hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Yrittäjän unelma. Kova kuume. Jes.
Että tää finanssitalous on perseestä. Nyt pääsee perhe puurokuurille. Ja jos hyvin käy kuume jatkuu kuukausia ja sitten se oli siinä. Aivan paskaa.
Eiku palkkaat halpa työvoimaa , kelasta saa ruhtinaallisen korvauksen sairaslomalta :cry:
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos löytyy niin melkein voisin palkata ok liksallakin. Mut kun se menee niin et ei työntekijä voi tehdä omistajan puolesta päätöksiä. Näin se menee eli vittujakaan siittä hommasta ei sillon tule. Mä olen ollu tuossa työntekijä asemassa kohta 20 vuotta ja melkein tiiän et näi siinä käy sitte. Yksikin pöhkö huuti melkein 5000 tonnia liksaa. Eikä siinä jos tuo asiakkaita ja painaa talolle rahaa ni anti männä. Ne semmoset sällit on harvassa jos ollenkaan olemassa eli takaisin maanpinnalle ylihinnoittelijat.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mikä siinä jos vanhe.milla olis miljoonia ja hoitelis vähän salkkua. Muttakun se ei mene nyt vaan niin kuten noi pikkupaskat finanssialan pellet luulee. Turpaan tarttis verellä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Jos löytyy niin melkein voisin palkata ok liksallakin. Mut kun se menee niin et ei työntekijä voi tehdä omistajan puolesta päätöksiä. Näin se menee eli vittujakaan siittä hommasta ei sillon tule. Mä olen ollu tuossa työntekijä asemassa kohta 20 vuotta ja melkein tiiän et näi siinä käy sitte. Yksikin pöhkö huuti melkein 5000 tonnia liksaa. Eikä siinä jos tuo asiakkaita ja painaa talolle rahaa ni anti männä. Ne semmoset sällit on harvassa jos ollenkaan olemassa eli takaisin maanpinnalle ylihinnoittelijat.

Juu varsinkin auton korjaajia on vaikea löytää ammattitaitoista. Juu tiiän paljon kyllä hyydellan palkkaa ja mitään ei saada aikaseks.
Hyvä asentaja alittaa ohjeajat helposti , mutta kun näitä on ollut niin ylittää ohjeajat 2-3 x sesti .
Milläs maksat jos firma saa 80€ - verot eli 60€ maksa siitä sitten palkkaa 60€ kun jakaa 3h on se firmalle 20€ h tuosta kun laskee työntekijän kulut pois niin jäähän siitä varmaa 5€/h asentajalle. Eipä sillä elä ja huudellaan heti , et natsi työnantaja jne..
Jos taas asentaja tekee vaikka tuplasti nopeemin kuin ohjeaika , niin 60€ onki 120€/h siitähän voi helposti maksaa vaikka 20€/h asentajalle.
Mut ei , ei se vaan onnistu hyvä kun omista hommista saa 50% laskutettua no joo sen ymmärtää kun tekee siinä samalla muutaman muunkin kuin asentajan työt. (asentaja , työn vastaanottaja , korjaamopäällikkö , toimitusjohtaja , autokuski , siivooja , taksin hommiakin välillä ).
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo no joo. Mä en ole ite mikää proo autoasentaja. Mutta en ole vielä kaveria nähny (niin surulliselta kun se kuulostaakin) et irottaa kiinni jumittuneen jarrulevyn ihmettelemättä. Pitää kädestä pitäen opettaa vaikka on koulut ja työharjoittelut takan et ei noin kun menee silmät vielä joltain. Voi vattu juuh.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Joo no joo. Mä en ole ite mikää proo autoasentaja. Mutta en ole vielä kaveria nähny (niin surulliselta kun se kuulostaakin) et irottaa kiinni jumittuneen jarrulevyn ihmettelemättä. Pitää kädestä pitäen opettaa vaikka on koulut ja työharjoittelut takan et ei noin kun menee silmät vielä joltain. Voi vattu juuh.
Onhan tuo vitsi? Onko tosiaan autoalle valmistuneet nuoret noin vitun vatuloita? Ei kai kaikki sentään....?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Joo no joo. Mä en ole ite mikää proo autoasentaja. Mutta en ole vielä kaveria nähny (niin surulliselta kun se kuulostaakin) et irottaa kiinni jumittuneen jarrulevyn ihmettelemättä. Pitää kädestä pitäen opettaa vaikka on koulut ja työharjoittelut takan et ei noin kun menee silmät vielä joltain. Voi vattu juuh.
Onhan tuo vitsi? Onko tosiaan autoalle valmistuneet nuoret noin vitun vatuloita? Ei kai kaikki sentään....?
Valitettava tosi asia, eikä tämä koske pelkästään vastavalmistuneita vaan vähän kokeneempiakin.
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja pminetti »

pojat nyt te näätte unta herätkää. ei se noin kyllä nee.soukki sokkin mut näin on.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Työnteon osalta niin näin menee. Ne ketkä osaa ovat jo jossain työpaikassa. Tai sitten välimatkaa on työnantajan ja tekijän välillä liikaa. Kymmenentuntinen työvikko olisi kaikille suotava muttakun jokainen kilpailee tässä sairaassa maailmassa toistaan vastaan.
En minä tulisi henkkoht minnekään pikkupajalle jos ison firman ovet on auki. Ja hermot siellä pikkupajalla menee kun pitäisi päätöksiä tehdä. Suurin ongelma on kuten edellä totesin työntekijä päätöksenteko.
Asiakkaat kyselevät mitä maksaa se ja se. Otetaanko meille tällaisia hommia. Vaihdanko renkaat ekstemporee, luetaanko vikakoodit yms ja nosturilla jo olevat kärryt myöhästyvät. On siinä opettelua. Joiltain se onnistuu mutta samperin osaava organoitsija ja hemskatin lunki pitää olla. Itsellä ei onnistuisi toisen leivissä tuollainen. Käpy siinä menee ja vissiin on menny aika monella toisellakin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Vielä näistä työhön kykenemättömistä (kaikki eivät edelleenkään ole tällaisia kuten edellä mainittu). Ihan ottaisi kortistosta pois ja antaisi ok summan fyrkkaa käteen että teeppä mitä lystäät. Tossa kun sälliä tulee niin ne nukahtaa alle sadanmetrin hanttarin paikalle. Miksi sellaset tyypit on kortistossa? Yksi sälli leikkasi ruohoa silleen että juoksi määrätyn alueen kerran leikkurilla päästä päähän ja meni nuokkumaan. Sitten herättelemään että koko pläntti ja pian se nuokkui taas. Ei siinä. Pelaaminen ja videot on kivoja ja kaikilla ei ole ellytyksiä tehdäkään muuta ja se heille suotakoon. Kerhotoimintaa voisi järjestää tai jotain mutta ei samperi kortistoon.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ja miksi minä en olisi korjaamolla sitten tämän työntekijän kanssa. Vaikkapa nyt kun kipeä. Toki voisi mennä kuumeessa kun toinen tekee juu hyvä idea. Sitten se apulainen sairastuu kun olen siinä keuhkovikaisena vieressä rykimässä.
Sitten olisi liikkuvaa huoltoa. Sinne olisi pakko mennä jos asiakas soittaa. Työntekijä jäisi omilleen ja jos teet jotain osa-aluetta töissä harvoin et opi sitä. Mulla meni useampi kuukausi hiffata autofuturin käyttöä ja en osaa vieläkään vaikka päivittäin väännän sen kanssa. Eli jos painelen jotain namiskaa väärin niin siinä ihmetellään. Entä jos se o työntekijä. Hätääntyyhän siinä ja vituttamaan pistää ettet saa hoidettua hommia (näin ainakin minulla).
Itse menetin yhden asiakkaan taas kerran kun sanoin ettei tänään perjantaina enää 16.00 jälkeen. Kerran kuukaudessa on yleensä joku meno ja just sillon tämä aasiakas soitti.
Nyt voin ihan ite miettiä että voi voi menetin yhden asiakkaan Mites jos seo työntekijä kelle näin käy. Taas vituttaa kaikkia. Tai jos olisin keikalla ja vastaan asiakkaalle että aja sinne korjaamolle pekka hoitaa. Pekka ei tiiä mitä on sovittuna ja käyttääkin työmaahan vaikka tunnin aikaa eikä kehtaa laskuttaa koska ei osannut hommaa. Taas vituttaa kaikkia kolmea.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sillä kysyin, kun olen kyllä nähnyt ja kokenut näitä "vastavalmistuneita" lökäpöksyjä, joiden joko autotekninen osaaminen tai automaattinen toimeen tarttuminen on hukassa. Niiden kanssa työntekeminen on yksinkertaisesti perseestä, koska joudut ikäänkuin olemaan kahden ihmisen piällikkö (itsesi ja tämän vetelän).

Mutta sitten olen nähnyt paljon semmoisiakin, jotka ovat nippanappa 18-vuotiaita ja jossain korjaamossa töissä, koska kesätöiden aikana työnantaja kiinnostui. Nämä vissiin lienee nyt niitä "osaavia ja jo varattuja"?

Ite inhosin ison firman palkoilla olemista. Ei minkäännäköistä oman järjen käyttöä, sinulla on työmääräys ja teet näin vaikkei olisi järkeä. Työaikataulutus aivan järkyttävä, jatkuva syke päällä. En aikanaan edes pesulatyössä ollut noin fyysisesti loppu työpäivän jälkeen, vaikka tuolloin meni 8h aikana käsien kautta 11000kg pyykkiä.
Ja jos jotain huomaat, ettei kannata tehdä ennenkuin osa X on tilattu (vaikkapa jarrupalojen vaihto vaihtamatta urautunutta levyä tai ehjiä asennussarjoja), niin pakko tehdä silti "koska näin käsketään!". Sitten kun ne jarrut leviää tienpäälle, niin kenenkös nimi on huoltokuitissa...
Enkä sitä vitun aivotonta kiirettä tajua muutenkaan. Mielummin tasainen tappava tahti, kuin älytön kiire.

Pienellä pajalla viihdyin erittäin hienosti. Parhaita muistoja oli juuri päivät/viikot, kun oma pomo (korjaamopäälikkö) oli joko kipeä tai koulutuksessa ja koko paskan pyöritys oli minun vastuulla. Siitä nautin ja tykkäsin, joutui käyttämään sitä päätään ja tekemään yhteistyötä työkavereiden kanssa, jotta asiat sujuu ja samalla oppi asiakaspalvelusta paljon.

Tuo asiakaspalvelukin, sen oppii vain tekemällä. Itte huomasin, että paras tapa on sanoa se suoraan, olipa asia mikä hyvänsä. Asiallisesti suoraan, niin asiakas kyllä viimelopulta sen ymmärtää. Tai tottakai näitä "Luin netistä" -perkeleitä aina kävi, jotka pahoittivat välittömästi mielensä kun totesit "ei se noin mene".


Mukavia muistoja, mutta sen vähäisen merkkikorjaamokeikan ja tulevaisuudennäkymien vuoksi olen lopultakin helpottunut, etten enään ole alalla. Olen ehkä 30-40 vuotta myöhässä, jotta tuolle alalle kannattaisi minun enään panostaa 40-vuoden työuran toivossa. 2020 -luvulla alkaa jo mm. Toyota ja Volvo olemaan niin raskaasti hybridipainoitteisia, että siitä kymmenkunta vuotta eteenpäin, alkaa pienkorjaamoilla ahdinko. Niitä vehkeitä kun ei huolleta ilman koulutusta ja hyväksyttyjä tiloja, ollenkaan. Vain erikoistuvat pienkorjaamot jäävät toimintaan, mutta perinteiset "kylmän raudan nyrkkipajat" kuolevat pois.

Surullista, mutta totta...


Mutta eipä siinä. En minä itsekkään tiedä mitä muuta tekisin vieläkään, vaikka tässä olen jo nelisen kuukautta käynyt korkeakoulua asioista, jotka kiinnostaa. Koulu on vain perseestä, inhoan sitä ja olen aina inhonnut. Joka aamu kouluun lähteminen on semmoinen vitutuksen arsenaali, ettei pahemmasta väliä. Koululla kun kuulee, kuinka 80% luokan oppilaista, jotka ovat lukiosta suoraan tulleita, hermoilevat siitä "miksen saanut kokeesta x maksimipisteitä ja miksi minun tuntiaktiivisuus on 0.5 pistettä alle maksimin!?!?", niin tekisi mieli repiä näiltä pää irti. Eälävät niin utopistisessa maailmankuvassa, ettei pahemmasta väliä, ainoa tähtäin on saada parhaat arvosanat ja miellyttää isiä ja äitiä.

Yksikin likka, totesi väsymykseeni joka johtui nukkumattomasta yöstä autoa rassaten, että "mitä sää niillä vanhoilla paskoilla ajat, osta uus?"
Kysyin häneltä: "Millähän minä sen uuden ostan? Velallako? Ei niitä ilman saa..."
Vastaus kuului:" Niin! Niin tuo meilläkin on, tosin isi ja äiti otti sen velan"
Vastasin takaisin: "Just niin...."

Muutoinkin näille, 19-20 vuotiaille lukiolaisille, on todella vaikea käsite "vastuun kanto". Muutamasta asiasta joista olen heidän kanssaan jutellut, niin tämä paistaa kyllä voimakkaasti läpi. He eivät vain pysty ymmärtämään miltä tuntuu, kun tilillä on 18,95€ rahaa, taskussa 75cnt ja seuraava tili tulee 1,5 viikon päästä, kotona odottaa kaksi nälkäistä lasta ja vaimo. "Nykyään saa aika hyviä pikavippejä" kuului yhdeltäkin vastaus. Kun kysyin "kukas sen pikavipin maksaa?", tuli hiljaista. Myöhemmin kuulin kun tämä sanoi kaverilleen "niinno, mun vipit maksaa iskä". :roll:

Siis ei jumalauta miten pilalle lellittyjä noista suurin osa on, anteeksi vain. Se osaltaan selittää tuon aijemmin mainitsemani koulukaverin ja itseni erittäin jyrkkien mielipiteiden julkituonnin monessa asiassa, koska luokassa istuu 20 lammasta. Siitä ei ole mitään hyötyä, jos opetellaan opettajan metodit ja ajatusjuoksu ulkoa, ei, silloin suomi Oy Ab polkee vain syvempään suohon. Pitää osata kyseenalaistaa ja sanoa se oma mielipide, muuten kehitystä ei tapahdu.

Mutta vihaan tuota koulussa käyntiä juuri näistä syistä. Joka aamu muistelee kaiholla, että haalarit niskaan ja pulttikone kouraan. Toisaalta sitten ex-työpaikan ohi ajaessa (joka aamu) muistan, minkälaista se pahimmillaan oli ja mitä ihotautini siitä lopulta sanoi...



...se muuten ensiyö vietetään taas tallilla ja aamulla kello 8.00 pitää olla luokassa pirteänä. :P Saas nähdä, kuinka pirteänä. Pitäisi varmaan olla pikku kännissä kokoajan, ettei hermot soisi kuin viulunkieli kokoajan. Eilenkin käytiin sairaalan päivystyksessä ottamassa kipupiikit, koska 7 vuorokautta jatkunut migreeni otti jo päähän. (hehe).
Noh, onneksi en joutunut lainaa ottamaan opiskelua varten, joten takkiin ei tule pätkääkään. Pitää vain koettaa pitää pää pinnalla. Ammattiaineet alkaa kolmantena vuonna ja tiedän, että se on paljon mielekkäämpää ja olen siinä vahvemmilla kuin näissä perkeleen luonnontieteissä, eli lukiofysiikka/matikka.


Tiesittekö muuten, että tämänkin tekstin tieto on jostain peräisin ja minun pitäisi referoida eli antaa tähän lähdeviitteet? Näin sanoi ihan vakavasti suomenkielen tohtori tjsp. vanha akka. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Se riippuu juu niin omistajasta että miten ne hommat suoritetaan. Mä oli pikkupajalla jannuna. Kaksi mestaria omistajina. Toinen omistaja oli tai on pikkaisen yksinkertainen "periaatteen miäs".
Käsky kävi vaihtaa jarrupalat eteen. Totesin että jarrulevyt on useita millejä alle ohjearvon ja en tehny mitään jarruille vaan infosin asiakasta että uudet levyt myös.
Tämä tyhmempi omistaja puisteli päätään ja vaihtoi sitten itse paskoille levyille palat samalla manaillen miten perseestä minä olen :lol:
Siellä sen työntekijän päätöksenteon vaikeuden oppi. Tai oppi ja oppi.

Haeskelin joskus deltaan töihin. Työhaastattelu meni siten että piällikkö kysyi miksi en jäänyt multiliftille töihin.
Vastasin että samperin paskaista duunia :lol: tööt väärä vastaus ja se haastattelu oli siinä (todellisuudessa sinne ei tarvittu ketään tekemään niitä hommia mitä tein). Ei siinä hyvä etten saanut paikkaa. Siellä deltalla mitään olisi oppinut ja se työnjohtaja ite oikeasti mitään likaista ollu tehny jos hän ajatteli et autohommat on likaisia ja tää väisänen välttelee paskahommia.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Katsellut jotain sarjoja puhelimesta. Sitten sarjojen jälkeen kytänny games of thronesia (tästä tuli radiosta joten ajattelin perehtyä ja oli oikeastaan virhe).
Siis ihan tosissaan jengi tekee videoita loppuratkaisuista, spekuloivat kirjoitettuja hahmoja että keksittyä "historiaa" funtsitaan myös kovasti. Tietenkään ei voi tietöö että millaiset ihmiset ne tekevät tällaisia videoita mutta tuntuu siltikin ainakin vähän hassulta. Toki siellä voi olla rahakin takana että siitä voi ketään moittia jos klipeille tilaajia riittää. Tai en tiiö iham sama. Tässä alkaa tehdä oikeeta realityä autokorjaamosta. Siinä sitä olisi keskustelun aihetta katotun jakson jälkeen että olipa pultti piukassa ja rystyset verillä väännetty ja työkaluja askarreltu. Asiakaspalvelusta puhumattakaan. On se juntti se väisänen kyllä kun töksäyttelee tuollatavoin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Voinko tilata kanavan jo ennakkoon? :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin