hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jahas, minulle tultiin jälleen mainostamaan sähköauton paremmuutta.

Kun totesin rangen tippuvan pakkasilla, vastaus oli "älä ole mukavuudenhaluinen ja pue päälle!".

öööötota.... mitä vittua? :mrgreen: Saatanan idiootit. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos sähköauton omistaisin, niin alkaisin kyllä varsin vakavasti tutkimaan löpölämmittimen asennusta. Ei ole mitään järkeä käyttää muutenkin kortilla olevaa akkukapasiteettia lämmöntuottoon. Taitaísi kokonaishyötysuhdekin olla parempi, kuin akulla lämmittäessä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ministeriöt ja lobbaajat on pohtineet satojen kampaviinereiden voimin, kuinka Suomen autokanta saataisiin uudistettua käymään sähköllä. Yksi lopputulema on ollut, että sähköauton tulee näyttää kuluttajalle paremmalta, edullisemmalta valinnalta. Nyt onkin tullut aika huomioida sähköautot verokohtelussa:
https://www.is.fi/autot/art-2000005941684.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Olen edelleen sitä mieltä, että pohjoisissa olosuhteissa ainoa järkevä uudistus autoteknologiaan olisi pienellä kapasiteetilla oleva sarjahybridi, jonka polttomoottori käy vain tasakierroksilla tuottaen sähköä (generaattori).
+ Nopea "lataus" (tankkaaminen)
+ Toimii myös kylmissä olosuhteissa
+ sekä päästöt, että kulutus optimoitavissa todella paljon paremmin kuin perinteisellä polttomoottorilla
+ Jakeluinfra olemassa

Tommosen kun pistää pörisemään biopolttoaineella, niin on tasan ekologisempi kuin yksikään sähköauto.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Luigi kirjoitti:Jos sähköauton omistaisin, niin alkaisin kyllä varsin vakavasti tutkimaan löpölämmittimen asennusta. Ei ole mitään järkeä käyttää muutenkin kortilla olevaa akkukapasiteettia lämmöntuottoon. Taitaísi kokonaishyötysuhdekin olla parempi, kuin akulla lämmittäessä.
Ostetaan sähköauto päästöjen takia. Ja asennetaan polttoainekäyttöinen lämmitin joka tuuppaa kaasut suodattamattomana pihalle. :roll: :lol:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nipa kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Jos sähköauton omistaisin, niin alkaisin kyllä varsin vakavasti tutkimaan löpölämmittimen asennusta. Ei ole mitään järkeä käyttää muutenkin kortilla olevaa akkukapasiteettia lämmöntuottoon. Taitaísi kokonaishyötysuhdekin olla parempi, kuin akulla lämmittäessä.
Ostetaan sähköauto päästöjen takia. Ja asennetaan polttoainekäyttöinen lämmitin joka tuuppaa kaasut suodattamattomana pihalle. :roll: :lol:
Mielellään ladataan vielä aurinkohiilivoimalla.... :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä, että pohjoisissa olosuhteissa ainoa järkevä uudistus autoteknologiaan olisi pienellä kapasiteetilla oleva sarjahybridi, jonka polttomoottori käy vain tasakierroksilla tuottaen sähköä (generaattori).
+ Nopea "lataus" (tankkaaminen)
+ Toimii myös kylmissä olosuhteissa
+ sekä päästöt, että kulutus optimoitavissa todella paljon paremmin kuin perinteisellä polttomoottorilla
+ Jakeluinfra olemassa

Tommosen kun pistää pörisemään biopolttoaineella, niin on tasan ekologisempi kuin yksikään sähköauto.
Kyllä noiden hybridienkin päästöt on suurempia , jospa mietti vaikka talvella kun kylmää konetta käynnistellään ... jaa nii nehän käy kokoajan talvella tuottaen lämpöä ja tämän järjestelmän kokonaishyötysuhde hyötysuhde oli mikä?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Genu varsinkin bensakoneen perässä on varmasti taloudellisempi mitä pelkkä bensakone jos bensakoneen käydessä ladataan samalla akkuja.
Osakuorman hyötysuhde on bensakoneen kompastuskivi.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
wellu kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä, että pohjoisissa olosuhteissa ainoa järkevä uudistus autoteknologiaan olisi pienellä kapasiteetilla oleva sarjahybridi, jonka polttomoottori käy vain tasakierroksilla tuottaen sähköä (generaattori).
+ Nopea "lataus" (tankkaaminen)
+ Toimii myös kylmissä olosuhteissa
+ sekä päästöt, että kulutus optimoitavissa todella paljon paremmin kuin perinteisellä polttomoottorilla
+ Jakeluinfra olemassa

Tommosen kun pistää pörisemään biopolttoaineella, niin on tasan ekologisempi kuin yksikään sähköauto.
Kyllä noiden hybridienkin päästöt on suurempia , jospa mietti vaikka talvella kun kylmää konetta käynnistellään ... jaa nii nehän käy kokoajan talvella tuottaen lämpöä ja tämän järjestelmän kokonaishyötysuhde hyötysuhde oli mikä?
Siis parempi? Kuten mainitsin, optimointi. Kone rakennettaisiin lähtöjään pyörimään tasan tietyllä kierrosalueella "maksimikuormalla". Ajoakusto olisi lähinnä huipputehon tilanteisiin tai todella vähäkuormaiseen tasaiseen ajamiseen.

Perus polttomoottorin ongelma on tosiaan osakuormat.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Akkukaupustelun liitoskohdista poliittiseen eliittiin olisi mielenkiintoista lukea...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ja kohta meillä on maailmassa niin monta ydinongelmavoimalaitosta , että on todennäkisempää , että tapamme itsemme niillä , kuin , että tuhoaisimme ilmakehän niin pahasti.
Olihan se dieselkin vielä 5 vuotta sitten pop. Vag teki siitä ongelman.
No pääasia et kokoajan tulee uutta ja ministereiden bisnis luistaa..
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
wellu kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä, että pohjoisissa olosuhteissa ainoa järkevä uudistus autoteknologiaan olisi pienellä kapasiteetilla oleva sarjahybridi, jonka polttomoottori käy vain tasakierroksilla tuottaen sähköä (generaattori).
+ Nopea "lataus" (tankkaaminen)
+ Toimii myös kylmissä olosuhteissa
+ sekä päästöt, että kulutus optimoitavissa todella paljon paremmin kuin perinteisellä polttomoottorilla
+ Jakeluinfra olemassa

Tommosen kun pistää pörisemään biopolttoaineella, niin on tasan ekologisempi kuin yksikään sähköauto.
Kyllä noiden hybridienkin päästöt on suurempia , jospa mietti vaikka talvella kun kylmää konetta käynnistellään ... jaa nii nehän käy kokoajan talvella tuottaen lämpöä ja tämän järjestelmän kokonaishyötysuhde hyötysuhde oli mikä?
Siis parempi? Kuten mainitsin, optimointi. Kone rakennettaisiin lähtöjään pyörimään tasan tietyllä kierrosalueella "maksimikuormalla". Ajoakusto olisi lähinnä huipputehon tilanteisiin tai todella vähäkuormaiseen tasaiseen ajamiseen.

Perus polttomoottorin ongelma on tosiaan osakuormat.
toisaalta mä edelleen ihmettelen miten se katalysaattori pysyy hybrideissä kokoajan lämpimänä jos niitä bensakoneita ja dieseleitäkin ajetaan vain max kuormalla.
Jokainen käynnistys on aina osittainen kylmäkäynnistys ainakin pakokaasun puhdistus laitteille.
Jaa niin näitähän ei lasketa mukaan päästöihin , kun ei lentokoneitakaan.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ydinvoima ei ole likikään hiilineutraalia puhumattakaan akkujen valmistuksesta. Että ihan on se co2 edelleen ongelma oli bensat tai akut.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Ydinvoima ei ole likikään hiilineutraalia puhumattakaan akkujen valmistuksesta. Että ihan on se co2 edelleen ongelma oli bensat tai akut.
No milläs me sitten sähköä tehdään näille NIKKO autoile?
Tuulimyllyillä joihin puhalletaan ilmaa(pakokaasua) Rolls-Royce Trent 972/B suihkuturbiinilla , eikös se silloin ole egolookista , vai mitä vihreät?
Lentokoneen moottori on hyvä vaihtoehto koska se ei saastuta läheskään samoin kuin esim mun 1.6 tdci diesel kone.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tuulivoima on juu aikas oikeasti jo vihreätä.
Harmillisesti "meidän" kuluttaminen on lähtenyt lapasesta joten tuulivoima ei riitä.
Eli ihan sama millä me tehdään sähkömme jos ei populaatiota vähennetä lisääntymiskiellolla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin