Ihmettelen miksi media on hiljaa tästä uudesta vaiheesta autoverojupakassa. Onko kenelläkään tietoa miksi? Mutta seuraavassa pieni tekstin pätkä mainio.netistä ja minulla ainakin suupielet kohosivat hymyyn.
Suomalainen vaihtoauto on riskitön ja kohtuuhintainen
Toisesta EU-maasta hankittu käytetty auto ei välttämättä ole halvempi kuin suomalaisesta merkkiliikkeestä ostettu.
Suomessa myytävien vaihtoautojen hinnat ovat jopa alhaisempia kuin se arvo, joka koostuu Saksasta ostetun vastaavan auton hinnasta ja autoveron määrästä sekä siitä perittävästä arvonlisäverosta. Ostohinnan ja verojen lisäksi täytyy huomioida myös muut hankintakustannukset.
Suomesta ostettu vaihtoauto on usein jopa edullisempi kuin toisesta EU-maasta hankittu. Kun esimerkiksi Saksassa myytävän henkilöauton hankintahintaan lisätään autovero ja siitä perittävä arvonlisävero, vastaavan auton hinta Suomessa saattaa olla jopa alhaisempi. Eri automerkkien ja –mallien välillä on eroja hintatasossa sekä Suomessa että muissa EU-maissa, joten kussakin tapauksessa vertailu on tehtävä tapauskohtaisesti.
Suunniteltaessa käytetyn auton ostoa esimerkiksi Saksasta, täytyy auton ostohinnan ja auto- ja arvonlisäveron lisäksi huomioida myös muut kustannukset, kuten matkakulut, rahti ja rekisteröintikustannukset. Lisäksi saksalaiset autot myydään usein ilman talvirenkaita ja toisia vanteita. Myös moottorinlämmittimet puuttuvat useimmista saksalaisista autoista.
Käytetty tuontiauto on riskiostos
Käytetyn auton osto Suomesta on helpompaa ja riskittömämpää kuin ulkomailta ostaminen. Ruotsissa on kokemuksia käytettyjen autojen tuonnista pidemmältä ajalta. Todennäköisesti siellä ilmenneet ongelmat tulevat esiin myös Suomessa tuonnin lisääntyessä. Jo nyt tulli on alkanut kiinnittää huomiota matkamittareiden luotettavuuteen.
Ruotsissa yli puolet käytettynä maahantuotujen henkilöautojen matkamittareista osoittaa liian pientä lukemaa. Huoltokirjoja on väärennetty ja kolaroitu auto on usein korjattu huolimattomasti. Tämä lisää huomattavasti turvallisuusriskiä sillä mm. turvatyynyt saattavat puuttua korjauksen jälkeen. Myös varastetut autot ovat aiheuttaneet päänvaivaa ruotsalaisille käytettyjen tuojille; menopelejä varastetaan ulkomailta ja tuodaan Ruotsiin ja toisaalta ruotsalaisia autoja varastetaan ja ”tuodaan” Ruotsiin väärennetyillä papereilla.
Ruotsissa käytetyille henkilöautoille on muodostunut kaksihintajärjestelmä ja siellä ensirekisteröidyt käytetyt autot ovat kalliimpia kuin käytettynä maahantuodut. Todennäköisesti Suomessa mennään samaan käytäntöön ennen kaikkea sellaisten ajoneuvojen kohdalla, joiden historia ei ole kiistatta selvillä.
Että silleen...
Pitääkö tämä paikkansa?
oli kyllä...
Jäi näköjään lähde pois tuosta jutusta.
"3.6.2003 Lähde: Autoalan Keskusliitto ry (AKL)"
"3.6.2003 Lähde: Autoalan Keskusliitto ry (AKL)"