hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ne on tärkeät ne ledit rekkaria valaisemassa. Näkee virkavalta liikennevaloista poistuvan voima volvon kilven varmemmin. On fiksusti ajateltu valtion kassaa omalla lompsalla nyt kyllä.

Ei siinä näppärät ruuvata vanhojen päälle jos orginaalet ei toimi ja ehdi uusia hakea. Kilpivalothan yleensä on sikakalliita alkuperäisenäkin (huom. muutamia kymppejä jos vaan on saatavilla) että kannattaa askarrella jotku ledit juuh.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

En tiiö. Tarttis olla kaarinassa ja on vaan puolituntia aikaa liueta kotosalta. Tunti menee ainakin ennekö olen paikanpäällä työkohteessa. Mikä tässä aamuheräämisessä on välillä niin vaikeata. Ei siinä. Tässä pienet aikataulu heilahtelut mitään haittaa hommat on jo pipariksi menny eli ihan itse asetettujen aikataulujen mukaan mennään.
Sen tietää heti että se on iltapäivä puolituntia pidempi mutta ei vaan kykene ajoissa aina lähtemään.
Huokasu.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Aikasinhan oot hereillä. Ite vielä kotona, koitan vääntäytyä liikenteeseen. En tiedä viime vuoden älyttömät tuntimäärätkö painaa, mutta oon ollu tosi väsynyt koko alkuvuoden.

Pitää vaan koittaa ottaa hiukan köykäsemmin ettei aja itteensä johkin burnikseen, kesä tulee kuitenkin olemaan taas jotain muuta kuin 40t/vko

Tai en tiedä, ehkä onnistuu täl kertaa rennommin. Isoin asiakaskin saattaa lopettaa tän osan toiminnastaan kesällä, kaikki on avoinna. Mutta kellä sitä hommat jatkuiskaan joka päivä samanlaisena.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Huomenta, lömällä! :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Onneksi edes toiset saa viettää lomaakin.
On tää, kaikkia kannustetaan yrittämiseen ja tosiasiahan on että kyseessä on salajuoni eli työtä tekeviin kohdistuvaa kyykytystä. Sulla ole mitään etuja yrittäjänä.
Jos palkkatöissä pidentää päivää ja on ammattiliitot takana on edes jonkinlainen mahis ettei jokainen ylityö tipauta tuntipalkkaasi.
Autohommissa pitäisi olla yrittäjäsuoja. Asiakkaan romuläjästä aiheutuneen lisätyön kustannukset kuuluisi napsahtaa asiakkaan nilkkaan ei yrittäjän. Asioista voidaan tietenkin sopia mutta nyt sen venahtaneen työn sopii asiakas kuten tahtoo. Aikalailla villinlännen meininki enkä valita. Itsepähän puuroni poltin pohjaan.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Nyt se autokuume siirtyi 960 volvoon. Ilmeisesti jakopää porsinut tuosta. Harmi että volvoille kelpaa bensa. Tuollainen vessa ei liiku helpolla 2 lirtan bensakoneella alle 14 litran sataa kilometriä. Todella ehjiä koreja nuissa on. Taija viiatissa edes tehtaan jäljiltä olla yhtä vähän ruostetta mitä 400tkm höylätyssä 960:ss.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
pminetti
GFF
Viestit: 1249
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja pminetti »

960 vie 10l 100km noin 2,5l kutosmoottorilla,vai miten se oli hannu. :roll:
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

En tiedä mutta harvinaisen rehti volvokuskiksi oli toi jakohihnavammaisen volvon omistaja. Jotku tosiaan luulee että oma lompakko jotenkin säästyy kö höpöttää kulutuslukemat alakanttiin. Mieluummin laittaisin linean muttakö ei ole rahoja näkynyt.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Nyt se autokuume siirtyi 960 volvoon. Ilmeisesti jakopää porsinut tuosta. Harmi että volvoille kelpaa bensa. Tuollainen vessa ei liiku helpolla 2 lirtan bensakoneella alle 14 litran sataa kilometriä. Todella ehjiä koreja nuissa on. Taija viiatissa edes tehtaan jäljiltä olla yhtä vähän ruostetta mitä 400tkm höylätyssä 960:ss.
Hmm, mjaa. Riippuu hieman. 940 kestää ruostumista paremmin, mutta kaikissa alkaa jo ikä painaa.

960 kyllä menee maantiellä siihen 10/100km, jos on manuaali ja kaikki kunnossa. :D Laiskahan se on, vaikka ottas sen 3.0l kutosen ja päälle 200hp.

Näiden (tinakoneiden) kanssa kannattaa muistaa, että 300tkm ajettu läpiväljä kone on normaalia. Jotkut kestää yli, jotkut ei, mutta kauhiaa rappua sylinterissä ja öljynkäryä on noissa tavattu ja paljon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eiku tää on tomaatilla. Ja mää ahtaisin sen. Tosta 140hp koneesta saa 300 ilman kummempia jumppia.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eiku tää on kasinaulanen paska. Unohdan.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Eiku tää on kasinaulanen paska. Unohdan.
Relvo. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Luigi »

wellu kirjoitti:Näiden (tinakoneiden) kanssa kannattaa muistaa, että 300tkm ajettu läpiväljä kone on normaalia. Jotkut kestää yli, jotkut ei, mutta kauhiaa rappua sylinterissä ja öljynkäryä on noissa tavattu ja paljon.
Miten tuo on mahdollista? Ylipitkät öljynvaihtovälit vai pehmeät valut?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:
wellu kirjoitti:Näiden (tinakoneiden) kanssa kannattaa muistaa, että 300tkm ajettu läpiväljä kone on normaalia. Jotkut kestää yli, jotkut ei, mutta kauhiaa rappua sylinterissä ja öljynkäryä on noissa tavattu ja paljon.
Miten tuo on mahdollista? Ylipitkät öljynvaihtovälit vai pehmeät valut?
Valussa vika.

Esim. Volvo 850:ssä on mk1:ssä (h4 umpiot edessä) vm. -90 - 94 koneiden valu heikko. Ns. "puoliputkikone" ja kokonaan alumiininen (toki sylinterit terässeinillä). Ilmeisesti lämpö yms jakautuu huonosti ja heikko valu --> koneet väljiä, männänrenkaat ummessa ja lopulta poikki yms. -95 lohkovalua päivitettiin, mutta kylläpä noita savukoneita on tullut vastaan vielä vm 1998. Etenkin 10-venttiilisiä (ilmeisesti näissä käytettiin vanhaa valua pidempään).

Samat ongelmat ovat 960:n 6-sylinterisessä tinakoneessa (tinakone on siis ns. harrastajien synonyymi noille modulaarikoneille, jota löytyy vm. 1990 eteenpäin 4, 5 ja 6 sylinterisenä, bensana ja dieselinä), "vanhakoppasissa" (kolmevaloinen umpio edessä, kuten 940:ssä) on yleisempää kuin myöhemmissä.

Summasummarum, 1990-luvun 5/6 koneinen volvo, niin todennäköisesti syö öljyä jossainmäärin. On myös yksilöitä, jotka eivät tätä kuitenkaan tee (oma on onneksi tämmöinen, ei huohota tai kadota ylenevissä määrin öljyä).

Lisäksi noissa härveleissä on "lohkolämppäri" säteilymallinen pakosarjan alla. Todella monta lohkoa tullut tuttavapiireissä vastaan, jotka ovat halki pakosarjan alta (siellä se lämppärikin on). Mutta, näitäkin on nähty vaikkei ole lämppäriä.

Ihan ok moottori, muttei todellakaan semmoinen ikiliikkuja kuin "vanha kunnon punalohko", jota käytettiin jostain 1960-luvun lopulta aina vuoteen 1998 asti (volvo 945 classic oli viimenen mohikaani, myös puristien mielessä).

Kovia tehojahan tommonen tinakone antaa. Taitaa olla etuvetoisten maailmanennätys suomessa (jotain 320-330km/h) seisovalla maililla etuvetoisella. Ko. härvelissä T4 lohko, vahvistettuna ja rakennettuna. Jotain 1000-1100hp etupyörillä.
Härvelin tehneen henkilön mukaan tuosta T4:stä on varmempi repiä yli tonni hevosia, koska lohko on lyhyt. Kuulemma pidemmät lohkot (5/6 sylinteriä) alkaa helpommin kiertymään.

Semmonen. Itse rinnastan tuon ylläkirjoitetun vähän vastaavaksi kuin Fiatin SOCH vs. Modulaarikone. Soho on kestävä pirulainen ja vie todennäköisesti pidemmälle kuin loppuauto. Modulaarikone on hieno, mutta ei ainakaan paperia lukuunottamatta tunnu antavan muuta hienoa kuin huipputeho.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Nyt täällä tuli ensimmänen uhri malmirekan takia. :evil: Olen noita jo kauhistellut, kun reilun 75 km matkalla tulee 7 kpl vastaan Tervola-Rovaniemi välillä. Ja ojassa ollut jo useita rekkoja. Volvosta tuli mieleen,kun kuskasin vaimon muuttotavarat Muulin isolla kuomukärryllä kaverin Volvo V70 20V Classic automaatti farmarilla että entisellä 80 ELX puntolla. :D Kummallakin kuorma ehjänä perille, mutta toi Volvo oli muutoin ihan kiva ajaa, vaikka oli 170 hv mopo. :D Kaverini sitten vaihtoi Volvon 3 vuotiaana uuteen Toyota Avensis 1,6:seen, kun Volvo oli alkanut kuulemma pehmetä. :? Tuo malli oli viimeinen ennen sitä kyömynokkaa ja käsittääkseni sillä oppivalla automaattilaatikolla. Minusta laatikon vaihto seuras minun ajotyyliä. :P Muistaakseni viimeinen (5?) pykälä kytkeytyi päälle, kun vauhtia oli jotain 165 km/t kun vähän poljin Volvoa. :D Ja se myös huvitti Volvossa, kun valoista lähti räväkästi, niiin keula hakkas/renkaat kerkes lyödä tyhjää ennen kuin luistonestojärjeltelmä kerkes matkaan. Stilossapa ei käynyt nuin, vaan auto kiihty tasaisesti vaikka kuinka poiljit kaasua lähtiessä liikkeelle mm.jäisellä tiellä. :mrgreen:
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Vastaa Viestiin