Selvinpäin!

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Selvinpäin!

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oiva aihe taas yhdelle "valitusvirrelle" :oops:

Tämmönen nipojäykkätylsimys ei kyllä ymmärrä miks sitä viinaa pitää joka paikkaan tunkee? Kaljateltta-tunnelman pilaaja sanon minä! Omasta mielestään kännissä kovaan ääneen mesoavat varmaan piristävät messujen tms. "ankeaa tunnelmaa".. Jälkeenpäin on sitten hyvä naureskella asialle.. ja kaltaiset jakavat aina sympatiaa koheltajalle..

Jopa kotimainen nuorisosaippuasarja koittaa esittää ettei rattijuoppo välttämättä ole syyllinen vaan ne muut saa sen tarttumaan rattiin. Kuinka "hyvä jätkä" se oikeesti muka oli. Onneksi juoppo sentään kolaroi ittensä hengiltä siinä. Mokailuhan on ok jos sen tekee kännissä, vai..? Ei oo kauaa kun juopumus oli lieventävä asianhaara kolarissa!

Helvetti lienee jo jäätynyt kun Suomi voitti euroviisut ( 8) ) mutta kohtuullista käyttäjää ei suomalaisesta tule koskaan! Tuntuvat olevan joko pakonomaisia viinanarkkareita tai (johonkin)uskovia absolutisteja, kohtuukäyttäjät hakusessa.

Vai miks juhlat päättyy siihen kaikenpilaavaan tappeluun miltei aina? Naiset kiljuu ja lapset itkee kun isi "päästää vähän paineita" silmät sumeena naapurin kanssa..

Taikka junassa/lautalla aina joku haastamassa kovaan ääneen riitaa henkilökunnan kanssa ja pilaamassa muiden reissun.

Mielestäni jos hauskanpitäminen tarkottaa automaattisesti että pitää ottaa viinaa mukaan on ihmisellä pahemmanlaatuinen ongelma.. Vaikkei edes paljoa joisi mutta silti. Lienee hauskanpitoseurassa jotain pahemman kerran vialla kun ei kestä kirkkain silmin..

Hölmönä sitten katellaan kun sanoo ettei ollu mökillä ees saunakaljoja mukana. Eihän ny kukaan sillee voi..

Turhan paljo oon katellu miten viinankäyttö tuhoo parisuhteet.. Kun tapana ottaa aina tilaisuuden tullen, niin sitten kun parisuhde alkaa tökkimään niin niitä "tilaisuuksia" eli tekosyitä riittää aina vaan useemmin..

Ite en tosin ole absolutisti vaan 2-3 saunasiideriä/vuosi linjoilla.

Joskus olen krapulankin kokenut, enkä välitä enää kokea. Kertokaapa siis mikä saa ihmisen jatkuvasti semmoista olotilaa hankkimaan? Tai perustelkaa miten kännissä on OIKEESTI hauskempaa? Itse väitän että siinä vaan hemmotellaan itteensä kun aletaan juomaan, koetaan että ollaan muka ansaittu se kun ollu niin ankeeta.. sama kuin ittensä pakonomainen hemmottelu karkilla tms. Hyvä seura ja iltahämärä rentouttaa ja juttu kulkee ilman "ottamistakin", kokeilkaapa!

Useesti oon kuullu "en mä mahda mitään" tai "se kulkee verissä". Joopa joo.. ja juoppo satuttaa aina myös muita jollain tavoin! Niin monella olis ollu asiat elämässään kunnossa, jos olis vaan jaksanu sanoa "ei" kuningas alkoholille. Kuten eräällä kansanedustajalla..

Saa ihan vapaasti kettuilla ja haukkua.. itse olen tyytyväinen valintaani. Niin ja lisäksi olen valinnut aikoinaan siviilipalveluksen, opiskellut taidemaalausta ja mielestäni urheilu on typerää viihdettä! Nyt luulisi viimeistään "tosimiesten" provosoituvan..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Melko lailla asiaa. Mutta...itse kuulun tuohon enemmistöön joka vetää pään täyteen joka vkoloppu, selitystä en siihen ole vielä keksinyt. Työviikon jälkeen vaan tekee mieli resetoida stressi pois. Sanotaanko näin että juopottelu jäisi varmasti todella pienelle jos kylpisin rahassa(toisin se kyllä yleensä on varakkaimmilla). Mulla jää kyllä usein viikolla oluet juomatta, oon tällanen kalenterijuoppo ja osaan ajottaa juomiset aina juhlapyhiin tai vkoloppuihin. Kohtuus on sellainen määritelmä mikä unohtuu meikäläisen kohdalla muutaman paukun jälkeen, se on ongelma. Ohan sitä tullu ryssittyä jos jotakin juopottelun takia. "Hauskanpito ilman viinaa on teeskentelyä" eikös joku viisas noin sanonut :lol: Ei sentään, kyllähän sitä ihmiset osaa varmasti pitää hauskaa ihan selvin päinkin, mutta alkoholi tuo siihen kivan lisukkeen rennomman olon muodossa. Nyt viimeiset pari kuukautta on ollu vkoloput pahasti viinan huuruisia ja nyt kun ajattelee niin olishan sitä voinu jotain muutakin tehdä kesävapaat niin olis jääny jotain kesämuistoja :? Mut aina sitä miettii sunnuntaina että ens viikolla saa homma rauhottua, mut sen kun taas vaan näkisi, perjantaina ollaan varmasti taas tuoppi nenän edessä :roll:

Aggressiivisuus on ihmisen luonteesta johtuvaa ja joillain alkoholi saa sen purkautumaan, tätä en myöskään minä ymmärrä. Mun mielestä tappeleminen ei ole hauskanpitoa. Kyllä mä ainakin menen baariin pitämään hauskaa ja tsekkaamaan mammat ennemmin ku riehun jossain snägärillä nenä poskella, kukin tietysti tyylillään.

Tämä on muuten hyvä keskusteluaihe, saadaan varmaan aikaan keskustelua...
Fiat Uno Turbo i.e -88
LO
Viestit: 162
Liittynyt: 17.01.2003 19:10

Viesti Kirjoittaja LO »

Hieno kirjoitus, antaa varmasti ihmisille ainakin ajattelemisen aihetta *thumbs up*

Nimim. vuodesta -03 ilman.
[url=http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5649]X1/9 -75 (ja ex. Alfa)[/url]
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Niin humalatilahan poistaa estot.
Sitä uskaltaa puhua vapaammin ja muutenkin touhuta, eikä sitä tajua silloin hävetä.
Seuraavalla viikolla voi sitten tempauksiaan pistää juomisen/humalatilan piikkiin.
Enhän mä noin selvinpäin olis tehny :lol:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No, onneks multa irtoo mielipiteet ilman estoja selvinpäinkin! :D

Ei vaan, se on surullista että ihmiset tuntuu lääkitsevän pahaa oloaan hetken hyväntunteella, niinku herkkkuruualla tai viinalla. Näinhän me länsimaissa sitten painitaan ylipainon ym ongelmien kanssa. Itellä meinaa joskus iskee "napostelumania" mutta lujalla tahdolla siitä selvitään. Kyse on just siitä että ollaan koukussa siihen hyvän olon tunteeseen ja se kestää aina vaan hetken.. Pitempiaikaista hyvää oloa saa esim. liikunnasta tai vaikka lukemisesta. Niin ja jokainen on itse vastuussa omasta elämästään eli muilta ei ole "lupaa" odottaa mitään. Ts. ei ole muiden syy jos asiat on huonosti eikä sitä ole hylätty joka potee huonoa oloa vaan se on hylännyt itse itsensä! Itsensä arvostaminen on tärkeintä, sitten vasta pystyy arvostamaan muita ja näkemään mitä haittaa niille aiheuttaa.

Hitto, alan kuullostaa jo pakkomielteiseltä elämäntapainkkarilta? :)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Jakke
Viestit: 504
Liittynyt: 02.12.2003 20:39
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Itse olen pitäny jo vuosia sellaisen periaatteen, että v*tutukseen en ota koskaan alkoholia. Otan vain silloin kun olen jo muutenkin hyvällä tuulella. Tällä reseptillä en oo tappeluihin joutunu, hauskaa on ollu (myös selvin päin!) ja perhekin on pysyny tyytyväisenä.

Kukin tekee valintansa itse, tiedän että joillekin absolutismi on hyvä ratkaisu ja toiset voi ottaa useamminkin ilman että siitä aiheutuu mitään ongelmia.
Alfoja.
Avatar
pastakone
Viestit: 551
Liittynyt: 19.03.2006 17:32
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pastakone »

Sämpy puhuu asiaa :!: Itte oon kyl männä vuosina juonu viinää riittävästi mut en ongelmaksi asti. Tuli noin 5 vuotta sitten stoppi tohon alkomashoolin juomiseen en kyl ittekkän tiiä tarkkaa syytä et miks mut yks kaks yllättäin ei vaa ennää maistunu

Nyttemmin ku on jo 4 tenavaa , FIAT harrastus ja suht raskas työ ni sitä vaan ei tee mieli ottaa viinaa viikonloppuisin. Aika vaan ei enää riitä ja kun se ei maistu niin ei maistu

Onneksi männä vuosinakaan viinan juonti ei aiheuttanu mitään ongelmia esim. käytöksen suhteen. Humalassa oli vaan typerä virne kokoajan naamalla ja oli muutenkin hauskaa. Nyttemmin osaa pitää hauskaa ja hölmöillä positiivisessa mielessä selvinpäin ( onnistu myös männä vuosinakin :oops: )

Se ihmetyttää myös minuu et miks ( en yleistä :!: ) suomalaiset "ukot" ei pysty keskustelemaan selvinpäin ongelmistaan esim. parisuhde yms. hyvä esimerkki on miun oma isä ( soittaa tai siis soitti kännissä ja itki ongelmistaan, selvin päin taas ei voinu keskustella mistään vakavasta ). Sen takia ei ollakaan enää yhteyksissä ku hää ei voi keskustella tietyistä asioista mitkä hiertää meijän välejä :cry: ( sangen surullista ), no ittepähän on "tiensä valinnu"

Miekään en haluu paheksua niitä jotka viinaa juo :!: :!: Kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen asioista joten tässä miun.
- EI TAIDOLLA VAAN TUUURILLA !!! -

- Fiat 128 3P Berlinetta vm.-76
- Fiat 127 1050 Strada voisi vaik hukata
- Fiat Marea Weekend cool -00 1,6L kahdella nenällä :-)
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Joo, onneks olkoon vaan, kateeks käy että pystyy pitään hauskaa ilman. Jotenkin kun tuntuu että toi aine on sellainen, että jos siihen tietyn geeniperimän saanut ihminen sekoo, niin se ilo ei tahdo sen jälkeen enää ilman irrota.
mkk
GFF
Viestit: 541
Liittynyt: 24.01.2003 12:47
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mkk »

Olin tossa pitkään etten juonut tippaakaan mutta tossa 2002 taas rupes maistumaan. Tosin viikonloppuisin saunan jälkeen 1-2 siideriä. Baarissa käynyt viimeksi 1998 no tosin 2003 yritin mutta eihän siellä voinut olla kun 10 minuuttia ja läksin pois.
Isä joi ittensä hengiltä ja sen veli kanssa mutta ei ole muhun tarttunut joten ei toi kovin perinnöllistä taida olla.
Kaverit ravaa baarissa yhtenään ja pitää mua kummajaisena kun en käy niitten mukana. Ja sitten ne ihmettelee kun laitan rahat johonkin autoon vaikka mulla menee vuodessa vähemmän rahaa autoon kun niillä viinaan/tupakkaan.
http://mkk72.1g.fi/kuvat/
Avatar
HarZa81
Viestit: 64
Liittynyt: 13.06.2006 01:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja HarZa81 »

Tästähän näyttää tulevan yllättäen ihan asiallinen keskustelu..! :shock:
Omalta kohdalta voin kertoa, että hauskaa on joskus selvinkin päin, vaikkapa autotapahtumissa. Tosin vapaalla tulee nappailtua ja välillä ihan pohjanmaan kautta. Ystäväpiiri on aikain saatossa muovautunut sellaiseksi, että kavereiden kanssa viihtyy ja tulee toimeen hönöpäiten että selvinpäin. Rähinöitsijöitä kun ei oikein kukaan porukasta jaksa katsella.
Mitä selittelyyn tulee niin kyllä mä hönöpuheeni tunnustan selvinpäinkin. Vaikka asoita tulee väkisinkin liioiteltua varmasti joka suuntaan, niin aina mä niistä vastuuni kannan.
Jotenkin juuri noista "vaikeista" aiheista tulee helpommin puhuttua pikku hiprakassa. Juro suomalainen luonne, ei vaan alitajusesti haluais tunnustaa omaavansa semmosta heikkoutta kun sydän...
En tiedä olenko tulossa aikuiseksi vai mitä, mutta paareissa en kyllä viihdy. Tokihan sitä pitää tasasin väliajoin käydä tarkastamassa hameväki, mutta ympäristö ei muuten säväytä.

Loppuun vielä pari mielipidettä: Kännissä ajaminen on perseestä, mielipide ei muutu olin selvinpäin tai en. Suruun ei kannata juoda, murheet oppii uimaan. :roll:
[url=http://www.rotvalli.org/][img]http://www.rotvalli.org/images/rotlo.jpg[/img]
[/url]
[url=http://kuvablogi.com/blog/20826/]Kuvablogi[/url]
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

No, jollei joku sitä jo tiedä, olen absolutisti, ollut jo ennen täyttä ikää ja mikä parasta: En edes kuulu kirkkoon, tai mihinkään muuhun uskonnolliseen seuraan, joten se siitä. Minulle riittää se, että kaverini ryyppäävät minun puolestani, tappelevat baarissa, oksentavat kadulle ja kärsivät IK:n (ihmiskammo) seuraavana aamuna.

Isäni on alkoholisti (onneksi ei pahasti) ja äitini isä kuoli maksakirroosiin, joten nämäkin asiat ovat aikanaan vaikuttaneet.

Olen monta kertaa kysynyt heiltä, miksi, miksi on hauskaa viinan kanssa, miksei ilman :roll:. Eivät tiedä...itse ainakin osaan pitää hauskaa ilman viinaa, nauratan naisia ja pääsen pukille...ilman viinaa :wink: johtuu varmaan käyttäytymisestä ja luonteenpiirteestä (osaan valehdella ja olla hiukan filosofi).

Tähänhän sopii pieni miete: Oletko ennemmin illan tähti, vai sammunut tähti?
Päätä itse...olen jo...

PS. Silkkaa paskanjauhantaa, tosikot älkää vaivautuko.
Viimeksi muokannut kumppari, 05.09.2006 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Kyse on just siitä että ollaan koukussa siihen hyvän olon tunteeseen ja se kestää aina vaan hetken..
Eiköhän se nautinnoista parhain kestä kännissä koko yön ja selvinpäin "vaan hetken" :lol:

Kunpa pystyisi itekkin rauhottamaan tilannetta juomisen ja rällästämisen suhteen. Rahaa menee hienosti 200€ vkoloppu ja velan puolelle se on tälläkin hetkellä jo mennyt :( Perjantaina tarttuu marketista hienosti koppa kaljaa ja viinakaupasta pottu kirkasta, niillä sit pohjustetaan koko vkoloppu ennen baaria ja mukana on porukkaa ku saipan matsissa. Baarissa sitten tietysti tappiin saakka ja paukkua kumotaan siihen malliin et joku vois paareilla kantaa himaan. Kuulostaa varmaan juoppo touhulta, mutta oon sitä mieltä että oon ansainnu vähän menoa paskan parisuhteen jälkeen mikä päättyi alkukesästä "vähän" huonoissa merkeissä ja katkeruus asiaa kohtaan ei ole vieläkään laantunut, ehkä laantuu sitten ku uus pirkko löytyy, asia erikseen löytyykö se mistään juottolasta :? En näe silti dokaamistani vielä ongelmana, se kuitenkin rajoittuu vaan vkoloppuihin ja todennäköisesti rauhottuu ajallaan, ei tällasta pitkään elimistö kestä kun tuskanhiki valuu vielä keskiviikkona :roll:

Röökaaminen on suurempi murhe, hienosti menee 3-4 isoa askia viikossa niin ei siinä ainakaan elämänlaatua yritetä parantaa. Suvussa vielä kaikenmaailman sydäntauteja ym. Ne lyhyiksi jääneet lopetusyritykset on kyllä ollu olotilan suhteen kyllä positiivisia, paljon parempi olo, mutta jotenkin on tullu aina vaan luonteenheikkous vastaan ja oon sortunu lyhyen ajan sisällä uudestaan. 15 viikkoa taitaa olla ennätys ja sekin nicoreten voimalla, silloin tuli kuntoiltua punttisalia pari vuotta ja se on kyllä olotiloista parhain mitä oon kokenu. Kunnon treeni niin että tosissaan rankaisee itteään niin fiilikset on mitä parhaat sen jälkeen eli tämän suhteen mennään sentään samoilla linjoilla Sämpyn kanssa...
Fiat Uno Turbo i.e -88
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Minä sanon ja mielipiteeni on sama, oli sitten olo tila mikä oli...
Tietyllä varauksella...ja tietyllä tavalla.
Vänkään ja fvittuilen, ihan selvissä päinkin, mutta fvittuilen ja vänkään kännissä, ihan samaa asiaa tarkoittavien eri vastausten kanssa.
Oikeassa ollaan ja väärästä ei puhuta.

Joskus tuli vietettyä tipatonta tammikuuta 3-4vuottakin, kun laina ja perhe, puhumattakaan harrastuksesta.
Tämä opetti sukanvarsi ilmiön, mutta ei sitä uskaltanut mennä baarin, kun seuraavasta kuusta mitään tiennyt.

Perhe ja harrastus vieläkin...
Mutta siltikin kuukausia ja viikkoja juomati.
Tämäkin johtuu sukanvarsi ilmiöstä.

Jos tämä topikki koskee noita tapahtumia yms. muita happeningeja.
En ymmärrä alkuunkaan, juomista.

Paikallisissa kiihdytys ajoissa en ole käynyt ainakaan viiteen vuoteen.
Syy: Kaljateltat radan varteen ja alue eristetty muovinauhalla radasta, ei minusta järjen voitto.

Tämän vuoden bellassakin, mulle joku kaljapäissään rupesi eka ehdottelemaan auton hakua ja sitten vittuilemaan.

Paikallisilla musiikkifestareilla käynyt varmaan -94-95 viimeksi ottamassa väkevämpää. Minustakun sotii ideaa vastaan, kymmenet kaljateltat peräjonoon. Puhumattakaan kymmenistä riidanhaastajista.
Musiikin takia täällä?

Olen vetänyt 0-linjan jokaiseen tapahtumaan...
Kaverit on pitäny hölmönä, esim. forssa pic-nikiin selvinpäin, vaikka meno/tulo kuski ollut.

Meillä kaveriporukka on ihan ok.
Voin vaikka haukkua ja kehua nai.. sen vaimoa, silti kimppakyydillä tai kimppataksilla kotio, ilman mustaa silmää.
Tosin kantapaikan omistaja vaihtui, joten ei olla kuppilassa käyty...

Paikallisessa käyn joskus tikkaa iskemässä ja biljardia hakkaamassa, mutta hyvin harvoin.
Kesäisin tulee oleskeltua kavereiden mökillä, mutta töpeksittyä ei juuri tule, muutakuin mahdollinen kännissä hukkuminen.

Kuitenkin!
Jokainen taplaa tyylillään.
Antakaa ihmisten juoda jos juo, ei niitä hoitoon saa ennen kuin myöntää ongelmansa.

Muutama rivi.. öh... omia mietteitä.
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

Vastaus aloittajan ihmettelyyn: Kännissä on vain kivempi olla.

Ei siihen sen ihmeempää syytä tarvita. Kukin meistä sitten itse arvioi onko ne haitat niin suuret että kannattaako hyötyä ulosmitata. Jotkut nauttii humalasta niin että mikään maailmassa ei voita sitä, toiselle taas nautinto on laimea kuin vesi, ja haitat hirvittävät.

Itse kuljen kenties siinä Suomalais-Ugrilaisessa kansanperinteen muodostamassa kulttuurissa, jossa kännissä on kiva olla 8)

Mitä taas tulee näihin käyttäytymisongelmiin, mitä aloittaja esittää tyypillisiksi alkoholin käyttämisen yhteydessä ilmeneviksi oireiksi, niin nyt kyllä yleistäminen on lipsahtanut hieman runsaaksi. Meistä alkoholin käyttäjistä kuitenkin se suurin osa on niitä iloisena "kohtuullisesti" lipittäviä punaviinin ja oluen siemaajia sekä kotonaan viikonloppupullon imaisevia tavallisia työmiehiä ja -naisia.

On totta että suuret määrät nauttinut korottaa helposti ääntään, eikä kukaan (selvin päin oleva) pidä runsaassa humalatilassa toikkaroivasta ihmisestä. Mutta että humalaiset automaattisesti olisivat äänekkäitä oksentajia jotka haastavat riitaa :?:

Ja tähän loppuun viiden oluen voimin: Peace kaikille ja hyvää työviikkoa!
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Käyttäytymisongelmista samaa mieltä triheadwolfin kanssa.
Kummallisinta on, että useimmiten se pahin möykkääjä ja örveltäjä siellä kaljateltassa tai baarissa on se keski-ikäinen, puku ja solmio päällä pyörivä tyyppi, joka mitä ilmeisemmin on kännissä about neljättä kertaa viimeisen vuoden aikana. Tuollaiset tuppaavat sitten ottaessaan riehaantumaan siinä määrin, että kun nyrkki on heilunut ja emäntäkin suututettu, niin sen jälkeen kannetaan sammuneena pois paikalta.
Yleistykseen toki tässäkin voi syyllistyä.
Vastaa Viestiin