hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo, itellä on 945 ja 850. 850 piti hitsata jo ja kontin pohja on aika mätä. 330tkm mittarissa.
945:ssa 499938km ja pohjassa kaksi rupea. Sen huomaa kyllä jo kotelorakenteiden muodossa, että toi traktori on suunniteltu paremmin (vesi ei jää minnekkään seisomaan). + 850:ssä on helmojen päällä mädätyslistat.ä, todennäköisesti ei itelläkään ole ulkopeltejä helmoissa ollenkaan, mutta haittaako tuo kun ei näy ja katsurille kelpaa. :mrgreen:

Mitä ite olen volvon oppivalla laatikolla ajanut, niin se on ihan perseestä. Kaksijakoinen, joko ajat nätisti tai täysillä. Toi wanhan romun mekaaninen tomaatti toimii aina samanlailla.

Ihan hyviä ovat ajaa (taino, vakaita panssarivaunuja), mutta tuo volvo-puristien "tee näin tai elät väärin" -menttaliteetti vituttaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja -HH- »

wellu kirjoitti: Semmonen. Itse rinnastan tuon ylläkirjoitetun vähän vastaavaksi kuin Fiatin SOCH vs. Modulaarikone. Soho on kestävä pirulainen ja vie todennäköisesti pidemmälle kuin loppuauto. Modulaarikone on hieno, mutta ei ainakaan paperia lukuunottamatta tunnu antavan muuta hienoa kuin huipputeho.
Hieno moottori moduulikone on. Omat kokemukset rajoittuvat pidemmässä juoksussa pelkästään vitoseen, ja sen kestävyydestä ei oikeen vieä osaa sanoa kun vasta 370tkm on mittarissa. Pitäisi olla avaamaton, ja alkuperäisellä ajoituksenmuuntimellakin. Eikä aina tarvii edes lisätä öljyä 10tkm vaihtovälillä (joskus on pitänyt pari desiä kaataa ettei tikussa ole vajonut pinta omaan makuun liian alas). Ainoa isompi vika on ollut se että starttikehästä oli hävinnyt hampaita, piti aikoinaan erotaa sen verran askia koneesta että sais vetolevyn pois. Ja luonteeltaan tuo on tosi mukava kone.

Omat Soho-kokemukset ei puolla kyllä sitä että olisi ainakaan pitäikäisempi kone, vaikkei huonona mitenkään voi pitää. Itseasiassa huonoja Fiatin koneita omalle kohdalle ei ole tullut. Toki esmes Bravan kohdalla aikoinaan olisi ed.omistaja voinut pitää huonona kun jakopää porsi, mutta itse pidän sitä huollon laiminlyöntinä jos sitä ei vaihda ajoissa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu ja korkea männänrengas syö pyttyä aina enempi mitä matala. On ne 200tkm ajetut sohlot ja teeceetkin pykälällä ja ohjurit täysin väljiä mutta niin vaan porskuttavat. Ihan kans joku sata tullu avattua.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

-HH- kirjoitti:
wellu kirjoitti: Semmonen. Itse rinnastan tuon ylläkirjoitetun vähän vastaavaksi kuin Fiatin SOCH vs. Modulaarikone. Soho on kestävä pirulainen ja vie todennäköisesti pidemmälle kuin loppuauto. Modulaarikone on hieno, mutta ei ainakaan paperia lukuunottamatta tunnu antavan muuta hienoa kuin huipputeho.
Hieno moottori moduulikone on. Omat kokemukset rajoittuvat pidemmässä juoksussa pelkästään vitoseen, ja sen kestävyydestä ei oikeen vieä osaa sanoa kun vasta 370tkm on mittarissa. Pitäisi olla avaamaton, ja alkuperäisellä ajoituksenmuuntimellakin. Eikä aina tarvii edes lisätä öljyä 10tkm vaihtovälillä (joskus on pitänyt pari desiä kaataa ettei tikussa ole vajonut pinta omaan makuun liian alas). Ainoa isompi vika on ollut se että starttikehästä oli hävinnyt hampaita, piti aikoinaan erotaa sen verran askia koneesta että sais vetolevyn pois. Ja luonteeltaan tuo on tosi mukava kone.

Omat Soho-kokemukset ei puolla kyllä sitä että olisi ainakaan pitäikäisempi kone, vaikkei huonona mitenkään voi pitää. Itseasiassa huonoja Fiatin koneita omalle kohdalle ei ole tullut. Toki esmes Bravan kohdalla aikoinaan olisi ed.omistaja voinut pitää huonona kun jakopää porsi, mutta itse pidän sitä huollon laiminlyöntinä jos sitä ei vaihda ajoissa...
Juu. Omat verraittain vähäiset kokemukset sinne modulaarien alkupäähän ja sohlojen loppupäähän.

Sikälihän tuo vertailu on omalta osaltani kiero. Uuden moottoritekniikan "ensimmäinen sukupolvi" vastaan vanhan moottoritekniikan "viimeinen sukupolvi". Uudessa tekniikassa on aina lastentauteja.

Sohon kestävyyden yksi osasyy voi olla matala teho, vaikkei nyt mikään poikkeuksellisen mopo ole muihin samanlaisiin verrattuna.
Kyllähän 200D marsukin kulkee ikuisesti, kun ei sillä teholla saa traktorin mottia rikki
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja -HH- »

väisänen kirjoitti:Juu ja korkea männänrengas syö pyttyä aina enempi mitä matala. On ne 200tkm ajetut sohlot ja teeceetkin pykälällä ja ohjurit täysin väljiä mutta niin vaan porskuttavat. Ihan kans joku sata tullu avattua.
Itseasiassa silmällä havaittavaa (ja sormella tuntuvaa)pytyn rappua ei ollut paljoa enempää about 380tkm ajetussa TC:ssä kuin reilu 150tkm ajetussa, piti oikeen hämmästyä. Mutta kyllä näissä se käyttö/huolto paljon myös vaikuttaa. Eikä valurautohjurit oo mielestäni edes mahdottoman pahoja kulumaan. Eri juttu sitten pronssiohjureiden kanssa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu tc parempi mitä soho.
Mun prismassakin oli 300 tkm ajettu pata ja hoonaus ja vanhat turbon männät sisään ja ajoa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hoonausjäljet näkyi myös isäukon 5XX tkm ajetussa Tempran 1.6 sohossa. Muistaakseni pieni rappu oli havaittavissa yhdessä sylinterissä ja samassa pytyssä oli "painepuolella" kiiltoa pytyn puolivälissä. Öljyä meni se öbaut litra vaihtovälillä, joka oli tolla autolla 15-20tkm.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja JPK »

-HH- kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Juu ja korkea männänrengas syö pyttyä aina enempi mitä matala. On ne 200tkm ajetut sohlot ja teeceetkin pykälällä ja ohjurit täysin väljiä mutta niin vaan porskuttavat. Ihan kans joku sata tullu avattua.
Itseasiassa silmällä havaittavaa (ja sormella tuntuvaa)pytyn rappua ei ollut paljoa enempää about 380tkm ajetussa TC:ssä kuin reilu 150tkm ajetussa, piti oikeen hämmästyä. Mutta kyllä näissä se käyttö/huolto paljon myös vaikuttaa. Eikä valurautohjurit oo mielestäni edes mahdottoman pahoja kulumaan. Eri juttu sitten pronssiohjureiden kanssa.
Mulla on kanssa nuo molemmat 16V TC:n lohkot olleet vielä tehtaan mitoissa 200tkm jälkeen ja alkuperäiset hoonausjäljet näkyvissä, eli käytännössä kulumattomia.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Herkuttelin kotimatkan koeajomielessä citikan C5:lla.
Ai että. Ranskan herkkua ilmajousilla ja vaikka mitä mistä laueta.
1.8 litraisen voimanpesän jatkeeksi on laitettu 4lovinen ranskamaatti.
75 km/h nopeutta, kaasu pohjaan ja arvotaan kakkospykälä. Kierokset heilahtavat 5500rpm.
Pakkohan se on kaasusta himmata siinnäkohden että mitähän nyt kävi. Kokeilen uudestaan ja samat. En tiedä mitenkä ylös koneen oletetaan laulavan mutta rpm mittari loppuisi jo 6000rpm. Olisi siinnä vielä sport asentokin mutta en tohdi kyllä kokeilla...
Herranlettas sentäs sanon heseltä saa ihan ok ranskikset tähän verrattuna ettätota...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onpas sitten toinen ääripää.. :D Kun ajattelee omia mese-kokemuksia, jossa jurnataan isoimmalla vaihteella vaikka pedaali on pohjassa. Ihan toivotonta ajaa vaikkapa ripeästi liikenneympyrään.

Toisaalta noissakin sitten kun kaasua pitää pohjassa useamman sekunnin, aletaan tiputella pykäliä ja yleensä kerralla sinne alakvartettiin jotta pallot savuaa. Välimuotoa ei tunnu olevan tarjolla.

Pitäisi toki ajaa enemmän, mutta enpä tiedä ajaneeni yhdelläkään tomaatilla joka olisi parempi kuin perinteinen kolmivaihteinen Chryslerin TF-727 tai sen OD versio. No on GM automaatitkin olleet ihan ok, sellaiset mitä on ollut V6 ja V8 perässä, kone pitkittäin.

Sen takia olen tuominnut kaikki nykyiset AVV laatikoiksi. AinaVääräVaihde. Kaikkeen varmaan tottuu, mutta itellä kasvaa tatti otsaan joten pitääkseni valkokankaan sileänä ostan autoni manuaalina.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jenkkilaatikoista tuli mieleen et mun kaveri touhuaa tomaattien kanssa kaarinassa. Westcoast repair taisi olla puljun nimi ja on siis helkkarin pätevä sälli. Kartsalle tulee laatikoita ulkomailtakin laitettavaksi.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Olisi kiva jos tomaattiin saisi ihan oikeasti sellaisen "manuaali asennon" että valitsemasi vaihde ei pompsahtele kiihdytyäessä joko alemmas tai vauhdin tasaannuttua suurimmalle. Pösössä on kans käsikäyttö laatikolle mutta se on peffasta sekin, oikeasti siittä ei ole mitään hyötyä huutaa vaan kone enempi. Alitehoinen kone ja tomaatti on toki aina herkku oli merkki oikeastaan mikä tahansa.
Toi pösön 1.8 litranen konekin ok aivan suho tuho. Toinenkin eri mallinen kylläkin samalla padalla oleva pökötti ilmestyi kytkimen vaihtoon. Vesipumppu on muovia samoin termarikotelot, venakopat, imusarja ihme kun ei lohkokin.
Ihme että toi 1.8 edes toimii tehtaan jäljiltä. Tarvikevesipumput ja termarikotelot jää usein vuotamaan o-rengasliitoksistaan. Ne terttis olla tuollaiset tärisevät o-rengasliitokset vimosenpäälle lasketuilla sovitteilla ja sellaisiahan tarvikeosat harvemmin on. Toiseen kertaan kun kasailet tuon 1.8 vesipumppuakin paikoilleen ja vuotaa niin kolmannella soittaa asiakkaalle ja sanoo että huomenna saisi vasta hakea että sikaliimat alkaa pitämään.
Siinä saa kirota taas ja päivää pikkuisen venytellä. Eikä siinä, äsken soitti volvo tyyppi. Volvon tieselihän on laadukas renaultti. Eijei ei ne on kamalia nekin, murhetta murheen perään. Mutta selviän tästäkin en vain vastaa!
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Sitä muutenkun saman asiakkaan samaa roppeloa korjaat ja korjaat niin asiakkaalta loppuu usko sun ammattitaitoon vaikka siis vika olisi aivan uusi ja erilainenkin. Eli oikeasti korjaajat pitäkää vakiasiakkaaseen vaan rohkeasti välillä etäisyyttä. Toki vastaamatta jättäminen on yksi tapa mutta toinen josta voi saada kiukkuisia vastakatseitakin on sanoa etten halua laittaa tuota teidän autoanne enää että minä en ole enää se taho joka kuppaa teidän lompakkoanne. Osa kiittää sitten jälkikäteenkin vaikka ensin kommentti harmittiki suuresti.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Itellä just toisessa autossa tomaatti todennäköisesti sulfidi (rikki). :mrgreen:

Perinteinen jäteöljyvatkain. Voimansiirrosta kuuluu ulinaa ja jos ajaessa erehtyy käyttämään keppiä "pakkoykkösellä", se jää päälle. Vapautuu vasta, kun joko käyttää N:llä tai pysähtyy. Samoin kovilla pakkasilla tuntui kytkevän 1/2 vaihteet yhtäaikaa (kaasu lattiassa 5km/h ja jumalaton ulina).

Mitään tajua alkaa purkaamaan. Ettisi spurquosan ja ajelisi taas sen solmuun.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Munhan piti laittaa tc uunoon zf:n tomaatti. Jäipähän tekemättä kun hävitin 16v kannen.
Tartte mitään kytkimen pitoja miettiä. Pakkaan pari levyä lisää ja painetta korkeammalle ni ei luista vaikka tuhat nyyttonia iskee kampiakselilta. Sitten hunteeraa pikkasen vaihteenvaihtoa niin saa hemmetin kivan varttimailerinkin. Radalle toki laatikon reagointi nopeammaksi mutta emmää koskaan radalle ehtisikään ja varttiabautmailia vaan kotinurkilla myös.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin