hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Heh, vanhempi kakara tässä talven aikaan kokenut vähän surua, kun ei anelusta huolimatta olla äitin kanssa suostuttu älypuhelinta hälle hommaamaan.

Tossa parisen päivää sitten oltiin pyöräilemässä, hän uusimmalla synttärilahjallaan (24" 21 vaihteinen puolijousitettu). Tuli sitten päiväkodin luokkakaveri siihen kehuskelemaan hänen Huaweillaan ja PokemonGO! -pelillään.

Poika hetken katteli ja totesi, "joo, minä jatkan nyt pyöräilyä kun mulla on tää uus pyörä". Seuraavana päivänä tämä "luokkatoveri" oli harjoittelemassa ilman apurattaita polkemista. :lol:

Meillä siis 5/7 vuotiaat, jotka molemmat sinkuttaa ilman apusia. Isompi jo tosiaan ketjuvaihteisella maasturilla.

Mutta, minkähänlaisen luurin tuolle, kohtuu vauhdikkaalle, kohta 1-luokkalaiselle hommaisi... En todellakaan yhtään mihinkään älypuhelimeen tuon ikäiselle laita euroakaan, mutta toisaalta olisi hyvä jos puhelimessa olisi paikannusmahdollisuus. Puhelin pitäisi jokatapauksessa hommata, koska todennäköisesti saa matkata yksin kotia olemaan koulupäivän jälkeen, kunnes sitten joko minä tai waimo keretään ensin paikalle.


Onpas kunto laskenut yhdeksässä vuodessa. Vuonna 2009 tuli poljettua Jyväskylästä reissu Kangasniemelle kaverin kanssa. Kaverilla "Helkama Jääkäri" vuosimallia 1972 ja minulla tarakalta ajettava "Custom" Monark vuodelta 1968. Mennessä pysähdyttiin toivakassa kaupassa ja "vanhaa tietä" kangasniemelle (tai ei ihan, mökille makkolan seutuvilla). Keskinopeus oli kaupalle asti 22.4km/h ja siitä eteenpäin 20.0km/h. Nykyään tarvitse kuin 500m ajaa sitä kahtakymppiä, niin soijaa pukkaa ja reilusti.
Ehkä tuo +50kg vyötäröllä ja 7 vuoden "ei aikaa urheilla" on tehneet tehtävänsä.

Hyvä fiilis tuosta kyllä edelleen tulee. 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Noniin.
Ensimmäinen asiakas ja hän heräsi huollon jälkeen katsomaan autoaan.
Hei mutta ovenkahva on rikki. Oli huollossa eilen joten siellä rikottu ja sitten meiliä kuvalla.
Mitenhän tällaisten vainoharhaisten ihmisten kanssa pitäisi toimia.
Minulla on tietenkin omat keinot mutta olisiko pehmeitä ohjeita.
Ja jos minä jotain rikon sen sanon suoraan. Ei se ole kunnollista asiakaspalvelua jos yrität piilotella jotain rikkomiasi asioita.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

On se vaan hienoa. Voit kieltäytyä kaikenmaailman töistä sanomalla: ei minä en tee.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^^^ apupyörät pitäisi kyllä kieltää kokonaan. Täysin viraton keksintö. Meillä nuo muksut on harjoitelleet potkupyörällä suurinpiirtein siitä lähtien kun ovat kävelemään oppineet. Tuossa oppivat ihan itsekseen ajamaan. Apupyörillähän ei ole mitään tekemistä ajamisen kanssa. Nyt hiljan hommattin meidän 3v:lle 16" oikea fillari ja se siirtyi tuohon potkupyörästä ihan sujuvasti ilman ihmeempiä ongelmia. 5v:lle piti nyt päivittää 20" ketjuvaihteinen, se kuitenkin sotkee jo jotain 6..8 km lenkkejä soratiellä ja kikkailee pihassa satulalla seisoen :lol:

Trafi säätää jotain ajoneuvoverojen kanssa. Tänä vuonna tullut kasista vasta kolme verolappua. Kaksi ny noita olen jo maksanut, mutta nyt taidan soittaa Trafille. Jos huomioi, että tuo seisoo sen puolet vuodesta, niin noilla veroilla saisin ajaa varmaan seuraavat kolme vuotta :? Lumpparin aikaan kun tuo oli hetken liikenteessä niin tuli kaksi lappua peräkkäin. Nyt otin kuun alkupuolella tuon taas ajoon ja taas tuli verolappu. Tämä on ny vähän kun Tapiolan vakuutukset yhdessä vaiheessa..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kävin tuossa AMKin pääsykokeen tekemässä.

Oli sitten ihan täysin erilainen kuin viimeiset neljä koetta. Päättelykykyä/aivoja vaativia tehtäviä ei ollut ollenkaan ja kaikki oli pääsosin lukion lyhyen tai pitkän matikan tehtäviä.

Penkin allehan se sitten meni. Olen aivonystyröissä hyvä, mutta kun viimeisistä kouluista jossa laskettiin jotain on se 7 vuotta, niin aika heikoilla on tommonen kaavanratkominen. Perusteet, yhtälöt, paraabelit ja funktiot kyllä menee, mutta kaavanratkaisua noilla tehtävillä tattis ja moro....


Ei vituta, ei vituta hävitä paremmille. Mutta vähän sylettää, kun ohjeistettu lukemaan edellisen parin vuoden kokeita ja opettelemaan. Ne sisälsivät ongelmanratkontaa vähintään puolet, tämä ei ollenkaan. Kusetettu olo toisinsanoen.


Jos netistä hakee keskusteluita aiheeseen liittyen, niin pari-kolme vuotta sitten melkoinen polemiikki useammalla palstalla, kun "lukion pitkällä ei enään mitään virkaa vaan jotain aivotehtäviä". Noh, nyt oli.


Kiitän, vedän takin niskaan ja häivyn takavasemmalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Viimekesästä säästetty ja nyt ostettu akkukäyttöinen ruoholeikkuri ja siimaaja.
Käteviä ovet polttiksiin nähden. Akku kyllä hyytyy ja mitään saa aikaiseksi mutta toiseaalta en kyllä jaksaisi yhteensoittoon kauaa heiluakaan. Siimansyöttö on tässä rojupissa automaattinen. Loppunee aika nopeasti. Pitänee kattoa ja tehdä kiinteä tai antaa olla. Loppuu sitten kun loppuu. Työnnettävä leikkuri painaa noin 18 kg. Jaksaa lykkiä ojanpohjaa alasylös. Polttiskäyttöistä repiessä ihme ettei mitään vahinkoja ole isompaa sattunut (paitsi että se kivi kerran lensi masuun ja ajattelin että nyt tuli saatana suolet pellolle. Siihen loppui polttiksen työntely. Annoin pistolapiosta leikkurille). Aivan loppu työntekemisestä niin sekin vielä lisäisi riskiä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Lähes poikkeuksetta kun auto tuodaan "huoltoon" on pissapoika täytetty.
Itseä tämä huvittaa varsin paljon. Asenne on se maksaa paljon.
No minä en ole pienistä määristä veloittanut mitään. Ja näin kesällä neste maksaa euron litra. Säästöä se on pienikin säästö.
Auton katsastus ihmetyttää myös jengiä. Jos minä katson auton läpi ja käytätän konttorilla ja veloitan reilun tunnin työn katsmaksujen päälle olen kallis ja rosvo :thumb:

Autojen huollattaminen ihmetyttää minua myös. Olen laittanut vuoden ja kahden ikäisiä pelejä. Merkkihuollossa on kuulema kallista. Niin ja se uusi autohan ei maksanutkaan juuri mitään. Loppuiko rahat ?
Jengi varmaan luulee että se minun öljynvaihdon leima säilyttää takuun. Minä en tätä takuu asiaa tunne ja olen sen kauniisti myös esille tuonut. Eikö se ole uuden auton omistajan asia selvitellä miten takuu säilyy. Ei siinä kukainenkin tyylillään, kunhan ihmettelen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ohan uus auto kohta halpa ostos. Saa romutuspalkkiota, valtion vuotuiset suojelurahat on pienemmät vaikkei kulutus olisikaan ja jo ekat katsastusvapaat vuodet säästää sen 300€. En ihmettele yhtään et ite-tekemättömät laskee uuden auton olevan halpa vaihtoehto, jos vielä huolloissakin saa säästettyä ja takuu hoitaa loput. Isoimmaks kuluksi jää arvonalennus.

Aika pienituloistekin eläkeläiset täälläpäin hankki uusia korealaisia järkihankintoja, vaikka muuten elämä on punalappuista evästä S-marketista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Neverth »

"Järkihankintoja"
Eilen just valoissa laskin ikkunaa ja kerroin ilouutiset hyundain omistajalle: Puskee sinistä kiihdyttäessä.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Neverth kirjoitti:"Järkihankintoja"
Eilen just valoissa laskin ikkunaa ja kerroin ilouutiset hyundain omistajalle: Puskee sinistä kiihdyttäessä.
Muuten nämät uudet hyndait on kyllä kivoja. Itse taidan sortua näihin sitten 10 vuoden kuluttua kun on varaa hommata. Siis 10 vuotta näihin nykyisiin ikää siis lisää :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:
Neverth kirjoitti:"Järkihankintoja"
Eilen just valoissa laskin ikkunaa ja kerroin ilouutiset hyundain omistajalle: Puskee sinistä kiihdyttäessä.
Muuten nämät uudet hyndait on kyllä kivoja. Itse taidan sortua näihin sitten 10 vuoden kuluttua kun on varaa hommata. Siis 10 vuotta näihin nykyisiin ikää siis lisää :lol:
Lie paalissa jo suurin osa tuolloin...

GHF? Gruppo Hyundai Finlandia? :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Näin kans tällä vuoskymmenellä valmistetun CR-V:n eläkeläispapalla ja sankkaa sinistä pukkas putkestä.

Ajaako ne öljyt loppuun vai miten tuo onnistuu?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Näin kans tällä vuoskymmenellä valmistetun CR-V:n eläkeläispapalla ja sankkaa sinistä pukkas putkestä.

Ajaako ne öljyt loppuun vai miten tuo onnistuu?
*Avataan huoltokirja*
Sivu 1, Auton tietoja...

----sivu 2----
HUOLTOVÄLI
Auton öljynvaihtoväli on 30tkm TAI 12kk


Tuo luetaan näin:
"ÖLjynvaihtoväli 30tkm .."
Jonka jälkeen kehutaan puolisolle näin:
"Ompa hyvä että öljynvaihto on kolmenkympin välein! Meidän ei tarvitse käyttää tämä auto kuin kerran kolmeen-neljään vuoteen huollossa!"

Ja mennään ihan pirun tyytyväisenä nukkumaan. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Äh, isän punto (se, minkä kansipahvin herkkyydestä kyselin tuolla korjailutopicissa).

Ei puhaltanut ollenkaan lämmintä viikonloppuna. Minä sitä sitten tutkimaan, että mikähän nyt on (oletuksena oli tietenkin ilmalukko). Kumpikaan lämppärin letkuista ei lämmennyt käytännössä ollenkaan, mikä oli melko suora merkki tukoksesta.

Otin kennolta tulevan letkun irti "lohkolämppäriltä" (vastuselementti kennon veden kierrossa pakosarjan vieressä), niin ei tullut yhden yhtä tippaa vettä kennon suunnalta, vaikka syyläri oli korkkia myöden täynnä! :shock:

Kennon meinasin sitten huuhdella, mutta kun hana-/letkuvettä ei ollut käytettävissä, niin piti hiukan improvisoida. Litran muovipullo täynä vettä tuohon kennolta tulevaan letkuun ja puristamalla "painetta" kennon läpi väärään suuntaan. Sieltä tuli paksua paskaa jonkinverran, ennenkuin alkoi vesi kiertämään.


Kannentiivisteen tuohon varmaan saa vaihtaa, kun ei tahdo kunnolla ilmaantua ja puhaltaa kuumaa vain kierroksilla. Olen edelleen sitä mieltä, että punko = kasa paskaa. Ei tietenkään ole auton vika, jos käy tommonen kiehuminen (ilmeisesti siis vanhaa moottoria paikattu sementillä, joka jäänyt järjestelmään ja nyt aiheuttaa harmia), mutta kyllä niin ahdisti ja witutti roplata, kun muistui oma "hyvin huollettu" mieleen...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mä huollan noin 5000-13000 km huoltovälillä olevia autoja. Kerran vuoteen tuovat uskollisesti oli kilsoja vaikka vain se huollossa käynninverran 5 km. Turussa fiksuja ihmisiä siis :thumb:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin