E10 Bensa

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Waanha ketju.. mutta oli juttua tuolla OD:n puolella niin ajattelin kopsata tännekin.

Ensin kulutuksesta 98E5 vs 95E10: Kysymys siis energiasisällöstä bensiinillä 32MJ/l ja etanolilla 21MJ/l. eli 98:lla 1,8 % parempi energiasisältö (jos ajatellaan että maksimi etanolimäärät ja ei pohdita muita happikomponentteja). Tämä tarkoittaa siis 95E10:lle sen verran suurempaa kulutusta (teoreettisesti). Hinta ero taasen noilla tuotteilla n. 6snt/l, joka on enemmän prosentuaalisesti. Eli kulutuksen takia ei ole mieltä ajella 98:lla. Tärkeämpää on kuitenkin huolehtia, että oktaaneja on tarpeeksi. Itse ajelen harrasteautolla 98:lla, ihan vaan sen takia että aina ajellut. Vaihdoin taannoin bensaletkut, koska ne olivat ihan kovat ja koppurat (halkeilleet pinnasta). Lieneekö jopa tuon 5%:n etanolin syytä?? Mene ja tiedä? Letkut olivat vanhat muutenkin.
Suomen lain mukaan BE98E5:sta pitää myydä 2018 loppuun asti. Nähtäväksi jää uskaltaako päättäjät silloin poistaa sen. Uskoisin kuitenkin, että 95E10 muuttuu ehkä E20:ksi ja BE98E5 jää edelleen. Tai jos ei jää, niin onhan meillä pienmoottoribensiini. Nimestä huolimatta tämä etanoliton bensa toimi ainakin inun 6,7 litraisessa hyvin.
Säilöntäaineista: Katsokaapa käyttöturvallisuustiedotteista mitä ne sisältävät, itse olen löytänyt yhden tuotteen, joka poistaa kaikki E10:n tuomat haittavaikutukset ja tuote oli lähes tulkoot etanolia. Enpä ostaisi. Bensiini säilyy pitkään tiiviissä valolta suojatussa astiassa ja viileässä pitkään, jopa vuosia. Bensiinistandardin mukaan bensiinin Hapetuskestävyys (eli aika, jolloin alkaa itsessään muodostaa sakkaa)pitää olla 6kk. Tankki tai kaasari ei ole tiivis astia, joten olosuhteista on säilyvyys kiinni. Suurin ongelma on, että bensiini haihtuu pois ja jäljelle jää nykyautojen kaipaamat lisäaineet (siis valmiina pumppubensassa olevat), jotka ei haihdu niin helposti. Kannattaa muistaa myös se, että talvilaatuisessa bensassa höyrynpaine on n. 90kPa ja kesälaadussa <70kPa eli talvilaatu haihtuu herkemmin. Höyrynpaine ero siksi, että bensa höyrystyisi kovallakin pakkasella hyvin ja kesälaatu ei helteillä kiehuisi kaasarissa (tämäkin koettu). Lisäaineista voi olla hyötyä jos niihin oikein kovasti uskoo. Pariin kymmeneen autoharrastaja vuoteen en ole ylimääräisiä lisäaineita käyttänyt ja ei ole ollut ongelmia, toki venttiilinsuojalisäaine ollut koko ajan käytössä.
Briggs&Stratton sanoo, ainakin yhdessä ohjekirjassa, ettei saa käyttää yli kuukautta vanhempaa bensaa ellei ole käyttänyt heidän omaa säiliöntälisäainetta. Eli näin taas hyväuskoiselle kuluttajalle luotiin ostopakko johonkin turhaan.
Mikäli omassa rottelossa olisi jotain seisonta-ajan jälkeisiä käynnistysongelmia, niin jättäisin tankin melkein tyhjäksi ja laittaisin tuoretta tavaraa kanisterista keväällä tankkiin. Näin ei olisi säilyvyysongelmaa - ja kondenssista ei tarvitse huolehtia, onhan bensiinissä valmiiksi kosteuden poistajaa eli etanolia.
Shellin V-Power oli aikanaan loistotuote, kun ei sisältänyt etanolia ja oikeesti oli oktaanit 99+. Nykyisin tuo on ihan samaa viiden prosentin etanolia sisältävää ja 98 RON oktaanin omaavaa bensaa. En maksa ylimääräistä kivasta nimestä.



Sellainen, mistä en ole löytänyt oikein mitään juttua, on E10 bensan käyttäminen kaasutinmoottorissa. Aikoinaan varoitettiin masinolin käytöstä, koska syövyttää kaasuttimen silumiinin. Uskaltaako kukaan kertoa tietoa tai kokemusta etanolin vaikutuksesta kaasuttimeen, tai laittaa jotain linkkiä.
Useimmathan meistä voisi oktaanien puolesta käyttää 95 bensaa, mutta itse en ole uskaltanut. Rahan puolesta asia on minulle mitätön, mutta jos E5 saatavuus hankaloituu entisestään..
Etelä-Amerikassahan on ajettu viinalla iät ja ajat, mutta enpä tiedäkään kuuluuko kaasuttimen vaihto huolto-ohjelmaan tai onko materiaaleissa eroa.
Ja sitten on tietenkin mekaanisen pumpun kalvokumit. Letkuthan tulee harrasteautoon vaihdettua kumminkin aika-ajoin.



Oldtimer Marktin testin mukaan 95E10 on vähemmän haitallinen kaasutttimille ja polttoainelaitteistoille kuin 98E5. http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... 5_2012.pdf



Sain söhrättyä jutusta tuollaisen käännöksen. Koulun saksantunneista alkaa olla neljännesvuosisata, niin jos joku osaa paremmin saa korjata.

"Testasimme vuoden ajan kuutta kaasutinta, jokaisen mukana kahta erilaista bensiiniletkua (toinen kolmikerros-täyskumiletku, toinen perinteinen kangaspäälysteinen) sulkemalla ne lasiseen säiliöön.
Testibensiineinä toimi E5, E10 ja E85 sekä E10 jossa säilytysainetta. Myöhemmän tekstin perusteella myös E85:den kanssa kokeiltiin säilytysainetta.

Testi ei ole virallisten tapojen mukainen, koska esimerkiksi bensiiniletkun iso-vaade käsittelee letkun ulkokuoren uv-kestoa, ei lainkaan bensiininkestoa eikä kaasuttimia yleensä säilytetä polttoainetankissa.

Valitettavasti testipolttoaineiden todellisia etanolipitoisuuksia ei mitattu, on jopa mahdollista että käytetty E10 sisältää vähemmän etanolia kuin E5.

Yllätys oli, että E5 astiassa bensiiniletkut olivat täysin tuhoutuneet. Kaasuttimessa olivat jotkin komponentit ruostuneet ja kohokammiossa oli pelättyä hartsia.

E10 bensiiniastiaan oli muodostunut jonkinlaisia tiivistymiä (vettä?), mutta kaasutin ei ollut hapettunut eikä kohokammio hartsiintunut. Bensiiniletkujen ulkokuori oli kärsinyt mutta sisäpuoli käyttökelpoinen joskin hiukan muuttunut. Bensiini oli muuttunut tummaksi ja läpinäkyvyys oli kärsinyt, mutta aistihavaintojen perusteella yhä käyttökelpoista.

E10 + liquimoly säilytysaine bensiiniastian kaasutin oli vielä paremmassa kunnossa, bensiiniin kondensoitunutta vettä oli vähemmän ja bensiinin ulkonäkö parempi.

Kuvatekstissä kerrotaan E85 upotetun kaasuttimen turmeltuneen täysin.

Polttoaineekspertti Wolfgand Dörmer selittää asiaa sillä, että etanoli reagoi pieninä pitoisuuksina voimakkaammin kuin suurina. Kun etanolin vedenimemiskyky täyttyy, alkaa se ja ns. ”painava vesi” muuttua korrosiiviseksi. Tällöin mitä vähemmän etanolia, sitä nopeammin kosteudenimukyky loppuu ja syöpyminen alkaa. Tämän takia E5:een upotettu kaasutin syöpyi enemmän-

Erilaisten jäänteiden kertyminen taas ei liity tähän vaan se on luonnollinen prosessi polttoaineessa.

Alumiinin syöpyminen E85 polttoaineen kanssa taas on ennustettavaa, suuret etanolipitoisuudet murentavat sitä. Polttoaineen pilaantuminen taas johtuu siitä, etteivät suoja-aineet pure jos etanolipitoisuus on yli 15%

Polttoaineletkujen parempi säilymä E85:sen kanssa taas johtuu siitä, että niistä suurin osa ei reagoi etanoliin.

Asiantuntijan mukaan pääongelma on vedensietokyvyssä, ja tässä E10 on E5 polttoainetta parempi. Myös täysi tankki on parempi, koska kondensoitumista tapahtuu vähemmän.

Testin mukaan E10 ei myöskään havaittavasti vahingoita osia, joten sikäli tilanne on pelättyä parempi.

Din normi jonka mukaan tekstiilipintaiset letkut tehdään, on muuten vuodelta 1951"




Itse ymmärsin niin, että koska etanolivapaata bensiiniä ei saa pumpulta, olisi E10 ihan hyvä polttoaine kaasutinkoneeseen. Korkeammat etanolipitoisuudet varauksella eikä ainakaan jos auto seisoo ajamatta.

Ja säilytysaineen etanolille saattaa tämän mukaan olla ihan perustetta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Lassin
Viestit: 91
Liittynyt: 23.02.2004 16:44
Paikkakunta: Kotka

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja Lassin »

Vanhan traktorin Valmet 20 bensaversion vuosittainen käyttö oli aika tuskaista ennen polttoaineen säilöntäaineen käyttöönottoa. Nyt bensin stabilisator on ollut käytössä muutaman vuoden, lähtee veivillä ekalla pyöräytyksellä eikä tarvi kaasutinta puhdistaa kuin ennen.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mirafiorilla ajelin pitkän aikaa E10:llä. Tarkoitus olisi nyt avata noi kaasarit ja käydä läpi. Tietysti ongelmana on, että jos jotain jäämiä löytyy, niin se voi olla senkin ansiota että kampe on seissyt nyt vuosia.

Mihinkään Briggs-strap-oniin en kyllä mitään erikoisbensaa uhraisi vaan saa luvan syödä E10:ä. Näin ne on meillä tehneet ongelmitta. Eikä ongelmia käynnistyvyydessä talvenkaan jälkeen. Sellainenhan konehan käy vaikka krapulakusella. :mrgreen:

Erikoinen asia sinänsä tuossa testissä on se, että tuloksen mukaan turvallisena myyty 98E5 olisikin vaarallisempi kuin 95E10. Pitäiskö nyt Tbo Cromaankin alkaa tankata E10:ä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kaasarit tuli avattua putsaamista varten. Vaikka auto jäi seisomaankin talvikeleissä, kesän ja seuraavaan kevättalveenkin (ulkona, bensat sisässä) niin mitään hartsimöhjöjä ei kaasareissa näy. Itse asiassa harvinaisen siistit. Tässä mielessä en ainakaan näe syytä miksei Dellorton tuplilla voisi ajella E10:llä.

Kuvissa kohokammio ja toinen jankkiintuneelle altis paikka, kiihdytyspumpun kammio. 2 kaasarista siis.
Liitteet
sIMG_0926.jpg
sIMG_0926.jpg (56.1 KiB) Katsottu 6095 kertaa
sIMG_0922.jpg
sIMG_0922.jpg (56.76 KiB) Katsottu 6095 kertaa
sIMG_0921.jpg
sIMG_0921.jpg (63.23 KiB) Katsottu 6095 kertaa
sIMG_0920.jpg
sIMG_0920.jpg (59.48 KiB) Katsottu 6095 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: E10 Bensa

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin joo, Tbo Cromaan oon myös tankkaillut nyt keväästä alkaen E10:ä. Ei ongelmia, vielä ainakaan. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin