Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etanoli?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja Ippe » 10.11.2017 11:54

wellu kirjoitti:
"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...




Eihän Saabiin mitään boksia laiteta, ohjelmoidaan vain moottorinohjaus uudelleen tehtaan biopower-softaan perustuvalla softalla. 90-luvun malleissa on vanhempaa ohjausta, johon ei saa flexifuelia, mutta etanolille sen saa ja uudemmat muuttuvat softalla biopowereiksi (2003-2004 9-3 malleista osa tarvitsee uudemman mallin ionisaatiomodulin).
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2515
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja wellu » 10.11.2017 14:06

Ippe kirjoitti:
wellu kirjoitti:
"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...




Eihän Saabiin mitään boksia laiteta, ohjelmoidaan vain moottorinohjaus uudelleen tehtaan biopower-softaan perustuvalla softalla. 90-luvun malleissa on vanhempaa ohjausta, johon ei saa flexifuelia, mutta etanolille sen saa ja uudemmat muuttuvat softalla biopowereiksi (2003-2004 9-3 malleista osa tarvitsee uudemman mallin ionisaatiomodulin).

Ei laitetakkaan jolloin se on juuri "tehtaan toteuttama", kun on laboroidut softatkin valmiina.

Tarkoitin siis lähinnä sitä, että ostetaan auto X ja tilataan netistä flexfuel-purkki, joka asennetaan moottorinohjauksen antureiden ja suuttimien väliin. Ei välttämättä ole kovin toimiva ratkaisu.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4438
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja Luigi » 10.11.2017 16:06

Järkevä käyttöauto on se, jolla tykkää liikkua ja johon on hankinnan ja ylläpidon puolesta varaa. Jotkut vähemmän krantut on ratkaisseet asian niin, että ostetaan muutaman satasen ruoska, jota vain tankataan tarvittaessa, ja sen hajotessa sitten lahjoitetaan stenalle ja ostetaan uusi muutaman satasen ruoska. Huoltokulut minimissään, kun öljyäkin laitetaan vasta sitten, kun valo syttyy.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8376
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja Nipa » 10.11.2017 17:30

Luigi kirjoitti:Jotkut vähemmän krantut on ratkaisseet asian niin, että ostetaan muutaman satasen ruoska, jota vain tankataan tarvittaessa, ja sen hajotessa sitten lahjoitetaan stenalle ja ostetaan uusi muutaman satasen ruoska. Huoltokulut minimissään, kun öljyäkin laitetaan vasta sitten, kun valo syttyy.

Työkaveri taannoin käytti tuota metodia. Kovasti Fiat-painotteista oli kalusto. Halvalla saa hyvää :D
Itsekin käyttäisin mutta kun työmatkaa on 70 km/sivu, pitää panostaa luotettavuuteen. (Multijet Bravo, 200000 km).
Kun kuulen maininnan hiilijalanjälki, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2827
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja wellu » 14.02.2020 11:47

Nostellaanpas vanhaa topicia.

Muuttaako viimeaikaiset uutisoinnit vaakakuppia suuntaan taikka toiseen? Dieselin hinnan povataan nousevan jopa 30cnt/litra ja vastapainoksi käyttövoimaveron poistuvan (ei tapahdu) tai alentuvan jotta ero kuittaantuu (ei toteudu).

Politiikkahan on tällähetkellä sillä tasolla, että 2030 voi olla nihkeää ajaa millään muulla otsikon polttoaineella, kuin CO2 neutraalilla sähköllä, Bioetanolilla, Biokaasulla tai Biodieselillä. Tosin tällähetkellä poliittiset päätökset ovat niin kaootisia, etten laskisi edes minkään bio-mitään varaan.

Ite ajan taas bensiinillä, 20-30tkm/vuosi. Etanolia olen ennen käyttänyt, mutta Stilon etanolisointi ei onnistu ilman muutosboksia (300€) eikä minulla ole mahdollisuutta investoida siihen, vaikka valtiolta saisikin palautusta sen 200€ myöhemmin. Lisäksi etanolin hinta pompsahti tuossa vuodenvaihteessa senverran, että bensiinin hinnan laskiessa erotus on aikalailla tasan nolla. Tuohon lisätään mahdolliset riskitekijät polttoaineen vaihdosta, niin eipä tällähetkellä huvita olla koe-kaniini.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4438
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja Sämpy » 14.02.2020 13:24

Ei kannata stressata. Mikään vaihtoehto ei kuitenkaan ole pitkässä juoksussa edullisempi, koska verotarve. Kokreintaan joku vaihtoehtokulkine, joka ei ole auto. Kuten traktorimönkijä tms voi olla halvempi.

Ennemmin kannattaa stressata onko töitä tai eläkettä 10 vuoden päästä kuin mitä liikkuminen maksaa. Niillä on oikeasti vaikutusta.

Muutoin pieni auto=pieni kulutus ja verot. Siinä ainoa fakta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6710
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja wellu » 14.02.2020 16:14

Sämpy kirjoitti:Ei kannata stressata. Mikään vaihtoehto ei kuitenkaan ole pitkässä juoksussa edullisempi, koska verotarve. Kokreintaan joku vaihtoehtokulkine, joka ei ole auto. Kuten traktorimönkijä tms voi olla halvempi.

Ennemmin kannattaa stressata onko töitä tai eläkettä 10 vuoden päästä kuin mitä liikkuminen maksaa. Niillä on oikeasti vaikutusta.

Muutoin pieni auto=pieni kulutus ja verot. Siinä ainoa fakta.

Täysin samaa mieltä. :lol:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4438
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja Stefa » 17.02.2020 11:10

Itse kyllä vähän odottelen jos vaikka verokohtelu muuttuisi siihen suuntaan, että olisi mahdollista samalla autolla kuljettaa sekä tavaraa että ihmisiä. Toki pikku-kuorkit on nytkin, mutta jos C-korttivaatimuksen sekä rajoittimen saa pois ja vähän kohtuullisemman kokoiseksi auton, niin kiinnostaa kovin. Joku ns. tonniluokan "pikkubussi" olisi aika monikäyttöinen. Juu, retkeilyautot mutta noista ei kovin helpolla vapauteta tilaa tavarankuljetukseen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2656
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Edellinen

Paluu Off-topic

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä