mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

ajattelin että täällä kun pyörii muutamia metallialan osaajia jotta mistä saisi esabin nc plasmaan windows pohjainen udl ja nestixs/vaihtoehtoisesti jonkun muun asiansa ajavan ohjelman?. löytyi autotallille harrastelutouhuihin tommoinen esabin hyperthermin virtalähteellä ja 32mm musta pitäis vielä mennä. toimii kyllä kun itse syöttää koordinaatit käsin itse masiinaan mutta olis kätevämpi kun saisi cadilla tehdä ohjemat ja noilla yllämainituilla ohjelmilla syöttää tiedostot masiinaan.
tuommoinen jonkun itse seppäämä dossissa pyörivä udl ohjelma löytyy mutta ei aikaisemman omistajan mukaan kuulemma toimi :?
vanhan leikkuu pöydän laitoin sulattamoon ja uusi pitäisi tehdä mallia vesiallas jossa kappale saadaan veden alle "leikkauksen" ajaksi uppeluksiin, altaan tilavuudeksi suunnittelin 3,6 kuutioo olis vettä ja teräslevy olisi 7cm syvyydessä ja leikkuun jälkeen vettäpumpataan lisävesisäiliöön sen verran että vesi laskee teräslevyn alapuolelle.

en ole ikinä tuommoista käyttänyt joten varmaan noin 1000 sivuista käyttistä lueskellut.
kaikki vinkit ja höpinät kyseisistä masiinoista kiinnostaa!
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Syökä tuo kone ihan tavallista ESSI-koodia?

Ilmaista kunnollista Essi-postprosessoria en ole vielä nähnyt ja olen sellaista etsinyt jo vuosia, joitan rajoitteellisia löytyy kun etsii.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Re: mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

Ippe kirjoitti:Syökä tuo kone ihan tavallista ESSI-koodia?

Ilmaista kunnollista Essi-postprosessoria en ole vielä nähnyt ja olen sellaista etsinyt jo vuosia, joitan rajoitteellisia löytyy kun etsii.
en osaa sanoa minkälaisen koodiin tuo udl ohjelma tiedoston muuntaa :roll: täytyy koittaa selvittää asiaa! tässä linkki aivan mahtavasta samanlaisen koneen (muutaman vuoden uudempi) käyttöön otosta. https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=2

tuolla kyllä juttua mitä tiedosto tyyppejä tuo udl syö mutta ei paljon muuta aiheeseen liittyvää.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Re: mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

kahlasin tuota ohjekirjaa niin löyty jotta tuo udl tuuppaa tosiaan essiä tai eia;ta konevakio 67 "koodina".

semmoisen nestaus ohjelman kun löytäisi joka tuuppaa essiä niin olisi bueno :)
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

eaton/holset power kirjoitti:kahlasin tuota ohjekirjaa niin löyty jotta tuo udl tuuppaa tosiaan essiä tai eia;ta konevakio 67 "koodina".

semmoisen nestaus ohjelman kun löytäisi joka tuuppaa essiä niin olisi bueno :)

Tribon Nesting olisi hyvä, eli oikeastaan Tribon M3:sen nestausosa, ostamista on turha ajatella, pelkät ylläpitokulut ovat jo kovat, joitan rajoitteellisia demoja, jotka tekevät essiä löytyy netistä, mutta harrastajahintaista ohjelmaa ei.

Onko tuossa koneessa merkkauspää?

Essin kanssa on sitten omat rajoitteensa, itse ohjauskielessä ei ole muuta kuin suoria ja ympyräkaaria, eli jos vaikka autocadilla piirtelet osia, niin älä tee muunlaisia muotoja.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Re: mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

Ippe kirjoitti:
eaton/holset power kirjoitti:kahlasin tuota ohjekirjaa niin löyty jotta tuo udl tuuppaa tosiaan essiä tai eia;ta konevakio 67 "koodina".

semmoisen nestaus ohjelman kun löytäisi joka tuuppaa essiä niin olisi bueno :)

Tribon Nesting olisi hyvä, eli oikeastaan Tribon M3:sen nestausosa, ostamista on turha ajatella, pelkät ylläpitokulut ovat jo kovat, joitan rajoitteellisia demoja, jotka tekevät essiä löytyy netistä, mutta harrastajahintaista ohjelmaa ei.

Onko tuossa koneessa merkkauspää?

Essin kanssa on sitten omat rajoitteensa, itse ohjauskielessä ei ole muuta kuin suoria ja ympyräkaaria, eli jos vaikka autocadilla piirtelet osia, niin älä tee muunlaisia muotoja.
vähän tuohon triboniin tutustuinkin ja varmaan ihan hieno ohjelma mutta saisi olla lähinnä melko yksinkertainen eli ihan vaan semmonen millä nyt jonkimoisen poltto ohjelman sais tehtyä. tuota udl ohjelmaa ei ole vielä löytynyt vaikka monesta paikasta on tullut kysyttyä. tuo on kaiketi välttämätön tässä masiinassa jotta ohjelman lataaminen ja tallentaminen onnistuu itse plasma härveliin.

ei kaiketi ole merkkauspäätä :oops: mikä toi merkkauspää on? saako levyyn merkattua esim särmäriä tarvitseville kohdille valmiit viivat tai muuta vastaavaa?
hyvä tietää ettei essi taivu joka asentoon kun ajattelin sen kirjoitusta kans hieman harjoitella vaikka aluksi ihan ruutupaperille. eli esim, käsivaraisesti epäsäänöllisen ärrän omaavaan muotoon tehtyä kaarta ei essi tajua, vaan kaarevan muodon pitää olla alusta loppuun tarkasti samalla ärrällä?
a-cädiä on tullutkin tässä pikku hiljaa silloin tällöin vuosien saatossa treenattua ja sain työn puolesta teetättää yhellä metallipajalla työmaalle itse tekemistäni kuvista 30 neliön edestä metallin palasia plasmalla ja jopa onnistuikin :P
ei uusiin auto-cadeihin muuten saa mitään nestaus lisä osia? tällä hetkellä olisi tämän vuosimallin cadi käytettävissä.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Autocadeihin saa kyllä lisäosia nestausta varten, mutta ne yleensä maksavat tuhottomasti.

ESSI:n kanssa tulee sitten aika helposti ongelmia neljännes- ja puoliympyröiden kanssa, sellainen kaari joka voi teoriassa kiertää keskipisteensä kummalta puolelta tahansa voi mennä aika helposti pieleen, samoin liian suuret kaarevuussäteet aiheuttavat monissa koneissa ongelmia ja rajoitukset ja ongelmat riippuvat koneesta sekä ohjelmista.

Merkkauspää yleensä tekee pulverimaalauksella viivaa, ihan samalla idealla kuin polttopää leikkaa levyä, usein juuri taivutusten paikat ja liittyvien rakenteiden paikat merkataan, paremmissa koneissa on myös Label-toiminto jolla saa tekstiä, viistepolttoja voi olla myös erilaisia, hienommissa koneissa on useampi leikkaussuutin viisteiden tekoa varten.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Re: mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

Ippe kirjoitti:
eaton/holset power kirjoitti:kahlasin tuota ohjekirjaa niin löyty jotta tuo udl tuuppaa tosiaan essiä tai eia;ta konevakio 67 "koodina".

semmoisen nestaus ohjelman kun löytäisi joka tuuppaa essiä niin olisi bueno :)

Tribon Nesting olisi hyvä, eli oikeastaan Tribon M3:sen nestausosa, ostamista on turha ajatella, pelkät ylläpitokulut ovat jo kovat, joitan rajoitteellisia demoja, jotka tekevät essiä löytyy netistä, mutta harrastajahintaista ohjelmaa ei.

Onko tuossa koneessa merkkauspää?

Essin kanssa on sitten omat rajoitteensa, itse ohjauskielessä ei ole muuta kuin suoria ja ympyräkaaria, eli jos vaikka autocadilla piirtelet osia, niin älä tee muunlaisia muotoja.

ippee!

nyt olis tuo tribon m3 käytettävissä. pikkasen haastava ohjelma yhtä äkkiä opeteltavaksi ilman apuja, mutta olen nyt saanut itse määritellyn kokoisen levyn työpöydälle ja siihen heiteltyä ohjelmassa valmiina olleita palasia parts osiosta. jollain lailla olen nuo onnistunut nestaamaan ja koe "leikkaamaan" mutta mitenkä lopuksi koko härdelli suolletaan essi koodiksi pihalle? lisäksi olisi mukava tietää mitenkä esim, vaikka autocadillä piirretyn kuvan saa siirrettyä tuonne tribonin parts osioon, josta sen saisi sitten poimittua tuohon tribonin työpöydällä sijaitsevalle levylle. ?
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: mistä udl ohjelma esabin nc plasmaan?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tribon Nestingillä tehdään se nesti, eli levy johon osat sijoitellaan ja määritellään polttoura, seuraavaksi nesti verivifioidaan eli ohjelma testaa ja tekee varsinaisen polttouran, sitten sieltä itse Tribonin valikoista löytyy postprocesseroita, joilla tehdään varsinainen polttotiedosto.

Tuossa Tribonin nestauksessa on sitten konffausvaihtoehtoja aika hyvin, sieltä pystyt määrittelemään esimerkiksi osien minietäisyyden ja käytettävät poltonaloitukset (polttokoukut) ja sillat.


Mä katson jos mulla olisi vaikka joku vanha jonkun telakan nestausohje, niillä pääsee aika hyvin jyvälle hommasta...

Pahus, noissa ohjeissa mitä löysin ei ollut varsinaista kuvausta prosessista, olivat niille, jotka ovat jo nestanneet.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin