E10 Bensa

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Jaa, Puntooni käypi tämä "uusi" 95:nen, eli litku jossa 10% etanolia. :D
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Lankyra
Viestit: 210
Liittynyt: 15.12.2005 10:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lankyra »

Onkos kellään tietoa mihinkä tämä uusi litku käy ja mihin ei käy. Tuntuu aika huonolta läpältä tuo että yli 70% nykyisestä autokannasta toimii. Niin varmaan... Jotenkin tulee mieleen 90-luvun oliko se futura (?!? ), eli nesteen lyijjytön bensiini mikä tuotiin kans markkinoille turvallisena blaablaa. Näkihän sen sitten miten siinä kävi. Maksatetaan asiakkailla tuotekehitys. Mites kumi-osat sun muut kestää? Luulis että vanhat kaasarivehkeet ei olis moksiskaan (muutakuin tiivisteet jne jos käyvät pirtulle), senkun ruuvvaa syöttöä vain isommalle. Mutta mites vanhat ruiskupelit? Miten käy mun pitsataxin 1-pisteruiskulle?

Saavat muuten kivasti taas bensanhintaa ylöspäin (katetta) kun lantrataan pirtulla bensaa ja soppaakin menee enemmän kun ei tehoiltaan vastaa vanhaa...
---Viiat Brava 1.6 jotakin---
---Hiljaa hyvä tulee---
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Ainakin mallivuodesta 2000 alkaen kaikkiin Euro3 tai uudemman pakokaasuluokan täyttäviin, pois lukien nämä:

-Barchetta 1.8 16V
-Bravo/Brava (182) 1.6 16V
-Doblo 1.6 16V
-Marea 1.6 16V ja 2.0 16V
-Multipla 1.6 16V
-Punto (188) 1.8 16V
-Stilo 1.6 16V(1596cm3), 1.8 16V, 2.4 20V

Vanhoihin kait sit 98:a, jossa 5% Etanolia. :?:

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 107520/139
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

En kyllä uskaltaisi vanhaan kaasarivehkeeseen laittaa... Kone kun kuitenkin on aikanaan kehitetty lyijylliselle 99 bensalle...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mopopuolella eräs kaasarivalmistaja kertoili, että heidän kaasareissaan siirryttiin etanolia kestäviin tiivisteisiin noin 10 vuotta sitten. Tuon ikäistä kaasarikalustoa kun ei taida autoissa juuri olla, niin...

Tuossa listassa ihmetyttää miksi bravX ja marean 1,8 kestää, mutta barchettan ei.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niinno, eihän suurimmassa osassa vanhoja autoja bensaletkut kestä kunnolla nykybensaakaan. :lol: Viimeksi pari päivää sitten liekehti Tervajoella yksi Jetta...

Saattaapi olla, että noissa E10:lle sopimattomissa uudemmissa kamppeissa lambdasäätö menee poskelleen sillä polttoaineella. Itse moottorissa tuskin on mitään sellaista estettä ko. polttoaineen käytölle.

Muuten kyllä vanhemmassa ruiskuautossa kannattaa aina olla huolissaan bensaletkujen kunnosta. Ja miksei kaasarillisessakin. Myyjä aikoinaan ihmetteli myydessään mulle ruiskukoneista Regataa, miksen halunnut koeajolle vaan ostin pois ilman. Syynä oli, että näin kuinka bensaletku tiputti läppärungon luona bensaa moottorin päälle. :lol:

Harmi vain, että seostivat tiskiveden eikä 98:a, nyt tuostakaan muutoksesta ei ole mitään hyötyä virittämisen kannalta.
Kone kun kuitenkin on aikanaan kehitetty lyijylliselle 99 bensalle...
Fiatin moottorit on ainakin 70-luvulta saakka kehitetty lyijyttömälle koskapa niitä on viety Jenkkiläänkin... Siinä mielessä ei ongelmaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

vvieri kirjoitti:Niinno, eihän suurimmassa osassa vanhoja autoja bensaletkut kestä kunnolla nykybensaakaan. :lol: Viimeksi pari päivää sitten liekehti Tervajoella yksi Jetta...

Saattaapi olla, että noissa E10:lle sopimattomissa uudemmissa kamppeissa lambdasäätö menee poskelleen sillä polttoaineella. Itse moottorissa tuskin on mitään sellaista estettä ko. polttoaineen käytölle.

Muuten kyllä vanhemmassa ruiskuautossa kannattaa aina olla huolissaan bensaletkujen kunnosta. Ja miksei kaasarillisessakin. Myyjä aikoinaan ihmetteli myydessään mulle ruiskukoneista Regataa, miksen halunnut koeajolle vaan ostin pois ilman. Syynä oli, että näin kuinka bensaletku tiputti läppärungon luona bensaa moottorin päälle. :lol:

Harmi vain, että seostivat tiskiveden eikä 98:a, nyt tuostakaan muutoksesta ei ole mitään hyötyä virittämisen kannalta.
Kone kun kuitenkin on aikanaan kehitetty lyijylliselle 99 bensalle...
Fiatin moottorit on ainakin 70-luvulta saakka kehitetty lyijyttömälle koskapa niitä on viety Jenkkiläänkin... Siinä mielessä ei ongelmaa.
Juu se kumin mureneminen ei liity mitenkään bensaan! 8)
Se nyt vaan on nykypäivää.
CHRdriver
Viestit: 8
Liittynyt: 04.07.2009 20:51
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja CHRdriver »

Joo kyllä en volvoon muuta laita kun BENSAA, Se oikeen v*ttuilee kun työnnät sille 95:sta :D on jälkikäyntiä sun muuta...
Lancia Dedra 2000 Turbo (Projekti)
Volvo 240 gl (Kulkine)
Ford Fiesta RS (Rallikulkine)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Käsittääkseni kylläkin aromaattisuuden kesto ei vanhoissa bensaletkuissa ole nykybensoille tarpeeksi hyvä.

Mutta on toki huonoja kumilaatuja muutenkin, esimerkiksi vetoakselien suojakumeissa. Ne ovat ennemminkin muovia kuin kumia...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

vvieri kirjoitti:Käsittääkseni kylläkin aromaattisuuden kesto ei vanhoissa bensaletkuissa ole nykybensoille tarpeeksi hyvä.

Mutta on toki huonoja kumilaatuja muutenkin, esimerkiksi vetoakselien suojakumeissa. Ne ovat ennemminkin muovia kuin kumia...
Niin ja ihan polttoaine letkunakin , kun ei muuten kestänyt niin otin vanhasta cromasta letkua ja kestää ... edelleen...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

tulevan E10 oktaaniluku on sit mikä. ysi femma vai :?

Ymmärtänyt että 5 prossanen "ysikasi" ainakin jää/tai tulee markkinoille, nou hätä.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Näyttäs tuo kovempi etanolilitku (e85) käyvän fire moottoriin. Aivan kuin polttis-rc autolla ajelis :D
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
HäRVeli
Viestit: 94
Liittynyt: 26.08.2005 10:44
Paikkakunta: Keminmaa

E85:sta

Viesti Kirjoittaja HäRVeli »

Lainaa itseäni toiselta forumilta:
Rangella(-76) kokeilin tuolla ruotsin E85:sta, ja kyllä se siinä toimi. Olisi vain pitänyt seosta isontaa, kun piti ajaa imu päällä...
Ajoin 30 - 50% seoksella tosi vain pari kertaa.

Muutaman tankillisen ajoin HR-V:llä(-99). Siinä pelas kanssa hyvin. koleammilla keleillä kylmänä käynnistys piti ottaa uusiksi ja ekat parisataa metriä ruisku oli hieman ihmeissään (olisi pitänyt hankkia se ruiskun ohjauspalikka ~450€) Kun kone lämpesi ei huomannut mitään eroa.

Nyt talvella olen ajanut tuolla Lancia Y10:llä(-90) (litran F.I.R.E. moottori) useamman tankin 30% seoksella. Muuten pelaa hyvin, mutta kaasarimallina joutuu kans käyttään enemmän imua, kun ei soppaa riitä kunnolla. (pelkällä pensalla kanssa sama vika, mutta lievempänä. Jos ajaa tasakaasulla hieman veto päällä, menee tosi iloisesti, mutta jos tasakaasusta hieman kevittää ettei vauhti nouse, tulee hieman nykimistä)

Ajatus on vaihtaa tähän ruisku(t) kansi/kone, mihin nyt sattuu kompastumaan.

Koneeseen tulisi saada puristus suhde tuonne 12:1 paikkeille, niin voisi hyödyntää tuon etanolin korkeamman oktaaniluvun(104) (tai turbo)

Samaa kaavaa on ollut haaveena soveltaa Rangen kasiin, eli megaruisku ja korkeapuristus.

Noista syöpymis jutuista: Haisevat enempi öljylobbareiden ja essonbaari ukkojen jutuilta. Mm. Ruotsin bensassa on ollut jo vuosia 5% etanolia, ja siellä ovat vuosia ajaneet sekä seoksille että pelkällä E85:lla vanhoilla autoilla, eikä pääosin ole mitään ongelmia ollut: www.etanol.nu

+ Rangessa pensaputket pääasiassa muovia jo 70-luvulta, ei paljon ruostu. Ja mitä tulee Rangen tankin ruostuttamiseen etanolilla... niin eihän niillä olekkaan tapana ruostua, vai miten se oli.

Nyt ei vei kannata lotrata, kun Haaparannalta saa 95 pensaa euron litrahinnalla. (samasta mittarista saa myös E85, kaksi pistoolia mittarissa, vaihdat vain tankatessa, helppoa.) Aiemmin kun pensa maksoi jotain 1,4, niin sai tuolla E85:lla hinnan (noin 0.85) puotettua 1-1,1 € litra 30% seoksella, se jo näkyi hinnassa.

Linkki tuohon pdf:ään josta voi tutkia eri muovien ja kumien sietoa eri kemikaaleille (mm. ethanol, diesel, petrol(bensa))

http://213.167.100.94/e85/kemtab.pdf
Ruotsissa tuota etanonilla seostettua normibensaa on käytetty jo vuosia, eikä mitään ihmeempää ole ollut, itsekkin tankkaan sieltä, halvempaa kun on, vaikkei paljon niin kymmenen senttiä litra kuiten nyt.

Etsin uuden toimivan linkin kemtab.pdf
Viimeksi muokannut HäRVeli, 29.05.2010 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mulla oli vanhassa Cromassa taas bensaletkut tosi rupisen näköiset. :roll: Teetin uudet, sellaisesta jossa on aromaattisuuden kesto >50%. Pitää seurata niiden kuntoa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

vvieri kirjoitti:Mulla oli vanhassa Cromassa taas bensaletkut tosi rupisen näköiset. :roll: Teetin uudet, sellaisesta jossa on aromaattisuuden kesto >50%. Pitää seurata niiden kuntoa...
Sellaset 50% unopro kin hommasi ja vajaa puol vuotta ku huomasin et ei hyvältä näytä koht pissii bensaaa.
Vastaa Viestiin