KLASSIKOT autolehti

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Uusimmassa numerossa juttu Turbo-Unosta. Ihan asiallinen muuten, mutta ostajan oppaassa korostetaan Lucakseen verraten Marellin yleisesti heikkoja sähköosia, mm. sytytystä, ja vaihteiston sanotaan olevan vikaherkkä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Aika paljon tuntuu olevan asiavirheitä. Paikallaan olisi ollut ennemmin mainita sytytyksen olevan ensimmäisiä nakutustunnistimeen pohjautuvia. Jos moottorinohjauksen heikkoa lenkkiä etsittäisiin, olisi se bensapumpun ohjausrele.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nuo ihmisten kammot Luukaksen ja Magneettimarellin sähköjä kohtaan ovat ihan harhakuvitelmaa, ei ole koskaan kumpienkaan kanssa ollut sen enempää murhetta kuin muidenkaan...

Ehkä nuo sähköpuolen murheet liittyvät Turbiiniunon polttoaineen suihkutukseen, sehän taitaa olla LE-Jetronicci?

Vaihteisto ei ole vikaherkkä, moottori vain on tehokas.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kare »

Olen melko varma siitä, että Lucaksen sähkölaitteiden huono maine perustuu pääosin muinaisiin bullet-liittimiin, joissa johto roikkui pelkän tinauksen varassa. Sitten kun ne tinaukset murtuvat, niin noin jokainen johtoliitos pätkii, parhaassa tapauksessa kummastakin päästä. Itse sähkölaitteet ovat kokemukseni mukaan laadukkaita, melkein yhtä laadukkaita kuin Marellin valmistamat, jotka ovat itseasiassa todella tasokasta kamaa.

Vuosi sitten peruutin Rangeni ulos tallista ja just kun se oli sopivasti keskellä pihaa poikittain, niin se kuoli kuin ammuttuna. Vikaa oli melko helppo lähteä jäljittämään kun siitä katosi ihan kaikki. No se heräsi henkiin kun akulta lähtevää kaapelia aikansa ravisteli. En ole ehtinyt kaivaa sitä vieläkään auki, mutta melko varmasti sieltä löytyy iki-ihania Lucaksen liittimiä...

Itse heittelen kaikki löytämäni Boschin releet roskiin. Niillä tuntuu olevan tapana kuolla varoittamatta. Makaroonimaassa valmistetut Sipeat, Marellit ja Fiammit toimii vuodesta toiseen.
J. Saari
GFF
Viestit: 356
Liittynyt: 23.12.2002 21:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Hyvä lehti siinä mielessä että käsittelee suunnilleen sen ikäistä ja tyylistä kalustoa mikä itseäkin eniten kiinnostaa. En sitten tiedä, vika voi olla mun luetunymmärryksessäkin, mutta se mitä olen lehdykkää lukenut niin osa jutuista jättää vähän kylmäksi vaikka automalli olisi miten mielenkiintoinen. Tuntuu että jutuksi melkein kelpaa pitkä sepustus siitä, miten auto on omistajalleen päätynyt ynnä muut kuulumiset. Ei sillä, on nuokin ihan mielenkiintosta luettavaa mutta sääli jos tekniikkapuoli ja ajofiilikset jää ihan jonnekin sivuosaan...

Mun mielestä juttujen tasossa verrattuna esim. Mobilistiin on jonkun verran matkaa.
Nariseva lehtijousi tekee auton.
-----------
Ritmo 85 CL
Alfa 75 1.6 TC
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja lehden punainen lankahan on, että mitään ei haukuta ja pistetään lehteen vain keskivertokansalaisten suosikkimalleja eikä mitään ärsyttävää tai kaupallista riskiä sisältävää aihetta. Ei kaikki 60-70 luvun autot VOI olla loistavia ajettavia täsmällisellä vaihteensiirrolla ja kevyellä ohjauksella. Jopa Mobilistiin kaipaisi toisinaan kriittisempää otetta koeajoihin.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

En mä nyt totakaan ihan allekirjottais et kaikki olis jotain suuren kansan suosikkimalleja - mutta se on taas totta että linja on hyvinkin neutraali. Uusinta numeroa en ole vielä nähnyt mutta mielestäni kyllä oikeen hyvä lehti kotimaisessa lehtihyllyssä jolle on selvästi ollut tilausta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mobilisti, Klassikot ja Bellissima, aku-ankkaa unohtamatta :wink:
Enempää ei ehtisi lukemaankaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
-Timppa-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.09.2007 08:58
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja -Timppa- »

viimeisessä klassikossa ei löytynyt kuin 2 kusaria. :(
harmillista!
Koskahan tehdään juttu 127 mk 1 mallista?
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

Mun mielestä tuo mobilistin anti on viime vuosina mennyt hieman huonompaan suuntaan ja jotenkin tuntuu että jenkkiautoista kertovista jutuista löytyy aina eniten sivuja... Kyllä tää klassikot menee mun mielestä mielenkiintoisuudessa moblasta ohi. Uusimassa oli ainakin saabi, datsun ja audi juttut mielenkiintoisia. Siis juttua aikansa perusautoista. Jos edes pientä toivoa 80-lukuisten säilymiselle. Tuollaiset lehtijututhan saa niihin pientä "nostetta"
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

kare kirjoitti:Olen melko varma siitä, että Lucaksen sähkölaitteiden huono maine perustuu pääosin muinaisiin bullet-liittimiin, joissa johto roikkui pelkän tinauksen varassa.
Kyllä niillä oli sellaisia tuhoon tuomittuja virityksiäkin, kuten liukulaakeroituja latureita. Ei voi kuin ihmetellä, mitä on moisten suunnittelijoilla ollut mielessä. Varmaankin on ihan tietoisesti pyritty minimoimaan valmistuskulut, ja toivottu, että laturi toimii takuuajan yli, jolloin korjaus menee omistajan piikkiin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Juu aina tulee käsittämättömästi intoa johonkin automalliin kun lukee jutun. Sitten tulee onneksi järkiintyminen hyvin pian. Sikäli tuo Klassikon "huomioi nämä ennen ostoa"-palstat on hyviä, joskin täynnä asiavirheitä kuten saimme tämän "ei ole valmistanut isoja autoja" -merkin kohdalla huomata.
Mun mielestäni on hyvä, että pöpilisti ei enää vältä jenkkiautoista kirjoittamista kuten ennen, jolloin yksikin sivu jenkkilotjapaskoja oli liikaa. Ei se siltikään mikään ridin' & Drivin' ole.

Pitäis tehdä ihan merkkivertailua klassikot/mobilisti, ettei jää mielikuvien tasolle. sen verran katselin tuota klassikon listaa, että ei sieltä mitään erikoista kyllä löydy. Datsun Finn, Kadett B, Austin Healey, Trabant, Taunus P3, Saab 99, Audi 100.
Kyllä toi on räätälöity niin että varmasti kolahtaa. Mikä on tietenkin ihan Ok, ei siinä kuitenkaan epätoivoisesti joka suuntaan kumarreta kuten R&D.
Mutta onneksi on lehtiä joista saa lukea erikoisemmistakin. Sattui käteen pöpilisti 6/09:
NSU RO 80, Mustang Cobra II, Lancia Fulvia Sport Zagato, Morris 250 paku, Willys 48, Volvo 142. Lisäksi DC-6 ym.
Väkisinkin huomaa jälkimmäisessä, ettei olla menty siitä missä aita on matalin. Wikipedialla kun noista perusmalleista saa jo kokolailla hyvän artikkelin aikaiseksi suht helpolla, ja yksilöitä löytyy esiteltäväksi.
Tuossa muuten NSU 8 sivua, Cobra sama 8, Lancialle riitti 6 ja Willys sekä Morris 4 sivua kumpikin. Tietenkin jos DC-6 laskee Cobran ja Willyksen lisäksi jenkkilotjaksi niin sitten on pahasti kallellaan rapakon taakse. Mutta lähinnä kai tuo Cobra on V8-Magazine tavaraa. eli 8% sivuista.
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

Juu hyvä on ettei vieroksu jenkkejä mobla. Olen ollu höpilistin tilaaja noin 15 vuoden ajan ja sitä ennen ukkeli 80-luvun puolesta välistä ja tämöisen olen merkille pistänyt että jotain jenkkin historiaa käsitellään pyörän keksimisestä asti ja sitten jostain länsiautosta riittää muutama sivu. Muutamassa viimeisistä lehdissä oli tosin erittäin mukava huomata etta "tossumopoista" oli saatu hyvät jutut aikaiseksi. Niin juu tää ketjuhan oli nimen omaan klassikot lehdestä :oops: Niissäkin myös harvinaisuuksia kuten vaikka UR Quatro
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Taitaa olla niin helpompi löytää tietoa Jenkeistä.. Eurooppalaisiin löytyy historiatietoa yhtä pätevästi kuin osiakin.. Kuten taustatietojen haku johonkin 30-luvun brittivehkeeseen verrattuna 30-luvun amerikkalaiseen. Jostain syystä Eurooppalaiset huonosti taltioi historiatietoja ei-sporttimalleista, saatika raskaasta kalustosta. Mistä löytäisi tietoja Italialaisesta kuorma-autotuotannosta kun merkki ei ole Fiat tai OM?
Sen takia kirjoitetaankin pääasiassa itselle tutuista aiheista. Toivottavasti Klassikkolehden toimittajat kehittyessään uskaltaa tarttua vaikeampiinkin aiheisiin. Tulee lukijalle sitä pakkosivistystä aiheista joista ei muuten olisi omatoimisesti lukenut.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

saanma kirjoitti:Niissäkin myös harvinaisuuksia kuten vaikka UR Quatro
Niin tai Seveni.. Mielestäni 1.nro oli kalustoltaan vähemmän tavanomainen - mutta juu mielellään monipuolista kalustoa eli harvinaista, että sitä tavallista.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin