Miten tehdään aggregaatti vanhasta sähkömoottorista?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
NesteHukka

Miten tehdään aggregaatti vanhasta sähkömoottorista?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Täällä laitetaan alueen ilmajohdot maan alle tässä lähiaikoina, ja mietin tässä että luultavasti on odotettavissa pitkiäkin sähkökatkoksia ja paljon.
Akvaario menee pari tuntia ilman sähköä, mutta jos siitä pitkittyy, niin suodattimet alkaa myrkyttyä kuolevista nitrifikaatiobakteereista ja anaerobiset bakteerit sa vallan.

Tuhannen litran purkki, niin että kannattaa vähän panostaa...

Mulla on 8.6hp dieselkone, johon voisi virittää vaikka mitä. Siinä on nytkin, en muista oliko 80 vai 100 ampeerinen auton laturi.

Mietin tässä että kumpi nyt olisi sitten kannattavampaa, ostaa joku 1000W kanttiaaltoinvertteri, vai koittaa oikein pistää 230V generaattori kehiin siihen?
Kanttiaalto (tai modifioitu siniaalto) nyt ei varmaan sikäli haittaa, että HP:n teollisuus UPS varmaankaan ei tykkää yhtään kyttyrää siitä, ja syöttää puhdasta sähköä laitteille.

Tuhat wattia tulee kuitenkin rajana vastaan tuossa, eli enemmän sähköä saisi sillä toisella vaihtoehdolla jos jostakin löytäisi sopivantehoisen moottorin (generaattori varmaan vaikeampi löytää), mutta sitten se kytkentä. Miten se oikein saadaan toimimaan ja ilmeisesti kierroslukukin pitäisi olla just tietty, että pihalle tulee 50Hz sähköä? No, onhan tossa vakiokierrossäädin ja itellä mittarit millä taajuudet selviää, mutta tosiaan, mitähän projektiin mahtaisi tarvita? Tuokin tulisi kytkettyä onlineUPSiin (16 ampeeria pystyy syöttään jatkuvasti), niin sähkön laadun nyt ei tarvitse ihan ammattilaistasoa olla aggregaatilta lähtiessä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Miten tehdään aggregaatti vanhasta sähkömoottorista?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Oikosulkumoottori on vähän konstikas rakennettava generaattoriksi tehonsäätömielessä. Generaattorin tarvitsemaa loistehoa varten käämeihin kytketään kondensaattoreita, joita on sitten lisättävä ja vähennettävä kuorman mukaan jotta jännite pysyisi oikeana. Kierrosluku pitää tosiaan olla myös vakio, hieman isompi mitä on leimattu moottorin tyyppikilpeen. Noin kilowatin teholla kapasitanssi on kymmenistä vähän yli sataan mikrofaradiin.

Kondensaattoreiksi käy muovikonkat, yksivaihemoottorien konkat tai loisteputkivalaisinten ym. kompensointikonkat. Näin rakennnettu generaattori toimii parhaiten symmetrisellä kolmivaihekuormalla, mutta konkkien kokojen epäsymmetrialla saadaan yksivaiheistakin sähköä. Homma perustuu pitkälti kokeiluihin.

Generaattorin herääminen moottorin käynnistyessä on toinen juttu - joskus generaattorin remanenssi auttaa tässä mutta varmin keino on porata pieni kestomagneetti roottoriin avittamaan tätä tai tarjota pieni virtapulssi käämiin.

Mutta jos tuo sähkökatkosasia sähkölaitoksesta johtuu, niin kannattaa ottaa ennen töiden alkamista sinne yhteys ja selostaa miksi katkoton sähkönsyttö on kotitaloudellesi välttämätön. Käsittääkseni ovat velvolliset järjestämään asian jotenkin, vai mikäs olikaan maksimi sähkökatko joka sai olla?

Kiinnostava projekti sinänsä.

Halppis-inverttereihin suhtautuisin varauksella, monet niistä kuumenevat kuormasta riippumatta ja alkavat laukoa lämpösuojaa päälle. Siitä miten UPS noiden takana toimii, riippuu vähän tuuristakin.

Lopuksi - älä saa sähköiskua.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Re: Miten tehdään aggregaatti vanhasta sähkömoottorista?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

vvieri kirjoitti:
Lopuksi - älä saa sähköiskua.
Juu kiitos tiedoista, jotakin tällaisia tuolta vähän löysin netistä, mutta ei ollut edes suuntaa-antavaa kytkentää. Toimisikohan ne ihan moottorin alkuperäiset käynnistyskondensaattorit? En tiedä että minkälainen moottori se on, mikä mulla tuolla on, kun siinä on kaksi käynnistyskondensaattoria. Se on jotenkin vähän minulle vieras moottorityyppi.

Mitä tuossa kans lueskelin, niin olikohan se niin, että tahtimoottori on epätahti(oikosulku-)moottoria parempi näihin generaattorijuttuihin? Isällä oli joku sairrraan vanha, ämpärin kokoinen sellainen jäähdytysrivaton moottori pyörittämässä seinään ruuvattua valta-akselia, mistä lattaremmeillä toimi mirkeli, pylväspora, ja vapaita paikkoja oli akselilla. Se saattaisi olla tahtimoottori, mutta luulen kyllä kolmivaihekoneeks.
Mun mielestäni se, mitä sähkökatkon pituus saa olla, on kyllä aika pitkä aika, voin tietty kyllä sekottaa sen siihen, mitä koti-internet yhteys saa olla poikki (2 vrk).
Tuo varavoimalähteen väsääminen on kuitenkin ollut mielessä jos ennen tietoa tuosta johtohässäkästäkin, niin nyt olisi hyvä aika toteuttaa :)

Sähköiskuista on aina hyvä varoittaa, mut hituvirtapuolen ammattilaisena mulla on kyllä perusteet verkkosähköönkin koulutuksessa :) ja 600V liikkuu joissakin putkivahvistimissa ;) Puhumattakaan sitten kuvaputkitelevision juovamuuntajasta, mut vaikka vaikutan vähän sekopäältä (ai miten niin :D ), niin tämä "goofing" tulee suoritettua lähinnä nettikeskusteluissa. Eihän siltä kai kukaan välty, että jotain tulee kantapäänkin kautta välillä opittua (viittaus: rälläkkä korvassa"), mutta turvallisuus on mulle asiassa kuin asiassa sellainen, mihin kiinnitän paljon huomiota, ja nimenomaan se, että ensimmäisenä oikea asenne ja varovaisuus, ja kun ne on ymmärretty, ymmärretään myös miten suojavarusteita käytetään. :)
Vastaa Viestiin