Foorumilaisten kevarit, jos on omistanut...

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Foorumilaisten kevarit, jos on omistanut...

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Pärräkausi aloteltiin vuoden -89 NSR:llä. Kantta laskettu, pyttyä viilattu ja putkea muokattu, kyllähän tuo ihan kulki. Nuoren huolimattomuudesta se vaan hajos sen 120 kertaa. Lopulta autokortin saatua möin raadon kaverille. Runko oli jo murtunu monesta kohtaa ja männässä pikkurillin mentävä reikä, sekä sähköt mystisesti pimeänä - virta tuli regulle asti mutta sähköt puuttu silti, usealla regullaki tuli kokeiltua. No, sillon mentiin taskulamppu katteeseen teipattuna...

Joskus vuosia myöhemmin tuli talvi-Sierrasta vaihdossa 2x Jammu RD 125 LC. No, toisen niistä illassa käytin nippeleinä, puhalsin ja maalasin. Mökkimopona se toimi aikansa, ihan villi peli oli menemään kunhan vain piikille pääsi. Micronin tehari vei kaikki alaväännöt, mutta ylhäällä tuli kiva lisä joka vei tuota 110kg rimpulaa mukavasti. Ne sitten meni tuossa vuosi taaksepäin kaverin pikkuveljelle, toinen moottori meni putkirunkoautoon. KUVA

Sitte vuos taaksepäin keväällä kaverin TZR yritettiin polttaa ja siitä puhkottiin kumet yms. No, kaverilla ei ollu vakuutusta joten se työnteli sen romukasaan. Sieltä sitte 50€:llä sen ostin, oli vielä kilvissäkin. Etukatteet siitä poistelin, laittelin krossitankoa ja 7" etuvaloa tilalle, samoin vaihtelin puolikäyttöset renkaat alle ja puunasin pelin kuntoon. Muut löyty omasta hyllystä, paitsi tuo tanko ja sille kiinnikkeet, joten hintaa jäi pyörälle n. 100€. Sillä tuli jonkin aikaa kainaloita tuuleteltua, mutta soratiet veti liikaa puoleensa, joten pyörä vaihtoon. TZR

Vaihdossa tuli Honda MTX 125 -86, välirahaa sain vielä 50€. PYÖRÄ OSTOKUNNOSSA. Kevyttä FIKSAILUA, ja leimalle. Talven aikana tuli sitte tehtyä erinäisiä MODAUKSIA, ja pyörästä tuli ihan mukava rassi. Palikkaa tuli KTM:n isommista ja pienemmistä vehkeistä, Jammun XT600:sta, DT:stä, mopo-Derbistä, Betasta, omista käsistä (takahaarukka) jne... HIIHTOLOMAREISSULLA KOKKOLASSA. Tällä viikolla kuiteskin päätin pistää pyörän atomeiksi ja kasata vakio-osilla ja pistää myyntiin. Jos sitä seuraavaksi 600cc kyykystä rakentelis superenduron...

Mutta silti, kevarit on mielettömän hauskoja vehkeitä. Saat vääntää tuppi nurin pitkän tovin, ja silti suurin pelko on koneen kilahtaminen. Ne on vähän niinko mopoja. :lol:
NesteHukka

Re: Foorumilaisten kevarit, jos on omistanut...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Stefa kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Kevaria ei koskaan ollut kuin kx80 monttukone. Kerran leikkasi kiertokangen alapään laakeri kiinni ja neulat vei pytyn ja männän mennessään. Kisakireä kone ja ihan pirun tikkuinen luonteeltaan :lol: Alakierroksilla kuin mopo, sitten PAM ja keula pystyyn neljällä ekalla pykälällä. Nykyään liikuskelen toisinaan kawan möhköenskalla...
Se rajusti piikittävä kakstahdin luonne noissa, vaikka oikeastaan vaikeuttaa ajamista, niin jokseenkin kyllä tuo hemmetisti fiilistä ajamiseen, kun tulee se "nyt sit mennään"-fiilis, kun se piikittää :)

Mikä on Kawan möhköenska? En muista kuulleeni nimitystä. Kuuspyttysen möhkökawan nyt kaikki tietää ja jotkut "pikkumöhkön", mitä ite ajan, eli 80-luvun alun GPZ 1100, mutta se enduro? Joku joka käyttää sitä rivikakkosta konetta?
Junnuna vaan sitä konetta ei osannut käyttää. Kovempaa meni jollain vanhalla ja nöyrällä ilmajäähyllä. Tuo mun kawa oli vielä joku kisaviritetty muka yli 30-heppainen.

Mä puhun möhköenskoina kaikkia kisakoneita reilusti painavampia (~200kg) matkapainotteisia laitteita. Tosin kawaan nimi istuu nostalgisista syistä kaikkein parhaiten. Jeps, rivikakkonen mulla, eli KLE tyypiltään. Tosin mulla on vastaavan 500 gpz:n kone ja itsetehty putkisto Yoshin läpinäkyvällä änkkärillä. Imupuoltakin peukaloitu jne. Vakio puutuu 9krpm tienoilla, mulla pyörii 11krpm iloisesti. Toissatalvena kiersin tuolla jopa jäärataa. Alkaa olla melko paljon vakiosta muokattu, keulassa wilberssiä ja takapampun rakensin xr hondan pampusta sahaten kahtia, letku väliin ja simmitykseen. Muuten ei lisäsäiliö mahtunut. Kesää varten panssarointeja parennettu vakiosta ja muitakin varusteita ripoteltu kuten ketjurasvaria ja kahvalämppäreitä jne. Mukava peli.
Okei juu... KLE muuten oli itselläkin pitkään harkinnassa, mutta jämähdin sitten isoihin katupyöriin. Vaihtuvuus on ollut pientä, kun tosiaan nykyinen Kawa on ollut omistuksessa jo vuodesta -95 :)

Toi viissatanen rivikakkonen on niitä hyväkshavaittuja kawan koneita, mitä on lähes olemattomin muutoksin ollut käytössä ties kuinka pitkään. Siitä on aikaa 10 vuotta kun olin Kawan huollossa töissä, mutta samaa moottorimallia oli käytössä ER vitosissa ja viissatasissa customeissa. Luotettava ja toimiva paketti. Sama mitä noi Zetan peruja olevat nelipyttyiset ilmajäähdytteiset Kawat. Wanhaa tekniikkaa lähes sellaisenaan, kun on aikanaan kestävyys jo osoitettu...
Nokkaketjut niissä kaikissa alkaa joskus kilistä, kun säätövara loppuu, ja monilta jää uusimatta, kun se on vähän paskempi toimenpide... GPz:aani vaihdoin ketjun, mutta en pistänyt alkuperäistä vaan D.I.D.:n niitattavan ketjun, niin ei tarvinnut halkaista lohkoa...
Lukollista ketjua en kyllä uskaltaisi laittaa. Kaverinkin Hondassa, vaikka se lukkosokka oli takuuvarmasti oikein päin pyörimissuuntaan nähden, se vaan lähti paikaltaan, ja jumitti lohkon ja kampuran limppujen väliin. Onneksi vääntynty venttiili oli ainoa tuosta seurannut murhe.
Gemmi
Viestit: 261
Liittynyt: 08.10.2008 12:21

Re: Foorumilaisten kevarit, jos on omistanut...

Viesti Kirjoittaja Gemmi »

Suzuki Rg Gammaalla tuli mopoilu alotettua jonka jälkeen tuli Aprilia af1 futura, joka taas vaihtu sit valkokilpi kotariin(250cc) joka sitten taas vaihtu Honda CR 125 vm97. Siinä kaikki lyesti siteerattuna :) .
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Foorumilaisten kevarit, jos on omistanut...

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

15 kesäsenä aloitin harjottelun zyndapp ks 100:lla,velipoika hommasi jostain kaksinkappalein tuommosia,ei ollu tieliikennekelpoisia,metsäautoteitä ja soramonttuja kierrettiin.Sitten kun sain kortin niin honda cb 125-74,tuolla tulikin päristeltyä useampi vuosi,sitten lähti kiertoon auton oston takia.Nykyisin on sitten tuo kawasaki 454 ltd-89.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Vastaa Viestiin