Hikipikapatentit tien päällä

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
NesteHukka

Hikipikapatentit tien päällä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Useimmalle meistä on varmaan sattunut tilanne, että auto tekee tenän tien päällä. On tietty vikoja joita ei voi paikanpäällä korjata mitenkään, mutta sitten niitä harmittavia pikkuvikoja, jotka korjaisi nopeasti, mutta kun puuttuu tarvittavat välineet ja osat.

Olkoon threadi opettavainen sekä viihdyttävä. Itse kerron tässä aluksi tämän päivän tapahtuman.

Olin laina-autolla liikkeellä, ja liikenneruuhkassa yhtäkkiä selkä irtoaa penkistä ja kaasupoljin on lattiassa... Pahaa peläten menen katsomaan, että josko jotakin irtosi, vai onko kaasuvaijeri poikki...
Poikkihan se oli. Poikki ruostunut. Joku 7 sentin tynkä sojottaa vaijerin kuoresta.
Kaiken lisäksi oli kiire, eikä kauheasti halua muuttaa suunnitelmia.
Pieni tutkimus, mitä autossa on: Ei ensimmäistäkään työkalua. Ei mitään käyttökelpoista.
Takaluukusta löytyi kuitenkin pari narulla niputettua keräyspaperipinkkaa.
Niillä mennään!!
Otin narua, ja sahasin sen poikki postilaatikon avaimella. Sitten konehuoneen puolelle.
Sidoin narun vaijerintynkään noin 1,5 senttiä sen päästä. Sitten taitoin vaijerin kaksinkerroin solmun kohdalta. Sidoin toisen solmun siten, että se pitää vaijerin kaksinkerroin. Vanha vaijerinpää irti kaasuläpän hahlosta, ja naru sinne tilalle ja taas solmuja.
Päästiin ihan mainiosti kotiin, ja vaihdettiin toinen auto alle, ja ehdittiin vielä asioille.
Täytyy sanoa, että oli pikkaisen kuningas olo, että sain "korjattua" näin vähillä eväillä. :P
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

tästä on aikaa varmaankin se 15v,taaksepäin. oltiin ruokatunnilta tulossa ruokapaikasta ulos ja vastaan kävelee nuori nainen vaihdekeppi kädessä ja apua pyytämään siinä että autosta FORD TAUNUS hajos tämä osa. oli jotenkin sieltä hahlosta ylös pompannut. no herrasmiehinä työkaverin kanssa koetettiin keppiä takaisin saada paikoilleen,mutta eihän se saaketin keppi sinne enää halunnut juurtua kiinni.päät märkinä siitä sitten työmaata kohti lähdettiin ajeleen. ja tyttö soitteleen hinaus apua :oops:
Jari Salmensuo
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Oisit kertonut että sauvoissa löytyy kunhan vaan paikka ja hetki sovitaan :D
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Täähän on hauska aihe... :D

Juup onhan näitä!
Joskus kesäaikaan Seatista irtoili vetoakselin sisemmän nivelen kuusio pultit.
Lähdin valoista. Olin kääntymässä vasemmalle ohikulkutien rampille, Ykkösellä hanat auki mitä nyt yks kutvonen TC hengittää ja näps viimeiset jäljellä olevat pultit poikki.

Siinä sitten ilman työkaluja ihmettelin.
Soitin työpaikalle, (onnekseni eivät olleet vielä lähteneet kotiin) ja työkaverini toi vasaran ja kuusiokoloavaimia peli paikalle.
Ei kun niveltä kiinni.
Seatti oli kohtuu matala, kuroitella sai.
Kello oli neljä ja tien puolella autonvieressä makailu ei tuntunut oikein turvalliselta.
Parilla jäljellä olevalla pultilla laitoin nivelen kiinni.
Olin ihan järkyttävän musta/paskainen ilmestys ja käteni puhdistin paitaani jonka nakkasin V***ssa orikedon maastoon.

Töissä seuraavana päivänä sain kuulla moneen otteeseenkin miten suoritetaan gruusialainen auton ehostus... :evil:
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

fiatman2 kirjoitti:vaihdekeppi kädessä ja apua pyytämään siinä että autosta FORD TAUNUS hajos tämä osa.
:D
Tää on kanssa tuttua.
Saimma taunuksesta tienpäällä pakin päälle ja peruuteltiin kotio.
Matkaa ei ollut kuin vajaa kilometri mutta jonoa kerttyi.
Vanhemmilta kuljettajilta kaksi nauravaa junioria sai paljon kiukkuisia katseita.
Jonon hännillä ollut vielä pysäytti talon viereen ja avautui abaut etttä
"Tanan toopet eikö teillä he***tti muuta tekemistä..."
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mirafiorilla aikanaan käytiin Jyväskylässä teellä, ja takaisin tullessa oli pari messevää liftarityttöä tien varressa. Kuski ajo ohi, ja me muut pakotettiin että mennään takasin. No kuski heitti uukkarit, ja survas kaasun pohjaan, jolloin kaasuvaijeri katkes.
Liftarit jäi ottamatta kyytiin ja vähän aikaa ihmeteltiin että mitäs vittua nyt. No vedettiin vaijeri pois kuorestaan, ja kuskin puolen sivuikkunasta sisään. Pilkkikaasulla sitten loppu matka.

Mulla riittää näitä juttuja... Laitan taas lisää kun muilta tulee lisää :)
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Samaisella tappaja TC (tärkeä tuo TC merkintä, yhdistää fiiattiin :D ) Seatilla hurjastelimme :mrgreen: paikallisella hiekkatiellä.
Kaverini oli ratin takana.
Kunnes äkkiä kolahti ja heilahti voimakkaasti.
Pelit seis ja kurkkimaan.
Tiessä järkyttävän kokoinen möykky, ei huomannut koska aurinko paistatteli sopivasti naarmuiseen tuulilasiin. autosta ei mitään rikki...

Ajelut oli ajeltu ja olin lähdössä kaverini kerrostalon pihalta kunnes uudestaan kolahti.
Vaihteiston taimmainen kannatin oli tullut pois paikoiltaan.
Saanut siipeensä siinä möykkyyn ajossa.

Ja eikun touhuamaan.
Katukivetyksen reunakivi irti ja auton renkaat ajamalla niiden päälle.
Korissa oleva pultti autonalta auki pihdeillä ja vaihteiston kannattimen alle kiviä.
Moottoripakettin nostimme/käänsimme ylös työntämällä auton alas reunakiviltä...

Jonkun tunnin taistelun jälkeen kannattimen pulttin sai viimein paikoilleen.
Taasen jonniin verran olin pölyinen.
Päälivaatteet eivät likastuneet koska asentelin kalsongit jalassa, mahtoi kerrostalon asukkailla olla hauskaa...minulla ei...
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

hyvä aihe. :D

kanssa kävi kerran kun tuli musta TAUNUS vierelle. kuski heilutti jotain epämääräistä kädessään mikä tunnistettiin myöhemmin vaihdekepiksi.
läheisellä huoltamolla tökättiin keppi paikoilleen.

Oltiin mun 128:farmilla liikenteessä ja katkojankärkien päältä lähti sokka. 2-3kilometriä tultiin yskien ja poksuen ja liftarityttö oli rautatieaseman kohdalla ja 8 veti viimeiset yskäisyt juuri tytön kohdalle. avasin ikkunan ja totesin "jäätiin liftaa sun kanssa". lähti työntään meidän kanssa :D (paja kilometrin päässä)
6+6=126
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kerran tultiin Forssasta Urjalaa kohti Koijärven kautta sellaista leppoisaa 180 moottorimarssivauhtia. Melkein tuli paskahalvaus kun pakoputki ihan yhtäkkiä katkesi heti peltipakosarjan takaa. Oli meinaan ääntä ilmoilla! Sellainen mmmmmBAAAAAAAAAA
Putki tietysti raapi maata siellä, joten jotain täytyi keksiä. Noh, käynnistinkaapelit vedettiin auton ali, ja kummankin etuoven väliin tiukalle. Ei ottanut putki maahan kii. :lol:
Pikkusen kiusanhenkiä oltiin, piti Urjalan keskustassa polkasta oikein kunnolla että kaikki herää :twisted:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kaupan pihaan oli jäänyt nainen lastensa ja Saabinsa kanssa. Ei ollut vielä sahannut onneksi akkua tyhjäksi koska mullahan ei ole mukana starttikaapeleita saati työkaluja. Hetken tutkiskelun jälkeen viaksi paljastui puhkipalanut etuvastus jakajan pyörijässä. Kaivelin avaimella vastuksen kolon kokonaan tyhjäksi, katkaisin ja kuorin hampailla autostani pienen johdonpätkän ja sulloin kuparilangat pyörijään jääneeseen kuoppaan. Saabi hörähti tämän jälkeen käymään mutta evästin vielä että kannattaa ensi tilassa käydä hakemassa uusi pyörijä varaosaliikkeestä ko. patentin tilalle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Äitin entinen VW Derby oli aina huono lähtemään käyntiin, ja kerran kun se oli minulla lainassa, niin suivaannuin siihen ominaisuuteen, ja löysinkin vian, mikä oli juurikin tuo etuvastus tuolla pyörijässä. Katkos oli sen verran lyhyt, että kipinä pääsi hyppäämään siitä yli, mutta käynnistäessä jännitteen pudotessa ei sitten oikein enää.
Ei ole niitä kaikkein helpoimmin havaittavia vikoja.
t. laakso
Viestit: 17
Liittynyt: 20.05.2006 11:34
Paikkakunta: Hyvinkää/Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja t. laakso »

15v sitten kun olin vielä mopopoika joutui noita patentteja virittelemään... Tunturi super-sportista kimahti takapyörän laakerit talvella. Siinä sitten pilkkihaalareissa keskellä ei mitään takapyörä irti ja repusta kaljatölkki esiin. Kun se oli tyhjennetty niin alumiinisuikaleista tein holkin tapaisen laakereiden ja keskiötapin väliin. Tällä virityksellä sitten pääsi sen parikymmentä kilometriä kotibileisiin!
Fiat 600:n yleisimmät huolto- ja korjaustoimenpiteet
124 abarth
Viestit: 298
Liittynyt: 25.06.2003 17:25
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 124 abarth »

pari vuotta sitten oltiin provinssiin lähdössä ladalla ja pakoputki otti ja meni poikki.
onneksi autosta löytyi raksalta jäänyttä romua surrilankaa pellinpalasia eristysnauhaa ja liimasilicoonia. :lol:

viritys näytti tältä : http://irc-galleria.net/view.php?nick=j ... d=45995663

ja ei unohdeta nippareita :D
murphyn laki= jos se voi hajota niin se hajoaa
kaminen
Viestit: 129
Liittynyt: 18.10.2006 19:48
Paikkakunta: pielavesi

Viesti Kirjoittaja kaminen »

sattuipa joskus muinoin yöllä kalasta tullessa cherry alko kakoa ja pysähtyi siten kokonaan.. bensaa ei nostanu pumppu... onneksi oli perämoottorin tankki matkassa ja bensaa.. heitin sen katolle kuorma liinalla ovien välistä ja pari kertaa pilssistä ja käyntiin.. yli 60km/sai pumpata tosissaan ranne kipeenä et soppa riitti.. ei ihan vapaavirtauksena riittäny... postimiestä vähän huvitti kun satuttiin yhtä aikaa laatikolle... mua ei..
ei riemulla rajaa kun fiatilla ajaa...
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Nojoo ekan kerran tosissaan joutu korjaamaan autoa tien päällä lauantaina kun tulin Lahden historicia kattomasta.

Lada hyyty ennen asikkalaa sinne harjulle(hienot maisemat), eikä tietenkään just tälle reissulle tullut otettua työkaluja mukaan paitsi ruuvari löytyi autosta. Ihmettelin siinä sitten aikani ja soittelin kaverille, kaasari tulvii. Huomasin sitten että kaasarin kansi oli ruuvautunut ihan löysälle.

Siihen päräytti sitten joku äijä Fiat asuntoautolla ja sain työkaluja sen verran lainaan että sai ilmanputsarin pois ja kaasarin auki. Koho oli rikki, irronut siitä neulaa ohjaavasta varresta. Ilmeisesti sen kannen löysyyden seurauksena se oli päässy hakkaamaan sinne seinämiin ja murtunu sitten irti. No, kaveri sanos että koita tehä joku kuristus bensaletkuun jos sais sen käymään. Laitoin sitten ruuvarin irtopään bensaletkun sisälle ja klemmarin ulkopuolelle sen ympärille, sillä sai sitten säädettyä kuristusta. :D

Sitten vielä loppu bensa hyvinkään kohdalla, onneks ei ollut paha matka kävellä bensa-asemalle. Mutta saimpahan nilkutettua kotiin, ihan hyvin se oikeestaan kulki sitten kun sai "säädön" kohilleen.

Nyttemmin koho korjattu kemiallisella metallilla ja matkassa kulkee ihan ehjä osa varalta.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Vastaa Viestiin