Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Eli tämmöinen 1,8 Sport Ascona on nyt ollut käyttöautona kohta puolitoista vuotta ja mittariin kilahtanut tänä aikana vajaa 25000km. Alkuun sai laittaa kaikki jarrut kuntoon ja hitsata useita paikkoja, että sai leimalle ja on tuohon saanut kaikkea pientä laitella senkin jälkeen.
http://kuvablogi.com/nayta/2956080/
http://kuvablogi.com/nayta/2956081/
Tehot tuntuu olevan tallella ja kävin viime kesänä kauhajoen testi-illassa piruuttani kokeilemassa täysin vakiokuntoisena varttia. Aika oli 16,43 sek. 133,78 km/h ja 60 jalkaa 2,47 sek. http://kuvablogi.com/nayta/2956111/
Kone alkoi nyt viime aikoina vuotaa öljyä aika reilusti kannentiivisteen välistä ja viime lauantaina otinkin kannen irti vaihtaakseni tiivisteen. Samalla kun kansi oli pöydällä, niin pakkohan siitä oli vähän hangata kanavia siistimmäksi.
Kannentiivisteen vuotokohta.
http://kuvablogi.com/nayta/2956084/
Imukanavan sisäkaarre vakiona.
http://kuvablogi.com/nayta/2956086/
http://kuvablogi.com/nayta/2956087/
http://kuvablogi.com/nayta/2956088/
Ja siistiminen aloitettuna.
http://kuvablogi.com/nayta/2956093/
http://kuvablogi.com/nayta/2956096/
Pakokanava vakiona.
http://kuvablogi.com/nayta/2956089/
http://kuvablogi.com/nayta/2956092/
Ja sitäkin vähän jo siistitty.
http://kuvablogi.com/nayta/2956094/
http://kuvablogi.com/nayta/2956100/
Venttiilit hiotin koneistamolla ja samalla niihin tuli 30 asteen takaviisteet.
http://kuvablogi.com/nayta/2956095/
Imusarjan kohdistiin kanteen, kun ylälaidassa oli noin 3mm. rappu. Imusarja on vakiona liian ylhäällä kannen kanavaan nähden.
http://kuvablogi.com/nayta/2956097/
http://kuvablogi.com/nayta/2956098/
http://kuvablogi.com/nayta/2956099/
Kannesta plaanattiin 0,7mm siivu ja uusi puristussuhde on nyt noin 10,3. Vakio taitaa olla 9,5.
http://kuvablogi.com/nayta/2956101/
Öljypohja oli ajettu hieman luttuun, joten oikaisin sen samalla kun vaihdoin tiivisteen.
http://kuvablogi.com/nayta/2956102/
Kannentiivisteen suihkutin copper gasket cementillä ja nokkapukin ja kannen väliin laitoin ohuesti samaa tavaraa.
http://kuvablogi.com/nayta/2956103/
Ja valmista tuli. Persdyno sanoo että yläpäähän tuli tehoa jonkin verran lisää. Varsinkin 6000 jälkeen kone ei ennen oikein jaksanut vetää mutta nyt vetää hyvin 6500 asti. Pitääköhän käydä kesällä taas koittamassa kauhajoella, josko vauhtia tuli oikeasti lisää vai kuvittelenko vaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2956104/
http://kuvablogi.com/nayta/2956080/
http://kuvablogi.com/nayta/2956081/
Tehot tuntuu olevan tallella ja kävin viime kesänä kauhajoen testi-illassa piruuttani kokeilemassa täysin vakiokuntoisena varttia. Aika oli 16,43 sek. 133,78 km/h ja 60 jalkaa 2,47 sek. http://kuvablogi.com/nayta/2956111/
Kone alkoi nyt viime aikoina vuotaa öljyä aika reilusti kannentiivisteen välistä ja viime lauantaina otinkin kannen irti vaihtaakseni tiivisteen. Samalla kun kansi oli pöydällä, niin pakkohan siitä oli vähän hangata kanavia siistimmäksi.
Kannentiivisteen vuotokohta.
http://kuvablogi.com/nayta/2956084/
Imukanavan sisäkaarre vakiona.
http://kuvablogi.com/nayta/2956086/
http://kuvablogi.com/nayta/2956087/
http://kuvablogi.com/nayta/2956088/
Ja siistiminen aloitettuna.
http://kuvablogi.com/nayta/2956093/
http://kuvablogi.com/nayta/2956096/
Pakokanava vakiona.
http://kuvablogi.com/nayta/2956089/
http://kuvablogi.com/nayta/2956092/
Ja sitäkin vähän jo siistitty.
http://kuvablogi.com/nayta/2956094/
http://kuvablogi.com/nayta/2956100/
Venttiilit hiotin koneistamolla ja samalla niihin tuli 30 asteen takaviisteet.
http://kuvablogi.com/nayta/2956095/
Imusarjan kohdistiin kanteen, kun ylälaidassa oli noin 3mm. rappu. Imusarja on vakiona liian ylhäällä kannen kanavaan nähden.
http://kuvablogi.com/nayta/2956097/
http://kuvablogi.com/nayta/2956098/
http://kuvablogi.com/nayta/2956099/
Kannesta plaanattiin 0,7mm siivu ja uusi puristussuhde on nyt noin 10,3. Vakio taitaa olla 9,5.
http://kuvablogi.com/nayta/2956101/
Öljypohja oli ajettu hieman luttuun, joten oikaisin sen samalla kun vaihdoin tiivisteen.
http://kuvablogi.com/nayta/2956102/
Kannentiivisteen suihkutin copper gasket cementillä ja nokkapukin ja kannen väliin laitoin ohuesti samaa tavaraa.
http://kuvablogi.com/nayta/2956103/
Ja valmista tuli. Persdyno sanoo että yläpäähän tuli tehoa jonkin verran lisää. Varsinkin 6000 jälkeen kone ei ennen oikein jaksanut vetää mutta nyt vetää hyvin 6500 asti. Pitääköhän käydä kesällä taas koittamassa kauhajoella, josko vauhtia tuli oikeasti lisää vai kuvittelenko vaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2956104/
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
-
- GFF
- Viestit: 1245
- Liittynyt: 09.08.2005 10:27
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Upean orkkiksena pysynyt, meillä oli perheessä pitkään 3 ovinen 1,3 voimapesä, ensin isäukolla ja sit 2 veljellä, oli aika luotettava vehje.
klassikko tuokin jo
klassikko tuokin jo
GFF 1738
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
Re: Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Hieno Ooppeli. Isäukko osti tuollaisen neliovisen uutena vuonna 1984. Valkoinen 1.8 E Sport, rekisterinumero oli vahvan muistikuvan mukaan TVL-455. Muistaakseni 115 heppaa ja todella P I I I I I T K Ä viides vaihde. Alle sadan vauhdissa viitosella ei juurikaan ollut käyttöä. Vuonna 1989 isäukko vaihtoi tuon sitten 130-heppaiseen GT-Vectraan, joka sittemmin vaihtui 16-tappiseksi GT-Vectraksi.
En ole ikinä ollut suuri Opel-fani mutta 80-luvun GSi:t, GT/E:t yms. sporttimallit ovat jääneet muistoihin positiivisessa mielessä.
Ai niin - eikös tuossa ollut alkuperäisenä 14-tuumaiset tummanharmaat peltivanteet, joista oli kolmion mallisilla reijillä tehty "viis-puolaisen" vanteen näköiset? Mun mielestä ne oli jotenkin hienot. Rengaskoko oli VALTAVA 195/jotain R14.
Onnea hienosta projektista!
En ole ikinä ollut suuri Opel-fani mutta 80-luvun GSi:t, GT/E:t yms. sporttimallit ovat jääneet muistoihin positiivisessa mielessä.
Ai niin - eikös tuossa ollut alkuperäisenä 14-tuumaiset tummanharmaat peltivanteet, joista oli kolmion mallisilla reijillä tehty "viis-puolaisen" vanteen näköiset? Mun mielestä ne oli jotenkin hienot. Rengaskoko oli VALTAVA 195/jotain R14.
Onnea hienosta projektista!
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki
Re: Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Varapyörässä mulla onkin sellainen grafiitin harmaa "kolmioreikä" vanne. Nää alut jotka on alla on ilmeisesti kanssa alkuperäiset, kun niissä on leimat vuodelta -84 ja netistä löytyy sportin kuvia joissa juuri samanlaiset vanteet alla.
Tänään viettäessäni viimeistä talvilomapäivää kävin piruuttani paikallisella romiksella kattomassa olisko mitään mielenkiintoista ja eikö ollut juuri tullut yksi c-ascona pihalle. Purin siitä suuren määrän EHJÄÄ muoviosaa talteen alta 30 eurolla. Näissä kaikissa osissa oli omassa autossa jotain sanomista tai osa puuttui kokonaan.
-Pissapojan säiliö + täyttökorkki
-Vasen aurinkolippa
-Kuskin oveen tavarakotelo
-Soittimen ympärysmuovi
-Penkinlämmittimen kytkin
-Etuspoilerin alalippa kuskinpuolelle
-Opel merkki takaluukkuun
-Ascona merkki takaluukkuun
-Hinauslenkin peittopala etuhelmaan
-Erinäisiä muovitulppia sisustan verhoiluun
-Etupuskuri
-Tuulilasinpyyhkijän juureen suojamuovi
-Kello
Taitaa ruveta menemään entisöinnin puolelle. Korissahan tässä on oikeasti laittoa, ettei se livenä noin siisti ole miltä kuvissa näyttää. Tulevasta kesälomasta olen suunnitellut käyttäväni noin viikon peltien fiksailuun.
Tänään viettäessäni viimeistä talvilomapäivää kävin piruuttani paikallisella romiksella kattomassa olisko mitään mielenkiintoista ja eikö ollut juuri tullut yksi c-ascona pihalle. Purin siitä suuren määrän EHJÄÄ muoviosaa talteen alta 30 eurolla. Näissä kaikissa osissa oli omassa autossa jotain sanomista tai osa puuttui kokonaan.
-Pissapojan säiliö + täyttökorkki
-Vasen aurinkolippa
-Kuskin oveen tavarakotelo
-Soittimen ympärysmuovi
-Penkinlämmittimen kytkin
-Etuspoilerin alalippa kuskinpuolelle
-Opel merkki takaluukkuun
-Ascona merkki takaluukkuun
-Hinauslenkin peittopala etuhelmaan
-Erinäisiä muovitulppia sisustan verhoiluun
-Etupuskuri
-Tuulilasinpyyhkijän juureen suojamuovi
-Kello
Taitaa ruveta menemään entisöinnin puolelle. Korissahan tässä on oikeasti laittoa, ettei se livenä noin siisti ole miltä kuvissa näyttää. Tulevasta kesälomasta olen suunnitellut käyttäväni noin viikon peltien fiksailuun.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Suorituskyky on kyllä tasan sama kuin 80-luvun 8-venttilisellä GTI golffilla. Kumpi sitten essonbaarissa hienommalta kuullostaakaan, ascona sport vai GTI golf Vedin 07 motoparkissa 11 kertaa varttimailin ja niistä 8 vetoa oli juurikin 16.4x ja 133-134, kovempaa ei päässy.
http://i58.photobucket.com/albums/g249/ ... golf/1.jpg
Näissä "oldskool" äyttöautoissa kummallista on juuri se että niiden rahallinen arvo ei muutu vaikka niihin upottaa rahaa ja työtunteja "nysväykseen" mutta käyttöarvo voi omassa mielessä kohota aivan uusille lukemille kun saa vihdoin vaikkapa kaikki mittarivalot palamaan.
http://i58.photobucket.com/albums/g249/ ... golf/1.jpg
Näissä "oldskool" äyttöautoissa kummallista on juuri se että niiden rahallinen arvo ei muutu vaikka niihin upottaa rahaa ja työtunteja "nysväykseen" mutta käyttöarvo voi omassa mielessä kohota aivan uusille lukemille kun saa vihdoin vaikkapa kaikki mittarivalot palamaan.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Yhdessä kansikirjassa näköjään esimerkkinä samannäköinen Poppelin kansi. Aika samaan tyyliin porttasit. Aika useinhan nuo samat vakio jutut noissa kaikissa on. Kanavan käännös venttiilin takana on aina paha paikka.
Ilman muuta tulet vertailevaa mittausta tekemään heti kun Kauhajoella aletaan taas ajaa.
Ilman muuta tulet vertailevaa mittausta tekemään heti kun Kauhajoella aletaan taas ajaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Taitaa olla 2 litraisen kansi mitä itse näynyt jotain kuvia. Niissä on imukanava paljon ylempänä kuin näissä 1,8 kansissa. Suoraan sanottuna aika syvältä ainakin tässä 1,8:ssa tuo kanavan sisäkaarre.
Toukokuussahan ne testi-illat taas alkaa.
Toukokuussahan ne testi-illat taas alkaa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Siisti on opeli, Omiakin kokemuksia löytyy kahdesta 1.6S c-asconasta. Mieleen on jäänyt suorituskyky mikä oli perheautoksi melko hyvä, tyylikäs kojetaulu sekä toisen yksilön oikkuileva varajet -kaasutin... Tuollainen sport/ gt malli on ehdottomasti säilömisen arvoinen peli...
Re: Käyttöauton kunnostusta (varoitus Opel)
Illalla käytiin urheilemassa kauhajoella ja haettiin mustaa valkoiselle perstuntuman vahvistajaksi. Keli oli todella kuuma ja varmasti söi hieman tehoa verrattuna viime kertaan. Ajotahti oli varsinkin lopussa aika kova, kun osanotto oli aika vähäistä. Äsken kotimatkalla jo ilman viilettyä tuntui taas selvästi pirteämmältä kone. No selityksiä piisaa mutta todella tyytyväinen olen tuohon 15 sek. aikaan mikä tuli viimeisellä yrityksellä.
http://kuvablogi.com/nayta/3079407/
http://kuvablogi.com/nayta/3079408/
Alla listaa suorituksista kopioituna route 67 car clubin sivuilta.
60 jalkaa / aika / loppunopeus
2,4606 - 16,1522 - 136,8239
2,4208 - 16,0831 - 137,2962
2,4209 - 16,1688 - 135,9715
2,4764 - 16,2595 - 136,6328
2,4063 - 16,1392 - 136,6767
4,5751 - 18,21 - 136,4362 (punavalo kun auto pääsi valumaan valoissa)
2,4283 - 16,1481 - 133,4048 (vaihdoin nelosta, hyytyy, ei kannata)
2,3771 - 15,9487 - 137,1642
http://kuvablogi.com/nayta/3079407/
http://kuvablogi.com/nayta/3079408/
Alla listaa suorituksista kopioituna route 67 car clubin sivuilta.
60 jalkaa / aika / loppunopeus
2,4606 - 16,1522 - 136,8239
2,4208 - 16,0831 - 137,2962
2,4209 - 16,1688 - 135,9715
2,4764 - 16,2595 - 136,6328
2,4063 - 16,1392 - 136,6767
4,5751 - 18,21 - 136,4362 (punavalo kun auto pääsi valumaan valoissa)
2,4283 - 16,1481 - 133,4048 (vaihdoin nelosta, hyytyy, ei kannata)
2,3771 - 15,9487 - 137,1642
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi