marttakerho

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: marttakerho

Viesti Kirjoittaja pminetti »

joulukinkku on samanlailla laitettu.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: marttakerho

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä oon kanssa aikaisempina vuosina tehnyt joulukinkunkin takassa, nyt viime jouluna tuli tuota savustamista vasta kokeiltua. Kinkusta tulee kyllä puulämmöllä mureaa olematta silti rakenteeltaan sellaista, että hajoaa käsiin.

Tiilerin n. 2-tonninen varaava kuoritakka on IR-piipparilla sisältä mitattuna 250-350 -asteinen, kun hiillos on kadonnut ja pellin voi laittaa kiinni. Tuo 250 saavutetaan reilulla pesällisellä puita ja jälkimmäiseen vaaditaan enemmän kuin pari pesällistä.

Oon huomannut, että tuosta voi vähentää 50 astetta, niin saa vertailukelpoisen lukeman sähköuunin lämpöön verrattuna. Esimerkiksi kanankoivet voi huoletta laittaa 300-asteiseen takkaan ilman pelkoa palamisesta, paistuvat 30-45 minuutissa mukavan rapeiksi olematta palaneita.

Nyhtöpossua (johon ehdottomasti mausteseoksensa vuoksi paras resepti: http://www.kevinandamanda.com/recipes/d ... avory.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) oon kanssa nyt tehnyt takassa yön yli. Aloituslämpö oli viimeksi takassa 270 astetta, edellisellä kerralla 250 ei aivan riittänyt jotta nyhtö olisi tullut revittävään kuntoon, piti lämmittää vielä uunissa. Sähköuunissa tehdessähän pitäisi pitää tasaista, vähän yli 100 asteen lämpötilaa.

Sähköuuni on nykyään melko vähäisellä käytöllä, takassa tulee tehtyä oikeastaan kaikki makaronilaatikosta lähtien, jos on vähänkään lämmityskausi päällä. Kesällä sitten enempi erilaisia ruokia ulkona grillissä tai muissa tulisijoissa.

Tarkoitus olis lämmittää savustuspönttö taas lauantaina, maustumassa on nyt nelisen kiloa kasleria ja kotimainen kirjolohi. Lisäksi savustetaan taas kanankoipia. :P
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: marttakerho

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kinkkua varten lämmittelin ihan leivinuunin. Joulun alla kun oli lämmintä muutenkin, niin sitten saikin sisällä patsastella shortsit jalassa :lol: Itsellä ei hirveästi tule uuneja lämmiteltyä talvella kun lämmitysteknisesti tuosta ei mitään hyötyä ole. Keväällä ja syksyllä sen sijaan tulee välillä noita lämmiteltyä kun ei vielä ole kuormaa hakkeelle.

Aika samanlainen pulled pork resepti mitä olen tehnyt, paitsi että olen itse paistanut pussissa ja kuminan sijaan juustokuminaa, eli jeeraa.

Pakko kyllä varmaan joku pala sikaa hakea. Kanankoipia tuli eilen ostettuakin :P
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin