tai talvella huohotinjärjestelmä mennyt tukkoon, mutta ihan vapaastihengittävässä ja kesällä? Mistä tuollainen voisi kieliä, että öljyä edes pääsisi palamattomana pakoputken päähän saakka? Tai voiko edes teorissa olla tapahtunut noin? Voisiko öljy olla peräisin jostakin muualta kuin moottorista? Voisiko esim. auton pitempiaikaisempi seisottaminenkaan aiheuttaa muuten normaalisti toimivassa ja ainakin näennäisesti täysin ehjässä autossa tuollaista? Auto oli tiettävästi ennen ko. havaintoa seisonut tai ollut hyvin vähällä ajolla pari-kolme kuukautta.

Itsellä tulee mieleen, ettei tuo olisi ollut öljyä, vaan jotakin muuta esim. kondensaation seurauksena tai muuten ilmaantunutta töhnää, jota on kerääntynyt putken päähän.

Valitan, ettei mulla ole antaa parempia pohjatietoja arvailujen tueksi, mutta mielestäni kaikki oleellinen on tuossa edellä mainittu. Näihin on varmasti todella mukava lähteä arvuuttelemaan mahdollisia syitä...
Punto GT -94

http://kuvablogi.com/blog/2880/
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ihan venttiiliohjureista sitä öljyä pääsee sinne pakoputkeen palamattomana.
Auto kun seisoo niin valuttaa öljyä pakokanavaan.
Tai imukanavaan josta sitte pumputtaa ittensä pakopuolelle.
Kuumat olosuhteet luonnollisesti ohentaa öljyä joten en pidä tuota hommelia mitenkään kummana.
Kuitenkin venttiilivarren kumit kun tuntuu monesta pelistä jo uutena olevan tiessään.

Tottahan toki hyvänä plussana turbotkin sitten vuotaa öljyä.
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Yhdestä TC-koneisesta tuli putken päähän "tippukivi" öljystä ja syynä oli vain yksi paskaksi lyöty ohjurinkumi...öljyä meni 1L/300 km.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, naapurin entisessä Mazdassa oli pakoputken pää rasvainen kuin Warppurissa ikään. Pölläytteli kanssa oikein miehekkäästi. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat-boy
Viestit: 992
Liittynyt: 08.06.2005 17:05

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja fiat-boy »

Vanhat micran koneet syö öljyä ihan hullun lailla.
Kaveri valitti joskus kun ajelin vanhalla micrallani, että ei voi ajaa minun perässäni kun micra sylki öljyä sen tuulilasille.
Aina oppii jotain uutta
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mikähän niissä sitten kulahti? Mulla on tallissa sellainen harvinaisuus kuin öljyä syömätön Micran kone, mutta siitäkin on männät jo myyty jalompien ajoveuvojen harrastajille. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Lassin
Viestit: 91
Liittynyt: 23.02.2004 16:44
Paikkakunta: Kotka

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja Lassin »

vvieri kirjoitti:Mikähän niissä sitten kulahti? Mulla on tallissa sellainen harvinaisuus kuin öljyä syömätön Micran kone, mutta siitäkin on männät jo myyty jalompien ajoveuvojen harrastajille. 8)
Moi !

Mikä noissa micran männissä kiinnostaa? Pöydällä purettuna 1.2 K10 kone jota ei saa korjattua kansi/lohko ongelmien takia. Männät ja renkaat kohtuu hyvässä kunnossa.

t. Lassi
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja väisänen »

^Noit hassut käyttää micran mukeja ahtokäytössä. Melkosta hullun touhua :lol:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, 127:n moottoreissa niitä taidetaan joskus käyttää. Sellaiseen nuo omatkin muistaakseni menivät. Tosin tuo osina ollut kone tais olla litrainen (tai no en mä muista minkä kokoinen se vuoden 85 karvalakkimallissa on). Nimenomaan lohko, kansi ja muut rojut olisivat nyt sitten ylimääräisinä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

väisänen kirjoitti:Ihan venttiiliohjureista sitä öljyä pääsee sinne pakoputkeen palamattomana.
Auto kun seisoo niin valuttaa öljyä pakokanavaan.
Tai imukanavaan josta sitte pumputtaa ittensä pakopuolelle.
Kuumat olosuhteet luonnollisesti ohentaa öljyä joten en pidä tuota hommelia mitenkään kummana.
Kuitenkin venttiilivarren kumit kun tuntuu monesta pelistä jo uutena olevan tiessään.

Tottahan toki hyvänä plussana turbotkin sitten vuotaa öljyä.
Venttiilinohjureista kun puhutaan, niin osaakos kukaan sanoa, että miksi vanhoihin pystyTC-koneisiinkin on myyty tarvikkeena sellaisia venttiilinohjureita, mihin ei tule niitä tiivistekumeja ollenkaan? Miten kone, jossa alunperin on ne venttiilinohjurikumit, voi toimia ilman niitä savuttamatta?

Yllättävän pitkänkin aikaa muuten voi seissyt kone lykätä öljysavua, jos öljyä on valunut sylinteriin, ja varsinkin synteettiset öljyt ei niin helposti palakaan. Jos olette joskus (hyihyi) kokeilleet polttaa astiassa synteettisiä jäteöljyjä, niin sen syttymään saaminen on aikamoisen työn takana.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eikös myös alkupään TC-kansissa ollut sellaisia ohjureita (pakopuolella?) jossa ei ollut tiivisteitä...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tekniikkakysymys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä, ihan ensimmäisissä pakopuolella. Mullakin on yksi tai kaksi tuollaista kantta. Pronssiohjureilla varustettuja.

Samoin ainakin korjausmanuskan mukaan ensimmäisissä sohokoneissa pakopuolella ei ollut kumeja.

Paininkuppi tietysti suojaa vähän ettei öljyä kovin paljon ohjuriin mene, ja silloin tietysti ei niin haitannutkaan jos kone vähän käynnistyksen yhteydessä pölläyttää. Ohjurit pysyvät muuten noissa koneissa varsin hyvässä kunnossa kun on riittävä voitelu, äskettäin yhtä avo-Triumphin konetta ihmettelin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin