Hikipikapatentit tien päällä
Sattuuhan tuota...
Olin omalla Gralella viimosia reissuja tekemässä ennen Afganistaniin/auton pajalle lähtöä.Lähin Mikkelistä ajamaan kohti Jyväskylää.Hieman varuskunnan risteyksen jälkeen ajattelin pyyhkästä parista caravaanarista ohi.Noh eikun pykälää pienemmälle ja URKU auki...Grale lähti komian suhinan siivittämänä kiihtymään teidentukoista ohi...kunnes..vruuuuummmBRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ..
Pakoputki liitoksesta irti keskeltä autoo.Onneksi vain ETUpää putos asvaltille.Komia oli rohina siinäkin. No eikun seuraavalle levikkeelle ja auton alle.Siellä sitten asentamaan putkia yhteen ja takasin varovasti kohti Mikkeliä.Olin jo edellisellä viikolla katellut auton alle ja todennut että klemmari on heikolla hapella.Nyt se sit laukes lopullisesti.
Ajoin auton pajalle ja "lainaksi" 3" klemmari ja matka jatkuu....
Samalla reissulla totesin että gralen auraukset on ollut hiukka viturallaan ja eturenkaat on kankailla.Paikalliselta rengashuijjarilta ryöstöhintaan käytetyt suvikummit alle. Yksi vanteista oli sitten saanu kipiää edellisen omistajan aikaan ja siihen joutu laittaan sisäkumin että ilmat pysy sisällä.
Ajelin noin 30 kilometriä Jykylästä Kuopioon päin ja pysähyttiin Hirvaksella kahveella.Olin lähössä(perheen kanssa vielä)jatkamaan matkaa kun kanssa-autoilija sano että:"Sulla on kumi tyhjä"
No pikasesti paikka-ainetta pullosta ja matka jatku..kilometrin.Ei pysy ilma renkaassa eikä enää kudoksetkaan.Vararengasta kaivamaan ja huomaan että autossa ei ole rengasavainta... TTU.
Pyssäytin ekan vastaan tulijan ja lainasin avainta.Hirvakselta Suonenjoelle varapyörällä ja uutta kumia alle.Noh! Se kesti melkeen Kuopioon asti kunnes lojahti sekin.. TTU TANA KELE
Onneksi olin ostanu s:joelta sen puuttuvan rengasavaimen ja taas varapyörää alle.No sitten rengaskestikin kunnes uudet vaihdoin.
Yksi rengasrikko 250km matkalla on sattuma,kaksi on jo henkilökohtaista ttuilua kohtalolta.
Olin omalla Gralella viimosia reissuja tekemässä ennen Afganistaniin/auton pajalle lähtöä.Lähin Mikkelistä ajamaan kohti Jyväskylää.Hieman varuskunnan risteyksen jälkeen ajattelin pyyhkästä parista caravaanarista ohi.Noh eikun pykälää pienemmälle ja URKU auki...Grale lähti komian suhinan siivittämänä kiihtymään teidentukoista ohi...kunnes..vruuuuummmBRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ..
Pakoputki liitoksesta irti keskeltä autoo.Onneksi vain ETUpää putos asvaltille.Komia oli rohina siinäkin. No eikun seuraavalle levikkeelle ja auton alle.Siellä sitten asentamaan putkia yhteen ja takasin varovasti kohti Mikkeliä.Olin jo edellisellä viikolla katellut auton alle ja todennut että klemmari on heikolla hapella.Nyt se sit laukes lopullisesti.
Ajoin auton pajalle ja "lainaksi" 3" klemmari ja matka jatkuu....
Samalla reissulla totesin että gralen auraukset on ollut hiukka viturallaan ja eturenkaat on kankailla.Paikalliselta rengashuijjarilta ryöstöhintaan käytetyt suvikummit alle. Yksi vanteista oli sitten saanu kipiää edellisen omistajan aikaan ja siihen joutu laittaan sisäkumin että ilmat pysy sisällä.
Ajelin noin 30 kilometriä Jykylästä Kuopioon päin ja pysähyttiin Hirvaksella kahveella.Olin lähössä(perheen kanssa vielä)jatkamaan matkaa kun kanssa-autoilija sano että:"Sulla on kumi tyhjä"
No pikasesti paikka-ainetta pullosta ja matka jatku..kilometrin.Ei pysy ilma renkaassa eikä enää kudoksetkaan.Vararengasta kaivamaan ja huomaan että autossa ei ole rengasavainta... TTU.
Pyssäytin ekan vastaan tulijan ja lainasin avainta.Hirvakselta Suonenjoelle varapyörällä ja uutta kumia alle.Noh! Se kesti melkeen Kuopioon asti kunnes lojahti sekin.. TTU TANA KELE
Onneksi olin ostanu s:joelta sen puuttuvan rengasavaimen ja taas varapyörää alle.No sitten rengaskestikin kunnes uudet vaihdoin.
Yksi rengasrikko 250km matkalla on sattuma,kaksi on jo henkilökohtaista ttuilua kohtalolta.
Lancia Delta HF Integrale 8v -88
Varmaan sama kohtalonjakelija ollut asialla. Kävin Teboililla paikkauttamassa puhjenneen renkaan sisärenkaalla. Kilometrin ajoin ja sama rengas naulaan ja puhki..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Auton lainaamisesta en ole ikinä saanut hyviä kokemuksia. kerran kaveri halusi mun regatan lainaksi lähileipomo reissulle, sanoin suoraan etten ole saanut autoa takaisin lainasta ehjänä enkä välitä lainata. no lainasin kuitenkin ja ei kaveri päässyt pihaa pidemmälle kun keskellä kaupunkia oli joku keksinyt jättää viikatteen lätäkön pohjalle mikä sitten keksi työntyä renkaan kyljestä sisään. uskomattoman paska tuuri mutta haluaako joku lottonumerot?
6+6=126
Parturissa käydessä kuulin tällaisen:
Joskus aikoinaan oli parturi ollut tuttavansa kanssa 600:lla Fiatilla marjassa tuolla pohjoisessa päin, reissulla oli kuitenkin käynyt niin että vesipumpun/flektin hihna oli katkennut. Kun eivät muuta olleet keksineet siihen hätään, niin olivat sukkahousut pyöräyttäneet toimittamaan hihnan virkaa ja moitteettomasti oli pelannut paluumatkan tänne itäiseen suomeen
Joskus aikoinaan oli parturi ollut tuttavansa kanssa 600:lla Fiatilla marjassa tuolla pohjoisessa päin, reissulla oli kuitenkin käynyt niin että vesipumpun/flektin hihna oli katkennut. Kun eivät muuta olleet keksineet siihen hätään, niin olivat sukkahousut pyöräyttäneet toimittamaan hihnan virkaa ja moitteettomasti oli pelannut paluumatkan tänne itäiseen suomeen
Projekti: Fiat/Seat 850 -75 ikuisuusprojekti
Re: Hikipikapatentit tien päällä
Lanciassa jumi viimeviikolla termari melkolailla auki (ollut jo pitkään heikko lämpeämään), ei ole just nyt varaa hakea sitä 20€ uutta termostaattia kun pitää muutakin ostella ja asennella.
Patentti, joka suoritettiin viime torstaina:
Eli kaksi ~15mm putkenpätkää, joiden läpi menee pultit. Pulteilla kiritään putkien välietäisyyttä pienemmäksi = kuristetaan ylävesiletkun vedenkiertoa.
Lämmöt on taajamassa nyt tossa, maantiellä tasan 90.
Ennen tuota patenttia ei lämmennyt taajamassa kuin ~70 vaikka koko syyläri oli vuorattu pahvilla niin tiivisti kuin kykeni. Sitten taas maantiellä nosti hissukseen yli 90, ellei raottanut keulan pahveja, jolloin taas taajamassa laski jonnekkin ryyppykäynnin rajalle...
Tarkoitus vaihtaa se termari heti kun on varaa, mutta yllättävän toimiva ratkaisu.
Ja pahoittelut huonosta kuvanlaadusta. Pitäs ottaa kuvia oikealla kameralla eikä tolla SamSung Peruna Xcoverilla...
Patentti, joka suoritettiin viime torstaina:
Eli kaksi ~15mm putkenpätkää, joiden läpi menee pultit. Pulteilla kiritään putkien välietäisyyttä pienemmäksi = kuristetaan ylävesiletkun vedenkiertoa.
Lämmöt on taajamassa nyt tossa, maantiellä tasan 90.
Ennen tuota patenttia ei lämmennyt taajamassa kuin ~70 vaikka koko syyläri oli vuorattu pahvilla niin tiivisti kuin kykeni. Sitten taas maantiellä nosti hissukseen yli 90, ellei raottanut keulan pahveja, jolloin taas taajamassa laski jonnekkin ryyppykäynnin rajalle...
Tarkoitus vaihtaa se termari heti kun on varaa, mutta yllättävän toimiva ratkaisu.
Ja pahoittelut huonosta kuvanlaadusta. Pitäs ottaa kuvia oikealla kameralla eikä tolla SamSung Peruna Xcoverilla...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Hikipikapatentit tien päällä
ei mun autoissa ole koskaan polttoainemittari tuommoista lukemaa näyttäny
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: Hikipikapatentit tien päällä
Samaa mietin kun osa maksais vain 20€, mut tankin anturi maissa tai sitten porvarillisesti täynnämikahai kirjoitti:ei mun autoissa ole koskaan polttoainemittari tuommoista lukemaa näyttäny
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Hikipikapatentit tien päällä
Kerran kuussa on varat tankata ja sillä liikkuu perhe koko kuun.tötterö kirjoitti:Samaa mietin kun osa maksais vain 20€, mut tankin anturi maissa tai sitten porvarillisesti täynnämikahai kirjoitti:ei mun autoissa ole koskaan polttoainemittari tuommoista lukemaa näyttäny
Samalla vaivalla menee termostaatin vaihto.sampsulisami kirjoitti:Kiristä sitä termostaatin jousta?
Eikä se tankki täynnä ole, siinä on 150km ajoa jo pohjalla...
Asiasta kukkahattuun. Ei taida FIREen saada mistään 92°c termaria? Kaikki tuntus olevan 87...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Hikipikapatentit tien päällä
Motorad on ainakin tehnyt 91°c termostaattia.wellu kirjoitti:Asiasta kukkahattuun. Ei taida FIREen saada mistään 92°c termaria? Kaikki tuntus olevan 87...
Mulla on yksi käytetty jos haluat kokeilla
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Hikipikapatentit tien päällä
Pärse, ei löytynyt FIATia ollenkaan heitän sivujensa katalookista.75 ELX kirjoitti:Motorad on ainakin tehnyt 91°c termostaattia.wellu kirjoitti:Asiasta kukkahattuun. Ei taida FIREen saada mistään 92°c termaria? Kaikki tuntus olevan 87...
Mulla on yksi käytetty jos haluat kokeilla
Emmää käytettyä jaksa laittaa. Kyllähän siihen koteloonkin aivan varmasti saisi termarin vaihdettua, kun jonkinaikaa tuumailisi miten sen elementin saa pois ja uuden tilalle. Prässillä varmaankin...
Mutta hankitaan se 87°. ***uttaa vaan jos sekin on "kylmä". Ainakin 127:ssa oli aika selkeä ero oliko nyt 88/92 välillä.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Hikipikapatentit tien päällä
Kaverin kanssa oltiin 80-luvun lopulla ajamassa Warrella Joensuuhun rompepäiville. Menomatkalla alkoi hirmuinen kaatosade ja piti laittaa pyyhkijät täysille. Pyyhkijän moottorin akseli oli ilmeisesti hiukan väljää sorttia, kun hetken päästä kuskinpuolen pyyhin päätti lennähtää jonnekin vastaantulijan kaistalle... No siitä sitten äkkiä puolisokkona ajamaan tienvarteen. Vartin odottelun jälkeen sade vähän hiljeni, niin uskalsi lähteä etsimään kadonnutta pyyhkijää. Sieltähän se keskeltä tietä löytyi ja viriteltiin paikalleen sähköteipin avulla. Onneksi ei satanut enää loppumatkasta.
Paluumatkalla huomattiin sitten että lämmöt alkaa nousemaan ja hetken päästä ollaankin punaisella. Taas varikkostoppi bussipysäkille ja konepeltiä auki. Warpusessa oli vesipumpun hihnapyöränä semmoinen muovinen pyörä, jossa on hahlo ja vastaavasti käyttöakselilla puolikkaan pikkusormen kynnen kokoinen teräskiila, joka sopii siihen hahloon. No nyt oli hihnapyörä jostain syystä lähtenyt kiilasta huolimatta luistamaan ja ennenkuin lämmöt nousi, alunperin hihnapyörässä n 10mm reikä oli sulanut puolta isommaksi ja kiila tietysti tipotiessään. Väänneltiin kelvottomaksi muuttunutta hihnapyörää käsissä ja mietittiin millä sen saisi takaisin. Kaveri keksi sitten että yritetään puristaa se akselille kahden mutterin väliin. Sopivat mutterit ja prikat löytyi etsiskelyn jälkeen takapuskurin kiinnikkeistä. Niillä pyörä silmämääräisesti keskelle akselia ja mutterit tiukkaan kiinni. hihnapyörä jäi vähän ulommaksi kuin alunperin, joten sitten vaan jännäämään pysyykö hihna paikallaan. Ihme ja kumma patentti toimi sen verran että kotiin päästiin. Välillä piti käydä katsomassa onko pyörä vielä kireällä.
Warrella ajaessa pienikin matka saattoi olla seikkailu. Kerran jämähti vaihde ykköselle ja ajelin 5km kotiin pelkällä ykkösellä ja pitkä jono oli iloisia ihmisiä perässä tuoksuja haistelemassa...
Paluumatkalla huomattiin sitten että lämmöt alkaa nousemaan ja hetken päästä ollaankin punaisella. Taas varikkostoppi bussipysäkille ja konepeltiä auki. Warpusessa oli vesipumpun hihnapyöränä semmoinen muovinen pyörä, jossa on hahlo ja vastaavasti käyttöakselilla puolikkaan pikkusormen kynnen kokoinen teräskiila, joka sopii siihen hahloon. No nyt oli hihnapyörä jostain syystä lähtenyt kiilasta huolimatta luistamaan ja ennenkuin lämmöt nousi, alunperin hihnapyörässä n 10mm reikä oli sulanut puolta isommaksi ja kiila tietysti tipotiessään. Väänneltiin kelvottomaksi muuttunutta hihnapyörää käsissä ja mietittiin millä sen saisi takaisin. Kaveri keksi sitten että yritetään puristaa se akselille kahden mutterin väliin. Sopivat mutterit ja prikat löytyi etsiskelyn jälkeen takapuskurin kiinnikkeistä. Niillä pyörä silmämääräisesti keskelle akselia ja mutterit tiukkaan kiinni. hihnapyörä jäi vähän ulommaksi kuin alunperin, joten sitten vaan jännäämään pysyykö hihna paikallaan. Ihme ja kumma patentti toimi sen verran että kotiin päästiin. Välillä piti käydä katsomassa onko pyörä vielä kireällä.
Warrella ajaessa pienikin matka saattoi olla seikkailu. Kerran jämähti vaihde ykköselle ja ajelin 5km kotiin pelkällä ykkösellä ja pitkä jono oli iloisia ihmisiä perässä tuoksuja haistelemassa...
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Hikipikapatentit tien päällä
Toiset kerää huomionsa öljypilvessä ja toiset Ferrarin-ratissa.
Elämä on rankkaa, mut kuolema helpottaa ( toivottavasti ).
Elämä on rankkaa, mut kuolema helpottaa ( toivottavasti ).