Äläs nyt Fiiutón rupea ujostelemaan...
Ainakin tältä suunalta saat paljon recpectii, ja sitä esson-baarin mukaan tarvitaan tuuninki projekteissa paljon.
Tästä ei sitten itketä ! Tuunink kevennys kysymys...
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
oletkos muistanut korvata ikkunat ns. plexi laseilla? ja jos vielä kevyempään haluaa, niin kyllä tuo elmu-kelmukin on toiminut lasina oikein hyvin. mutta lasithan voi jättää myös pois sillä ei ilmavirtakaan häiritse kun se helium todennäköisesti syrjäyttää hapen ohjaamosta.
Olen myös monta unetonta yötä miettinyt että miten saisin omasta fiatistani kevennettyä pyörivien osien massaa. ja olen tehnyt seuraavia ratkaisuja:
- Poistetaan jarrurummut vaihdetaan vanteet suzuki pv:n 8 tuumaisiin vanteisiin jotka toimivat myös jarrurumpuina. (ja vanteita voi keventää myös alumiini tai hiilikuitu teipillä)
- Vetoakselit voisi ehkä tehdä pienillä muutoksilla kevyistä suksisauvoista. paksuus olisi lähes sama kuin fiat:in alkuperäinen vetoakseli mutta kestävyys saattaa olla aivan eri luokkaa, kuten painokin.
- Mitenkähän mataisi toimia myös pyörän laakerit jos niistä poistaisi joka toisen kuulan? Tällähän saataisiin lähes puolet kevyemmät pyöränlaakerit, jotka muutenkin painavat muutamiakymmeniä grammoja. Olen kuullut että pyöränlaakereita ei voisi poistaa kokonaan, mutta kai joku muukin on tutkinut tätä asiaa joten vinkkejä vaan kehiin.
Ja jos joku osa on suurempi kuin 5mmx5mm silloin sitä pystyy maksimaalisen kestävyyden puitteissa vielä vähän keventämään, joten pienikin kevennys on tärkeä kun kilpaillaan äärimmäisen kovatasoisessa kilpailussa!
Olen myös monta unetonta yötä miettinyt että miten saisin omasta fiatistani kevennettyä pyörivien osien massaa. ja olen tehnyt seuraavia ratkaisuja:
- Poistetaan jarrurummut vaihdetaan vanteet suzuki pv:n 8 tuumaisiin vanteisiin jotka toimivat myös jarrurumpuina. (ja vanteita voi keventää myös alumiini tai hiilikuitu teipillä)
- Vetoakselit voisi ehkä tehdä pienillä muutoksilla kevyistä suksisauvoista. paksuus olisi lähes sama kuin fiat:in alkuperäinen vetoakseli mutta kestävyys saattaa olla aivan eri luokkaa, kuten painokin.
- Mitenkähän mataisi toimia myös pyörän laakerit jos niistä poistaisi joka toisen kuulan? Tällähän saataisiin lähes puolet kevyemmät pyöränlaakerit, jotka muutenkin painavat muutamiakymmeniä grammoja. Olen kuullut että pyöränlaakereita ei voisi poistaa kokonaan, mutta kai joku muukin on tutkinut tätä asiaa joten vinkkejä vaan kehiin.
Ja jos joku osa on suurempi kuin 5mmx5mm silloin sitä pystyy maksimaalisen kestävyyden puitteissa vielä vähän keventämään, joten pienikin kevennys on tärkeä kun kilpaillaan äärimmäisen kovatasoisessa kilpailussa!
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Itse kannatan kaikkien suurempien ja osittain tarpeettomien osien poistamista. Mm. jarrut voisi poistaa kokonaan tai ainakin osittain. Muutenkin lähes kaikista osista voi huoletta rälläköidä ylimääräiset pois.
Turvavarusteita on myös hyvä karsia, koska auton ollessa höyhenen kevyt, ei siitä voi koitua niin suurta vaaraa kuljettajalle kuin täysipainoisesta autosta. Muiden autojen aiheuttamia mahdollisia vaaroja on turha miettiä etukäteen.. Yksi hyödyllinen ratkaisu kevennykseen on tietenkin kuljettajan painon vähentäminen, joka onnistuu luonnollisesti parhaiten olemalla syömättä.
Odotan innolla tämän projektin lopputulosta.
Turvavarusteita on myös hyvä karsia, koska auton ollessa höyhenen kevyt, ei siitä voi koitua niin suurta vaaraa kuljettajalle kuin täysipainoisesta autosta. Muiden autojen aiheuttamia mahdollisia vaaroja on turha miettiä etukäteen.. Yksi hyödyllinen ratkaisu kevennykseen on tietenkin kuljettajan painon vähentäminen, joka onnistuu luonnollisesti parhaiten olemalla syömättä.
Odotan innolla tämän projektin lopputulosta.