Hikipikapatentit tien päällä

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Kai tämäkin jonkinlainen patentti on, mutta silloin kun kaverini omisti vielä seiskan, niin tehtiin sillä pieni kestävyysreissu Laukaalle ja takaisin. Ei päästy kuin Nokialle saakka, niin rupesi auto omituisesti popottamaan ja ohjaus jäykistyi ihan hurjan nopeasti. Ei muutakuin saman tien kohdalle sattuneen Shellin pihaan ja tutkimaan vikaa. Totesin, että vetarin suojakumi oli rikki, tai siitä ei ollut kuin pari palasta jäljellä ja rasvoja ei ollut edes käsien likaamiseen ja vetari hohkasi melkein punaisena, jotenka Shellistä hätäavuksi sprayvaseliinia purkki ja testailemaan. Vika korjaantui oikein hyvin kun nivel sai taas rasvaa kuuliin. Aina kun pysähdyttiin, niin nivel rasvattiin ja hyvin matka taittui, mitä nyt takaisin tullessa vaihdelaatikko sanoi sopimuksen irti ja kone lämpöleikkasi kerran :roll:.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
kaminen
Viestit: 129
Liittynyt: 18.10.2006 19:48
Paikkakunta: pielavesi

Viesti Kirjoittaja kaminen »

tulipa joskus reviteltyä 127 lla vähän liikarankasti pikuteitä pitkin ja sit yhessä hypyssä alko heittelehtimään oudosti ja kova kolina.. pysähdyttiin tutkimaan ja helppo havaita se vika. takaripustus irti yläpäästä ja rengas+iskari 90"astetta nurin .. auto tunkilla ylös ja kuormaliinalla kasaan ja nilkuttaen kotio.. seuraavan päivän askartelin migillä.
ei riemulla rajaa kun fiatilla ajaa...
Avatar
fordrs
Viestit: 62
Liittynyt: 06.09.2005 18:23
Paikkakunta: mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs »

Kerran oltiin corsalla tulossa jyväskylästä mikkeliin.. Yhtäkkiä kuului tajuton pamaus ja pakoputkesta ja konepellin alta rupesi tulemaan vaaleaa savua aivan älyttömästi (ei nähnyt tietä). No sorsa linkki pysäkille ja ihmettelemään onko se tulessa vai mitä? Jäähdytysnesteen käry sitten paljasti vian, kannentiiviste oli tiensä päässä. Ei muuta kun kaikki tulpat irti ja starttaamaan (kone ei meinannut jaksaa pyöriä), 4 pytyn tulpan reijästä suihkusi metrin vesisuihku ;) Jätettiin sitten tulppa kokonaan pois siitä reijästä ja eikun kolmella pytyllä on the road.. Älyttömän papatuksen saattelemana päästiin seuraavat 40km.. Ja sorsa rupesi puutumaan ylämäkiin.. Ihmekös tuo kun lämpömittari oli ollut punaisella jo useemman kymmentä kilsaa (ilman vesiä ajeltiin). Koitettiin kyllä välillä lisäillä mutta valuivat suoranaan männän päälle. Sitten seuraavalle linkki pysäkille odottelemaan että kone jäähtyy (tupakkaa meni reilusti). Noin puolen tunnin odottelun jälkeen corsa tulille ja taas päästiin eteenpäin. vielä yhden jäähdyttely tauon jälkeen oltiinkin jo perillä mikkelissä.. Oli muuten tiiviste aika heikolla hapella kun otettiin kansi irti :lol:
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Vieläkös tuolla Corsan koneella ajeltiin tuon jälkeen?

Yhellä kaverilla oli joskus Talbot Horizon (muistaakos joku sen naurettavan takalasintarran "katsot suomen horisonttiin").
Toi oli aika paljon "lauluautona". Kerran sitten talvella oikein kunnon pääkallokelillä kaverin isoveli torppasi sen nokka edellä puutapäin kun oli mut hakenut kotoa, ja syyläri paskaks niin että kaikki vetet tuli samantien ulos mitä kaatoi.
Noh soitti sitten veljellensä että mitäs tehdään, niin se antoi luvan ajaa sinne. Sellainen 15 kilometriä.
Noh, ajettiin ja aina välillä pysähdyttiin heittämään koneen päälle lunta ja syyläriinkin, vaikkei siitä mitään apua varmaan ollutkaan.
Päästiin kuitenkin perille ilman että alkoi edes jarruttaa.
Sitten kehiteltiin warren syyläristä ja muutamasta metristä puutarhaletkua tilapäinen syyläripatentti, ettei mennyt lauantai-ilta vituiks :lol:
Avatar
fordrs
Viestit: 62
Liittynyt: 06.09.2005 18:23
Paikkakunta: mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs »

Jep.. ei näkynyt sylintereissä eikä muualla mitään epänormaalia... mitä "vähän" odottelin... Tiiviste oli vaan ihan tohjona... Hiottiin sylintereitä kevyesti hiomapaperilla ja vaihdettiin uusi tiiviste, hyvin pelas sen jälkeen.. varmaan se on ajossa vieläkin..
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kesällä oltiin liikenteessä -56 mallisella chryslerillä ja auto täynnä porukkaa luonnollisesti. Tuohon on joku aikoinaan laittanut semmoisen solenoiditoimisen kalvopumpun bensaa siirtämään. Tuo lotja sitten puutui ja aina hetken sahaamisen jälkeen pääsi muutaman sata metriä ja taas sammui. Diagnoosina ei tule bensaa. Tuli todettua, että tuo pumppu lyö iskun kun siihen kytkee virran, mutta ei palauta ja lyö uudelleen enää, ennenkuin katkaisee virran. Noh, töötin piuha poikki ja bensapumppuun kiinni. Kun painoi tööttiä, niin pumppu löi ja kun laski irti niin se palautti -> painoi tööttiä -> uusi isku :lol: Ja perille mentiin hienosti. Tosin tuo kävi hieman käsiin kun tuota sai kuitenkin naputella aika nopeaa tahtia.

Pumpun myöhempi avaus paljasti kaikenlaista hapettumaa ja jankkia sisältä. Putsaus ja pieni hionta, niin pelasi loppukesän ilman ongelmia.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Muovisessa Hücon valmistamassa pumpussa on yleensä syynä palanut transistori, jos noin käy... ei ole harvinaista.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

vvieri kirjoitti:Muovisessa Hücon valmistamassa pumpussa on yleensä syynä palanut transistori, jos noin käy... ei ole harvinaista.
Ei muista tarkkaan, mutta oli joku japanilainen :lol:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mulla alkoi vanhemmiten Mitsuban sähköpumppu reistaamaan siten, että se vaan pysähtyi kesken toiminnan.
Tulikin tavaksi lyödä sitä kuuspatterisen Magliten perällä aina kun se pysähtyi.
Siinä riitti monta kertaa ihmisillä ihmettelemistä, kun kuski hyppää liikennevaloissa ratin takaa ja marssii taskulampun kanssa takaluukulle, ja pamauttaa pari kertaa ja nousee takaisin autoon :lol:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuokin on tuttua, tosin ensin oirehtii siten ettei virrat kytkiessä käynnisty. Mulla ei koskaan sammunut kesten ajon.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
alfafiat
Viestit: 304
Liittynyt: 01.11.2005 19:40
Paikkakunta: hausjärvi

hikipatentit tien päällä

Viesti Kirjoittaja alfafiat »

Vetäsin laatokan selälleen somerorallissa -86 kansa työs sen käyntiin sammu huoltokieltoalueelle maali lipun jälkeen. Lällärillä huolto paikalle työntämään bensapumppu ei toiminut pantiin bensaa pissapojan säiliöön siitä letku kaasareihin välillä pissapojanpumppua käyntiin päästiin somerolle pissapojan säiliö ja pumppu suli kyllä mutta bensa pumppu lähti viikon päästä käyntiin kesti vielä pari kisaa ja hajos harjotuksissa en tiedä mikä siinä mätti
ladan esiisä Fiat 124 special T
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Palailin juuri autonhakureissulta, ja tässä siitä hieman stooria:
Vika oli jo tiedossa, kun lähdin reissuun, joten päänvaiva on tässä itseaiheutettua. Sopinee kuitenkin tämän otsikon alle. Eli käyttökinneristä loppui leima ja katsastusmies tökkäsi vielä pari reikää pohjaan, joten ajattelin päästää vanhan mitsun avarammille laitumille. Nettiautosta löytyi sopiva teinipemari polkuhintaan. Pemarissa on leimaa kesään asti, mutta yksi vika ja samalla halvan hinnan syy oli se, että öljypohja oli ajettu katukivetykseen eikä tavarat pysyneet sisällä.

Sovin myyjän kanssa kaupan puhelimitse ja seuraavana päivänä suunta Espoosta Tampereelle. Koska kuljetuskalustoa ei löydy, tarkoitus oli sepittää auto ajokuntoon paikanpäällä. Lempäälästä uusi öljypohja matkaan ja kohti autoa. Tuo öljypohja on kaksiosainen, ja uskoin ja toivoin että vain tuo alempi osa olisi kärsinyt. Paikanpäällä tutkin auton pikaisesti ja teimme paperit. Seuraavaksi vain auto ylös ja hommiin. Alla paljastui karu totuus: alempi osa oli kadonnut käytännössä kokonaan ja ylempi saanut siinä samalla vaurioita. No eipä tuo mitään, olihan minulla kokonainen öljypohja matkassa, joten ei muuta kuin vain töihin.

Öljypohja oli kiinni moottorissa m6-pulteilla, mutta takaa se oli kiinnitetty vaihdelaatikkoon joillain ihmeellisillä pulteilla (kanta oli torxin näköinen, eli tuohon olisi tarvinnut jonkun erikoishylsyn? Ainakin itselleni tuo oli uusi tuttavuus) Oikeanlaista hylsyä ei siis ollut, joten koitin 8mm hylsyä paikalleen. Tuntui sopivan hyvin, mutta ei tietenkään tarpeeksi hyvin ja pultti jäi paikoilleen. Hetken tuumittuani päätin kokeilla, josko pikkupohjan saisi kuitenkin kohtuullisen tiiviisti kiinni. Vanhat rippeet irti ja sovittelemaan.

Edestä kaikki pultit olivat katkenneet, eikä niitä tynkiä saanut irti, takana ruuvinrei'ät olivat taas repeilleet, joten sinnekään olisi turha mitään sovitella. Vasemmassa reunassa oli kolme ehjää kierrettä ja oikealla kaksi, jotka tosin olivat saaneet hieman osumaa. Pohja paikalleen ja tiukkaamaan. Vasen puoli ok, mutta oikealla kierteet eivät pitäneet. Nuo pystyy vetämään läpipultein, joten pengoin omaa miljoonalootaa sopivan pultin toivossa. Eipä löytynyt.

Seuraavaksi mitsu käyntiin ja teollisuusalueelle pyörimään. Tamperelaiset tuntuvat tekevän lyhyttä päivää, sillä yhdessäkään firmassa ei ollut lauantaina klo.20 ketään paikalla. Kumma juttu. Tuli tutkittua pari romulavaakin, mutta eihän sieltä oikeanlaisia pultteja löytynyt. Tässä vaiheessa jo pieni epätoivo hiipi mieleen. Vielä uudestaan omalle miljoonaloodalle ja sieltä osui käsiin Prisman etulokasuojan kiinnityspultti. Sehän ruuvataan rellaiseen muovipidikkeeseen, joten siinä on puuruuvimaiset, terävät kierteet. Pieni rukous, vaikka en uskovainen tyyppi olekaan, ja kokeilemaan. Se puri nätisti myös alumiiniin ja nyt pohja oli kiinni molemmista reunoistaan. Tuon paremmin sitä ei saisi kiinni, rakoja oli paikoitellen koska ylempi osa oli halkeillut useammasta kohtaa, mitään reikiä ei tosin ollut.

Varovasti hieman öljyä koneeseen ja tutkimaan pohjaa - ei valuta! Vähän lisää ja sen jälkeen loputkin, näyttäisi pitävän. Kone tulille, öljyvalo sammui ja muutenkin kaikki tuntui toimivan. Ajoin pari testilenkkiä ja tunnustelin välillä pysyykö pohja kiinni. Lopulta sain tarpeeksi luottamusta autoon ja lähdin kotimatkalle. Oli muuten yksi pisimmistä Tampere -Espoo väleistä mitä on tullut ajettua. Matka meni sujuvasti välillä pysähdellen tutkimaan tilannetta. Toki tuo ylempi osa pitää vielä vaihtaa, mutta täällä on siihen paremmat puitteet. Selvennyksenä vielä, että tuo edellä kuvailtu projekti tuli siis tehtyä kadun varressa katulampun ja kännykän taskulampun valossa :D (piti ottaa parempi lamppu, mutta unohtu :oops: )

Tulipas tästä nyt pitkä teksti, tuli vain tämä threadi jo tuossa matkalla mieleen ja ajattelin raapustaa reissusta pari sanaa...
124 abarth
Viestit: 298
Liittynyt: 25.06.2003 17:25
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 124 abarth »

minulle tuli tämmöinen homma itsenäisyyspäivaviikolla.
velipoika (ei tämä (fiatforever) vaan se toinen) oli suomineidon eteläpäässä hommissa ja oli törttöilly motarilla ja asettanu turbocroman kaiteeseen.

hajalla : ajovaloja vilkkuja sumuvaloista puhumattakaan kaikki keulan muovit ilmanputsarikotelo jäähdytin cooleri yms...

noh purin yhdestä varaosa cromasta kaikki mitä poitsu luetteli hajonneeksi, pakkasin kaikki maan mahdolliset työkalut ja värkit ja lähdi akan kanssa ajamaan läpi suomen.

siellä sitten huomasin että joku ihme oli tapahtunut kun pelleissä ei ollut jälkeäkään(paitsi täma joka on puskurin takana piilossa) ja runko suorassa.

osien vaihtamiseen meni pari päivää ja sitten oli se ongelma että ei pysyny käynnissä se ongelma selvisi puhelulla W:lle eli patenttia vesijohtoputkella koukkasi croman keulalla coolerin tilalla...

noh siinä tuli värkättyä autoa kaukana kotoa ihan vieraitten ihmisten pihalla ja pakko saada kuntoon no croma pääsi takaisin kotiin :D
pensaa meni tolla äitin antamalla volvolla tolkuttomasti +150l 1400 km

nyt tarvis vielä turbocroman coolerin jäähdyttimen (tuo ie croman on kapiampi) ja ehjän puskurin tai vaikka 2 meillä ei oo yhtään enää ja ilmaputsarikotelon
murphyn laki= jos se voi hajota niin se hajoaa
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Eilen Lancian lämppärin puhaltimen nopeudensäätö päätti hajota kokonaan mukavassa räntäsateessa. Kohtuu nopeasti kävi selväksi, ettei ilman puhallusta ajeta niissä olosuhteissa, lasi oli n. minuutin päästä ihan ummessa.

Hain sitten hylsysarjan takakontista ja purin kojelautaa niin kauan, että pääsin käsiksi lämppärin säätöihin. Sieltä liitin irti ja joku vanha johdonpätkä liittimen reiästä toiseen ja puhallin rupesi toimimaan.
Kojelauta oli vaan aika villin näköinen, kun kaikki paneelit joko puuttuivat tai roikkuivat johtojen varassa... :)
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
NipaN
Viestit: 37
Liittynyt: 07.02.2005 17:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NipaN »

Vuosi sitten ajelin Lapista etelään päin. Kempeleen Zeppelinin jälkeen sanoi Punton kuskinpuoleisen pyyhkimen pallonivel sopimuksen irti, Juu, satoi kaatamalla. Onneksi daamilla oli kalliit Woolwordin tms. sukkahousut. Lahje poikki ja pallonivel kasaan, lahje pari kierrosta nivelen ympärille ja solmuun. Muutaman kerran piti sydeemiä parannella mutta Pihtiputaan kohdalla sade jo lakkasi. Tihkukytkimellä säästeliäästi käytettynä homma toimi. Kotona tein sitten teräsnauhasta ja nippusiteestä clampin tähän naurettavaan suunnittelukukkaseen. Uutta ei viitsi ostaa kun se on varmaan yhtä huono. Nyt odotellaan vaan koska pyyhkimen moottorilta nämä muoviprikat kuluvat, sinne ei yllä TI-miehen kinnas, sukkahousuilla taikka ilman.

NipaN
Jos olet niin UNO että ostat uuden CROMAn on järkesi TIPOtiessään. :-)***Se on parasta mitä sattuu saamaan.***HONDA CIVIC 1.8 Executive 4D AT, vm. 2007***
Wanhoja putkiradioita: http://koti.mbnet.fi/pentodi
Vastaa Viestiin