Kalastus

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja pminetti »

oneks olkoon marko, hieno hauki.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onnittelut täältäkin!

Kalastuksesta en tiedä paljoa, mutta tämä viikko painettu töissä 11 tuntista päivää ja eilen sekä tänäänkin sunnuntaina aamuneljäksi töihin, joten luulen nauttivani suunnattomasti kun viikon päästä pääsen yksityiselle korpilammelle ja roiskasen soutuveneestä virvelillä (!) matokoukun lumpeitten sekaan lillumaan. Ihan sama tuleeko niitä kaloja vai ei.

Mutta nyt mennään jatkamaan töitä, valitettavasti..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Komia vihernieriä ! Onnittelut !

Kaverin ammattikalastaja veli otti rysästä toissaviikolla myös komean Lohen, 16kg :shock: Aivan järjetön jölli 8)
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Kiitoksia vaan! Olihan se hienoa ottaa haukimamma ylös. Laitoin sintin kuitenkin takaisin kasvamaan, kun kala säilyi ilman vaurioita. Annetaan kasvaa pari - kolme vuotta ja otetaan sitten uudelleen. Olen jostakin lukenut, että hauki olisi hyvinkin paikallinen kala. Suurin osa hauista elää 1 km säteellä synnyinpaikastaan koko ikänsä. Onhan tuossakin toki lääniä läpikäytäväksi...
Sämpy kirjoitti:Onnittelut täältäkin!

Kalastuksesta en tiedä paljoa, mutta tämä viikko painettu töissä 11 tuntista päivää ja eilen sekä tänäänkin sunnuntaina aamuneljäksi töihin, joten luulen nauttivani suunnattomasti kun viikon päästä pääsen yksityiselle korpilammelle ja roiskasen soutuveneestä virvelillä (!) matokoukun lumpeitten sekaan lillumaan. Ihan sama tuleeko niitä kaloja vai ei.

Mutta nyt mennään jatkamaan töitä, valitettavasti..
Itselle on ainakin onkiessa sama juttu. Aivan sama tuleeko jotain vai ei. Kohon tuijottaminen on yksi harvoista asioista joita tehdessäni saan ihan oikeasti ajatukset pois työstä tms. asioista, joita ei aina tarvitsisi ajatella.
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
hepe75
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja hepe75 »

veikkaan että toi 100cm on 6-6,5kg riippuen miten läskissä kunnossa, viime kesänä sain kolme 95-96cm haukea kaksi painoi tasan 5kg ja yksi tasan 6kg.
tänä kesänä tullut yksi 105cm ja painoi tasan 7kg(alla kuvassa)
tämäkin krokotiili olis päässyt kasvamaan ja hoitamaan "roskakalat", mutta vaaka oli rikki ja olen mukana suurin hauki kisassa. joten nirri pois ja puntaria etsimään...
Kuva
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Lisäpisteet Selenia-lippiksestä. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
alfafiat
Viestit: 304
Liittynyt: 01.11.2005 19:40
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja alfafiat »

Olin tiistaina Ruovedellä Eläkeliiton rantaonginta kisoissa. Saalis 1 särki 1 lahna 95g. 4 tuntia sateessa 2 onkea meni eikä enempää ollu 15 minuuttia siihen meni. Lähdin kävelemään pois, mutta kiva nainen anto ongen jolla ne fisut sain,vähän ennen skapan loppua jätti säynävä vei koukun vierellä onkineet voi todistaa. Eniten harmittaa, kun hävisin kaverille 35grammaa. Farkut kastu niin , että koko ajan sai nostaa niitä ylös ja kädet kohmeessa, siitä huolimatta oli kivaa kala söi hyvin ja narras mut ihan pihalle :oops:
ladan esiisä Fiat 124 special T
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Eilen kävin kaverin kanssa kalassa, olimme Helsingissä Ramsinniemen pohjoisrannan vieressä veneellä, uistimeen ei tarrunut kuin kaislaa ja mato-onkiin pari ahvenen pienokaista, muutama pieni lahna ja pari särkeä, oli mukava tapa viettää ilta...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Tänään lähtö Lappiin perhostelemaan taas isäukon kanssa. Suuntana Savukoski, Kairijoki ja Kemihaara. Jussiksi kotio...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Tarvitsisin arvoisien pro-kalamiesten neuvoja välineasioissa. "Old reliable" Cardinal 503R tuntuu päättäneen että 12 vuotta (10 vuotta aktiivikalastusta) on tarpeeksi ja eläkkeelle pitäisi päästä. :D
Kysymys kuuluu että mikä tilalle?

Vähän tietoa:
-Vapana toimii 9-jalkainen Daiwan Samurai-S. (Josta en luovu ennen kuin se on poikki...)
-Pääasiallinen saalis on muutaman kilon hauet, mutta isompiin tietysti tähdätään. Nykyinen enkka 8,0kg. Silloin tällöin narrailen meritaimeniakin, mutta harvemmin. 4000 kokoluokkaa saisi siis olla.
-Pidän isoista vaapuista ja joustamattomasta siimasta, eli ei saa olla heppoinen.
-Minua ei kiinnosta pätkääkään onko kelassa 12 vai 347 kuulalaakeria tai onko se gramman kevyempi kuin joku toinen, vaan haluan luotettavan perusavokelan mielellään seuraavaksi 10 vuodeksi.
-Varapuola olisi kiva olla.
-Hinta max. 100€

Olen saanut kalastajien ja myös myyjien puheista sen käsityksen että nykyiset Cardinalit ovat roskiskamaa suoraan paketista. Shimanoista en ole jostain syystä pitänyt koskaan, vaikka ne yleensä ihan toimivia ovatkin. Nyt lähinnä ajatuksissa olisi Okuma Trio, joka on saanut ainakin hyviä arvosteluita netissä. Varapuolaa ei ole, mutta sellaisen saa tilattua. Yhteensä hinta olisi ~80€.
Penn-keloja on sanottu jämeröiksi ja luotettaviksi, mutta omaa tai edes kavereiden tietoa ei ole.

Honkkarin verkkokaupasta katselin arvosteluita keloista ja lähes kaikissa tapauksissa joku kehuu maasta taivaisiin ja toinen haukkuu p*skaksi. :roll:

Aapuuva! :D
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
katur
Viestit: 17
Liittynyt: 16.11.2012 13:37

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja katur »

Tulee niin harvoin käytyä että tuskin sitä harrastuksesksi voin kutsua,
mutta mukavaa hommaaa ..










_____________________________________________________________________________________________________________
katon huoltokartoitus kattolumityöt
lumen pudotukset
Avatar
alfafiat
Viestit: 304
Liittynyt: 01.11.2005 19:40
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja alfafiat »

Olin Sääksmäellä rantaonkikilpailuissa tänään.Sain yhtensä 5kalaa,mutta painavinkala painoi 507g.oli ahven.En ole koskaan matoongella saanut lähellekään niin isoa.Virvelillä kyllä Ahvenanmaalla. :D
ladan esiisä Fiat 124 special T
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Haukea olen viime vuosina pyytänyt heittokalastamalla ja lahnaa mato-ongella. Viime syksynä vanhempi poikani sai venepoukamamme vierestä kivan tärpin mato-onkeensa. Veto oli hirvittävä ja äitinsä auttoi kalan ylös. Kala oli suutari, jolla oli painoa tasan 1 kg. Vaimo sanoi kalan laittaneen todella kovasti hanttiin kokoisekseen, vaikka ei tuokaan nyt aivan pieni ollut. Roskakala kun kuulemma on, niin takaisin mereen vaan.

Alkukesästä olin taas tapani mukaan onkimassa mökkirannassa lahnaa. Kala ei syönyt, joten viskasin kohon 30 cm syvään veteen aivan rannan tuntumaan ja laskin vavan laiturille odottamaan tupakkitauon ajaksi. Oikaisin ruotoani pitkän istumisen jälkeen ja kävin rannassa kusella ja juomassa. Rannalla ollessani kuulin 8-metrisen lasikuituvapani raahautuvan / kierivän laituria pitkin. Otin pari juoksuaskelta ja näin kohon olevan menossa vauhdilla kohti läheistä kaislikkoa. Vapani oli juuri putoamassa laiturilta kun sain sen kiinni. Vavassa tuntui järkyttävä veto. Ajattelin hauen napanneen matoni, koska muutamia haukia on tuosta rannasta ongella saatu aiemminkin. Aloin tempomaan sitä pois kaislikosta, jonne matka oli päättynyt siiman loputtua. Vapa oli jo luotisuorana kohti kalaa. Olen kyllästynyt pohjaan jääviin koukkuihin, joten 0,20 Fireline-siima (13,2 kg) kestää kyllä vetoa ja päätin vetää vaan voimalla kalan pois kaiskikosta. Vapa oli AIVAN kaksinkerroin kun sain kalan ulos kaislikosta. Se päätti syöksyä VAUHDILLA kaislikon vierustan myötäisesti pohjaa pitkin kohti syvempää vettä. Tässä vaiheessa oli selvää, että nyt oli vähän isompi kala kiinni. Olen kuitenkin vetänyt mato-ongella muutamia + 2,5 kg lahnoja ja tämä oli toista maata. Tämä perskule meni ja meni vaan minun ollessa täysin statistin roolissa. Ajan kulumista on vaikea arvioida, mutta luulisin että pari minuuttia siinä meni kunnes kala alkoi väsyä ja sain sitä vedettyä kohti rantaa. Kun sain kalan n. 40 cm syvään veteen, tunnistin sen suutariksi ja ISOKSI sellaiseksi. Entäs sitten? Haavi on puuvajassa 50 m päässä, kun lahnaa ei ollut juuri haavittavan kokoisia tullut koko keväänä. Menin ihan vesirajaan, nostin vavan pystysuoraan ylös ja vähän jopa selkäni taakse. Väsynyt kala lipui nätisti kyljellään käsieni ulottuville. Tässä vaiheessa ajattelin, että nyt sain sitten oikein tosi ison kalan. Päätin nostaa sen vedestä siten, että kietaisen siiman pari kertaa vapaana olevan (oikean) ranteeni ympärille ja vedän vaan rannalle. Pari - kolme kierrosta siimaa siis ranteen ympärille ja veto. Kala oli jo melkein kokonaan pois vedestä, kunnes kuului *NAPS*. Koukku irtosi solmustaan. Kala ei miettinyt sekuntiakaan, vaan lähti aivan tautisella raivolla vettä polskien kaislikkoon. Se oli juhlava näky, kun arvioni mukaan +60 cm suutari menee matalassa vedessä puoliksi pinnalla luikerrellen kaislikkoon. Tässä vaiheessa huusin muutaman -tana, -kele, ja -tu -päätteisen sanan ja viskasin ongen jorpakkoon. Pari tupakkia hermoihin ja sitten kamoja keräämään. Eipä muuta kuin onkivapa vedestä ja vaimolle huimaa kalajuttua kotiin kertomaan.

Tuona kyseisenä päivänä tavoittelemani saaliskalan laji vaihtui suutariin. TODELLA upea ja voimakas kala. "Urheilukalastajan" unelma.

Nyt on hankittuna high-tech -laitteet suutarin pyytämiseen. Hankin kelaongen (normi laadukas avokela + kelaonkimiseen soveltuva jäykkä 9' vapa). Rakensin siian kalastamisesta tutun pohjaonki-tyyppisen ratkaisun suutarin onkijoita haastateltuani. On tarkkuusliukukohoa, tarkkuuspainoja, hapolla terotettuja koukkuja jne. Maissia menee viikossa pari kiloa mäskätessä ja suutaria houkutellessa. Pari kuukautta olen nyt yrittänyt tuota nyt minulle niin pyhää kalaa pyydystää. Mökkirannassa on istuttu hiljaa puskassa piilossa kännykkä äänettömällä tunteja ja tunteja. Sytkärikin piti vaihtaa vantaa tuttua Colt'ia hiljaisempaan. Madolla, maissilla, katkaravulla, makaronilla, surviasentoukalla, herneellä ja ties millä on suutaria yritetty naruttaa. Ei s****na nykäystäkään. ISOA ahventa ja ISOA lahnaa tulee sen verran kun rannalle kerkeää vetämään mutta suutarista ei tosiaan jälkeäkään. Minulle kerrottiinkin, että on eräs vaikeimmin kalastettavista lajeista. Vahingossa niitä voi tulla enemmänkin, mutta jos sitä yrittää niin ei sitten millään. Olen ottanut periaatteekseni Jenkeiltä tutun kuuhunmenopäätöksen 60-luvulta; en tee sitä koska se on helppoa, vaan siksi kun se on vaikeaa.

Edellisehtoolla sitten lähdimme poikieni kanssa hieman uistimen heittoa opettelemaan ja veneellä ajelemaan. Kohta kuusivuotias Onni nakkeli uutta Muumi-virveliään ja nuorempi nelivuotias Oiva-poikani halusi onkia. Hain pojan oman kolmimetrisen vavan, laitoin madon koukkuun ja nakkasin veteen 50 cm päähän sekä kuvassa näkyvän veneen perästä että laiturista. Siihen ihan laiturin viereen, melkein veneen alle.

Ehdin selkäni kääntää ja ruveta omia high-tech -virityksiäni kokoamaan kun selkäni takaa kuuluu: "Isi! On tosi iso kala!" Vastasin jotakin "joo-joo"-tyyppistä ja jatkoin sitä mitä olin tekemässä. Sitten huomioni kiinnittyi ääneen, jonka olin kuullut paria kuukautta aikaisemmin; lasikuituvavassa olevan kuitusiiman "soinnin". Se viuhuu / soi syystä taikka toisesta kovassa jännityksessä. Käänsin pääni ja näin Oivan oikeasti vetävän kaikin voimin yrittäen pysyä laiturilla. Tajusin vasta tällä hetkellä mistä on kyse. Menin Oivan selän taakse ja kaappasin pojan syleilyyni ja käskin pitää vapaa paikallaan; antaa kalan vetää itsensä väsyksiin. Pidin toisella kädellä hieman kiinni vavasta ja autoin poikaa vähän. Aiemmin Onnin Muumi-uistinta (?!?) tavoitelleen hauen takia haavi oli käsillä. Kun kala oli väsynyt, otin ongen Oivalta ja uitin kalan haaviin. Komea suutarihan se siellä haavissa möllötti.

Pikainen punnitus, pakollinen kuva ja komea kala takaisin elinympäristöönsä. 1,495 kg näytti digitaalipuntari kalalle painoksi. Mitta oli ja on yhä edelleen toisessa kalapakissani, joten mitta jäi ottamatta.

Nyt olisinkin kysynyt, että jos em. hich-tech -kalavehkeet pilkkoo lasikuituiseen veneeseen, tuikkaa sen tuleen ja potkaisee merelle, niin pitääkö siitä ilmoittaa Pelastuslaitokselle tai Ympäristöviranomaiselle?

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja noose01 »

^Onnittelut jälkikasvulle saaliista. Kysymykseesi en tosin osaa vastata. :mrgreen:

Muutamaan otteeseen on tullut kesän aikana heiteltyä metallinpalaa järveen lähinnä meiningillä "otetaan kaverin kanssa muutamat urheilujuomat mukaan ja käydään veneellä rentoutumassa ja toivotaan samalla ettei tule sen kokoista ja laatuista kalaa, että täytyy ottaa ylös". Joitakin ehkä kilon kokoisia haukia on tullut, mutta laskettiin takaisin.

Ohessa kuitenkin kuva hupaisimmasta saaliista. Pyyntivälinen oli Kuusamon Räsänen.
Liitteet
Ahven.jpg
Ahven.jpg (54.67 KiB) Katsottu 4013 kertaa
Vastaa Viestiin