Talviajo suomessa = auton teurastusta
Talviajo suomessa = auton teurastusta
Nyt kun on Fiatti ollut muutaman vuoden pelkästään kesät ajossa, niin kyllä sen prkl huomaa miten suola murhaa!
Jokseenkin hämmästyttävä fiilis, että katsastuksista pääsee ilman vikalistaa, ja pohjaa ei ole tarvinnut senkoommin hitsata.
Katselin kaverin Sierran kuvia... Ei ole Mirafiorissakaan ollut ikinä niin pahoja ruostevaurioita runkopalkeissa. Toki sillä onkin ajettu jo melkein puolimiljoonaa...
Jokseenkin hämmästyttävä fiilis, että katsastuksista pääsee ilman vikalistaa, ja pohjaa ei ole tarvinnut senkoommin hitsata.
Katselin kaverin Sierran kuvia... Ei ole Mirafiorissakaan ollut ikinä niin pahoja ruostevaurioita runkopalkeissa. Toki sillä onkin ajettu jo melkein puolimiljoonaa...
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Niinpäniin, ja sitten kun pellit ym. hitsaa niin lahoaa koteloiden sisältä.
Sitä suolaa kun levitetään kesälläkin.
Sitä suolaa kun levitetään kesälläkin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Vastaus on öljyä, paljon öljyä. Ruosteelle alttiden osien pitää uida öljyssä (myös sieltä koteloiden sisäpuolelta!), jotta käyttöpeli kestäisi talven rasitukset. Moottoritilaa on ihan turha hifistellä näyttelykuntoon, ennemmin suojaa sieltäkin esim. suojalakoilla tai -vahoilla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Mitä öljyä käytätte suojaukseen? Vai kotelosuojaa?
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Vaihteisto öljyä jos kestää hajun Olen sekoittanut vaihteisto öljyä ja kotelosuoja ainetta. imeytyy alkaneeseen ruosteeseen paremmin kun pelkkä kotelosuoja aine.
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Kotelosuoja on ihan hyvä lähtökohta. Itsekin kokeilin tuota vaihteisto-öljyä sen sekaan ja lisäksi laitoin vaseliinia. Ennen tuota käsittelyä laitoin alle löpöllä ohennettua (tunkeutuu paremmin peltien väliin ja alkaneeseen ruosteeseen) kotelosuojaöljyä, taisi siinäkin olla vaihteisto-öljyä lisänä... Eipä ole tullutkaan katsottua, kuinka toimi talven yli. Oli siis ihan oma kokeilu, kun tuota on joka puolella neuvottu. Teräketjuöljyt on sitten nykyisin biohajoavia, joten niiden toimivuudesta en osaa sanoa. On tietysti ekompaa pohjassa, mutta ainakaan koteloihin en laittaisi.viatmies kirjoitti:Vaihteisto öljyä jos kestää hajun Olen sekoittanut vaihteisto öljyä ja kotelosuoja ainetta. imeytyy alkaneeseen ruosteeseen paremmin kun pelkkä kotelosuoja aine.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Mites tuo suoja-aine+öljy+ym.... toimii iskumassan päällä? Ettei imeydy massan alle ja irroita massaa?
Tässä vain seuraavaa autoa mietin, että miten estää tuo ruostuminen.
Paineilmalla vetää öljyä koteloihin, reilusti.
Iskumassa kaikkiin pyöräkoteloihin, helmoihin ym. ja öljyä päälle? Vaiko alle? Vai täh....
Tässä vain seuraavaa autoa mietin, että miten estää tuo ruostuminen.
Paineilmalla vetää öljyä koteloihin, reilusti.
Iskumassa kaikkiin pyöräkoteloihin, helmoihin ym. ja öljyä päälle? Vaiko alle? Vai täh....
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Jos pääsee massan alle niin massa on jo irti ja silloin tuo on vain hyvästä.
Oma resepti on ollut Dinitrol ML ja muutaman tunnin päästä Dinitrol car-4941 tai sinnepäin oleva vahapohjainen alustasuoja. Vielä ei ole monivuotisia kokemuksia mutta tuo sen takia että pääsee helpolla, spraytölkistä pohjaan ei tartte pestä ruiskuja tai sotata itseään.
Yleensäkin millään yhdellä aineella tai kerroksella ei onnistu, sanoisin että 6 kerrosta maalia ja vahoja pitää ainakin olla. Ohuemmat alle tai jos on paksu massa niin sitä voi öljyllä päältä pehmitellä, kuivumaan noi alustasuojat ei sais päästä.
Semmosia "penetrant" alustasuojiakin löytyy, jotka "sulaa" ohueksi rasvaksi ja tunkeutuu paremmin ruosteeseen, mutta ne ei kuivu elöi päällemassaus ei onnistu niin hyvin. Aika hyvin ML on saumoihinkin mennyt, nimenomaan Dinitrol. Maston tai Tectyl on mun mielestä PASKAA
Mä olen niin neurootikko etten siedä ruostetta edes pohjassa, joten kesät menee niitä raapiessa. Nyttenkin keltainen Integrale ilman taka-akselistoa pihalla, toinen pyöräkotelo nyt puhallettu vielä pohja akseliston päältä ja toinen kotelo. Sitten olis koko auto käyty tuolleen läpi. Itselleni todennut ettei näillä tosiaan pitäis ajaa talvella vaan hankkia ooppeli sitä varten, mutta mitä PrismaGralella kesällä tekee? Kai se tämän jälkeen muutaman vuoden menee pienellä laitolla, kun tarkastaa pohjan joka kesä. Tuohon autoon kun ei ole vielä yhtään paikkaa hitsattu..
Oma resepti on ollut Dinitrol ML ja muutaman tunnin päästä Dinitrol car-4941 tai sinnepäin oleva vahapohjainen alustasuoja. Vielä ei ole monivuotisia kokemuksia mutta tuo sen takia että pääsee helpolla, spraytölkistä pohjaan ei tartte pestä ruiskuja tai sotata itseään.
Yleensäkin millään yhdellä aineella tai kerroksella ei onnistu, sanoisin että 6 kerrosta maalia ja vahoja pitää ainakin olla. Ohuemmat alle tai jos on paksu massa niin sitä voi öljyllä päältä pehmitellä, kuivumaan noi alustasuojat ei sais päästä.
Semmosia "penetrant" alustasuojiakin löytyy, jotka "sulaa" ohueksi rasvaksi ja tunkeutuu paremmin ruosteeseen, mutta ne ei kuivu elöi päällemassaus ei onnistu niin hyvin. Aika hyvin ML on saumoihinkin mennyt, nimenomaan Dinitrol. Maston tai Tectyl on mun mielestä PASKAA
Mä olen niin neurootikko etten siedä ruostetta edes pohjassa, joten kesät menee niitä raapiessa. Nyttenkin keltainen Integrale ilman taka-akselistoa pihalla, toinen pyöräkotelo nyt puhallettu vielä pohja akseliston päältä ja toinen kotelo. Sitten olis koko auto käyty tuolleen läpi. Itselleni todennut ettei näillä tosiaan pitäis ajaa talvella vaan hankkia ooppeli sitä varten, mutta mitä PrismaGralella kesällä tekee? Kai se tämän jälkeen muutaman vuoden menee pienellä laitolla, kun tarkastaa pohjan joka kesä. Tuohon autoon kun ei ole vielä yhtään paikkaa hitsattu..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Mä tein kasiin tiukan mikstuuran jostain vanhasta öljystä, vaseliinista ja kotelonsuoja-aineesta. Hemmetin hyvin imeytyi ja pohjakin näyttää melkein uuden auton pohjalta.. 8)
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Ma suihkin tohon graleen viimeks ihan vyrtin hhs :ssää parin paikan päälle.
Ovat vielä parinvuoten jälkeen ihan samanmoiset mitä hitsuuttelun jälkeen.
Samaten painoin tota koteloihinkin.
Itseasiassa olen suihkutellut vastaavia ketjuspryi tuotteita mutsinkin bravoon viitisenvuotta sitten. Samaten pariin muuhunkin autoon ja foordiinkin oon tota suihkinut. Oha se vähän kallista mut perintöä ootellessa
Kuluttaviin kohteisiin kuten pyöräkoteloihin öljyjä ei voi suositella jos ei siten tykkää viikonvälein käsittelyä uusia.
Ovat vielä parinvuoten jälkeen ihan samanmoiset mitä hitsuuttelun jälkeen.
Samaten painoin tota koteloihinkin.
Itseasiassa olen suihkutellut vastaavia ketjuspryi tuotteita mutsinkin bravoon viitisenvuotta sitten. Samaten pariin muuhunkin autoon ja foordiinkin oon tota suihkinut. Oha se vähän kallista mut perintöä ootellessa
Kuluttaviin kohteisiin kuten pyöräkoteloihin öljyjä ei voi suositella jos ei siten tykkää viikonvälein käsittelyä uusia.
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Koripajat taitaa käytellä tuota kanssa kun yks laitettu Hiace haisi ihan "heikkiheikkisepolle". Moottoritilan talvisuojauksessa käytin tota viimeks mutta en ole havainnut ihan alustasuojan veroista pysyvyyttä. Pitää varmaan laittaa testiin..
Ja pyöräkotelon suojaus riippuu kai siitä missä ajaa, nykyäänhän niissä on uusissa autoissa pelkkä maali enimmäkseen..
Ja pyöräkotelon suojaus riippuu kai siitä missä ajaa, nykyäänhän niissä on uusissa autoissa pelkkä maali enimmäkseen..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Bravosta en tiedä, mutta Brava ei ainakaan vaikuta ruostuvan edes ilman suojauksiakaan, mitä nyt on tullut moista nähtyä. Tuo HHS on minusta aika ohutta, kun tuntuu haihtuvan pois lukkomekanismeistakin muutamassa vuodessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Samanmoisen havainnoin tein kanssa kun kurkkasin auton alle, onhan siellä tietty jossaan ruostetta mutta ei pahemmin itse korissa ja kampeella on kuitenkin yli 10v ajettu suolassa, ilman mitään lisäsuojausta. Ja sitten tuntuu että nuo ruosteelle alttiit kamppeet (Ritmo, taitaa Mirkkukin kuulua samaan sarjaan) ruostuu hyvistäkin öljyämisistä/massoista huolimatta, ei nyt tietenkään niin pahasti kuin ilman niitä... Eli kyllä musta on vaan tollaisen kamppeen raiskausta uittaa niitä suolassa, ja ajelee vaikka ennemmin noilla uudemmilla. Cromut/Thematkaan ei ole ollenkaan niin pahoja ruostumaan kuin nuo 70-80 lukulaiset.luigi kirjoitti:Bravosta en tiedä, mutta Brava ei ainakaan vaikuta ruostuvan edes ilman suojauksiakaan, mitä nyt on tullut moista nähtyä. Tuo HHS on minusta aika ohutta, kun tuntuu haihtuvan pois lukkomekanismeistakin muutamassa vuodessa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
Dinitrolille ääni täältä. Paras ruostesuojaus on kuitenkin ettei aja suolakyllästeisessä lumessa.Sämpy kirjoitti:Jos pääsee massan alle niin massa on jo irti ja silloin tuo on vain hyvästä.
Oma resepti on ollut Dinitrol ML ja muutaman tunnin päästä Dinitrol car-4941 tai sinnepäin oleva vahapohjainen alustasuoja. Vielä ei ole monivuotisia kokemuksia mutta tuo sen takia että pääsee helpolla, spraytölkistä pohjaan ei tartte pestä ruiskuja tai sotata itseään.
Yleensäkin millään yhdellä aineella tai kerroksella ei onnistu, sanoisin että 6 kerrosta maalia ja vahoja pitää ainakin olla. Ohuemmat alle tai jos on paksu massa niin sitä voi öljyllä päältä pehmitellä, kuivumaan noi alustasuojat ei sais päästä.
Semmosia "penetrant" alustasuojiakin löytyy, jotka "sulaa" ohueksi rasvaksi ja tunkeutuu paremmin ruosteeseen, mutta ne ei kuivu elöi päällemassaus ei onnistu niin hyvin. Aika hyvin ML on saumoihinkin mennyt, nimenomaan Dinitrol. Maston tai Tectyl on mun mielestä PASKAA
Mä olen niin neurootikko etten siedä ruostetta edes pohjassa, joten kesät menee niitä raapiessa. Nyttenkin keltainen Integrale ilman taka-akselistoa pihalla, toinen pyöräkotelo nyt puhallettu vielä pohja akseliston päältä ja toinen kotelo. Sitten olis koko auto käyty tuolleen läpi. Itselleni todennut ettei näillä tosiaan pitäis ajaa talvella vaan hankkia ooppeli sitä varten, mutta mitä PrismaGralella kesällä tekee? Kai se tämän jälkeen muutaman vuoden menee pienellä laitolla, kun tarkastaa pohjan joka kesä. Tuohon autoon kun ei ole vielä yhtään paikkaa hitsattu..
Re: Talviajo suomessa = auton teurastusta
No en mä nyt ole Tectyliäkään niin kauheena p*skana pitänyt mutta spreytuotteita ei kokoemusta vaan noista ruiskutettavista tölkkituotteista, sekä ML:ää että alustamassaa on tullut käytettyä. Toi alustamassa on ainakin huomattavasti paremman tuntuista kuin nuo saman valmistajan sivellintuotteet, ja ruiskulla nuo on niin helppo levittää että pensselillä ei pahemmin tule noita enää edes sudittua. Onhan se sottaista hommaa mutta ei se ruiskun peseminen niin iso homma ole. Pitää varmaan koittaa tuota Dinitrolia kanssa, pensselituotteena ei ainakaan mielestäni ollut sen parempaa kuin Tectylkään.
Ja tosiaan nuo erilaiset öljymiksaukset on aika hyviä koteloissa että massan pehmikkeenä.
Ja tosiaan nuo erilaiset öljymiksaukset on aika hyviä koteloissa että massan pehmikkeenä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -