Mittee tien Tempran kanssa ?

Autojen myynti-ilmoituksia. Lue säännöt ennen ilmoittamista.

Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Irmeli » 25.04.2019 00:05

Minulla on valkea erittäin hyväkorinen ruosteeton 1,6lt Fiat Tempra farmari vm 96 ja oikeasti en haluaisi siitä luopua kun istuu käteen niin sopivasti, on passeli tiloiltaan, moottori pelittää ja tehoja löytyy tarpeisiini riittävästi tai tähän asti on pelittänyt mutta edessä on ainakin seur korjaukset : tuulilasin uusinta, öljyvuotoa jonka syy vielä selvittämättä mutta moottorin kyljissä sitä on ja nyt kytkin kaipaa ainakin säätöä jos ei enemmänkin ja ruiskutuksen merkkivalokin on herännyt ajoittain elämään mutta ei ole viidestä eri korjaamosta/ huoltoasemalta löytynyt sopivaa vikakoodin lukijaa ! Autolla on ajettu jo yli 300tkm mutta lystikkäästi mittarinlukema putosi lukemaan 100tkm kun tuo 300 ylittyi eli jos olisin hieman huijarimpi niin tarjoaisin jollekin myyntiin vähän ajettua hyväpeltistä fiat farkkua! Kaikenlaista pientä puutetta fiatissa jo on, mm sähköikkunat eivät ole toimineet sen jälkeen kun toinen autoilija pukkasi oikeaan etuoveen ja etulokariin , jotka piti vaihtaa mutta vakuutusyhtiö ei katsonut toimivuuden menetystä kolarin syyksi eikä korvannut; lisäksi kuskin oven avausmekanismin muoviosa murtui joten oven avaus tapahtuu vaijerista nykimällä mutta sepä ei minua ole haitannut !. Ongelma on kuitenkin se että minun pitäisi päättää loppuuko yhteiselomme nyt vai teetänkö moottoriremontin ym mitä sieltä nyt sitten löytyykään eli saattaisi tulla hintava korjaus ! Pakoputki pääosin uusittiin muutama kk sitten ja sattui vielä yksi uusi varaosaputkisto maasta löytymään. Jakohihna uusittu joskus 200tkm paikkeilla eli sekin varmaan kuuluisi tuohon korjaustarpeisiin. Jos löytyisi joku korjaustaitoinen asianharrastaja ilman ison firman toimisto- ym avustajakuluja niin saattaisin päätyä korjauttamaan kaikilta havaittavilta osiltaan autoni ja pitämään mieluisan tempran edelleen itselläni . Oi että on sitten hankalaa päättää eroaisimmeko tempra ja minä vuosien hyvästä yhteiselosta huolimatta ! Jos ero on lopputuloksena niin onkohan fiat-harrastajissa ketään jota saattaisi tempra kiinnostaa omana projektinaan kun tuolla palstoilla ei taida olla temproista yhden yhtä ilmoitusta ! Antakaa nyt edes vinkkejä tai henkistä tukea päätöksen tekemiseen !!!

( Kaduin muinoin pitkään kun luovuin Regata-farmarista, joka oli niitä minulle mieluisia ei-sähköistettyjä valioita mutta katsastaja hylkäsi ovien alahelmojen ruosteiden takia joiden korjausarvio oli lähes pari tonnia enkä siinä vaiheessa löytänyt mistään tilalle ehyitä ovia; regata läksi sitten ilmaiseksi harrastajalle ja 3 vk myöhemmin löysin siihen ovetkin mutta nepä menivät sitten uudelle omistajalle !!)
Irmeli

Re: Mittee tien Tempran kanssa ?

ViestiKirjoittaja Luigi » 26.04.2019 22:34

Auttamaan en pysty, mutta on kyllä sanottava asenteen olevan kohdallaan! Lueteltujen remonttien tekeminen ei liene taloudellisesti perusteltavissa, kyllähän noissa teetettynä toista tonnia taitaa mennä vaikka kuinka edullinen tekijä olisi, mutta eihän siitäkään tiedä, mitä seuraavassa kulkupelissä odottaisi. Ja se ei kuitenkaan olisi sama auto...

Öljyvuoto lienee venttiilikopan tai välikannen tiivisteestä, sen laiton yhteydessä vaihtuu remmikin. Kytkimessä ei taida olla säätömahdollisuuksia, vaan uusiminen lienee edessä - onhan sillä kilometrejäkin. Tuon mallin Temprassa taisi ruiskun valon palaminen olla aika tavallista, ja jossain päin tätä forumia siitä oli aikoinaan ansiokas ketjukin. Ei muistaakseni ollut mitää hirveän kallista korjattavaa.

Temprat on käyneet todella vähiin, toivottavasti niitäkin kuitenkin säilyisi. Minun silmään hienoja laitteita.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Luigi

ViestiKirjoittaja Sämpy » 27.04.2019 08:32

Onhan siitä jossain..

Tämä voisi vuoden perusteella olla jo monipisteruisku-moottori eli ns. "MPI".

Sellaisen kanssa tuli tehtyä vikavalojumppaa ja havaittua seuraavaa:

Väsynyt tai rikkinäinen Lambda-anturi: käynnistettäessä vikavalo ei syty, mutta syttyy säännöllisesti kun auto on käynyt/ajettu n. 3-5 minuuttia. Töistä kun lähti, niin syttyi aina samassa kohtaa matkaa.

Jumitteleva EGR: vikavalo syttyy satunnaisesti, mutta yleensä samalla tyhjäkäynti katoaa. Ei aina. Tuntui syttyvän herkemmin esim. moottorijarrutuksessa tultaessa risteykseen.

Kaasuläpän asentoanturi: vikavalo syttyy tietyllä kaasun asennolla, yleensä kevyellä pintakaasulla ja sammuu melko pian, kun painaa lisää kaasua tai päästää moottorin tyhjäkäynnille.

Tempra oli kiva auto ja sillä tuli myös ajettua pitkin Suomea. Hyvät penkit ja kiva ohjaustuntuma. Talvisin vetopito oli vain kehnonlainen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori

ViestiKirjoittaja wellu » 27.04.2019 16:21

Tempra paras Fiatti minun mielestä. Ajo-ominaisuuksien ja yleisesti tyylinsä puolesta.

Ehdottomasti jollekkin korjausintoiselle "talteen" tommonen, ovat kadonneet jo maanpäältä. Ittellä ei ole tiloja, rahaa tai aikaa, muuten olisin jo matkalla.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
wellu

ViestiKirjoittaja Zumba » 16.05.2019 21:55

Minulla on myös 1996 Tempra, Sedan. Moottori on MPI eli monipisteruisku. Kilometrejä on vaan vähempi: 200 000 tuli juuri täyteen. Melko paljon samanlaisia korjaustarpeitakin olisi tiedossa: Tuulilasi, kohta kytkin, sähköikkunat ei toimi. Ja jossain vaiheessa vaikutti, että on kansivuoto. Nyt kuitenkaan ei ole oireita. Katellaan. Alustaan uusittu taka-apurungon kumipuslat, takajarruputket ja hitsattu etulattian alta oikealta. Seuraavaksi sama tehtävä vasemman etuistuimen alle. Ja vielä: Taka-apurungon osana tai sen ja takajousen välissä olevat peltikartiot, joissa on pohjaanlyönnin vaimennuskumi, ovat ruostumassa kappaleiksi. Autoon on tehty kaikki perushuollot ja kuluvien osien vaihdot eikä mitään ole jätetty pysyvästi rempalleen. Odototusaikojahan noille osille jo tahtoo tulla kun ei ole ollut merkkiliikettä herra ties kuinka pitkään aikaan. Tavalliset kulutusosat löytyy vielä, pyyhkijän sulissa tosin vaikeuksia. Moottorin kiertävää vesiputki kului syöpymällä ja hiertymällä puhki talvella. Turkissa olisi ollut uusi osa, mutta eivät lähetä Suomeen, edes PayPalillä. Osa löytyi suhteilla Kajaanista. Oli tietenkin käytetty, ja syöpymiä siinäkin, mutta nesteet pysyy sentään sisällä. Auto on mielestäni eras parhaimman näköisistä, nykyautot mukaan lukien. Hyvä ajettava, ohjaustuntoa on, ei ole höyhenen kevyt. Se pitää välillä oikein kääntää mutkaan. Auto on tosiaan ollut jokapäiväisessä käytösäsä perheessämme jo vuodesta 1998, mutta nyt on nuo toistuvat remonttitauot alkanet käyttäjiä, eli vaimoa ja tytärtä, hermostuttamaan, ja tietysti siinä sivussa itseäkin. Auto alkaa olla kypsä siirtymään harrasteautopuolelle. Mutta jaksaako sitä itse harrastaa, on toinen juttu. Myyntiäkin olen jo ajatellut, mutta kysyntä lienee hyvinkin rajoitettua. Hyvään kotiin ehkä myisinkin.

Se ruiskun valo: Tässä yksilössä vika oli EGR-venttiilin likaisuus. Muu oire oli erittäin pitkä starttaus. Tokeni puhdistamalla. Puhdistuksen jälkeen käynnistyy paremmin kuin uutena.
Zumba

Paluu Myynti & Lahjoitus / Autot