OBDII / EOBD testeri
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
OBDII / EOBD testeri
Tällä foorumilla tais olla useempikin elektroniikan tuntija...
Ei kukaan ole sattumoisin tuommoista/tuon tyylistä pientä systeemiä testannut, millä saisi purettua uudehkojen autojen vikakoodit läppärillä??
tossa olis linkki:
http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/
Tuohan olis kyllä ehdoton kaikille italoautojen omistajille
tekis mieli kokeilla, mutta kun tuo elektroniikka ei kovin vahvalla pohjalla ole...
Ei kukaan ole sattumoisin tuommoista/tuon tyylistä pientä systeemiä testannut, millä saisi purettua uudehkojen autojen vikakoodit läppärillä??
tossa olis linkki:
http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/
Tuohan olis kyllä ehdoton kaikille italoautojen omistajille
tekis mieli kokeilla, mutta kun tuo elektroniikka ei kovin vahvalla pohjalla ole...
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Missä autossa meinaat tuota käyttää? Käsittääkseni OBDII:a löytyy lähinnä VAG-konsernin tuotteista (miksei muistakin joissa on noita uudempia Boschin järjestelmiä).
Täytyy myöntää että nuo uusiin autoihin liittyvät jutut ei ole niitä kaikkein tutuimpia, kun olen noista pysytellyt aikalailla erossa...
Kytkennässä sinänsä ei ole mitään ihmeellistä, nuo transistorit ja optoerottimet voi korvata täällä yleisemmillä tyypeillä ilman ongelmia.
Täytyy myöntää että nuo uusiin autoihin liittyvät jutut ei ole niitä kaikkein tutuimpia, kun olen noista pysytellyt aikalailla erossa...
Kytkennässä sinänsä ei ole mitään ihmeellistä, nuo transistorit ja optoerottimet voi korvata täällä yleisemmillä tyypeillä ilman ongelmia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Joo kyllä se joka vehkeestä löytyy viimeistään -01 vuosmallista alkaen. Ens vuoden alusta näitä aletaan leimalle mennessä kyttäämään. Fiat konsernin tuotteista ainakin -97 alkaen kyseiset härpättimet löytyy.EK kirjoitti:Kaikissa uusissa autoissa on tuollainen OBDII/EOBD järjestelmä, koska se on pakollinen nykyään. Kohtapuolin ruvetaan katsastuksessa katsomaan esim. päästöjä OBD-pistokkeen kautta.
Itellä tutkimuskohteena olis 156 V6 Alfa.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Muistelisin että ALDL on ainakin ollut toinen standardi. Onkohan tuo vaihtoehtona sitten tuolle järjestelmälle. Totta puhuen en ole ollut tietoinen tuollaisista määräyksistä, mutten toisaalta omista noin uutta autoakaan.
Tuskin se kuitenkaan pakokaasumittausta korvaa, jos ECU saa virheellistä tietoa esimerkiksi lambda-arvoista niin sehän luulee silloin säätävänsä oikein.. lisäksi olisi varsin helppoa huijata päästömittauksissa jos vaan tuntee väylän liikenteen.
Mielenkiintoista, kylläkin.
Tuskin se kuitenkaan pakokaasumittausta korvaa, jos ECU saa virheellistä tietoa esimerkiksi lambda-arvoista niin sehän luulee silloin säätävänsä oikein.. lisäksi olisi varsin helppoa huijata päästömittauksissa jos vaan tuntee väylän liikenteen.
Mielenkiintoista, kylläkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
ALDL on vanha 12-pinninen liitin. Kuva löytyy esimerkiksi täältä http://w1.601.telia.com/~u60113744/soft ... lcable.htm
OBD2 on nykyisin käytössä oleva 16-pinninen liitin. Kuva löytyy esimerkiksi täältä http://www.obdii.com/connector.html#dates
Vuoden alusta aletaan todellakin mitata pakokaasupäästöt tuon liittimen kautta. Määräys astuu voimaan 2004 alusta siitä syystä, että vuonna 2001 pakokaasupäästöjen tiedonkeruu tuli pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin. Nyt nämä autot ovat kolmen vuoden ikäisinä ensimmäisen vuosikatsastuksen alaisia.
Tota järjestelmää pystyy luultavasti huijaamaan, vaikka se kerääkin tietoa pidemmältä ajalta. Esimerkiksi katalysaattorin poisto katsastuksen jälkeen vaikeutuu, koska enää ei riitä, että katti asennetaan takaisin juuri ennen seuraavaa katsastusta. Autolla joutuu ajamaan jonkin aikaa "kunnossa" olevana, ennen kuin järjestelmä on rekisteröinyt lailliset päästöarvot. Sitä en tiedä mikä tämä matka on jolta tiedot kerätään, useampi sata- tai tuhatkilometriä kuitenkin.
Noiden liagnostiikkaliittien kautta saatavan informaation keräämiseen tarkoitettujen laitteiden ohjeita on netti pullollaan ja aiheesta on keskustelua varmaan jokaisella autoihin liittyvällä keskustelupalstalla, joten ei muuta kuin hakupalvelun kautta etsimään tarvittava tieto.
OBD2 on nykyisin käytössä oleva 16-pinninen liitin. Kuva löytyy esimerkiksi täältä http://www.obdii.com/connector.html#dates
Vuoden alusta aletaan todellakin mitata pakokaasupäästöt tuon liittimen kautta. Määräys astuu voimaan 2004 alusta siitä syystä, että vuonna 2001 pakokaasupäästöjen tiedonkeruu tuli pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin. Nyt nämä autot ovat kolmen vuoden ikäisinä ensimmäisen vuosikatsastuksen alaisia.
Tota järjestelmää pystyy luultavasti huijaamaan, vaikka se kerääkin tietoa pidemmältä ajalta. Esimerkiksi katalysaattorin poisto katsastuksen jälkeen vaikeutuu, koska enää ei riitä, että katti asennetaan takaisin juuri ennen seuraavaa katsastusta. Autolla joutuu ajamaan jonkin aikaa "kunnossa" olevana, ennen kuin järjestelmä on rekisteröinyt lailliset päästöarvot. Sitä en tiedä mikä tämä matka on jolta tiedot kerätään, useampi sata- tai tuhatkilometriä kuitenkin.
Noiden liagnostiikkaliittien kautta saatavan informaation keräämiseen tarkoitettujen laitteiden ohjeita on netti pullollaan ja aiheesta on keskustelua varmaan jokaisella autoihin liittyvällä keskustelupalstalla, joten ei muuta kuin hakupalvelun kautta etsimään tarvittava tieto.
Olen saanut jostain sellaisen käsityksen, ettei tuollainen pelkillä optoerottimilla tehty systeemi toimisi kuin VAGilaisissa, vaan muut vaatii piirin väliin, jolla protokolla muutetaan RS232:teen. Kaverille oon rakennellu ELM232 (vai oliko se ELM323) varustetun kapulan, jolla OBD2n saa sarjaportiin. Tuntuu olevan melko herkkä häiriöille, mutta kun vaihdoin suojatut johdot, sai ainakin 320d Bemusta vikakoodit luettua, ja esim. kiekka-, nopeus-, lämpö- ja kiekkamittarit läppärin ruudulle
Kuitenkin ajoon lähtö ja kierrosten nosto kaatoivat softan.
Toi piiri tilattiin jostain webbikaupasta jo reilu puoli vuotta sitten. Sen liittimen kanssa, ja makso yht. alle 50e.
ainakin www.scantool.net auttaa alkuun
en kuitenkaan oikein uskalla suositella ainakaan vielä tuota ELMiä, kun ei oo saatu täysin pelitykseen vielä
Kuitenkin ajoon lähtö ja kierrosten nosto kaatoivat softan.
Toi piiri tilattiin jostain webbikaupasta jo reilu puoli vuotta sitten. Sen liittimen kanssa, ja makso yht. alle 50e.
ainakin www.scantool.net auttaa alkuun
en kuitenkaan oikein uskalla suositella ainakaan vielä tuota ELMiä, kun ei oo saatu täysin pelitykseen vielä
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Sitä kuitenkin epäilin, ettei autoa laitettaisi enää lainkaan kiinni pakokaasuanalysaattoriin.454SS kirjoitti: Vuoden alusta aletaan todellakin mitata pakokaasupäästöt tuon liittimen kautta.
Tuostahan tuli uutisissa jokin aika sitten, hyvin paljon on ollut ongelmia. Ilmeisesti muistiin on jäänyt jotkin hetkellisetkin viat, ja auto on hylätty vaikka katsastushetkellä olisikin ollut kunnossa. Sitten on alkanut ralli konttorin ja merkkikorjaamon välillä.
Tuohan vaatisi että myös katin jälkeen pakoputkessa olisi anturit pakokaasuarvoille. Muutenhan boksi ei huomaa, onko kattia vai ei.454SS kirjoitti: Esimerkiksi katalysaattorin poisto katsastuksen jälkeen vaikeutuu, koska enää ei riitä, että katti asennetaan takaisin juuri ennen seuraavaa katsastusta. Autolla joutuu ajamaan jonkin aikaa "kunnossa" olevana, ennen kuin järjestelmä on rekisteröinyt lailliset päästöarvot.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Niin Onkin. Lambda-antureita on kaksi tai kolme. Hylkäämiset on johtunut pääasiassa ilmeisesti järjestelmän tekemien osatestien suorittamattomuudesta tai sitten autosta itsestään. (esim. Nissan Primera, johdotukset päin P:tä liittimessä eikä yhteyttä saada ollenkaan. Renault tms. ranskikset taas nollaavat itsensä kun käännetään virrat nollille ja tällöin katsastuksessa luettava data nollautuu myös )vvieri kirjoitti:Tuohan vaatisi että myös katin jälkeen pakoputkessa olisi anturit pakokaasuarvoille. Muutenhan boksi ei huomaa, onko kattia vai ei.454SS kirjoitti: Esimerkiksi katalysaattorin poisto katsastuksen jälkeen vaikeutuu, koska enää ei riitä, että katti asennetaan takaisin juuri ennen seuraavaa katsastusta. Autolla joutuu ajamaan jonkin aikaa "kunnossa" olevana, ennen kuin järjestelmä on rekisteröinyt lailliset päästöarvot.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
scan-tool:lle löytyy Suomen edustaja http://www.omega.fi/
siellä on muutakin infoa, aika vähän kylläkin
siellä on muutakin infoa, aika vähän kylläkin
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Jossei joku ole huomannut Alfa foorumin OBD juttua: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1731
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati