Tästä ei sitten itketä ! Tuunink kevennys kysymys...
Tästä ei sitten itketä ! Tuunink kevennys kysymys...
Tajusin juuri että autossani on ns. tuunink osia, elikkäs tuo etupoileri ja takalokasuojat.
Kyseiset osathan ovat lasikuitua, joka on kevyempää kuin pelti. Siitä sain painavan syyn vakavamieliseen kevennyspuuhaan.
Olen ostanut liimapintaista alumiinifoliota 5 neliömetriä ja hiilikuituteippiä monta rullaa, joilla aion keventää autoani huomattavasti (tavoite väh.300kg).
Olen jo liimannut alumiinifoliot peltivanteisiini ja ne tuntuvat jo paljon kevyemmiltä, lisäksi olen vetänyt hiilikuituteipillä kojelaudan ja mm. kierroslukumittarin.
Ajattelin ensin keventää ovet ja luukut vuoraamalla ne alumiinifoliolla, mutta sitten tulin järkiini koska tajusin että alumiiniin tulee helposti lommoja, niin eikä hapettumisongelmaakaan sovi unohtaa.
Mutta moottorilohkon kevensin "alulla" ja se oli todellinen painonsäästö. MäkLarenihan on ottamassa käyttöön sen hiilikuituvaihteiston joten minunkin on pestävä laatikko koska se teippi ei muuten pysy kiinni.
Reiítystäkin olen kovasti harrastanut (mm. pensatankki ja akku), mutta se on tosi hidasta niin lopetin sen kun löysin piltemasta noita muita kevennystarvikkeita.
Renkaat olen jo täyttänyt heliumilla ja laitoin ohjaamoon 20 kg pullon, josta valuu kaasua hiljalleen joka keventää kabiinin ilmapiiriä huomattavasti.
Nyt pääsen todella visaiseen kysymykseen johon foorumilaisilta odotan hyviä vinkkejä...
Pitääkö hiilikuituteippiä ja alumiini foliota liimata kappaleiden molemmille puolille jotta kevennyksestä tulisi optimaalinen ?
Liian kevennyksen vastapainoksi olen kiinnittänyt katon takaosaan lasikuituisen lumikolan veeärsee tyyliseksi poileriksi (kevennetty hiilikuituteipillä) joka antaa daunforsea jo neljänkympin alueella reippaasti.
Olen myös kuulut että on olemassa nk. kaasuöljyä, josta ainakin vanhat ukot puhuvat. Onko teillä kokemuksia sen käyttämisestä moottoriöljynä kun ainakin nimestä päätellen sen täytyy olla kevyttä kun se on kaasumaisessa olomuodossa.
Ajattelin että veisin sen tuonne ameriikankaarsouviin kun siellä on kuulemma paljon paikkoja vapaana... siis jos saan sen tarpeeksi kevyeksi.
Tuunink terveisin Wooden Eye
TA
Kyseiset osathan ovat lasikuitua, joka on kevyempää kuin pelti. Siitä sain painavan syyn vakavamieliseen kevennyspuuhaan.
Olen ostanut liimapintaista alumiinifoliota 5 neliömetriä ja hiilikuituteippiä monta rullaa, joilla aion keventää autoani huomattavasti (tavoite väh.300kg).
Olen jo liimannut alumiinifoliot peltivanteisiini ja ne tuntuvat jo paljon kevyemmiltä, lisäksi olen vetänyt hiilikuituteipillä kojelaudan ja mm. kierroslukumittarin.
Ajattelin ensin keventää ovet ja luukut vuoraamalla ne alumiinifoliolla, mutta sitten tulin järkiini koska tajusin että alumiiniin tulee helposti lommoja, niin eikä hapettumisongelmaakaan sovi unohtaa.
Mutta moottorilohkon kevensin "alulla" ja se oli todellinen painonsäästö. MäkLarenihan on ottamassa käyttöön sen hiilikuituvaihteiston joten minunkin on pestävä laatikko koska se teippi ei muuten pysy kiinni.
Reiítystäkin olen kovasti harrastanut (mm. pensatankki ja akku), mutta se on tosi hidasta niin lopetin sen kun löysin piltemasta noita muita kevennystarvikkeita.
Renkaat olen jo täyttänyt heliumilla ja laitoin ohjaamoon 20 kg pullon, josta valuu kaasua hiljalleen joka keventää kabiinin ilmapiiriä huomattavasti.
Nyt pääsen todella visaiseen kysymykseen johon foorumilaisilta odotan hyviä vinkkejä...
Pitääkö hiilikuituteippiä ja alumiini foliota liimata kappaleiden molemmille puolille jotta kevennyksestä tulisi optimaalinen ?
Liian kevennyksen vastapainoksi olen kiinnittänyt katon takaosaan lasikuituisen lumikolan veeärsee tyyliseksi poileriksi (kevennetty hiilikuituteipillä) joka antaa daunforsea jo neljänkympin alueella reippaasti.
Olen myös kuulut että on olemassa nk. kaasuöljyä, josta ainakin vanhat ukot puhuvat. Onko teillä kokemuksia sen käyttämisestä moottoriöljynä kun ainakin nimestä päätellen sen täytyy olla kevyttä kun se on kaasumaisessa olomuodossa.
Ajattelin että veisin sen tuonne ameriikankaarsouviin kun siellä on kuulemma paljon paikkoja vapaana... siis jos saan sen tarpeeksi kevyeksi.
Tuunink terveisin Wooden Eye
TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Unohdit muutaman seikan....
Heitetään painavat penkit hus jorpakkoon
ja latetaan tilalle puhellettavia patjoja
Paljooon mukavempi ja keveämpi
Voisi sitä heliumia pistää sitten patjoihin sen verran että leijailisivat
Silloin kevenisi vielä enemmän ja oikein paljon pistää niin voisivat kannetella kuskin ja matkustajatkin.
Laskekaa mikä painon tiputus
Minäkin tulen ilman muuta ihmettelemään kyseistä vekotinta
Heitetään painavat penkit hus jorpakkoon
ja latetaan tilalle puhellettavia patjoja
Paljooon mukavempi ja keveämpi
Voisi sitä heliumia pistää sitten patjoihin sen verran että leijailisivat
Silloin kevenisi vielä enemmän ja oikein paljon pistää niin voisivat kannetella kuskin ja matkustajatkin.
Laskekaa mikä painon tiputus
Minäkin tulen ilman muuta ihmettelemään kyseistä vekotinta
Kiitos hyvistä vinkeistä...
Juha taidatkin olla varsinainen pioneeri tällä tuninkin saralla, en muista millään saitilla nähneeni moista.
Tilasin Ikean kuvastosta just sopivan puhallettavan nojatuolin...loistava juttu, tämä on verrattavissa moottorikevennyksen tuomiin etuhin.
Pakko kehuskella vähän, olen minä sitä moottoriakin viritellyt .
Luin Veeämmästä että ne virittää noita niillä sipseillä ja saa hirveitä prosentteja tehoa.
Tallasin paikalliseen tapuliin ja ostin pussin estrelloita. Ei niissä ollu käyttöohjeita virityshommiin, mutta ei se haitannu, kun olen kerran viksu.
Maalaisjärjellä ajatellen kuvio oli selvä…jauhoin sipsit ihan möhjöksi ja tuuppasin tankkiin.
Aluksi tuntui kuin voimaa olisi ollu hitosti, kone kiersi jo 6000 kierrosta !
En tosin tiiä et mikä meni pieleen kun kahdensadan metrin ajon jälkeen auto hyyty.
Vein sen sit huoltoon niin huoltomies kerto et takuu ei oo voimassa jos niitä sipsiä laittelee, joten sovittiin etten enää niitä laita.
Onko kellään tiedossa et kuinka pitkä takuu on tollasessa seitenkolmosessa viiatissa?
Ainiin ja kuuluuko muka tankin puhistus huolto-ohjelmaan, vai otanko yhteyttä Karpoon
Luin tuolta internetistä että pitää liittyä johonkin kattohommaan jos meinaa ameriikankaarsouhun. Oli meinaan niin pitkä teksti etten osannu loppuunsaakka lukea, joten toivottavasti en ymmärtäny väärin.
En mie sitä kattopaikkaa halua, kun se kevennyshomma on vielä pohjan osalta kesken...olis se noloa kun eihän siellä katossa olevasta autosta näy kun pohja ja vähän kylkiä .
Jos olis lattiapaikka ollu tarjolla ni Ikean penkki ois varmasti tuonu pest in sou palkinnon.
Terveisin Wooden Eye
TA
Juha taidatkin olla varsinainen pioneeri tällä tuninkin saralla, en muista millään saitilla nähneeni moista.
Tilasin Ikean kuvastosta just sopivan puhallettavan nojatuolin...loistava juttu, tämä on verrattavissa moottorikevennyksen tuomiin etuhin.
Pakko kehuskella vähän, olen minä sitä moottoriakin viritellyt .
Luin Veeämmästä että ne virittää noita niillä sipseillä ja saa hirveitä prosentteja tehoa.
Tallasin paikalliseen tapuliin ja ostin pussin estrelloita. Ei niissä ollu käyttöohjeita virityshommiin, mutta ei se haitannu, kun olen kerran viksu.
Maalaisjärjellä ajatellen kuvio oli selvä…jauhoin sipsit ihan möhjöksi ja tuuppasin tankkiin.
Aluksi tuntui kuin voimaa olisi ollu hitosti, kone kiersi jo 6000 kierrosta !
En tosin tiiä et mikä meni pieleen kun kahdensadan metrin ajon jälkeen auto hyyty.
Vein sen sit huoltoon niin huoltomies kerto et takuu ei oo voimassa jos niitä sipsiä laittelee, joten sovittiin etten enää niitä laita.
Onko kellään tiedossa et kuinka pitkä takuu on tollasessa seitenkolmosessa viiatissa?
Ainiin ja kuuluuko muka tankin puhistus huolto-ohjelmaan, vai otanko yhteyttä Karpoon
Luin tuolta internetistä että pitää liittyä johonkin kattohommaan jos meinaa ameriikankaarsouhun. Oli meinaan niin pitkä teksti etten osannu loppuunsaakka lukea, joten toivottavasti en ymmärtäny väärin.
En mie sitä kattopaikkaa halua, kun se kevennyshomma on vielä pohjan osalta kesken...olis se noloa kun eihän siellä katossa olevasta autosta näy kun pohja ja vähän kylkiä .
Jos olis lattiapaikka ollu tarjolla ni Ikean penkki ois varmasti tuonu pest in sou palkinnon.
Terveisin Wooden Eye
TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Mitäs niitä puhallettavia nojatauleja ikeasta tilaa...
Jokunen vuosi sitten Sonerahan tarjosi kylkiäisenä puhallettavia nojatuoleja liittymän hankkijalle...
Kyllä kai niitä vielä jollain on...
Saisi siinä samalla pyytää Soneralta sponssi rahaa.
Jolla voisi sitten maksaa tämän hirveän kalliin näyttely paikankin
Mitäs tuohon virittelyyn tulee
Jos sattuu olemaan tämä turbo autossa niin..
kaikkihan sanoo ahtopaineen nosto lisää tehoja
Mitäs, mitäs Ei olisi varmaan vaikeata vetää ylimääräistä letkua siitä helium pullosta turbolle.
Ainakin itse uskon vakaasti, että helium riittää kevittämään tätä ahtoa aika paljon näin ollen kun ahtokin olisi kevympi se myös nuosisi huomattavasti.
Samalla kun johdettaisi tätä heliumia nostamaan ahtojakin. Helium kevittäisi samalla turboa, jne.
Ja taas auto kevenisi huomattavasti.
Sitten voisi heittää startti moottorinkin pois
Autohan on jo niin kevyt että sen tönäisee käyntiin miten vain.
Myöskin laturin voisi ottaa pois... Tuo kevennetty ja reiitetty akku ei kaipaa laturia.
Myöskin sisustaa voisi karsia..
Mittari pois, en ainakaan usko että se näyttäisi jotain lukuja kun auto vain hipoo maata.
Jokunen vuosi sitten Sonerahan tarjosi kylkiäisenä puhallettavia nojatuoleja liittymän hankkijalle...
Kyllä kai niitä vielä jollain on...
Saisi siinä samalla pyytää Soneralta sponssi rahaa.
Jolla voisi sitten maksaa tämän hirveän kalliin näyttely paikankin
Mitäs tuohon virittelyyn tulee
Jos sattuu olemaan tämä turbo autossa niin..
kaikkihan sanoo ahtopaineen nosto lisää tehoja
Mitäs, mitäs Ei olisi varmaan vaikeata vetää ylimääräistä letkua siitä helium pullosta turbolle.
Ainakin itse uskon vakaasti, että helium riittää kevittämään tätä ahtoa aika paljon näin ollen kun ahtokin olisi kevympi se myös nuosisi huomattavasti.
Samalla kun johdettaisi tätä heliumia nostamaan ahtojakin. Helium kevittäisi samalla turboa, jne.
Ja taas auto kevenisi huomattavasti.
Sitten voisi heittää startti moottorinkin pois
Autohan on jo niin kevyt että sen tönäisee käyntiin miten vain.
Myöskin laturin voisi ottaa pois... Tuo kevennetty ja reiitetty akku ei kaipaa laturia.
Myöskin sisustaa voisi karsia..
Mittari pois, en ainakaan usko että se näyttäisi jotain lukuja kun auto vain hipoo maata.
Viimeksi muokannut juha, 05.03.2004 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaa varmaan kevennellä niitä korin ylempiä osiakin, ettei kevyistä pyöristä yms. johtuen auto keikkaa ympäri jossain mutkassa (jolloin tosin pääsisit kyllä kätevästi noihin katto-kerhoihin mukaan)...
Ainakin vappuna on joissain autoissa näkynyt heliumpalloja antennien päissä, käsittääkseni juuri pitämässä autoa pyörillään. (että joku edes pysyisi tolpillaan )
Jos vielä haluat kisaisemman pelin autostasi niin keulaan voit tietysti leikata kunnon ilmanottoaukon että matkatavarat tuulettuvat.
Ainakin näyttelyissä tehoaa...
Lastuna voisit kokeilla myös puu- ja metallilastuja, niitä löytyy kyllä halvalla konepajoilta.
Kerro lisää kun projekti edistyy
PS. Takuuta on niin Fiateissa niin kauan kun takavalot näkyy eli kannattaa muistaa että tummennukset lyhentävät myös takuuaikaa...
Ainakin vappuna on joissain autoissa näkynyt heliumpalloja antennien päissä, käsittääkseni juuri pitämässä autoa pyörillään. (että joku edes pysyisi tolpillaan )
Jos vielä haluat kisaisemman pelin autostasi niin keulaan voit tietysti leikata kunnon ilmanottoaukon että matkatavarat tuulettuvat.
Ainakin näyttelyissä tehoaa...
Lastuna voisit kokeilla myös puu- ja metallilastuja, niitä löytyy kyllä halvalla konepajoilta.
Kerro lisää kun projekti edistyy
PS. Takuuta on niin Fiateissa niin kauan kun takavalot näkyy eli kannattaa muistaa että tummennukset lyhentävät myös takuuaikaa...
NohNoh pojat!Nythän te sorrutte täysin asiattomaan kirjoitteluun
Varokaa vaan ettei joku punaniska isoine mahoineen tule ja linkoa tuota ylikevennettyä lärpäkehärveliä maata kiertävälle radalle,tai mikä pahempaa,saatatte joutua henkilökohtaisesti boikotoinnin kohteeksi
Onneks mulla sentään riittää erimerkkisiä kulkuvälineitä lärpäkkeillä ja ilman että uskaltaa tapahtumissa liikkua ns."INGOGNITO"(tai jotain sinnepäin)
Varokaa vaan ettei joku punaniska isoine mahoineen tule ja linkoa tuota ylikevennettyä lärpäkehärveliä maata kiertävälle radalle,tai mikä pahempaa,saatatte joutua henkilökohtaisesti boikotoinnin kohteeksi
Onneks mulla sentään riittää erimerkkisiä kulkuvälineitä lärpäkkeillä ja ilman että uskaltaa tapahtumissa liikkua ns."INGOGNITO"(tai jotain sinnepäin)
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Soneraltahan voisi löytyä vielä sitä ilmaakin varastosta jonkin verran, kun ne sitä sieltä Saksasta taannoin ostivat oiken isolla rahalla. Voisi saada jakkaran valmiiksi täytettynä.juha kirjoitti:Mitäs niitä puhallettavia nojatauleja ikeasta tilaa...
Jokunen vuosi sitten Sonerahan tarjosi kylkiäisenä puhallettavia nojatuoleja liittymän hankkijalle...
Kyllä kai niitä vielä jollain on...
Saisi siinä samalla pyytää Soneralta sponssi rahaa.
Jolla voisi sitten maksaa tämän hirveän kalliin näyttely paikankin
Kyllähän autoa voi vielä keventää vaikka pikku huumorilla. Takalasitarraksi vaikka "Olen isokenkäinen ja pidän kevytkenkäisistä" ja johan meillä kaikilla on mukavaa ja tunnelma senkun kevenee...
Ja tottakai kevytlevitettä voiteluun...
goes without saying
Kiitos loistavista neuvoista...
Kyllä niitä sipsivinkkiä nyt tulee…no en uskalla enää niihin puuttua, närästää vieläkin ne sipsipussin pohjat ja se takuuhomma on otettava tosissaan.
Kuulin huoltsikalla kun tyypit puhu pakoputken koon ja alaväännön suhteesta.
Mie sitten aattelin ettei ainakaan alavääntö saa olla koneen teho-onkelma ja tilasin kuustuumasen muhhlerin ja siihen sellasen deeteeäm putkimutkan (45 asteisen).
Kevensin sen saksan oppien mukasesti hiilikuituteipillä.
Putki kuullostaa tosi tehokkaalta…
Tosin viime kesänä jätin auton sateeseen ulos muutamaksii päiväksi…Mittasin että sinne mahtuu kolmattakymmentä litraa vettä (piti tyhjentää kun ei lähteny käyntiin).
Täytyy kehaista että alavääntö ei ole enää koneessa teho-ongelmana, kone kiertää 7057 kierrosta eikä vieläkään väännä yhtään.
Onko kellään tietoa että missä sen yläväännön pitäisi alkaa ? Tai voihan se olla niinkin että kone ei vielä saavuta ylävääntökierroksia …
No sit lähin kokeilee et saanko mie sitä konettä vääntöalueelle.
Vedin moottoritietä muna-asennossa mittarin mukaan satakolme km/h ja kierroksia 4007 (laitan aina kiekkamittaria kattoessani pään sellasta tukea vasten ettei katsontakulma muutu, ymmärtääkseni tarkkuus on tuninkin aa ja oo).
Hiton hyvin tuntu menevän vaikka ei ollu pätkääkään vääntöä.
Suora rupes loppumaan, joten oli kokeiltava ja äkkiä.
Kylmästi vedin kakksen pesään ja urku auki!!!
Kiekkamittari pomppasi ainaski kymppitonniin, valtava pamaus ja kumi paloi, auto heittelehti holtittomasti kaistalta toiselle.
Onneksi muistin että jangdraivers autokoulussa sanottiin jotta paina kytkintä jos pito häviää.
HUH olipa järisyttävä kokemus…Silmissä pimeni.
Kun tulin tajuihini, mietin että kiihytys kuskeista tuntuu varmaan samalta.
Kai se ylävääntöalue löyty, koska tuli hirveet mustat viivat tiehen ?
Onneksi nää viudet on turvallisia autoja… turvavyöt ja kaikki. Olisin nimittäin voinut lentää autosta ulos kun se lähti heittelehtimään (tuulilasista?).
Ei nää korkeevireiset motit näköjään montaa vetoa kestä, kolme pyttyä pimeni heti ja se pakoputkenpääkin lensi johonkin.
Voi olla et sen sytytyksen ois pitäny olla vielä enemmän myöhäsellä ???
Jos olet löytäny hiilikuituisen deeteeäm pakarinpään moottoritien varrelta niin ota yhteyttä eeeämmän henkilökohtaista palstalle.
Iskä sano et viikkorahat on jäissä siihen saakka kun taytän kolkytviis, joten pudjetti on aika kehno vielä pari vuotta. Onneksi jaan lehtiä, että saan rahaa kevennys tarvikkeisiin.
Terveisin Wooden Eye
PS. Pitääkö paikkaansa että jos ottaa ilmanputsarin irti ja käy hiekkamontussa ruovittelemassa, niin se kone jotenki hioutuis herkemmäksi???
PPS. En tiiä et kehtaako sitä enää tänne kirjotella ku tuli vähän nolosti tuo viikkorahahommakii paljastettua.
Kyllä niitä sipsivinkkiä nyt tulee…no en uskalla enää niihin puuttua, närästää vieläkin ne sipsipussin pohjat ja se takuuhomma on otettava tosissaan.
Kuulin huoltsikalla kun tyypit puhu pakoputken koon ja alaväännön suhteesta.
Mie sitten aattelin ettei ainakaan alavääntö saa olla koneen teho-onkelma ja tilasin kuustuumasen muhhlerin ja siihen sellasen deeteeäm putkimutkan (45 asteisen).
Kevensin sen saksan oppien mukasesti hiilikuituteipillä.
Putki kuullostaa tosi tehokkaalta…
Tosin viime kesänä jätin auton sateeseen ulos muutamaksii päiväksi…Mittasin että sinne mahtuu kolmattakymmentä litraa vettä (piti tyhjentää kun ei lähteny käyntiin).
Täytyy kehaista että alavääntö ei ole enää koneessa teho-ongelmana, kone kiertää 7057 kierrosta eikä vieläkään väännä yhtään.
Onko kellään tietoa että missä sen yläväännön pitäisi alkaa ? Tai voihan se olla niinkin että kone ei vielä saavuta ylävääntökierroksia …
No sit lähin kokeilee et saanko mie sitä konettä vääntöalueelle.
Vedin moottoritietä muna-asennossa mittarin mukaan satakolme km/h ja kierroksia 4007 (laitan aina kiekkamittaria kattoessani pään sellasta tukea vasten ettei katsontakulma muutu, ymmärtääkseni tarkkuus on tuninkin aa ja oo).
Hiton hyvin tuntu menevän vaikka ei ollu pätkääkään vääntöä.
Suora rupes loppumaan, joten oli kokeiltava ja äkkiä.
Kylmästi vedin kakksen pesään ja urku auki!!!
Kiekkamittari pomppasi ainaski kymppitonniin, valtava pamaus ja kumi paloi, auto heittelehti holtittomasti kaistalta toiselle.
Onneksi muistin että jangdraivers autokoulussa sanottiin jotta paina kytkintä jos pito häviää.
HUH olipa järisyttävä kokemus…Silmissä pimeni.
Kun tulin tajuihini, mietin että kiihytys kuskeista tuntuu varmaan samalta.
Kai se ylävääntöalue löyty, koska tuli hirveet mustat viivat tiehen ?
Onneksi nää viudet on turvallisia autoja… turvavyöt ja kaikki. Olisin nimittäin voinut lentää autosta ulos kun se lähti heittelehtimään (tuulilasista?).
Ei nää korkeevireiset motit näköjään montaa vetoa kestä, kolme pyttyä pimeni heti ja se pakoputkenpääkin lensi johonkin.
Voi olla et sen sytytyksen ois pitäny olla vielä enemmän myöhäsellä ???
Jos olet löytäny hiilikuituisen deeteeäm pakarinpään moottoritien varrelta niin ota yhteyttä eeeämmän henkilökohtaista palstalle.
Iskä sano et viikkorahat on jäissä siihen saakka kun taytän kolkytviis, joten pudjetti on aika kehno vielä pari vuotta. Onneksi jaan lehtiä, että saan rahaa kevennys tarvikkeisiin.
Terveisin Wooden Eye
PS. Pitääkö paikkaansa että jos ottaa ilmanputsarin irti ja käy hiekkamontussa ruovittelemassa, niin se kone jotenki hioutuis herkemmäksi???
PPS. En tiiä et kehtaako sitä enää tänne kirjotella ku tuli vähän nolosti tuo viikkorahahommakii paljastettua.
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...