hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Kiitä onneasi ettet omista omakotitaloa...

...tervaus teiltä sujuu?
Kaverini on hankkimassa omakotitaloa nyt, kun siihen on hänellä mahdollisuus. Etsii vaimonsa kanssa taloa, jonka tontin läpi virtaa puro tai pieni joki.

Meinaa nimittäin tehdä siihen voimalaitoksen ja olla tarvittaessa likimain täysin omavarainen energian suhteen. Minusta järkevä idea.
Minkä huollan, sen korjaan...
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja pminetti »

mulla on omakotitalo sähkön hinta vuodessa 1600e ja vesi ja viemäri maksut 600e vuosi,jätehuolto 80e vuosi,kiiteistövero 350e vuosi.talon koko 150neljöö ja autotalli 60neljöö.en oikein tiedä millä muulla asumismuodolla asuisin edulisemin.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Vakuutukset lienee myös. Tiemaksuja jokunen kymppi kans. Korjauksiakin tarttis varmaan tehdä. Mutta edullisinta se vaan taitaa olla. Mulla on sähköt jotain paritonnia vuodessa. Ja tietenkin kun olen ostanut talon kalliina aikana niin lyhennän reilua tonnia kuussa vielä 20 vuotta.

Ps
Olisko mun kämppä jotain 110 neliötä
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja pminetti »

joo kotivakuutus 400e vuosi,tiemaksua ei ole naapuri auraa tien.talon ostin vuosi sitten mutta myin pienemän talon pääkaupunkiseudulta ja sain täältä puolet halvemalla uudeman talon jota ei tarvinnut remotoida,vanhaa taloa olisi tarvinut.vanha talo oli velaton ja sain tupla hinnan mitä itse maksoin 19v sitten.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Niinhän tuo on, että oma on oma ja yleensä (todella usein) edullisempi kuin vuokra.

Myökin, 7X neliöinen kolmio. On takapiha ja sauna, mutta niin on naapuri yläkerrassa ja sivuilla. Autotie 7m takaterassista yms. kaikkea "nautinnollista". 930€/kk... ei naurata.

"Eti halvempi", on yritetty, mutta on Jyväskylässä kyllä asuntojen vuokrahinnat karanneet ihan täysin. En yksinkertaisesti suostu maksamaan "vain sata euroa pienempää" vuokraa kerrostalokolmiosta, jota ei ole remontoitu tiedä milloin viimeksi ja kaikki käyttöä saaneet asiat (ovet, kaapit, lattiat) viisvaille hirveässä kuosissa (tuohon saunavuoro ja autopaikka päälle).

Kaveri osti 2011 talon Uuraisilta. Maksoi siitä muistaakseni jotain 80-100k€. Laajennettu rintsikka, joka peruskorjattu ja huollettu, ensimmäiseltä omistajalta. Ihan kaikki kuitit ja mm. kaivon vedenpinnan tasot yms. kirjattu koko ajalta ylös ~70 vuoden ajanjaksolta. Kaksi kirjahyllyllistä mappeja. :lol:

Maksoi siitä "hirmupakkasten" aikaan vähemmän lyhennys + jätemaksu + sähkö kuukaudessa, kuin ite maksetaan tästä vuokraputkasta. :evil:

Asumistuki. Kaunis ajatus, mutta kapitalisti lypsää senkin. Vittusaatanavitunsaatana.


Kaveri asui vuoden ajan yksiössä jotain 500-600€/kk vuokralla. Sitten sai perinnöksi kaksion samalta alueelta vähän matkan päästä. Hienosti kasvoi kämppä ja pieneni kulut, kun yhtiövastike ~50% alkuperäisestä vuokrasta. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Stefa »

pminetti kirjoitti:myin pienemän talon pääkaupunkiseudulta ja sain täältä puolet halvemalla uudeman talon jota ei tarvinnut remotoida,vanhaa taloa olisi tarvinut.vanha talo oli velaton ja sain tupla hinnan mitä itse maksoin 19v sitten.
Tuossapa se temppu on, eli sijoittaminen. PK-seudulla on asuntojen hinnat jokseenkin nousseet huimaa tahtia.

Kyllähän omassa torpassakin kuluja on, mutta toisaalta niihin pystyy jossain määrin vaikuttamaan ja perusremontteja voi tehdä itse. Jos kaiken joutuu työnä ostamaan, niin ei se halvaksi silloin tule. Kuitenkin kaikesta huolimatta on se halvin asumismuoto todennäköisesti. Tosin sitten jos vesipumppu hajoaa tai jääkaappi/pesukone päättää yhteistyönsä, niin ei voi vaan soittaa vuokranantajalle.

Jätehuolto on kyllä Pertillä halpa. Jos en ihan väärässä ole, niin itse maksan tuplat. Tosin on oma kaivo tulevalle ja menevälle vedelle, että niistä ei sikäli tule kuluja noin paljoa.

Noissa uusisutuvan energia käytöissäkin, niin vesi, ilma kun aurinkokin on vähän se dilemma että systeemien takaisinmaksuajat on helpolla siellä ainakin 15 vuoden tienoilla. Systeemi kun vaatii ylläpitoa, niin ei välttämättä maksa itseään takaisin koskaan. Harrastukseksi nuo vähän väkisin menee. Vaikka sähkön hinnasta aina itketään, niin silti sähkö on vaan halpaa. Euroopassahan energia maksaa ihan jotain muuta..

Tosin itse suunnittelin liiteriin pientä aurinkosähkösysteemiä. Ei viitsisi maakaapelia kaivaa kun tuonne tarvitsee vain valon siksi hetkeksi kun hakee puita. Eikä tarvitse ihme valoa edes. Maakaapelikiepin hinnalla saa kuitenkin aurinkotoimiset kulkuvalot liiketunnistimilla ja pihan aukominen jää pois.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Asumistukikin toki nostattaa hintoja nykyään koska ennen voimakkain vuokran hinnan nostattaja on ollut pidentyneet ja korkonsa menettäneet pankkilainat. Ko asiat nostattivat asuntojen hinnat hirveiksi. Onneksi osa duunareistakin asiasta hyötyi mutta en minä eikä mua nuaremmat asiasta hyödy mitään. Tai saa tehä töitä kyllä ihan paita märkänä että onhan se kivaa kyllä ja tavallaan hyötyä että kuolee nuorempana mitä mun vanhemmat. Onneksi ovatten nostaneet eläkeikää :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

En oo mikään autokorjaaja olen vaan töissä korjaamolla ja mistään en mittään tiiö mutta tänään vaihdoin golffin ahtimen siivikon ohjauskellon. Kalvo siinä vuoti ja anto jotain koodivikaa asentoanturista. Olin että oi ei ei miksi suostuin tähän. Öljylinjakin vuoti. Voi että mikä savotta oikein saatana työmaa. Kaalipää sauhuten sai innovoida miten avaat ja asennat uuden kellon. Kirosin golffin kasaan ja ajelin roppelon tähän kotipihalle 30 kilsaa ja ei mitään, naksuttaa kuin singeri :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Asumistukikin toki nostattaa hintoja nykyään koska ennen voimakkain vuokran hinnan nostattaja on ollut pidentyneet ja korkonsa menettäneet pankkilainat. Ko asiat nostattivat asuntojen hinnat hirveiksi. Onneksi osa duunareistakin asiasta hyötyi mutta en minä eikä mua nuaremmat asiasta hyödy mitään. Tai saa tehä töitä kyllä ihan paita märkänä että onhan se kivaa kyllä ja tavallaan hyötyä että kuolee nuorempana mitä mun vanhemmat. Onneksi ovatten nostaneet eläkeikää :lol:
On siinä muutakin.

Kaverin pomo rakennutti talonsa 2000-luvun alussa espooseen. Jostain syystä tuohon aikaan esim. eristyelementtien yms. tarpeiden hinnat nousivat niin paljon, että talo oli sähköttömänä mutta kasattuna, ikkunoitettuna "runkona" arvokkaampi, kuin mitä siihen oli siihen mennessä mennyt rahaa...

väisänen kirjoitti:En oo mikään autokorjaaja olen vaan töissä korjaamolla ja mistään en mittään tiiö mutta tänään vaihdoin golffin ahtimen siivikon ohjauskellon. Kalvo siinä vuoti ja anto jotain koodivikaa asentoanturista. Olin että oi ei ei miksi suostuin tähän. Öljylinjakin vuoti. Voi että mikä savotta oikein saatana työmaa. Kaalipää sauhuten sai innovoida miten avaat ja asennat uuden kellon. Kirosin golffin kasaan ja ajelin roppelon tähän kotipihalle 30 kilsaa ja ei mitään, naksuttaa kuin singeri :lol:
TSI = Tuhoaa Sekin Itsensä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tdi

Rakennuskamojen hinnat alko pompsahtaa Koviston konklaavin järjestämän laman jälkeen huimasti. Vienti veti, kauppa kävi, inflaatio vauhti kauhea ja pankkien korot ja laina-ajat halpeni. Siinä oli hyvä sitten nostaa aivan vaan huvikseen styroksinkin hintaa kun kerran pöhköt ostaa niin tehdään katetta. Se saatto joku eristepaali olla seuraavana aamuna kymmene rossaa kalliimpi. Ei siinä voinu tinkata huomenna oli hinta jo vanha.
Turpakäräjät takasin!
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Tdi
Total
Destruction
Injection
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Total Destructio :lol:

On ne jokku tyypit vaan jänniä.
Öljypinnan herjausta ja ajovalo.
Öljypinnan herjaukseen mututuntumalla että anturi on varmasti rikki.
Tämän jälkeen tiedettiin antura ja mikäköhän.
Joo anturi
Antura. Mikähän siinä on.
Öljytason anturi viallinen.
Antura mikähän siinä oikein on (tarinaa kuinka toimii).
Anturi.
Antura.
Anturi kyllä.
Antura.
Vaihtaisin anturin ensimmäiseksi.
Anturan mikäköhän siinä...
.
.
.
Myös pösön oikea ajovalo oli himmeämpi vasenta. Kokeilin uudella polttimolla, mailla, syötöllä, suuntaamalla, ei kummene. Asiakas jankutti tasaisesti "valo on tuolla ylhäällä, kato. Vääntaisi sitä polttimoa väkivalloin. Siinä on se knipsu poikki."
Noin seitsemäntoista kertaa tuli todettua että se on kuten pitää ja mallia otettu knipsuun toiseltapuolen. Sama laulu jatkui. Sanoin että lyhty täytyy vaihtaa.
Sitten toisteli samaa kaavaa lisää ja kysyi saatko kuntoon.
En saa.
Minun pitää viedä sitten merkkihuoltoon.
Kyllä sinne minä en osaa.


Ainiin noin kuukausi sitten ko kaveri kyseli alunperin huollon hintaa. Annoin hinnan ja vianori on kuulema edullisempi. Sanoin että vianor on hyvä paikka veisin sinne. On osaavat sällit.
Varasi kuitenkin ajan minulta parin päivän kuluttua.
Se siittä edullisemmasta lauseesta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kannattaa muuten sit hinnotella ittensä ulos tosta touhusta.
Miellummin sitä nippailee räkäpalloja kun kinaa asiakkaan kanssa vioista ja hinnasta.
Ja enen kaikkea näistä , kyl mää itekkin sen olisin vaihtanu mut ku ei oo kunnon paikkaa mis tehdä, eikä oikeen työkalujakaan ,mut kyl sen tunnissa vaihtaa.(eikä kyl mitään tietoa miten se vaihdetaan , tai mikä se edes on valmistajan ohjeaika on 5.8h ). ☺
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:Kannattaa muuten sit hinnotella ittensä ulos tosta touhusta.
Miellummin sitä nippailee räkäpalloja kun kinaa asiakkaan kanssa vioista ja hinnasta.
Ja enen kaikkea näistä , kyl mää itekkin sen olisin vaihtanu mut ku ei oo kunnon paikkaa mis tehdä, eikä oikeen työkalujakaan ,mut kyl sen tunnissa vaihtaa.(eikä kyl mitään tietoa miten se vaihdetaan , tai mikä se edes on valmistajan ohjeaika on 5.8h ). ☺
111% samaa mieltä. Jumalauta miten on koko päivä pilalla, kun aamulla kello 07:58 kävelee korjaamon oville kaveri "semmonen pikkujuttu, kattelin netistä että...". :evil: Vain asiakaspalveluhenkisyys saa pitämään kädet taskussa ja hymyilemään takaisin.

Tuo kyllä auttaa, kun noille kyrväkkeille vastaa "siellä on halvempi ja parempi huolto" sanomalla "Ai!? No iliman muuta viet sitten sinne! Jos jollakulla on paremmat puitteet ja vielä HALVEMPI HINTAKIN, niin mitä ihmettä sinä siinä seisot naama näkkärillä????"

Menee se 2-4 päivää ja tulevat takas "mitenkäs teillä olikaan niitä aikoja?". Tuossa vaiheessa tosin en antanut yhtään promilleakaan enään mitään alennusta mistään, vaan ihan kaikki listahintojen mukaan perkele. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
J.P
Viestit: 36
Liittynyt: 12.06.2013 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja J.P »

Yleensä asiakkaiden mielikuva harhat hinnoista ja aikatauluista on itse alan ammattikunnan itse aiheuttamia ja kannattaa muistaa että se v......kin asiakas tuo leivän monen autokorjaamoalan
yrittäjän ja asentajan pöytään.
Vastaa Viestiin