Sivu 2/2

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 27.05.2016 08:39
Kirjoittaja -HH-
:thumb:

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 27.05.2016 10:12
Kirjoittaja Luigi
Tuossahan voisi olla paikka pieneen tuotteistamiseenkin? :thumb:

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 27.05.2016 11:04
Kirjoittaja kappa12
Joko mä saan pian tuoda seiska penkkiin...? :thumb:

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 27.05.2016 19:15
Kirjoittaja wellu
Lämpeneekö tuommonen sähköjarru käytössä kuinka hirveästi? Miten se toimii? :lol:
Pystyykö tuollaisella nyt ajamaan tasakierroksilla, toisinkuin inertiapenkillä?

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 30.05.2016 12:32
Kirjoittaja vvieri
No, jos omaa varsinaista dynoprojektia katsoo, niin veikkaisin että aikaisemmin tallissani olisi mahdollisuus penkittää irtomoottoreita kuin kokonaisia autoja. Kyllä rullienkin aihio toki on jo hankittuna, mutta se pitäisi pätkiä ja päätykiekot sorvauttaa...

Kyllä noita vahvistimia syntyisi useampiakin tarvittaessa, kun noihin saadaan teetettyä tehdastekoiset piirilevytkin. Niitähän pitää aina tilata kuitenkin jonkinlainen erä...
Kiitokset kannustuksesta. :)

Kyllä sähköjarrukin muuttaa pyörimisen energian lämmöksi, eli saman verran sitä lämpöä syntyy kuin sitä pitää autosta tai moottorista hävittää. Muuten sitten jarrun oma lämmöntuotanto on melko vähäistä. Esim. 500kW tehon jarruttaminen vaatii 'vain' 3kW sähkötehon magnetointiin, siinä mielessä suhdeluku on melko hyvä. Pysähdyksissä oleva jarru ei paljon sillä lämpene, vaikka täyttä virtaa ajaisi suhtellisen pitkänkin aikaa.

Pyörrevirtoihin se jarru perustuu (ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Py" onclick="window.open(this.href);return false;örrevirta (kopioi linkki manuaalisesti, foorumisofta katkaisee sen ö-kirjaimeen)), eli kun metallikappaletta pyörittää magneettikentässä niin se jarruttaa pyörimistä, ihan ilman minkäänlaista muuta kontaktia mihinkään. Käytännössä tuollaisessa laitteessa on paksut, jäähdytysrivoitetut valurautaroottorit molemmin puolin runkoa, jossa on laakerit ja staattorikäämit. Kuvia jarruista on sivullani ( http://www.villevieri.com/dyno/ret1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) tai sitten googlettelee sanoilla 'Telma brake'. Roottorin ja staattorin välinen välys on varsin pieni, millin luokkaa, joten rakenteen pitää olla tukeva jotta roottorit eivät osuisi staattoreihin täydelläkään magnetoinnilla.

Tasakierroksilla pystyy ajamaan, kun mittaa pyörimisnopeutta, vertailee sitä haluttuun ohjearvoon ja ohjaa sen perusteella jarruvahvistinta. Myös tuossa edellä mainitussa AMW:lle tulleessa laitteessa on tällainen mahdollisuus, ja nopeuden pystyy säätämään autoon otettavasta käsikapulasta. Toinen käyttötapa on, että jarrua ajetaan vakiovirralla, jolloin siitä saadaan lisäkuorma inertialle estämään, ettei tehokkaammilla kamppeilla kierrokset kasva liian nopeasti inertian jäädessä turhan pieneksi. Tarpeen tuolla ainakin, kun tehot ylittää 1000hv:n rajapyykin. Viikonloppuna penkissä oli taas yksi sellainenkin tapaus...

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 30.05.2016 16:30
Kirjoittaja wellu
Okei, kiitos valaistuksesta! :P

Kaverin kanssa pohdin jarrupenkkiasiaa, kun se olisi säädettäessä inertiaa huomattavasti parempi.

Jos nyt ajetaan vaikka 200hp/125kw moottoria "täysiä", niin tuommoinen penkki tuottaa "hukkalämpöä" siis sen 125000w? Melkoinen määrä hävitettäväksi ympäristöön, jos rasitusta on pidempiaikaisesti. :shock:

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 30.05.2016 21:03
Kirjoittaja vvieri
Kyllä vain sitä tehoa muuttuu lämmöksi sen verran. Roottorit puhaltaa kyllä ilmaa pyöriessään todella miehekkäästi joten lämpö pääsee kohtuullisen mukavasti roottoreista ilmaan siirtymäänkin.
Mutta eihän penkissä eikä ajossakaan usein täydellä teholla ajeta kovinkaan pitkiä aikoja.
Lämmöksihän kaikki muutkin jarrutyypit lopulta moottoritehon haaskaavat...

Kyllä sähköjarru on jarrutehon hallittavuudeltaan ehdottomasti kaikkein parhaasta päästä. Toki inertia tarjoaa luonnostaan kierroslukusweepin joka pitää sähköjarrun kanssa tehdä ohjauselektroniikalla, mutta ei sekään mikään ihmeellinen juttu ole. Inertian kanssa etuna on ettei tarvitse mitata muuta kuin kierroslukua, mutta jarrun kanssa pitää myös vääntömomenttia voima-anturilla, mikä ei ole ihan niin halpaa ja yksinkertaista kuin pelkän kierrosluvun mittaaminen. Tehohan saadaan sitten reaaliaikaisesti missä tahansa kohtaa kertomalla kierrosluku ja vääntömomentti anturitiedoista.

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 30.05.2016 22:07
Kirjoittaja wellu
vvieri kirjoitti:... mikä ei ole ihan niin halpaa ja yksinkertaista kuin pelkän kierrosluvun mittaaminen.
Tästä syystä kaveri hylkäs jarrupenkissä säätämisen ja sääti kadulla ajamalla. Penkkihinta "päiväksi" oli melko suolainen (en muista missä).

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 31.05.2016 10:30
Kirjoittaja vvieri
No, voima-anturi maksaa joitain satasia ja sille sopiva vahvistin siihen päälle. Jälkimmäisen oon tehnyt itse.

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 31.05.2016 11:09
Kirjoittaja jaketech
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


kuvissa on pyörrevirtajarru telma cc160 mikä mulla on dynossa. tuon näkönen vekotin se on.

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 31.05.2016 13:16
Kirjoittaja väisänen
Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 31.05.2016 16:07
Kirjoittaja Wesulius
väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 31.05.2016 20:24
Kirjoittaja jaketech
Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.
onko ehjiä. mulla oli kaikki 4kpl rikki mutta yhen sain ehjättyä kuntoon. linjaautovarikolta kävin hakee nuo.

Re: Jarrupenkki

Lähetetty: 31.05.2016 21:37
Kirjoittaja väisänen
jaketech kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.
onko ehjiä. mulla oli kaikki 4kpl rikki mutta yhen sain ehjättyä kuntoon. linjaautovarikolta kävin hakee nuo.
Mites toinoi. Tarttekko wesulius nuita telmoja vai kuikas.