E10 Bensa

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siis sitähän ne sinne laittaa kumpi on edukkaampaa - näinhän ne asian on kertoneet... :roll: Siitä syystähän se määrä voi vaihdella 0-10% (tai 0-5%) välillä.

Ei kai tosiaan kukaan autoaan arvostava käytä jotain 30tkm:n öljynvaihtovälejä...? Myynnin kilpailutekijähän tuo pitkä huolotoväli on joten siksi niitä venytetään vaikka tosiasiat olisi toista mieltä. Onhan noista öljyjen kestosta ollut jotain testejäkin ja omat muistikuvat on että yli 15tkm on synteettiselle paljon - ja mineraaliöljyillähän tuo raja taisi olla joku 8tkm...

E10:stä omakohtaiset kokemukset ovat edelleen sellaiset että en ole huomannut mitään radikaalia eroa... Mutta mä olenkin tämmönen outolintu joka ei huomaa muuta eroa vaikka v-powerin ja 98:n kanssa kuin että nakuraja on korkeampi... :roll:

Letkut tosiaan on alkaneet hapertua herkemmin jo tuolla e5:lla mutta esmes tuollaista Luigin mainitsemaa bensapumpun kaululuksen pehmemistä en ole huomannut. Tai sitten vaan Cromassa oli käytetty laadukkaampia materiaaleja :mrgreen: . No toiset kumilaadut kestää vaan paremmin tuota nykybensaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Kokeilin tuolla fire uunolla pari tankillista E10 ja siinä huomas selkeästi kulutuksen kasvun.Ei tartte enää kokeilla :mrgreen:
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja kare »

Siinä niitä on niitä suomalaisia asiantuntijoita: toinen on kauppatieteen maisteri ja toinen maa- ja metsätaloustieteen. Asiantuntijoita epäilemättä, mutta minkäköhän asian...? Tämä jälkimmäinen "insinööri" on kyllä aika koominen; virka on taskussa ja sitten arvaillaan mahtaako Yhdysvalloissa olla samat standardit kuin Euroopassa ja heti perään tiedetään, että epäluulo perustuu uskomuksiin ja epätotuuksiin. Toivottavasti tämä kaikki osaaminen on mukana kun tulevia päätöksiä näissä polttoaineasioissakin tehdään!

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110364327
Gemmi
Viestit: 261
Liittynyt: 08.10.2008 12:21

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja Gemmi »

Loppu ainaki meikäläisen E10:n käyttö ny, kokeilin piruttaan 98:sia ja kas kummaa ku rupes auto käymään paljon tasasemmin ja persdynossa tuntuis tulleen kadonneet hepat takasin. Viinaa käytän tästälähtien vaan kurkun huuhteluun.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Kävin paikallisella Fiat korjaamolla (se paikka jossa on pidetty kevätvaraosapäiviä) kyselemässä, tuosta e10 polttoaineesta että onko sen käytön vuoksi tullut autoja korjaamo käynnillle ? ja lähinnä nyt fiatteja. ei ole polttoaine ongelmista kärsineitä asiakkaita näkynyt. ja en ole kylläkään tuossa puntossani mitään oireita käyntihäiriöhin tai käynnistyvyyteenkään huomannut kun nyt reilun kuukauden olen sillä ajellut.
Jari Salmensuo
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

TM 19/1980 on juttu etanolibensasta. VTT tutki aika perusteellisesti seosta jossa oli 15% viinaa. Ladalla :? suoritetun testin loppudilemma oli lyhyesti, että kylmissä olosuhteissa ja pätkäajossa öljyn lisäaineet (mm. sinkki) katoavat viinaseoksen myötä turhan nopeasti. Tämä tietysti kiihdyttää moottorin ja männänrenkaiden kulumista. Jutussa kerrottiin, että asiaa oli tutkittu edellisen kerran 50-luvulla. Sen aikaisilla moottoreilla ja voiteluöljyillä juttu ei ollut toiminut.

Kannattaa lukea juttu, onko sitten moottoriteknologiassa tapahtunut niin paljon parempaa, että nykymoottorit eivät ole asiasta moksiskaan?

Sinkin määrä nykyöljyissä on pudonnut -> korvattu jollakin muulla vai tarpeeton nykymoottoreille?
Syökö viina nykyöljynkin lisäaineet? Saksalaisethan ovat nykytutkimuksessa todenneet jotain samaa edelleen mitä jo 30 vuotta sitten täällä kotomaassa huomattiin.

Braziliassa kun ei ole pakkasta niin homma timii siellä paremmin. Tämä tärkeä seikka on tainnut politikoilta etanolihuumassa unohtua. Tosin taitaa sielläkin moottoreiden käyttötunnit puolittua bensiinillä ajettuihin verrattuna.

No jotain positiivista, tällähän saadaan autojen keski-ikää alennettua jos koneet menee holoksi jo 200 000km kohdilla :lol:
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Saksalaiset saivat kulutuksen myös putoamaan E10:llä.
http://yle.fi/uutiset/teksti/tiede_ja_t ... 52197.html
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja wellu »

http://www.iltasanomat.fi/autot/HS%20E1 ... 25877.html
Jos sitä kuraa tulee myös 98:iin, niin siirynma tiiseliin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Onkos kenelläkään muulla E10 vaurioittanut maalipintaa? Tankkasin Jeepin toissapäivänä, tankki sylkäisi osan bensasta takaisinpäin ja siinä sitten tuo kallis aine valui maahan auton kylkeä pitkin. Tankkaamisen lopetettuani kuvasin kyljen paperilla ja kaikki näytti olevan ok. Eilen töistä tullessani katseeni kiinnittyi pihassa seisoneen Jeepin takakylkeen ja ihmetys oli suuri, kun n. kämmenen kokoiselta alueelta oli maalit kuplineet :shock: Myös helmasta oli maalit korkanneet...

Hieman harmittaa, kun auto on muuten siisti ja nyt sitten takakulma on pohjamaalilla :evil: Toisaalta, eipähän ole enään niin suuri kynnys rälläköidä pyöränkaaria suuremmiksi, kun nyt kerran joutuu kuitenkin takakulman maalaamaan uudestaan...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja 3P »

Keltsi kirjoitti:Onkos kenelläkään muulla E10 vaurioittanut maalipintaa? Tankkasin Jeepin toissapäivänä, tankki sylkäisi osan bensasta takaisinpäin ja siinä sitten tuo kallis aine valui maahan auton kylkeä pitkin. Tankkaamisen lopetettuani kuvasin kyljen paperilla ja kaikki näytti olevan ok. Eilen töistä tullessani katseeni kiinnittyi pihassa seisoneen Jeepin takakylkeen ja ihmetys oli suuri, kun n. kämmenen kokoiselta alueelta oli maalit kuplineet :shock: Myös helmasta oli maalit korkanneet...

Hieman harmittaa, kun auto on muuten siisti ja nyt sitten takakulma on pohjamaalilla :evil: Toisaalta, eipähän ole enään niin suuri kynnys rälläköidä pyöränkaaria suuremmiksi, kun nyt kerran joutuu kuitenkin takakulman maalaamaan uudestaan...
:shock: :o Mitä helv....?!!!! Tiedämmepä mistä seuraavan kerran hakea pesutinneriä :?

Onneksi omat kuljettimet hylkii moista ainetta :wink:
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Ei ainakaan Puntosta ole vielä vesivärit? liuennut. :)
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kuulostaa aika hurjalta että jos on kunnon maaleilla maalailtu. Tosin onhan jo etanolivapaakin bensa vienyt kilikolimaaleja...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Joo, jälleen kerran näitä juttuja mitä ei usko, jollei satu omalle kohdalle... Kylki on kyllä maalattu jossain vaiheessa uudelleen, mutta ihan oikeilla automaalilla. Sain meinaan maalin loput purkeissa auton mukana, joten ei ole mitään kilikali maalia. Hauska juttu asiassa on se, ettei tuossa paperissa, millä kyljen pyyhin tankattuani, ole yhtään maalijälkeä yms. merkkiä mistään maalipinnan liukenemisesta. Satuin meinaan säästämään tuon paperin, kun tuolla kylmäasemalla ei ollut roskista lähellä... Muutenkin maali kuoriutui vasta seuraavan päivän aikana, mikä on outoa :?

Eilen otin noista vaurioista parit fotot, pistän ne jossain vaiheessa tuonne kuvablogiin. Laatuhan ei ole mitään päätä huimaavaa, kun nykyisin pitää kuvata tolla kännykän kameralla :cry:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja jajau »

Eikö kannattas ottaa yhteyttä litkun myyjään? Joskus reklamointi auttaa? Ainaski lisää valmistajan tietoa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Etanoliprosentin lisääntyminen kyllä lisää bensan liuottavia vaikutuksia, siitä myös pelottelut ajan mittaan kertyneen sonnan lähtemisestä järjestelmässä liikkeelle. Viime aikoina oon aika paljon jostain syystä lueskellut E85:een liittyviä kokemuksia, ja monet mainitsevat tallin lattiasta maalin lähtevän jos sitä pääsee roiskumaan lattialle.

Mutta hyvä varoitus sinänsä, kannattanee pyyhkiä jatkossa bensan roiskeet jos sellaisia tulee, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin