hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tuli tuossa sikamaisista hinnoista mieleen.
Tilasin joskus rukkiin hydrauli kulmaliittimen. Ei ollut mukamas aikaa irroittaa ko osaa koneesta ja mallilla kipasta. Konehan seisoisi käyttämättämänä jos näin toimii.
Noniin olisi kannattanut. Osa tuli toimittajalta ja hinta 168 euroa plus alvi.
Pyydä siinä sitten omia pois vitosen osasta.
Wyrtilyä tuli jousiprikkoja. Samaan syssyyn tuli nordlokin lukkoja myös.
Normi jousialuslevy 0.05 euroa kipale ja nordlokin 0.5 euroa kipale. Laskua noin 300 euroa.
Haeskelin wyrtiltä h4 polttimoita. En kysynyt hintaa. Lasku saapui. Noin 500 euroa 10 kpl laatikko.
Joku moniurahihna 6pk1654 tai jotain maksoi autoon reilu 70 euroa.
Kampiakselin asentotunnistin nissanin moottoriin 250 euroa plus alvi.
Mappitunnistin doosanin kiian moottoriin maksoi kans jotain 250 euroa plus alv.
Hydrauliletku 350 euroa plus alv.
Kaasupoljin 640 euroa.
Ecu 2900 euroa.
Kontaktori shaltsbau old reraties 310 euroa. (Otin varuksi yhden varastoo kun olivat niin halpoja).
Peruutussummeri 110 euroa plus alvi.
48 voltin h3 polttimo 48 euroa plus alvi (80 voltin h3 hintaa en tahdo edes tietää).
Willen suotimia wilakoneelta (öljy,is, raitis, 2 kpl pa suodin) 460 euroa.
Ilmasuodin kalmariin 180 euroa plus alvi.
Ilmasuodin harjakoneeseen originaale 71 plus alvi (tarvike ad 15,10).
Harjatupsu 15 euroa kipla.
Harjakoneen alkoholisäiliön korkki 27 euroa (juu siis ihan normi 10 litran kanisterin korkki).
Siemenssin ohjelmoitava lokiikkapurkki (tupakkiaskinkokone relerasia) 800 + alv. suoraan ruottista.
Tojotan kabiinifiltteri 57 euroa plus alvi (juu just semmonen onneton niinkö olis servetistä taiteltu...).



Siinä jo aika ookoo setti siittä että tuleeko se raha työtätekemällä vai myymällä härskisti.
Joo ei tässä katoin tota sun läpimätää A7:kaa tosa nyt koko päivän. Jos siittä sais vaikka 200 euroa. Lollista loo ja maksa tosta alehinnasta vielä alvit ja muut vellit että vielä isompi LoLLi.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ihmettelin tuossa mukulan viidennen luokan matikankoetta.
Kyselin että tiiäkkö mikä on phytagooraan lause.
En tiiä ei oo opetettu.
No jos pitäisi laskea ympyrän kehä halkaisijan avulla ni käyttäisitkö piitä.
Ketä on pii.
Minä olen ite tyhmä kö saapas mut laskin tuon ikäisenä ite piille arvon kun koulussa eivät opettaneet. Laskin jotain solifeerin sylinteriä ja ajattelin että pakko olla joku arvo millä nämä jutut näkee.
Vaimo sanoi että kasilla tulee pii ja phytakooras ja opetetaan jo aikasemmin koodaamaan. Siis mitä täällä maailmassa oikein niinkö opetetaan. En kässää kyl :roll:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Ihmettelin tuossa mukulan viidennen luokan matikankoetta.
Kyselin että tiiäkkö mikä on phytagooraan lause.
En tiiä ei oo opetettu.
No jos pitäisi laskea ympyrän kehä halkaisijan avulla ni käyttäisitkö piitä.
Ketä on pii.
Minä olen ite tyhmä kö saapas mut laskin tuon ikäisenä ite piille arvon kun koulussa eivät opettaneet. Laskin jotain solifeerin sylinteriä ja ajattelin että pakko olla joku arvo millä nämä jutut näkee.
Vaimo sanoi että kasilla tulee pii ja phytakooras ja opetetaan jo aikasemmin koodaamaan. Siis mitä täällä maailmassa oikein niinkö opetetaan. En kässää kyl :roll:
Äläny!

Mulle sanottiin yläasteella "Kolmion kulmia ja kulmia yleensä voidaan mitata tai ilmoittaa asteina, tai radiaaneina. Radiaani on semmonen tämmönen höpölöpö-juttu, jota ette koskaan tarvitse missään, niin opetellaan näitä asteita pelkästään".

Noh, nyt AMK opinnot kesken, tänään oli matematiikan koe....


....vittu. :mrgreen:


Mutta, vaikka autoasentaja olenkin koulutukseltani, ei kukaan koskaan kertonut minulle kuinka puimuri-kaavaa voi pyöritellä. Opettelin sen variaatiot vain ulkoa.

Eli P=U*i jne...

Noh, kuukausi sitten kaveri (sähköasentaja) kertoi miten se pyörii:
P=U*i.......||:/i
->P/i=U.....||*i
P=i*U.......||/u
P/U=i
jne

Eli kertomalal/jakamalla koko lause.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo. Amiksen opet oli aika huonoja tai sitten ne ymmärsi oppivan aineksen kyvyt eli mitä turhia.

Mulle on opet opettanu et jos esim:
P/I=U
Niin et voi jakaa lauseketta Peellä.
Ai miksi en voi.
No koska et voi.
Menin taululle ja kirjoitin.
1/I=U/P

-Niin niin käänteislukuna.
-Mutta ope sanoitte äsken että ei voinut.

Ja porukka oli entistä enemmän sekaisin miten lasketaan :mrgreen:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Joo. Amiksen opet oli aika huonoja tai sitten ne ymmärsi oppivan aineksen kyvyt eli mitä turhia.

Mulle on opet opettanu et jos esim:
P/I=U
Niin et voi jakaa lauseketta Peellä.
Ai miksi en voi.
No koska et voi.
Menin taululle ja kirjoitin.
1/I=U/P

-Niin niin käänteislukuna.
-Mutta ope sanoitte äsken että ei voinut.

Ja porukka oli entistä enemmän sekaisin miten lasketaan :mrgreen:
Toi oli hyvä. :lol: :lol:

Ite tuossa pari viikkoa sitten kun olin "ihan pihalla" ja kuuntelin lukiosta tulleiden lyijykynien tulenpalavaa suhinaa, viitoin opettajan paikalle.
"No mikäs on ongelmana?"
- En pääse yhtään eteenpäin tässä yhtälöryhmässä...
"No mietippäs jos sulla on tuossa tuo X^2, niin miten saisit sille totuuden mukaisen määritelmän?"
- Kertomalla yhtälön nollalla...
"?_?"
- Katsos kun kerron nämä nollalla, niin tulos on 0=0 joka on matemaattisesti oikein?
"No kyllä, mutta et sinä niin voi tehdä..."
- Miksen?
"Kun kysyttiin, että määrittele x"
- X=0
"Ei ole"
- On jos se kerrotaan nollalla...

Kyllä se sitten väänsi rautalangasta miten edetä. Lähinnä naurettiin molemmat. Loistava opettaja. :thumb:


Eräs koulukaveri koetti viisastella (19-v siloposkipikkupoika, aika rasavilin oloinen) ja kyseli "onkos alkanut numeroita tippumaan...?"
Vastasin: -kyllä.
"No mitäs? Minulla paras on 5 kahdesta aineesta" (asteikko 1-5)
- Minulla paras nelonen, se oli peruskoulussakin hyvä.
"Heheheh, mistä nelonen?"
- Englannista
"Pääsit sen läpi? Tukikurssi?"
- Joo, työelämän englanti.
"....ai.... no eikös nuo ammattiin liittyvät olis tärkeämpiä?"
- Ei välttämättä...
"Kui?"
- No kato kiskon noista "puhu paskaa" -aineista hyvät arvosanat, niin pääsen johki isoon maailmanfirmaan jonki karvasen ja möhömahaisen johtajan sihteeriksi. Siellä sitten minihame päälle keikun rinnassa nimilaatta "wellu slipoveri".

Toinen koulukaveri räjähti nauramaan ja tämä nuori heppu ei tiennyt miten reagoida... :lol:


Onneksi huomenna alkaa joululoma. Vähän viheltää kuunnella välillä juttuja ja istua penkillä. En ikinä ole ollut ollenkaan opiskelijaihmisiä, käytännön miäs perkele...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mullahan on se että lukihäiriö ja adhd on niin vahva etten oppisi ulkoa edes puimuri lausekkeen eri variaatioita. Joten vaihtoehtona on ollut opiskella itse että miten se palikkamatikka menee. En voi kun ihailla jos joku muistaa ulkoa. Laskujärjestystäkään en opi ulkoa vaikka miten tenttaa. Sitten vaan testaan simppelilli laskulla että kuinka se menee ja muistan sen tentin tai laskun ajan ja unohdan taas :lol:
Emmää mitään sini cosini ja tankentti lausekkeitakaan opi mitenkään. Pääteltävä ne on aina jos ei maolia ole.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Nipa »

väisänen kirjoitti:
Ja porukka oli entistä enemmän sekaisin miten lasketaan
Tuossa kätevässä ympyrässä kaavat millä sähkösuureen voi laskea jos kaksi muuta muuttujaa tunnetaan:
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kun ... teita.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Stefa »

En kyllä missään nimessä suosisi noita ulkoaopetteluja kuten vaikka joku tuollainen ympyrä. Tuo ei yhtään auta ymmärrystä ja johtaa vain virheisiin. Nämä on niitä: hauki on kala, hauki on kala - ja se tekee pesän puuhun :lol: Eräs vanha maikkani kuvasi tuollaisia EHT-menetelmiksi jos niitä sovelletaan johonkin reaalikohteeseen: Error - Horror - Terror.

Käsittääkseni tuossa on aika iso ero juuri AMK/yliopistomaailmassa. AMK:ssa suositaan taulukkokirjoja joissa on yleisimpiä erikoistapauksia. Ongelma vaan on, että sitten noita ei osata soveltaa. Tökitään luvut johonkin kaavaan eikä ole mitään hajua pätikö se kaava juuri täähn tapaukseen ja onko vastauksen edes suuruusluokka mitenkään realistinen.

Valitettavasti ainakin itsellä on sellainen kuva, että opetuksen taso on tasaisesti laskenut. Keväällä olin Oulussa Pohjoinen Teollisuus -messuilla ja siinä joutessani jututtelin välillä lähellä olleen Lapin AMK:n porukkaa. Kyllä mun vaan teki mieli hakata päätä pöytään kun kuuntelin heidän suuria mainospuheita ja sitten tarkemmin jututin ja selvitin oikeaa kurssitarjontaa ja kurssien sisältöjä.

Tunnen kyllä myös amispohjaisia myöhempiä AMK-insinöörejä ja siellä on todella fiksuja kavereita. Mutta se oma mielenkiinnon taso ja aktiivisuus selvittää sekä oppia on ollut noilla todella kovalla tasolla. Välillä mys tuntunut jotenkin tyhmältä kun ihan perusjuttuja on sitten kuitenkin saanut opettaa ja selvittää. Siellä ihan perusteoriapuolella on kuitenkin aika isoja aukkoja.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:En kyllä missään nimessä suosisi noita ulkoaopetteluja kuten vaikka joku tuollainen ympyrä. Tuo ei yhtään auta ymmärrystä ja johtaa vain virheisiin. Nämä on niitä: hauki on kala, hauki on kala - ja se tekee pesän puuhun :lol: Eräs vanha maikkani kuvasi tuollaisia EHT-menetelmiksi jos niitä sovelletaan johonkin reaalikohteeseen: Error - Horror - Terror.

Käsittääkseni tuossa on aika iso ero juuri AMK/yliopistomaailmassa. AMK:ssa suositaan taulukkokirjoja joissa on yleisimpiä erikoistapauksia. Ongelma vaan on, että sitten noita ei osata soveltaa. Tökitään luvut johonkin kaavaan eikä ole mitään hajua pätikö se kaava juuri täähn tapaukseen ja onko vastauksen edes suuruusluokka mitenkään realistinen.

Valitettavasti ainakin itsellä on sellainen kuva, että opetuksen taso on tasaisesti laskenut. Keväällä olin Oulussa Pohjoinen Teollisuus -messuilla ja siinä joutessani jututtelin välillä lähellä olleen Lapin AMK:n porukkaa. Kyllä mun vaan teki mieli hakata päätä pöytään kun kuuntelin heidän suuria mainospuheita ja sitten tarkemmin jututin ja selvitin oikeaa kurssitarjontaa ja kurssien sisältöjä.

Tunnen kyllä myös amispohjaisia myöhempiä AMK-insinöörejä ja siellä on todella fiksuja kavereita. Mutta se oma mielenkiinnon taso ja aktiivisuus selvittää sekä oppia on ollut noilla todella kovalla tasolla. Välillä mys tuntunut jotenkin tyhmältä kun ihan perusjuttuja on sitten kuitenkin saanut opettaa ja selvittää. Siellä ihan perusteoriapuolella on kuitenkin aika isoja aukkoja.
Niin... Tässä on isossa roolissa opettaja.

Kaverin fysiikan opettaja: "En kerro miten tuo lasketaan kun en ole matikan opettaja".
Oma fysiikan opettaja: Aloitetaan ihan perusasioista (vaikka kiihtyvyys ja mistä se tulee) ja jatketaan niitä soveltaen. Lopulta on taulun kokoinen kaava, joka täynä tuttuja sympoleja ja joka supistellaan mieleiseen muotoon.

Esim. kokeissa ei kelvannut taulukkokirjasta löytyvä "valmis kaava" jollekkin asialle (muistaakseni kaasun virtaukseen ja paineeseen liittyvä), vaan piti kirjoittaa koko bernoullin kaava ja vaiheittain ratkaista se, mikäli halusi pisteet.

Ja sama matematiikan opettajan kanssa. Esim. laskimien käyttö kokeessa kielletty ja mm. toisen asteen yhtälön ratkaisukaava pyöriteltiin käsin, jotta tiedettiin mistä se on muodostunut.
Tässä on lukiotaustaiset olleet aika hukassa. Hekun ovat kaiken tehneet aina laskimella...


Itte olen isosti pihalla kaikesta, koska ei vuorokaudessa riitä yksinkertaisesti tunnit mihinkään. Toivon kuitenkin että tätä kautta joskus vielä pääsisin leipään kiinni. Minulla muihin luokkalaisiini "se etu", että olen käytännön töitä tehnyt koko aikuisikäni. Tosin, se on myös rajoite. En opi lukemalla, vaan tekemällä ja tunnin päästä on koe, johon ei ole kuin lukumateriaaleja.

Ja palatakseni opettajaan... Parille luentoja pitäneelle (toinen ihan AMK maikka, toinen joku professuuri) olen näyttänyt pari juttua, esim. nettisivun josta voi seurata maapallon ilmakehän pitoisuuksia, tuulia ja lämpötiloja useissa korkeuksissa reaaliajassa ja monta diaa liittyen eri kaasujen (H2O, CO2, CO, SO2 jne) absorbaatioon. Nämä ovat olleet opettajille uusia juttuja...

Esimerkiksi materiaalitekniikan kurssi, joka nyt loppui. Kaverin kanssa (myös amistausta) paukutettiin lukematta kokeet läpi ja palautettiin kaikki materiaali ilman hikeä. Labroista maksimipisteet yms... Lukiotaustaisille tuo kurssi oli todella vaikea. Minulle taas matematiikka ja fysiikka olleet haastavia, eräs alakohtainen "höpöhöpö" ihan perseestä (opettajasta johtuen).


Oppi karttuu iän myötä. Ammattikoulut ovat nykyään aika raskasta paskaa, eikä sieltä AMK:iin jatkamalla pääse eteenpäin ellei AMK:n taso myös laske (esimerkkinä vaikka tuo puimurikaavailu). Aikataulu on myös rajallinen, joten kaikkea ei voi AMK:ssa sisällyttää materiaaliin.


Jos ihan suoraan sanon niin vituttaa joka helvetin aamu avata silmät. Mielenkiintoinen aihe, mutta katos tuli jo seuraava juttu ja xx juttua on vielä rästissä. Ei aika riitä, yksinkertaisesti. VItuttaa se tunne, että omista kyvyistä ainakin 40% menee hukkaan (en ehdi hyödyntämään niitä).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Bernoulli, mach, venturi on semmosia kavereita et heidän ajatukset sisäistämällä oppii virtausopillisesti sylinterikannen ja koko moottorin toiminan ihan aikuisten oikeasti.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Stefa kirjoitti:En kyllä missään nimessä suosisi noita ulkoaopetteluja kuten vaikka joku tuollainen ympyrä.
Viimeksi olen täyspäiväisesti opiskellut 80-luvun loppupuolella. Sen jälkeen satunnaisilla kursseilla työn puolesta. Näiden kurssien lopputenteissä, missä on ollut, saa kurssimateriaalia käyttää. Ei enää päntätä hauki on kala-tyyppistä ulkoaopettelua. Riittää että asian ymmärtää ja tietää miten sitä sovelletaan on riittävä koulutuksen tulos. Tarvittavat laskukaavat ja muut detaljit löytyvät muualta. Toki sähkärin toivoisi ohmin lain osaavan ilman muistiinpanoja.
Jos ajattelit että linkittämäni ympyrä pitäisi opetella ulkoa, voit sen tehdä. Itse esitin sen siksi että sähkösuureita laskevat voivat se tulostaa vaikka seinälleen ripustettavaksi kehystettynä.
Ehkä kyse on vain asenteesta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noin se pitäisi ollakin, että ymmärrystä haetaan. Itsellä on lukiopohja ja meillä oli kyllä laskimet mutta nuohan on laskemista varten, ei matematiikkaa. Yliopistolla ei laskimia matematiikan kursseilla käytetty mihinkään, sen sijaan jossain sähköpuolella ja fysiikassa kylläkin jossain määrin. Graafiset oli kylläkin kielletty aina. Kyllä jo lukiossa meillä kaavat johdettiin itse ja sen verta kiero opettaja oli ettei maolista suoraa laskukaavaa juuri koskaan löytynyt. Oikea vastauskaan ei vielä tarkoittanut, että olisi täydet pisteet saanut. Meillä oli kyllä hyvä tuo lukion fysiikan/matikan maikka.

^ sitä tarkoitin että nuo ympyrät jne on vaarallisia jos tosiaan joku yrittää tuota opetella ulko ymmärtämättä. Kuitenkin perus-puimurista nuo johtaa ruutupaperilla muutamassa kymmenessä sekunnissa. Jos taas moisia tarvitsee kokoajan, niin ne oppinee ulkoa aika äkkiä. Tuossa olen ihan samaa mieltä, että tärkeintä on osata asia ja tietää mistä lopun nippelititiedon löytää. Ei kaikkea ulkoa kannata opetella. Itsellekin olen kyllä rakennellut Exceliin mikä laskeskelee jo aika paljon kaikkea nykyään. Aina kun jotain uutta tarvitsee niin laittelen sen noin ylös niin on sitten seuraavalla kerralla valmiina :thumb:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mulle on riittäny pii ,juuri ja kirvesmiehen karvakolmio 3x4x5
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wattafak on kirvesmiehen karvakolmio? :lol:
Edit. Aivan! 3(^2)+4(^2)=5(^2)

Joo, sitä on opettajatkin sanoneet, että tärkeintä on jotta me oppilaat kurssin järkeen ymmärrettäisiin mitä tehdään. Laskin on välttämätön kyllä, mutta kurssimateriaalin laskut ovat helppoja päässä laskettaviksi, kaavan muodostusta siinä testataan.

Ja on siinä ihan rehellisesti sanoen tullut huima kehitys allekirjoittaneella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu se on matikka opeteltava ulkoa ja paras tapa on kääntää ja vääntää niitä perus huttuja. Ei siinä laskimia tarvita.
Se on ylä ja alaasteen peruja toi ajattelu et matikassa tarttee jotain varsinaisesti laskea.
Itsenäinen opiskelu matikassa on ihan oikeasti sikavaikeata sanoisin jopa mahdotonta. Varsinkin jos on suunilleen kaikki alkeet hakusessa kuten allekirjoittaneella onkin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin