hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Otin koeajot 1.2 litrasella japanialaisvalmisteella. Vaihtelin vakiot pakoputken vaimentimet ja kas kummaa tuohan kadottaa pidot asfaltilla. Aijai jos henki ei lähe tänä kesänä ni ei sit milloinkaan...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isällä 90-luvun lopun Dolmar ja pienempänä sahana joku vaakasylinterinen ekko (mitenkälie nimi kirjoitetaan oikein).
Dolmarissa on rutosti voimaa ja käsissä kevyt.
Dolmar
+ Käytettynä halpa hankkia
+ Helppo saha huoltaa
+ Kokoisekseen todella kevyt ja kätevä pyöritellä (muovia lähes kokonaan). Isoimmillaan kaadettu tyvestä noin 60-70cm kuusi ja pienimmillään karsittu vesaikkoa
- Muovinen vetokäynnistin tuppaa hajoilemaan

Ekko
+ Todella näppärä käsissä
+ Kiekuu ja tenkuaa pikkusahaksi todella hyvin, voimaa yllättävän paljon
- Pikkusaha, joten ei tällä puita kaatele
- Tankki melko pieni suhteessa kulutukseen

Sitten vielä jätelavalta löytynyt TANAKA
+ Tanakka nimi
- Ei käy
- Säädöt heittelee
- Rötää ja poksuu vaikka mitä tekisi
- Tankillinen kestää noin viisi minuuttia
- Voima ei riitä risukon raivaukseen.


Ekko on siis jostain 2000-luvun puolvälistä. Dolmar 90-luvun loppu/00-luvun alku. Tanaka vuosikymmeniä vanha väljä paska.

Mitä olen pienkonepuolen hommiin tutustunut, tuli selväksi ettei uudempia huskeja minulle tule. Ensinnäkin "ammattilaismalleissa" on OBD-vikakoodinluku, joten metsässä jää remontit tekemättä. Nuo "porukoiden sahat" ovat kaikki olleet alle 100€ sahoja. Kallein taisi olla 3h käytetty "kahvinkeitin" -Dolmar, joka tuli ilman laippaa, 98€.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Stefa »

4d60elx kirjoitti:Terve,mulla on tuo Huskin 439,laatu menny huonoksi,sain takuuseen vuoden sisällä uuden,kevyellä käytöllä mulla,metrisen halon pätkimistä pönttöuuniin sopiviksi.
Toisena sahana Stihlin M5 180C,tuo ollut jo useamman vuoden eikä mitään vikoja ilmenny.
Kyllä käytetynkin uskaltaa ostaa,paljon näkee päältäpäin miten on pidetty.
Kiitän. Vähän sellainen kuva itselläänkin on ettei Huska oikein ole enää se mikä ennen oli. Omat kokemukset kun on ikäkautta 242 ja 254, eli viime vuosituhatta. Noista ei pahaa sanaa. Kovia koneita vielä tänäkin päivänä.

Se noissa Stihlissä ja Huskassa olisi, että huolto ja varaosat on 10 km kotoa. Jokusta noita japsisahojakin katsellut, mutta jos siihen jotain tarvitsee, niin menee etsimiseksi. Noissakin noin 400 e koneissa on "komposiitti"rungot, eikä oikein mitään mikä nostaisi valtamerkkien yläpuolelle. Echo tosin antaisi normi kuluttajalle 5 v takuun, mutta tuo edellyttää vuosihuoltoja valtuutetussa huollossa. Lähin huolto on liike jossa en enää asioi. Joskus oli siellä yksi kone huollossa - liki vuoden.. Milloin odoteltiin osia ja milloin mitäkin. Sitten oli vääränmittaisia pultteja väärissä rei'issä ja väkisin käännetty lohkosta läpi jne :evil:

Ympäristömääräyksethän vissiin noita sahoja alkaa ahdistaa. Onhan Stihlinkin uusissa MTronic, vai mikä automaattisäätö se onkaan. Eikä nuo ole tainneet ihan junan vessoja olla. Ei ole paljoa L ja H ruuveja enää.. Jenkeissähän ollut jo pitkään, että nuo ruuvit on tehtaalta plommattu.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mulla olis johnseretin ööh olikos se ny 530.
Helvetin kova kone. On nyt osina. Tai konetta ei ole purettu mut muuten runkoa avattu ja silleen että ehostan. Kaasari tarttee uuden kalvosetin. Bensapumppu ei toimi kunnolla...
Siittä saisi stefa hyvän ykkössahan...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tänään laitatan mopedin omiin nimiini. Josko sillä uskaltaisi viikonloppuna kävästä yläneentiellä mutkat...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mulla väiski on jo hyvä ykkössaha. Se vaan on melkoinen jumppakuutio tuollaisen käsivarrenpaksuisen rangan teossa. Voisi tuohon isoon sitten laittaa pitkän laipan ja pyhittää sen rankakasalle ja harvoihin tukkipuihin. Metsässä kulkisi sitten pienempi mukana.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ei se mitään stefa. Nyt olis tyrkyllä semmone kakkossaha joka yleensä vaihtuu numero uno:ksi.
Laitanko päristimestä illalla tiatoja vai tyydytkö paskoihin kakkosiin...
:ugeek:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Tänään laitatan mopedin omiin nimiini. Josko sillä uskaltaisi viikonloppuna kävästä yläneentiellä mutkat...
Varo sitten reikiä tiessä....
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ratkoin useamman kuukauden askarruttaneen elektroniikka ropleemin. Olen kyllä ylpiä ittestäni. Aiva ilman kenenkään neuvoja. Työkaveri tosin neuvoi putkan josta ehkä voisi löytyä palikkaa mitä tartten. No sehän oli joku hemmetin iso keskusvarasto aiva jäätävällä artikkelimäärällä ja hep löyty.
-Mitä muuta te tarvitsette...
Sitte vaan tarttis palikat saada toimimaan kohteessa. Voi ja meneekin vielä sormi suuhun ja useasti ja yököttävän syvällekin pitkällä itkulla ennenkuin toimii :ugeek:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Tänään laitatan mopedin omiin nimiini. Josko sillä uskaltaisi viikonloppuna kävästä yläneentiellä mutkat...
Varo sitten reikiä tiessä....
Kuuluisia viimeisiä kuultuja neuvoja.
Ai mitä reik...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Stefa kirjoitti: Kiitän. Vähän sellainen kuva itselläänkin on ettei Huska oikein ole enää se mikä ennen oli. Omat kokemukset kun on ikäkautta 242 ja 254, eli viime vuosituhatta. Noista ei pahaa sanaa. Kovia koneita vielä tänäkin päivänä.

Se noissa Stihlissä ja Huskassa olisi, että huolto ja varaosat on 10 km kotoa. Jokusta noita japsisahojakin katsellut, mutta jos siihen jotain tarvitsee, niin menee etsimiseksi. Noissakin noin 400 e koneissa on "komposiitti"rungot, eikä oikein mitään mikä nostaisi valtamerkkien yläpuolelle. Echo tosin antaisi normi kuluttajalle 5 v takuun, mutta tuo edellyttää vuosihuoltoja valtuutetussa huollossa. Lähin huolto on liike jossa en enää asioi. Joskus oli siellä yksi kone huollossa - liki vuoden.. Milloin odoteltiin osia ja milloin mitäkin. Sitten oli vääränmittaisia pultteja väärissä rei'issä ja väkisin käännetty lohkosta läpi jne :evil:

Ympäristömääräyksethän vissiin noita sahoja alkaa ahdistaa. Onhan Stihlinkin uusissa MTronic, vai mikä automaattisäätö se onkaan. Eikä nuo ole tainneet ihan junan vessoja olla. Ei ole paljoa L ja H ruuveja enää.. Jenkeissähän ollut jo pitkään, että nuo ruuvit on tehtaalta plommattu.
Tuo huollon sijainti ratkaisee mielestäni kyllä paljon. Ja muuten Huskuun saa 3v takuun kanssa yksityskäytössä kunhan vaan suostuu käyttämään heidän omaa pienkonebensaa. Echolla kyllä ihan mielenkiintoisia malleja hintaan nähden. Ja tuntuu se Jonskussa olevan että helpolla hiukan halvemmalla loppukädessä selviää kuin Huskussa - jos siis vastaava malli löytyy heiltä.

Noista Autotuneista ja M-troniceista kanssa vähän kokeennemmilta kyselin niin vähän jäi fiilis että ammattimetsureilla toimii vissiin kohtuu hyvin, satunnaisessa käytössä voi olla niitä tuskia enempi ilmeisesti. Ja vähän sellainen kuva Husku-kauppiaaltakin että jatkuvan kehityksen kohteena eli taitaa vielä ainakin osassa lastentauteja olla. Mutta joo, ympäristöasiathan niissä painaa että ne alkaa olla aika monissa. Onko täällä jollain niistä omakohtaisia kokemuksia?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Joo,noilla pienkonebensiineillä on moni sahansa särkenyt.Kyllä ennen oli Husku rautaa,133 ja 238 oli kovia pelejä,ei tarvinnut vuosiin vaihella sahoja,perushuollon itse teki niin pelittivät.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja pminetti »

itse 10v sahannut pinkonepensalla ja paljon vielä alkuperäinen tulppa hyvin pelaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minä 10v satunnaisesti (välillä viikoittain, välillä kerran/kaksi vuoteen) itse blandatulla 98E5 + 2t öljy -bensalla, eikä murheita.

Tarkasti vain sekoittaa ja pitää huolen että sopat on kohdillaan. Koskaan ei ole ollut ongelmia (no yhden kerran tulppa pimeni, kun Dolmar kävi 16h putkeen tuon käynnistinprobleeman takia).

Mutta ainakaan "luontohajoavaa" teräketjuöljyä ei kannata käyttää. Menee joka perkeleen rööri niin tukkoon siitä mössöstä, ettei ole kuvan tosi. Kohta on laipan rissapyörä väljä, vetorissa urilla ja ketju loppu. :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kävin hakemassa tuon käytetyn ms200:n. Tankillisen kävin koittamassa ja onhan makea peli tuollaiselle pikkupuulle. 254:n jälkeen tuntuu ettei sahaa olisi käsissä lainkaan. Liikkeen jäljiltä piti jo matalia rikastaa ja tyhjäkäyntiä pudottaa, että ainakin tässä hyvä että on nuo ruuvit ja muutenkin tekniikkaa jonka ymmärtää.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin