Talviajo suomessa = auton teurastusta

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kyllä tuossa testissä pitäisi olla todellisuutta vastaavia olosuhteita, eli esim. saumakohtiin hieman liikettä kovilla pakkasilla, pölyn kertymistä jne, että vastaisi todellisia olosuhteita. Pitäisi joskus ehtiä tarkistamaan neljä vuotta seisseen Prisman koppa, pellitetty ja suojattu uusiksi 2002, ja sitten ajettu jotain 80-90tkm. Suojaus tapahtui ihan Dinitrolin paukkupullo-ML:llä, kun ei paineilmavehkeitä silloin ollut. Maalaukseen käytettiin kauppiaan suosittelemaa tanskalaista ruostesuojamaalia, joka se ainakin ehti osoittautua tehtäväänsä kelvottomaksi. :(

Zinc182:sta tuli testattua aikanaan E21-bemarin (kaikkien ruostepesien äiti, nuo olivat uskomattoman hanakoita lahoamaan) pohjan pintaruosteeseen, josta laiskasti käsin hiomalla pahimmat ensin pois, sitten pari kerrosta Zinc182:sta päälle. Pari talvea pääkaupunkiseudun suolahelvetissä ei vielä pahempia ruosteita aiheuttanut. Myöhemmin on kyllä tullut todettua, että ko. maali kestää huonosti pellin elämistä. Toinen "testi" oli Sunnyn kolhittu etulokasuoja, joka ei paljon ruostetta ehtinyt ottamaan, mutta jätettiin ihan Zinc182-pinnalle. Kesti vuosia ongelmitta, maalipinta vain rumeni hapettuessaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ainakin yksi ongelma on se että miten noihin testeihin saadaan vielä se auton alla kulkeva ilmavirta mukaan - eli se joka syö vaikka sen sinkkimaalin hiekkapölyn avustuksella. Yksi vaihtoehto on tehdä esim. sellainen kaappi joka pitää kosteuden sisällään. Ja tietty sitten vielä lämmönvaihtelua asiaan mukaan. Mutta tosiaan nurtsi on hyvä kosteuspaikka - tai sitten kasvihuone :D

Noihin kotelosuojiin vielä - tosiaan merkistä riippuu tosiaan että miten tahmeeksi jää. Itse olen todennut että tuo Tectylin ML menee aika jähmeeksi ja sopii siksi hyvin sellaiseen paikkaan jossa joutuu myös mekaanisesti koetukselle. Mitenkään huonon näköistä tuo ei ole ollut ainakaan itsellä esim. autojen ovissa, vaikka ne siellä 10v onkin olleet jo. Sen sijaan siinä tunkeutuvuudessa vois olla ehkä parantamisen varaa. Tosin tuntuu että myös ruiskutuslämpötilalla on merkitystä, ja sen lisäksi nykyään on tullut lämmitettyä sitä purkkia että on siinä vaiheessa ohuempaa...
Pellavaöljyä on tullut ruiskuteltua tuon yhden projektin koteloihin ja se ei musta aikojen saatosta niin kehuttavalta näytä :?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja arpati »

Sämpylle vastailen eli ittellä kans noi testit mielessä... Jospa alkaisimme yhdessä suunnitella testiproseduureja jos sopii? Itse voin ainakin tuota paja-pohjaa ja inerta primer 5 sijoittaa pohjatöihin, sekä puhdasta fosforihappoa... Pellinpalat tietysti vanhoista fiateista että on tarpeeksi haastetta, esmex alustaksi vanha konepelti tms iso pellinpala joita ittelläkin löytyy malleja joista etureuna hävinnyt... Tuota ei muuten tarttisi edes palastella kun vain rälläköi maalit ensin pois paikoitellen.

Pintakäsittelyjen jälkeen tietysti ammuskelee siihen vaikka ilmakiväärillä tai lyö piikillä reikiä, toisia siten että jättää puhdasta peltiä näkyville ja katsoo miten uusi ja alkuperäinen maali lähtee kesimään vierestä (+ tietty verrokit ehjillä pinnoilla samalla pintakäsittelyllä)... No tuo kokonainen pelti on huono sijoittaa mihinkään vaativaan ympäristöön mutta saisi sillä ainakin auringon ja säiden vaikutukset tutkittua... Toisen konepellin sitten voisi palastella ja sijoittaa noita palasia vaikkapa jonkun huoltoauton tms paljon liikkuvan kuorkin alustaan vaikka vuodeksi/talviajaksi, kiinnitettynä vaikka johonkin vaneriin tms ja merkittynä miten käsitelty esim kirjain ja numero meisteillä...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tässä just alkaa näkyä miten vaikea noita on testata keskenään luotettavasti. Pitäisi olla 100% puhdasta peltiä, siinä 100% tarkkuudella samat muodot ja reunojen leikkaukset ja sitten saada ne palaset 100%:sti saman verran ruosteeseen että tuloksia voi verrata.
Ajattelin jos käyttäis jotain rautaprofiilia, esim C, jossa olisi suht tarkasti samanlaiset kulmat ja vannesahalla pilkkois samanpituisia pätkiä. Kylvettäis rasvanpoistossa ja pariks kuukaudeks pihalle. Talven ylikään ei voi laittaa kun lunta voi kertyä eri määrä jne.
Profiilia sen takia että nurkat on kriittisempiä kuin tasainen pelti.
Ehkä toisen testin voisi tehdä helman tapaan yhteenliitetyillä pellinpaloilla. Porataan reiät joista "pistehitsataan" yhteen, ehkä käsihitsaus ei sitten tekis liikaa heittoa lopputulokseen.
Jossain auton alustassakin voi tulla aika paljon eroja lopputulokseen paikasta riippuen, Ehkä peltien reunoihin vois laittaa kapulat ja "nitkuttaa" niitä säännöllisesti jotta sauma eläis, näkee mitkä suojat halkeaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja arpati »

Niin no juu en kyllä ajatellu noita nitkutuksia... Itte kyllä arvelen että enempi ne nitkuu esim jonkun kolarin seurauksena noi saumat ennenkuin alkaa ruostua tosissaan - jos siis ehjät saumat alunperin... Suojaamattomat helmat toki peseytyy aika helposti puhtaaksi mahdollisista tehdaskalvoista ja alkaa ruostua... Monesti kaksi kertaa alkutaipaleellaan oikeasti suojattu auto kestää kyllä pitkälle... No jonkinlainen pohjamaali niissa tehtaalta tullessa taitaa olla muttei kestä kovin pitkään pelkästään ja kotelosuoja tosiaan katoaa ainakin niistä kohdin mistä vesi menee läpi...

Ehkäpä noita kannattaa tutkia myös tulppahitsattuna koska niinhän ne korjaushitsaukset keskimäärin tehdään, kova homma ne on kyllä aukoa... Melkein kyllä vetäisin pelliruuveilla kantatut pellinpalat yhteen niin on helppo purkaa... Eihän se nyt aivan samaa vastaa mutta on niitä ruuvattaviakin kohteita korissa... Ruuveista voisi vielä hapottaa sinkit pois niin eivät tee alkuun haittaa.

Tuota kenttäkoetta nyt ajattelin siksi että kun tuollaisen pellisetin kiinnittäisi esim kuorma-auton taka-akselin kohdille runkoon tai aivan perään (jos saan luvan kokeiluun joltakin autoilijalta) niin siellä kyllä tulee kuraa, santaa ja suolapaskaa aivan varmasti riittäviä määriä ja talvessa todennäköisesti kilometrejäkin aika reilusti... Tietty nitkumista sais siten aikaiseksi että tekee L mallisia kappaleita ja kiinnittää ne siten että ilmavirta vähän taivuttaa pitkää syrjää... Melkein kyl pitäis tehdä kotelorakenteitakin jos oikein perusteelliseksi mennään :lol: Ruostuneen pellin suojaukseen en usko minkään muun toimivan kuin se öljyvaseliini yhdistelmä tai sitten ohut soveltuva pohjamaali tartunnaksi + kotelosuoja...

No juu jos nyt aloittaisi ihan vaan testaamaan tota puhtaan pellin erilaisia käsittelyitä erilaisilla aineilla ja katsoo miten ne kestää aurinkoa ja säitä + punktioita ja naarmuja yms... Kun tekee kaikki samalle konepellille niin teräsmateriaali ei ainakaan vaihtele... Voishan yhden konepellin viedä myös johonkin suojattuun tehdas/kaupunkiympäristöönkin luvan perästä - motarin varressa tuskin säilyy häiritsemättä...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja jape »

onkos tässä kysymyksessä harrasteauton suojauksesta vai käyttiksen ? mites sitten kun testattujen tuotteiden koostumus muuttuu ilmoittamatta ? itse näkisin jos pystyy vain oma kätisesti hoitamaan tuon suojauksen niin tekeen sen useammin ! toki saa se suojaustuote olla hyvääkin mutta rajansa kaikella !
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja arpati »

No juu hain tota massattavaksi tulevaa Ladaa varten motonetista Dinitrolin ML 6 litraa (7.90 eur/l), Dinitrol 4941 / CAR alustasuojaa 3 litraa (9.50 eur/l) ja Protect Super 447 kiveniskusuojaa 1 L (11.50 eur/l)... Tuli kyl hiukka kalliimmaksi mutta otin kuitenkin samaa merkkiä si kaikki... Toivotaan että muistikuva auton hyväkuntoisuudesta myös massojen osalta pitää kutinsa ettei tarvi kuin vähän paikkailla ja pehmittää koko pohja tolla kotelosuojalla + luukut ja kotelot... 8)

EDIT: sattu tommonen sivu vastaan jossa noita eri dinitrol tuotteita aika lista

http://sealco.kummeli.fi/arch/Tekniset/ ... 5-2006.pdf
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Käyttöturvatiedotteesta selviää koostumus ja sellainen on pakko olla olemassa, eikä niitä saa pihdata, jos tuotetta myy (tämä koskee myös öljyjä ja muita auton liemiä).

Noita ruostesuojauksia pintakäsittelyjä on liki mahdoton kunnolla verrata, kun toisissa autoissa selkeä mädätyksen syy on umpeen suojatut vedenpoistoreiät ja tukitut tuuletuskanavat.

Iso vaikutus on myös sillä missä autolla ajetaan ja miten sitä säilytetään, lisäksi pienellä ET:n muutoksella voi saada helmat pilalle, kun sontaa lentää helmoihin 200% enemmän joissain autoissa 10mm enemmän ulospäin tulevilla pyörillä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Lineassa taittaa olla pohja suurimmalta osin pelkästään maalilla suojattu.
Mitähän mömmöä tuonne kannattaisi vedellä niin jäisi vielä jälkipolville edes jotain jäljelle?
Pelkästään pohjan käsittely siis mielessä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olen ymmärtänyt että linean ongelmat on maalauksessa jääneet kuolleet kulmat, muuallakin kuin pohjassa?
Scudossa oli alustan suojauksessa kauheita aukkoja, paikoitellen aivan paljaita saumakohtia. Tuohon ruiskutin ML:n alle ja 4941:n massan päälle koko pohjaan. Mutta tärkeintähän on että jotain sinne laittaa, joka menee vähän saumoihinkin. Pyörien läheisyydessä laittaisin jotain kulutuksen kestävää, mutta se vaatii jo aika puhtaan alustan.

Aihetta sivuten, Prisman pohjassa ja takapyöräkoteloissa on nyt 3 kerrosta RM-40 epoksipinnoitetta ja kiveniskumassa päällä, ajattelin tuohon kokeilla sekoittaa vahaa, massaa ja teräketjuöljyä sekaisin ja ruiskuttaa kiveniskumassan päälle. Jos se irroittaa massan niin onhan siellä maali alla, mutta voi toisaalta olla hyväkin tartunta. Ehkä parempi kuin jos tuohonkin olisi laittanut maalikerroksen väliin?

Parin vuoden päästä tietää kommentoida paremmin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No nyt on töhnät pohjassa. 20% kotelovahaa, 40% alustamassaa ja 40% perinteistä teräketjuöljyä. 4 barin paineella tuli aika vauhdilla massaruiskusta mutta oikeastaan ihan sopivasti että sai kertaruiskutuksella. Valui sopivasti ettei jäänyt aukkoja, mutta silti tiputteli lokarin reunoista vähemmän kuin esim. ruiskutettu ML, ja sekin tiputtelu loppui aika pian. Vaha oli dinitrolin ML ja massa saman firman 4941. En keksi mitään syytä miksi ainakaan ruiskutettavuuden takia reseptiä kannattaisi muuttaa. Ei taitais kumminkaan auttaa siihen että puoli autoa sai käydä rätin kanssa läpi ja pestä hiukset fairyllä..
Laskin innoissani muihinkin paikkoihin kuin nyt laitettuihin, jäämme mielenkiinnolla odottamaan miltä ensi vuonna näyttää. Valitettavasti alustasta ei löytynyt enää ruosteista kohtaa johon olisi kokeillut pelkillään.
Tosin akselisto päreinä just sain puhallettua, tankin pannat menee uusiks ja pakoputken liitos pitää rakennella että menee tässä hetki ennenkuin on edes ajossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:No nyt on töhnät pohjassa. 20% kotelovahaa, 40% alustamassaa ja 40% perinteistä teräketjuöljyä. 4 barin paineella tuli aika vauhdilla massaruiskusta mutta oikeastaan ihan sopivasti että sai kertaruiskutuksella. Valui sopivasti ettei jäänyt aukkoja, mutta silti tiputteli lokarin reunoista vähemmän kuin esim. ruiskutettu ML, ja sekin tiputtelu loppui aika pian. Vaha oli dinitrolin ML ja massa saman firman 4941. En keksi mitään syytä miksi ainakaan ruiskutettavuuden takia reseptiä kannattaisi muuttaa. Ei taitais kumminkaan auttaa siihen että puoli autoa sai käydä rätin kanssa läpi ja pestä hiukset fairyllä..
Laskin innoissani muihinkin paikkoihin kuin nyt laitettuihin, jäämme mielenkiinnolla odottamaan miltä ensi vuonna näyttää. Valitettavasti alustasta ei löytynyt enää ruosteista kohtaa johon olisi kokeillut pelkillään.
Tosin akselisto päreinä just sain puhallettua, tankin pannat menee uusiks ja pakoputken liitos pitää rakennella että menee tässä hetki ennenkuin on edes ajossa.
Rätin kanssa lävitse? Oliko niin sotkuinen, vaiko miksi?
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyllä sitä pientä pisaraa oli sivupeileille saakka. Vaikka siis ruiskuttelin auton alapuolella niin tuuli pyöritti sumua pitkin autoa. Tuo onneksi lähtee melkein millä vaan, tärpätti, liuotinpesu, fairy. Ennen kuivumista ihan ilmankin. Vahaus oli ohjelmassa muutenkin, tänään olisi tarkoitus pestä auto kokonaan sitä varten. Kun sää on vielä hyvä. Auto on siis pihalla eikä sitä saakaan sisälle ennen lumen tuloa, niin paljon tekemistä. Muistin juuri että takavakaaja ja kaikki kiinnityspannat on putsaamatta, samoin kuin pakoputken kiinnityshelat.

Jos muuten integrale-eksperttejä paikalla niin vilkaiskaapa kuvaa:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5055908145/

Onko noissa poikittaisvarsissa eroja? Sekä vanhassa että uudessa akselistossa tukivarren pään uloke johon muovinen hela tulee kiinni, niin toisessa tukivarressa tuo on pistehitsattu enemmän vinoon. Tässä kuvassa vasen eli vinossa alaspäin. Vai onko tuo vain sattumaa ja varret käy molemmin puolin. ja tuo muovihelakin oli erilailla kiinni toisessa akselistossa, onko tässä oikeinpäin?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Tuo meidän projekti tulee ainoastaa kesäkäyttöön.
Ei sillä tosin talvella pystyisi varmaankaan ees ajamaan, jos siihen 200-250hp lyödään. :D
Voi silti olla aiheellista laittaa jotain massoja pohjaan ja koteloihin.
Ei kyllä olla vielä tarkastettu ko. auton koria hirveesti. Päältä näyttää kohtuu hyvältä ainakin. :P
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hmm... taidan kokeilla tuota Sämpyn tököttiä. Onko suosituksia teräketjuöljyksi?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin