Mittee tien Tempran kanssa ?

Autojen myynti-ilmoituksia. Lue säännöt ennen ilmoittamista.

Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Irmeli » 25.04.2019 00:05

Minulla on valkea erittäin hyväkorinen ruosteeton 1,6lt Fiat Tempra farmari vm 96 ja oikeasti en haluaisi siitä luopua kun istuu käteen niin sopivasti, on passeli tiloiltaan, moottori pelittää ja tehoja löytyy tarpeisiini riittävästi tai tähän asti on pelittänyt mutta edessä on ainakin seur korjaukset : tuulilasin uusinta, öljyvuotoa jonka syy vielä selvittämättä mutta moottorin kyljissä sitä on ja nyt kytkin kaipaa ainakin säätöä jos ei enemmänkin ja ruiskutuksen merkkivalokin on herännyt ajoittain elämään mutta ei ole viidestä eri korjaamosta/ huoltoasemalta löytynyt sopivaa vikakoodin lukijaa ! Autolla on ajettu jo yli 300tkm mutta lystikkäästi mittarinlukema putosi lukemaan 100tkm kun tuo 300 ylittyi eli jos olisin hieman huijarimpi niin tarjoaisin jollekin myyntiin vähän ajettua hyväpeltistä fiat farkkua! Kaikenlaista pientä puutetta fiatissa jo on, mm sähköikkunat eivät ole toimineet sen jälkeen kun toinen autoilija pukkasi oikeaan etuoveen ja etulokariin , jotka piti vaihtaa mutta vakuutusyhtiö ei katsonut toimivuuden menetystä kolarin syyksi eikä korvannut; lisäksi kuskin oven avausmekanismin muoviosa murtui joten oven avaus tapahtuu vaijerista nykimällä mutta sepä ei minua ole haitannut !. Ongelma on kuitenkin se että minun pitäisi päättää loppuuko yhteiselomme nyt vai teetänkö moottoriremontin ym mitä sieltä nyt sitten löytyykään eli saattaisi tulla hintava korjaus ! Pakoputki pääosin uusittiin muutama kk sitten ja sattui vielä yksi uusi varaosaputkisto maasta löytymään. Jakohihna uusittu joskus 200tkm paikkeilla eli sekin varmaan kuuluisi tuohon korjaustarpeisiin. Jos löytyisi joku korjaustaitoinen asianharrastaja ilman ison firman toimisto- ym avustajakuluja niin saattaisin päätyä korjauttamaan kaikilta havaittavilta osiltaan autoni ja pitämään mieluisan tempran edelleen itselläni . Oi että on sitten hankalaa päättää eroaisimmeko tempra ja minä vuosien hyvästä yhteiselosta huolimatta ! Jos ero on lopputuloksena niin onkohan fiat-harrastajissa ketään jota saattaisi tempra kiinnostaa omana projektinaan kun tuolla palstoilla ei taida olla temproista yhden yhtä ilmoitusta ! Antakaa nyt edes vinkkejä tai henkistä tukea päätöksen tekemiseen !!!

( Kaduin muinoin pitkään kun luovuin Regata-farmarista, joka oli niitä minulle mieluisia ei-sähköistettyjä valioita mutta katsastaja hylkäsi ovien alahelmojen ruosteiden takia joiden korjausarvio oli lähes pari tonnia enkä siinä vaiheessa löytänyt mistään tilalle ehyitä ovia; regata läksi sitten ilmaiseksi harrastajalle ja 3 vk myöhemmin löysin siihen ovetkin mutta nepä menivät sitten uudelle omistajalle !!)
Irmeli
 
Viestit: 6
Liittynyt: 11.04.2018 23:31

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Luigi » 26.04.2019 22:34

Auttamaan en pysty, mutta on kyllä sanottava asenteen olevan kohdallaan! Lueteltujen remonttien tekeminen ei liene taloudellisesti perusteltavissa, kyllähän noissa teetettynä toista tonnia taitaa mennä vaikka kuinka edullinen tekijä olisi, mutta eihän siitäkään tiedä, mitä seuraavassa kulkupelissä odottaisi. Ja se ei kuitenkaan olisi sama auto...

Öljyvuoto lienee venttiilikopan tai välikannen tiivisteestä, sen laiton yhteydessä vaihtuu remmikin. Kytkimessä ei taida olla säätömahdollisuuksia, vaan uusiminen lienee edessä - onhan sillä kilometrejäkin. Tuon mallin Temprassa taisi ruiskun valon palaminen olla aika tavallista, ja jossain päin tätä forumia siitä oli aikoinaan ansiokas ketjukin. Ei muistaakseni ollut mitää hirveän kallista korjattavaa.

Temprat on käyneet todella vähiin, toivottavasti niitäkin kuitenkin säilyisi. Minun silmään hienoja laitteita.
Kuva
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8181
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Sämpy » 27.04.2019 08:32

Onhan siitä jossain..

Tämä voisi vuoden perusteella olla jo monipisteruisku-moottori eli ns. "MPI".

Sellaisen kanssa tuli tehtyä vikavalojumppaa ja havaittua seuraavaa:

Väsynyt tai rikkinäinen Lambda-anturi: käynnistettäessä vikavalo ei syty, mutta syttyy säännöllisesti kun auto on käynyt/ajettu n. 3-5 minuuttia. Töistä kun lähti, niin syttyi aina samassa kohtaa matkaa.

Jumitteleva EGR: vikavalo syttyy satunnaisesti, mutta yleensä samalla tyhjäkäynti katoaa. Ei aina. Tuntui syttyvän herkemmin esim. moottorijarrutuksessa tultaessa risteykseen.

Kaasuläpän asentoanturi: vikavalo syttyy tietyllä kaasun asennolla, yleensä kevyellä pintakaasulla ja sammuu melko pian, kun painaa lisää kaasua tai päästää moottorin tyhjäkäynnille.

Tempra oli kiva auto ja sillä tuli myös ajettua pitkin Suomea. Hyvät penkit ja kiva ohjaustuntuma. Talvisin vetopito oli vain kehnonlainen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6564
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja wellu » 27.04.2019 16:21

Tempra paras Fiatti minun mielestä. Ajo-ominaisuuksien ja yleisesti tyylinsä puolesta.

Ehdottomasti jollekkin korjausintoiselle "talteen" tommonen, ovat kadonneet jo maanpäältä. Ittellä ei ole tiloja, rahaa tai aikaa, muuten olisin jo matkalla.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4170
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Zumba » 16.05.2019 21:55

Minulla on myös 1996 Tempra, Sedan. Moottori on MPI eli monipisteruisku. Kilometrejä on vaan vähempi: 200 000 tuli juuri täyteen. Melko paljon samanlaisia korjaustarpeitakin olisi tiedossa: Tuulilasi, kohta kytkin, sähköikkunat ei toimi. Ja jossain vaiheessa vaikutti, että on kansivuoto. Nyt kuitenkaan ei ole oireita. Katellaan. Alustaan uusittu taka-apurungon kumipuslat, takajarruputket ja hitsattu etulattian alta oikealta. Seuraavaksi sama tehtävä vasemman etuistuimen alle. Ja vielä: Taka-apurungon osana tai sen ja takajousen välissä olevat peltikartiot, joissa on pohjaanlyönnin vaimennuskumi, ovat ruostumassa kappaleiksi. Autoon on tehty kaikki perushuollot ja kuluvien osien vaihdot eikä mitään ole jätetty pysyvästi rempalleen. Odototusaikojahan noille osille jo tahtoo tulla kun ei ole ollut merkkiliikettä herra ties kuinka pitkään aikaan. Tavalliset kulutusosat löytyy vielä, pyyhkijän sulissa tosin vaikeuksia. Moottorin kiertävää vesiputki kului syöpymällä ja hiertymällä puhki talvella. Turkissa olisi ollut uusi osa, mutta eivät lähetä Suomeen, edes PayPalillä. Osa löytyi suhteilla Kajaanista. Oli tietenkin käytetty, ja syöpymiä siinäkin, mutta nesteet pysyy sentään sisällä. Auto on mielestäni eras parhaimman näköisistä, nykyautot mukaan lukien. Hyvä ajettava, ohjaustuntoa on, ei ole höyhenen kevyt. Se pitää välillä oikein kääntää mutkaan. Auto on tosiaan ollut jokapäiväisessä käytösäsä perheessämme jo vuodesta 1998, mutta nyt on nuo toistuvat remonttitauot alkanet käyttäjiä, eli vaimoa ja tytärtä, hermostuttamaan, ja tietysti siinä sivussa itseäkin. Auto alkaa olla kypsä siirtymään harrasteautopuolelle. Mutta jaksaako sitä itse harrastaa, on toinen juttu. Myyntiäkin olen jo ajatellut, mutta kysyntä lienee hyvinkin rajoitettua. Hyvään kotiin ehkä myisinkin.

Se ruiskun valo: Tässä yksilössä vika oli EGR-venttiilin likaisuus. Muu oire oli erittäin pitkä starttaus. Tokeni puhdistamalla. Puhdistuksen jälkeen käynnistyy paremmin kuin uutena.
Zumba
 
Viestit: 20
Liittynyt: 10.07.2010 20:03
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Irmeli » 03.08.2019 14:39

Viikko sitten tempran vaihteista hävisi 1,2 ja pakki joten köröttelin muilla vaihteilla Kuopioon korjaamolle korjaustarpeiden kustannusarviota pyytelemään ja eilen sain kytkin-raidetanko-kannentiiviste-ym kustannuksiksi jo yli 1000e eikä siihen vielä sisälly vaihteisto, jossa on kuulemma kaikki "ohjauslinkut" ? kuluneet eli uusittava sekin ja vielä tuulilasikin hankittava!! Jos nyt joku oikea fiat-harrastaja haluaa temprasta raplailuauton itselleen niin taidanpa lahjoittaa ihan ilmaiseksi vaikka edelleen peukaloa imien mietin olisiko silti järkevää satsata itselle tuttuun tempraan ! Pakoputki siinä on likimain upouusi että edes jotain uutta löytyy. Ilmoittaudu kodintarjoajaksi heti jos suinkin pystyt tempran pelastamaan .
Irmeli
 
Viestit: 6
Liittynyt: 11.04.2018 23:31

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Luigi » 06.08.2019 08:41

Uusimmassa Klassikot-lehdessä oli muuten myynti-ilmoitus päälle 70tkm ajetusta Temprasta. Liperin suunnilla.
Kuva
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8181
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Sämpy » 07.08.2019 10:55

Tuosta vaihdehävikistä muistui, että näissä on aika yleistä moottorin kannatuksen pettäminen kai eritoten vaihteiston päästä, tällainen asentomuutos voi estää vivuston normaalin toiminnan. Parhaimmillaan kumityynyn vaihto voisi korjata ongelman.

Toki remppahintaa alkaa autolle kertymään joka tapauksessa.. :(
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6564
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Irmeli » 10.08.2019 00:52

Tänään tein täyskäännöksen ja Tempra elvytetään isolla remontilla eli kytkin, vaihteisto ym ym . Nyt ttsintää aiheuttava osa on vaihteiston vivusto jota ainakaan vielä ei korjaamo ole omia etsintäteitään löytänyt joten onkohan kellään ao osaa ns varaosalaatikossaan niin että voisi vivuston myydä ja millä hinnalla ? tekstiviesti 0440519490
Irmeli
 
Viestit: 6
Liittynyt: 11.04.2018 23:31

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Luigi » 10.08.2019 10:17

Ensimmäinen homma on selvittää, tarvitaanko sitä vivustoa. Minäkin muistelen huonon moottorin tukikumen aiheuttavan vaihteiden katoamisen. En ihan täysin luottaisi korjaamon diagnooseihin.
Kuva
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8181
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja wellu » 10.08.2019 13:27

Viiden Tempran kokemuksella voisin väittää, että vaihteiston epämääräinen toiminta johtuu tukikumeista.

Ensin pettää oikea etutuki jakopään etupuolelta ihan alhaalta. Tällöin alkaa potkimaan 3 ja 5 vaihteita pois päältä auton kaartaessa oikealle.
Sitten pettää vaihteiston pääty, joka vaikuttaa eniten (muistaakseni) vaihteisiin 1 ja pakki
Viimesenä menee keskeltä takaa alhaalta kumi. Jos pelkästään tämä pettää, niin kaikki vaihteet toimivat, mutta vaihteiston tuntuma on todella epämääräinen. Kun tämä keskialatakakumi menee rikki, niin hetken päästä repeää/alkaa vuotamaan pakoputken alkukäyrän ja pakosarjan välinen liitos.
Jos nuo kaikki repsahtavat yhtäiaikaisesti (tai sitten 2/3), niin moottori tipahtaa vetoakseleiden varaan roikkumaan. Voi edelleen ajaa, mutta on kyllä niin kamala meteli ja kolina, etten suosittele.

Kytkin näissä yleensä vaatii aika "aktiivista" tarkkailua säätönsä puolesta. On vaijerisäätöinen ja väärä säätö voi tarpeettomasti rasittaa kytkintä. Kytkimen täytyisi irroittaa noin polkimen liikeradan puolivälissä ja olla tuntumaltaan aika "rehellinen". Jos poljin nousee paljon jarrupoljinta ylemmäs, on kytkin jo kulunut ja vaatii vaihtoa.

Moottorin öljyvuodon syypää on 100% varmuudella välikannen tiiviste. Ei vaadi kokonaista koneremonttia, mutta korjaamolta noin päivän työn kaikkine putsauksineen. Samalla kannattaa jakopää laittaa ja säädättää venttiilivälykset.
Remontin jälkeen autolla voi päästä jopa öljynvaihtovälin, jonka jälkeen se välikannen tiiviste alkaa vuotamaan taas uudestaan. Ja sehän siis vuotaa vain öljyä, välikannen yläpuolella ei kierrä jäähdytysvesi, joten tätä ei kannata sekoittaa itse kannentiivisteeseen. Kaikissa näkemissäni Tipoissa/Temproissa (yli 30kpl) on koneen etupuoli märkä tämän ongelman vuoksi ja noita on korjattu uutena jo takuuaikana.


Pintapeltejä sekä sisustan nippeleitä saa tämän foorumin kautta ihan varmasti hankittua. Tempra on todella hyvä auto, mutta sillä alkaa olla jo ikää ja varmasti joku 60-70% myydyistä on jo paalattu/peltoautoina tms.


Ei muutakun Tempra kuntoon ja kovaa ajoa. Isäukko ajoi -96 Tempra STW:llä hiukan päälle 500tkm (olisinko tänne foorumille joskus valehdellut 56Xtkm?) ja matkan katkaisi seonnut moottorinohjaus. Ylivoimaisesti parhaita autoja ajaa "ikinä", on talvella lämmin ja varmatoiminen.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4170
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Myynti & Lahjoitus / Autot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä