Kalastus

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
hepe75
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

Kalastus

Viesti Kirjoittaja hepe75 »

onkos täällä kalastusta harrastavaa porukkaa?

itse olen harrastellut viehekalastusta n.25 vuotta, viimeisen parin vuoden aikana taas hyvinkin aktiivisesti, suosin heittokalastusta.
heitellessä käytän melko kevyitä vapoja/siimoja ja pääsaalis taitaa olla Hauki ja ahven

Lapin reissuilla tietenkin jalokalat...
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Onhan tuota tullun harrastettu vajaat 30 vuotta... :D Nyt ollut viimeiset parivuotta niin hommaa, ettei ole kerennyt lorkkimaan. :x
Rannalta tuolla olen viskonut, yleensä villkua ja kun ei mitään näy, niin vaihdan virveliin onkisysteemin. Siinä onpi koho,koukkua ja pilkki!. :D

Keloina on mm.Abumatic 1075,Cardinal 753/754,Ambassador 5400UC..
Projektina isä vainaan ABU systeemi, lasikuituvapa ja Abumatic 80 (Kelassa mm. ristiinpuolaus ja sopii 0.35 siima). Ovat jostain 1965-66 paikkeilta.

Tuolla virveli/pilkki systeemillä saapi tuosta kemijoesta mm.ahventa,isoa seipiä :shock: , särkeä ja joskus jopa säynettä sekä harria.Yks juhannus olin kaverin luona heidän mökillänsä, ja hänen isänsä ihmetteli meikäläisen systeemiä virvelissä... :mrgreen: Kumma järvi kun ei mato maittanut, no illalla nappasin kuffin lipalla sit paistin hauen.

Suurimmat ahaa elämukset saanut näillä systeemeillä Norjan vuonojen rannalta kalastaen. Varsinki Makrillin saaminen on jotain ihmeelistä.. :shock: Taikka kaverin 1-luokan ABUn sangattomalla kelalla kiskoma yli 3 kilon Seiti. :shock: Oli vähän vapa velttoa makaroonia ja toisen kaverin haavi ei kestänyt ees tuota sinttiä!. :mrgreen:
Heittelimme kallion reunalta, tai olla elo/syyskuun vaihde tuolloin. Pitäis kyllä uudestaa päästä käymään Norjassa. :?
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Itse olen myös harrastanut kalastusta ihan pikkunassikasta lähtien, mutta viime vuosina on jääny pienemmälle. Heittokalastusta ollut pääosin ja perhostus tuli kuvioihin jossain kohtaa. Normaali heittokalastus on mukavaa UL-vehkeillä jopa merelläkin, ja perhoakin on tullut tarjoiltua hauelle. Perhostuksessa on jotain mielenkiintoisempaa, kun on jollain lailla syvemmässä kontaktissa narrattaviin. Lisäksi voi opetella perhon sidontaa mikä on myös mukavaa puuhaa. Tamineet on nyt vaan maannu tallissa jo pitkään, mut olis kyllä mukava taas lähteä ylemmäs Suomeen taas kalareissuille. Ei ole paljon paikkoja Pohjois-Suomessa joita ei oo tullu isäukon kanssa koluttua, kaikkein isoimmat joet on jääny väliin. 10 kesänä putkeen tuli oltua neljän viikon reissuilla kierrellen monipuolisesti paikkoja läpi.

Merikalastukseen kyllästyi jossain kohtaa kun mökillä tuli pääosin kalasteltua alkuaikoina jatkuvasti. Virtaava vesi ja pohjoisemman Suomen luonto kyllä vie mukanaan pysyvästi.

Kalasaaliista suurimpia taitaa uistimella olla 8kg:n Hauki, vajaa kilonen Ahven, 2,5kg:n Säyne, 3kg:n Taimen, 2,5kg:n Järvilohi, 2,5kg:n Kirjolohi, 3kg:n Nieriä, kilonen Purotaimen, 1,3kg:n Siika (pilkillä). Perholla 1,5kg Taimen (vaan :? tosin omatekoisella perholla 8)), reilu kilonen Harjus ja 2,5kg:n hauki. Näistä on muistaakseni kaikista vielä kuvatodisteet ettei mene kalajutuiksi, kuten useilla on tapana :)
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Perholla on tullut narrailtua ja ihan perinteisellä mato-ongella. 8)
Omaa jokirantaa 120m tontin rajana. Ja on ihan kalaisa pikkujoki.
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

GreenThing kirjoitti:Perholla on tullut narrailtua ja ihan perinteisellä mato-ongella. 8)
Omaa jokirantaa 120m tontin rajana. Ja on ihan kalaisa pikkujoki.
otanko ongen mukaan tullessani 8)

itse olen virvelillä kalastellut, aiemmin rannalta heitellen ja nyttemin enemmän veneen perässä kuvaa vetäen. Perinteeksi on muodostunut jokakesäinen viikonloppukalareissu serkusten kanssa. Yleensä on oltu Lestijoella. Ei kalaa kovin paljon ole tullut, tärkeintä on ollut yhteydenpito sukulaisten kanssa. Mökkijärvellä tulee kalasteltua aika paljon, mökki kun on appiukon ja anopin ja ne on aina kesällä paikalla, niin eihän siellä täysjärkinen kovin pitkään kestä. Pakko lähteä päiväksi uistinta kiskomaan....

Ennätysahven on n. 30 kg 8)
Kuva
Mä olen toi pikkupoika. Jokunen vuosi aikaa tuostakin kalareissusta. melko tarkkaan 26v
Viimeksi muokannut vesamaan, 10.05.2009 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hepe75
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

Viesti Kirjoittaja hepe75 »

-------------------------------------------/\/\/\/\/\---------------- ei tainnut olla sisävesistä :lol:

UnoProjekti kirjoitti: Näistä on muistaakseni kaikista vielä kuvatodisteet ettei mene kalajutuiksi, kuten useilla on tapana :)
kuvaa esille :D


tämmönen tuli -08 juhannuksen aikoihin
UGLY STIK SPL110360M vapa(näkyy kuvassa) 0.25mm siima ilman peruketta, calico cat no.2 oli aika jännät paikat...
ja melkein mökin rannasta, pituus n.1m painoa +5 kiloo


Kuva
Viimeksi muokannut hepe75, 10.05.2009 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Omalla kohdallani kalastus tuli ajankohtaiseksi, vasta reilu 1.5 vuotta sitten, kun suostuin lähtemään kaverin seuraksi heittelemään uistinta. Suurimpana motivaationa oli vain päästä pois kaupungista ja unohtaa eri projektit hetkeksi. En koskaan aikaisemmin ollut ymmärtänyt kalastuksen ideaa, kun olin kuvitellut sen saaliin olevan se ykkösjuttu. Itse en kalaa tuolla reissulla saanut ylös, mutta taimenen sain eväskassin pohjalle kaverini sujautettua sen salaa matkaani. Enemmän kuitenkin sain siitä kuulaasta talvipäivästä ja tietynlaisesta rentouttavasta puuhastelusta eväiden kera, joka avasi sen kalastuksen perimmäisen idean minulle. Tiivistetysti voisi kai puhua kiireettömästä laatuajasta :) Tuon kokemuksen jälkeen onkin sitten vapa kulkenut mm. veneessä mukana, vaikka väitin aikaisemmin rehvakkaasti, että minä en mitään kalastusta tarvitse tekosyyksi viihtyäkseni vesillä.

Yhtenä hyvänä puolena voisi pitää harrastuksen suhteellista halpuutta verrattuna vaikka auton rakentamiseen. Muutamalla satasella saanee kohtuullisen heittosetin, joka kestänee oikein käytettynä ikuisuuden. Markettireissuistakin tulee hauskempia, kun voi kiertää viehehyllyn kautta ja napata pakkiin yhden "ottipelin". MYÖNNÄN olevani kiiltoharakka tässä(kin) asiassa ja välinekalastajan leima alkaa muodostua pikkuhiljaa. Mistä tulikin mieleeni, että löytyykö kelasuositusta Shimanon 240 Technium vavalle? Takajarru on must ja kokoluokka voisi olla 2500. Shimanon Seido voisi tulla kysymykseen, mutta samalla rahalla saanee myös muita toimivia vaihtoehtoja. Nämä hankintapähkäilyt ovat muuten yksi osanen koko homman hauskuudesta.

Täytyy vielä mainostaa tässä yhteydessä sähköperämoottoria uistelukäytössä. Olin todella skeptinen moisen värkin toimintaan, mutta koettuani livenä kuinka hyvin tuollainen vispilä sopii tavalliseen suotuveneeseen, niin oli pakko hankkia itsellekkin moinen. Lähes äänetön , värinätön ja ennenkaikkea hajuton värkki saa kyllä täydet 10-pistettä. Ainiin, ja pelastaahan sillä myös maapallon tuhoutumasta :roll:
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

hepe75 kirjoitti:kuvaa esille :D
Komea limapuikula, just tuon kokoisia on kiva väsytellä UL-vehkeillä. Pitäisi varmaan etsiä omia filmikameralla otettuja kalakuvia, vanhempien luona jossain jemmassa.
RHB5 kirjoitti:Täytyy vielä mainostaa tässä yhteydessä sähköperämoottoria uistelukäytössä.
Juu kyllähän sähköhyrrä pitää jokaiselta pro uistelijalta löytyä, todella näppärä laite. En sit tiedä vaan isommalla paatilla toimivuudesta. Ite en tuohon uisteluun oo oikeen tykästyny, vaikka muutamilla reissuilla ollu mukana. Maistuu vähän välineurheilulta koko touhu :?
RHB5 kirjoitti:Tiivistetysti voisi kai puhua kiireettömästä laatuajasta
Totta puhut kalastuksen virkistysvaikutuksesta, eikä sitä saalista ole aina tarpeen saada. Joskus muistan Kuhmossakin rajavyöhykkeen tuntumassa kalastaneeni viikon putkeen ilman saalista eikä pätkääkää ketuttanu, seuraavalla viikolla sitten kärsivällisyys palkittiin ja alkoi punalihasta nousta oikein huolella. Ja parhaalta se kala maistuu kun loimuttaa heti tuoreena joen varressa :wink:

Luonto ja maisemat on kyllä olleet pysäyttäviä, eikä monesti olis uskonut Suomesta vastaavia paikkoja löytyvän. Muutamia mieleen jääneitä hienoja paikkoja on ainakin Luttojoki ja sen haarat Raja-Joosepin tuntumassa, Kuusamon Kitkajoki, Iijoen Pirinniska Taivalkoskella, Aakenusjoki Kittilässä, Savukosken Nuorttijoki, Sodankylän Suomujoki. Jos koskikalastus ja hienot maisemat kiinnostaa niin voin lämpimästi suositella ! Ehkä kusisimmat kokemukset on olleet Lemmenjoki ja Lieksan Ruunaa, olivat kaikin puolin aika tyhjiä arpoja.

Pikkuisen polttelis taas päästä narrailemaan, jännittää nykyään vaan lähteä kaveriporukalla kun kaljan kiskomiseksi menee herkästi aina lomareissut :roll:
Viimeksi muokannut UnoProjekti, 10.05.2009 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Penskana ollut vahva kalastusharrastus (virvelöintiä lähinnä) loppui ikääntymisen mukanaan tuomaan kalastuskorttipakkoon. Hieman on kyllä alkanut uudelleen poltella, se vain on eri juttu, löytyykö aikaa. Olisihan se hyvää vastapainoa kaikelle muulle.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Niin no... mä harrastan kyllä kaloja, mutta lähinnä yrittämällä pitää ne hengissä :lol:
Suurin pleko on 43 senttinen jötkäle ja ikää sillä 11 vuotta. Vähintään toinen mokoma vielä ikää jäljellä. :)
Avatar
hepe75
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

pilkkimistä

Viesti Kirjoittaja hepe75 »

tuli saatua tänään ensimmäinen pilkkihauki, ja toinenkin tuli samana päivänä...
ja kamera oli taas kaverilla vireessä
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Pitkästä aikaa taas Lappiin perhostelemaan. Isäpapan kanssa perjantaina kohti Luttojokea. Kolmosjokisuulle ensimmäisenä kokeilemaan, melko haastavat vedet odottaa pitkän tauon jälkeen mut toivotaan kalaonnea. Juhannukseksi pitäisi kotiutua.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Oli yhtä haastavat vedet kuin viimeksikin, oltiin Suomujoella(laskee Luttoon). Yhtäkään mittakalaa ei noussut. Kolmosjoella ei riittänyt vettä edes nilkkoihin ja Suomullakin varsin alhaalla. Viimekertainen Lutolta noussut mitan täyttävä taimen taisi olla onnenkantamoinen. Maisemat oli jälleen upeat ja virkistysvaikutus mittaamaton.

Täytynee poiketa Merikarvianjoella vielä kesän aikana...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Kalastuksen aloitin pikkupoikana mato-onkea liottamalla. Ensimmäisen kalani taisin saada mummin ja ukin mökillä vuonna -82 tai -83. Siitä lähtien ongin aina mökillä ja viikonloppuisin kävin jokivarressa mm. säynävää narraamassa. 10 - 15-vuotiaana vietin kesällä paljon aikaa Mustiolla, Lohjanjärven rannalla ja kalastettua tuli joka päivä. Sekä ongella että uistimella.

Kymmenvuotiaana tosiaan aloittelin virvelöinnin ja sitä olenkin aktiivisesti harrastanut siitä saakka. Vanhempien mökillä kävimme isäukon kanssa soutuveneellä virvelöimässä usein. Lisäksi kiersimme rantoja ja heittelimme rannalta. 2000-luvun alussa hankin Yamarin 435 Big Fish -purkin ja sillä sitten kierreltiin Askainen - Kustavi - Taivassalo - Velkua -akselilla joka viikonloppu kun jäätilanne sen salli. Suurhauki on ollut hakusessa aktiivisesti mutta sellaista en ole vielä saanut. Muutaman vuoden ajan olin innostunut kuhan jigittämisestä mutta suurhauen haku on taas viime aikoina ollut päälimmäisenä mielessä. Haukea haetaan siis heittelemällä, ei vetämällä.

Kalaonnea ei minulla ole koskaan kalan koon suhteen ollut. Saan aina ihan v***sti kalaa, mutta en ikinä sitä isoa. Pääsääntöisesti kalareissumme menevät niin, että saan viisi kalaa ajassa, jossa kaverit vetävät yhden kalan. Olen vierestä katsellut kun kaverit vetävät +kymppikiloisia kaislikkotorpedoja veneeseen (suurin 12,6 kg / 122 cm tähän mennessä). Minä en saa IKINÄ isoa kalaa, suurin haukeni on 4,5 kg 88 cm pulikka ja senkin saamisesta on kohta 10 vuotta.

Viime aikoina olen taas siirtynyt mato-onginnan pariin. Mökkirannasta kun nousee isoa lahnaa mato-ongella pohjan tuntumasta.

Pakollinen kalajuttu lopuksi: Kovimman taisteluni kalan kanssa koin senkin jo kymmenen vuotta sitten Taivassalon Ihattulassa. Nakkasin puna-valkoisen Hi-Lon kaislikon viereen suurhauki mielessä ja sitten nappasi. Veto oli aivan järkyttävää ja sanoinkin jo kaverille, että nyt on +10 kg hauki päässä: Laiskaa isoa potkua ja voimaa ihan v***sti. Kala veteli pitkin kaislikkoa ihan miten halusi, eikä minulla ollut muuta tehtävää kuin pitää siima kireänä ja säätää jarrua kalan menohalujen mukaan. 20 min väsytyksen jälkeen veneeseen haavittiin 3,3 kg:n lahna, joka oli selkäevän juuresta kiinni. Pulssi oli +400 ja vitutus +1200.
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Edellinen viesti vanhaa tietoa. :D

Eilen kävin haukea taas virvelöimässä ja melkein kotirannan kaislikon reunasta nappasi kuvan mukainen kaislikkotorpedo. Mittaa kalalla oli tasan 100 cm, puntaria ei ollut mukana mutta olisikohan seitsenkiloinen? Olen siis virallisesti saanut suurhauen (raja 100 cm tai 7 kg). Kymppikerhoon sitten seuraavaksi.

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Vastaa Viestiin