Fysiikan vastaiset männät

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
NesteHukka

Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kertokaas joku fiksumpi minulle, kun minä en kertakaikkiaan ymmärrä, että miten sellainen mäntä, jonka pituus on vain ehkä 1/3 halkaisijastaan, yksinkertaisesti voi toimia? Näitä matalia mäntiä nykyään näkee kuvissa.

Kun koittaa Alsucral poretablettia sieltä putkesta ulos, kun niitä on enää vähän jäljellä, niin vinoon ne kiilautuu sinne putkeen. Miten on mahdollista ettei sellainen matala mäntä tee samoin? Ei mahdu kalloon. :shock:
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Kyllähän matalat männät heiluukin sylinterissä jonkin verran.
Hyvin matalia takomäntiä käyttäessä neuvotaankin lämmittämään kone hyvin varovaisesti kunnes männät ovat laajenneet tarpeeksi. Harvemmin sylinterin ja männän väliin jätetään kuitenkaan sellaista välystä että mäntä voisi kunnolla kiilautua. Vaurioita voi kyllä saada aikaan...
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja kare »

Jos nyt otetaan vaikka 75 millin poraus, niin 25 millin mäntä tarvitsisi äkkiä laskien neljän millin välyksen mahtuakseen kaatumaan. Ja kyllä, lyhyet männät kuluvat nopeasti pyöreiksi ja niitä joutuu vaihtamaan. Arkipäivää prätkien ja monien muiden mahdollisimman kierrosherkäksi optimoitujen moottorien kanssa.
NesteHukka

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

kare kirjoitti:Jos nyt otetaan vaikka 75 millin poraus, niin 25 millin mäntä tarvitsisi äkkiä laskien neljän millin välyksen mahtuakseen kaatumaan. Ja kyllä, lyhyet männät kuluvat nopeasti pyöreiksi ja niitä joutuu vaihtamaan. Arkipäivää prätkien ja monien muiden mahdollisimman kierrosherkäksi optimoitujen moottorien kanssa.
Niin, onhan se järjellä päivänselvää että vaikka se mäntä olisi kuinka tiukka, niin se pyrkii nojailemaan reunoihinsa. Miksi sitten männistä on tehty tällaisia, niin kai se sitten on just se, että kaikki mahdollinen paino pois liikkuvista osista. Jos multa kysyttäisiin, niin mä pitäisin männän yhden kolmasosan pidempänä mitä sen halkaisija ja keventäisin sitä muilla keinoilla. Esimerkiksi reikiä porattu männän kylkiin. En tiedä onko tuollaista kokeiltu, mutta minäpä perkele kokeilen pienmoottoreilla kunhan ehdin.
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja kare »

Aikakonetta olet rakentamassa. Kun mäntä on pitkä ja raskas kone ei kierrä eikä väännä eli palataan 20-luvulle niin litratehoissa kuin kulutuksessakin.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Eikös noita mäntiä "mataloitu" kitkan pienentämiseksi.. :?: Ja männän kaulus on pitempi poikki-suunnassa männäntappiin verrattuna sen kippaamisen/nojaamisen estämiseksi. :roll:
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Männän matalointi ei mielestäni kitkoihin juuri vaikuta. Ennemmin matalamuki laittaa enempi hanttiin.
Mutta sitävastoin ylimmän männänrenkaan korkeus vaikuttaa kitkoihin.

Männän kulumisista en tiedä mutta kevyet männät väsyy ja siksi ne pitää vaihtaa.

Juu ja ei se pitkä ja ohut männänhelma paljoa sitä lisäpainoa tuo. Helman osuus mukin kokonaispainosta kun normi männässäkin on aika pieni.
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja kare »

juha66 kirjoitti:Eikös noita mäntiä "mataloitu" kitkan pienentämiseksi.. :?: Ja männän kaulus on pitempi poikki-suunnassa männäntappiin verrattuna sen kippaamisen/nojaamisen estämiseksi. :roll:
Kun kiertokangesta täytyy suorituskyvyn maksimoimiseksi tehdä mahdollisimman lyhyt, niin männän maksimikiihtyvyys tietyllä kierrosnopeudella kasvaa. Mitä raskaampi mäntä, sitä lujemmille veivi joutuu ja tämän takia isodimensioisissa kierroskoneissa ne pyrkii kurkkimaan lohkon kyljistä pihalle. Helmaa täytyy tietysti keventää tappilinjan kohdalta ohi lentävien kampiakselin vastapainojenkin väistämiseksi.

Mäntien vaihtoon on yhtä monta syytä kuin on moottorityyppiäkin. Joissakin moottoreissä ne männät ei kestä käytettyjä palolämpötiloja, toisissa taas polttoaineita. Joissakin moottoreissa männät väsyvät, toisissa kuluvat pyöreiksi. Ei niistä kannata ikuisia tehdä varsinkaan moottorissa jota joudutaan aukomaan, halpoja osiahan ne kuitenkin ovat.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kun kiertokangesta täytyy suorituskyvyn maksimoimiseksi tehdä mahdollisimman lyhyt, niin männän maksimikiihtyvyys tietyllä kierrosnopeudella kasvaa.

Kerrotko vielä tämän mystillisen tietyn kierrosnopeuden jolla männän kiihtyvyys kasvaa. Tiedän si skipata sen kierrosnopeuden seuraavalla koneella. Huom. ei herneitä :arrow: :D x100
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja kare »

Jossain 9500 yläpuolella alkaa tuo kilinän riski kai lisääntyä ainakin mun lyhytmäntäisessä. Hengenahdistus tosin uuvuttaa jo jossain 7500 nurkilla eli ei tarvitse niin kauheasti varoa kuitenkaan.
NesteHukka

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

kare kirjoitti:
juha66 kirjoitti:Eikös noita mäntiä "mataloitu" kitkan pienentämiseksi.. :?: Ja männän kaulus on pitempi poikki-suunnassa männäntappiin verrattuna sen kippaamisen/nojaamisen estämiseksi. :roll:
Kun kiertokangesta täytyy suorituskyvyn maksimoimiseksi tehdä mahdollisimman lyhyt, niin männän maksimikiihtyvyys tietyllä kierrosnopeudella kasvaa. Mitä raskaampi mäntä, sitä lujemmille veivi joutuu ja tämän takia isodimensioisissa kierroskoneissa ne pyrkii kurkkimaan lohkon kyljistä pihalle. Helmaa täytyy tietysti keventää tappilinjan kohdalta ohi lentävien kampiakselin vastapainojenkin väistämiseksi.

Mäntien vaihtoon on yhtä monta syytä kuin on moottorityyppiäkin. Joissakin moottoreissä ne männät ei kestä käytettyjä palolämpötiloja, toisissa taas polttoaineita. Joissakin moottoreissa männät väsyvät, toisissa kuluvat pyöreiksi. Ei niistä kannata ikuisia tehdä varsinkaan moottorissa jota joudutaan aukomaan, halpoja osiahan ne kuitenkin ovat.
...Eli tässä on otettu tehojen takia kaksi asiaa, mitkä pahentaa yhtä efektiä keskenään. Kaavintaa tai kaavintamista, miten se nyt sanotaankin, mutta just se että männän halkaisijaa lyhyempi mäntä ja lyhyt kiertokanki aiheuttaa just tuota, että männät yrittää hioutua palloiksi, ja esim. surullisenkuuluisa Chevyn bensakoneesta tehty 5.7 dieselkone on pahassa maineessa just senvuoksi että tuon yhtälön seurauksena se ei kestä, koska se kaavintaa.
NesteHukka

Re: Fysiikan vastaiset männät

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

väisänen kirjoitti:
Kun kiertokangesta täytyy suorituskyvyn maksimoimiseksi tehdä mahdollisimman lyhyt, niin männän maksimikiihtyvyys tietyllä kierrosnopeudella kasvaa.

Kerrotko vielä tämän mystillisen tietyn kierrosnopeuden jolla männän kiihtyvyys kasvaa. Tiedän si skipata sen kierrosnopeuden seuraavalla koneella. Huom. ei herneitä :arrow: :D x100
Miettikääs geometrisesti. Ei kyse ole kierrosluvusta, vaan kampuran asennosta. Lyhyellä kampuralla männän kiihtyvyys lähtee kohti huippua 90 astetta BDC ja TDC jälkeen ja samalla tulee toiseen sylinterin reunaan kohdistuvaa painetta.
Vastaa Viestiin