NesteHukka kirjoitti:Nyt tuli sitten se viimeinen niitti GERN merkkisten työkoneiden suhteen!!!
Paskaksi ne on huomannut jo heti alusta alkaen, mutta kun ihan kevyessä työssä laikkakatkaisukone poltti moottorinsa tänään niin tekis mieli muuttaa tuo pylväsporakonekin samaa merkkiä rakennusmateriaaliksi. Saatanan perkele! Ei yhtään Gernin konetta lähellekään minun tonttia, tai alan räiskiä suolapanoksilla! GERN GERN GERN VITTU!!!
Kompurat taitaa olla ihan asiallisia, ainakin sellainen on pelannut toistaiseksi ihan hyvin. Hyvä tietää tuon pylväsporakoneen laatu odotuksien mukaiseksi, vähän on harmittanut, kun en aikoinaan ostanut kun olisi halvalla saanut...
No se pylväsporakone on edes jollakinlailla ollut asiallinen. Ainoa vika mikä siinä vaivasi alkuaikoina, että se kara ei meinannut sitten millään pysyä paikallaan, vaikka sitä electrocleanerilla puhdisti jne.
Ihan käyttökelpoinen kone, enkä oikeastaan edes haluaisi siitä luopuakaan, mutta tiedä häntä, kun työtilani on invavessan kokoinen, niin tuokin on siinä aina tiellä.
Mulla samoin Gerniläinen pylväspora, laattialla seisovaa mallia. Muuten ollut ihan hyvä kone mutta pöytä nitkuu isommalla poralla poratessa... Pitäis tehdä sille joku potenssituki.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Biltemalaisista se pienin malli hajosi kerran ja vaihdoin takuuseen. Isompi koko ei ole hajonnut, eikä se vaihdettu pienempikään.
Sinänsä vähän paha tehdä noista mitään muuta arviota kuin että "kestääkö vai ei", kun ei ole mitään hajua siitä, miten momenttiasteikko pitää paikkansa.
Varsinkin halpojen momenttiavaimien kans on kyllä ainakin syytä aina käytön jälkeen poistaa se jousijännitys ja parempi kyllä merkkityökaluissakin, vaikka niissä olisikin takuu siitä että ne voi jättää asetukseen.
juuri tuota biltemalaista ajattelin. Ja itselleni on itsestäänselvyys että jousijännite poistetaan käytön jälkeen. Ajattelin noihin moottorin osiin pistää oikeat momentit(tai lähelle oikeaa ), ettei irtoile kesken pyörimisen.
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Momenttiavain on kyllä sellainen värkki, että en lähtisi säästelemään liikoja. En mäkään kalleinta ottanut, työkaluliikkeen myyjälle sanoin kuitenkin, että mielummin hyvä kuin halpa. Parit kierteet kerkesin nostamaan edeltäjällään, jolla ilmeisesti tuli käyttötunnit täyteen.
On mulla todellinen halpismallikin, eli B-kaupan viisarimalli, jota myydään muutamalla eurolla. Käytän renkaiden kiristämisessä, muuhun en kelpuuta. Tosin mitä sitä on "oikeaa" momenttiavainta vastaan testannut, niin kyllä se jossain 100Nm:n tietämillä (eli niillä nurkilla, mihin renkaatkin kiristetään) näyttäisi olevan ihan oikealla hehtaarilla.
Halpistyökaluilla on yksi varsin luonteenomainen, ettenkö sanoisi yleinen piirre: Niillä on aina yhtä hämmästyttävä kyky ajoittaa hajoamisensa juuri sellaiseen hetkeen, kun siitä on mahdollisimman paljon harmia. Oma "Pro-User Fast Charge 6 Amps"-akkulaturi päätti laueta eilen heti kohta sen jälkeen, kun olin jättänyt Theman jarrusatulan puhdistumaan kidesoodaliuokseen. Hommalla olisi hienoinen kiirekin. No, piti sitten annostella reilulla kädellä sitruunahappoa, johon sen pudotti huomiseen asti tekeytymään, kyllä siitä käyttökelpoinen ehtii tulemaan, jos ei ihan visuaalisesti priima...
Laturille taisi ehtiä tulemaan ikää 11-12v. Olisi vielä ollut laittaa yli 40v vanha Salama-laturi jatkamaan työtä, mutta ei nyt ollut aikaa...
luigi kirjoitti:Parit kierteet kerkesin nostamaan edeltäjällään, jolla ilmeisesti tuli käyttötunnit täyteen.
Aina ei voi avaintakaan syyttää. Kun Kawasaki Gpz 1100 -83 nokkapukkeja kiristelin, ja jo kolmas kierre meni, niin siinä vaiheessa viimeistään ajattelin että nyt on jossain muuallakin vikaa kuin huokoinen valu.
Paljastuikin sitten, että Clymerin kirjassa oli about kolmasosan isompi momentti ilmoitettu noiden nokkapukkien kiristämiselle, mitä alkuperäisessä huoltomanuaalissa, niin että ilmankos ne korkkas.
Noh, helicoileja sitten vaan...
Halvoilla tai muuten epämääräisillä momenttiavaimilla jää kyllä helposti jännitys momentin oikeellisuudesta kytemään alitajuntaan, sitten kun alkaa tuntua siltä että kansipahveja menee turhan usein ilman mitään älyttömiä sylinteripaineita, niin on syytä tarkistaa työkalutkin