Jälleen pähkähullu idea

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
NesteHukka

Jälleen pähkähullu idea

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Viihdytän teitä taas uudella myytinmurtajatyyppisellä kokeilulla :)

Minulla on kympillä ostettu romumoottorisaha, joka ei lähtenyt käyntiin, koska männänrenkaat olivat seistessä juuttuneet niin, että niiden herkistely-yritys sai ne katkeamaan.
Koska mäntä jäi ehjäksi, ajattelin testata aihetta "onko männänrengas mahdollista tehdä itse", ja toisena aiheena "mitä vaikutuksia sillä on, jos männänrenkaan profiili on pyöreä!"
Ajattelin siis taivuttaa uudet männänrenkaat kaasuhitsauslangasta! Musta voi olla liian pehmeää, voi ehkä kulua liian nopeasti. Olisinko niin härski että käyttäisin rosterilankaa ;)

Jokatapauksessa raportoin, että saanko sahan edes käyntiin :) Jos se käy, niin aion käyttää sitä normaalisti pihatöissä ja katsoa mikä on toimivuus ja kestävyys. Tietysti tehopillillä varustettuna :D
NesteHukka

Re: Jälleen pähkähullu idea

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Löysin vasta tänään sen hiton männän, kun se olikin autossa. Oli kait pitänyt mallin mukaan mennä jostakin etsiskelemään joskus uutta...

No, ei se oikein hyvin sitten sovellukaan tähän kokeiluun. On nimittäin L-profiili männänrenkaalla... Homma vaikeutuu huomattavasti... Ellen sitten tee mäntään alemmaksi toista männänrengasuraa. Se on leikannut kuitenkin, niin ihan sama mitä kokeiluja tuolla tekee. Männän pää on "appelsiinipintaa", aika laihalla käynyt.

Löytyykös foorumilta männänrengasgurua, että miksi männänrenkaat on yleensä (kai???) valurautaa?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Jälleen pähkähullu idea

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No sen ainakin ymmärtää että miks männänrengas ei ole pyöreä, paine oletettavasti irrottaa pyöreän langan seinästä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Jälleen pähkähullu idea

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei oletettavasti, vaan ihan varmasti. Jos siitä jotain etua olisi, niin varmaan jossain koneessa olisi joskus tuollaistakin kokeiltu.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
NesteHukka

Re: Jälleen pähkähullu idea

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Eihän neliskanttinenkaan männänrengas ole sisäpuoleltaan pyöreä. Sama voimien tasapaino pitäisi vaikuttaa pyöreässäkin silloin.

Muistutan männänrenkaan toimintaperiaatteesta, että se ei ole "jousi" joka painaa sylinterin seinää vasten, vaan ylhäältä tulevat palokaasut menevät männänrengasuraan, ja kaasunpaineella painavat männänrengasta kohti sylinterinseinää.

Monenlaisia kokeiluita on kyllä tehty aikojen saatossa männänrenkailla. Olisiko ollut ensimmäisessä maailmansodassa, kun lentokoneiden moottoreissa käytettiin messinkisiä männänrenkaita. Ne piti vaihtaa about joka lennon jälkeen.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Jälleen pähkähullu idea

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Valuraudalla on hyvä kulutuskestävyys, tuon vuoksi hihnapyöriä ja vauhtipyöriäkin tehdään siitä.

Painehan pääsee vaikuttamaan sylinteriseinämään puristuneeseen männänrenkaan takaa ja päältä joten siitä johtuu että rengas puristuu sylinterin seinämää vasten.

Toki se pyöreä rengas ennenpitkää kuluu litteämmäksi sylinterin kosketuspinnaltaan jolloin se ei varmaan niin helposti nouse irti sylinterin seinämästä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin