termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

ViestiKirjoittaja Jore82 » 20.11.2005 19:22

tarvitseeko tehdä ennen termostaatin vaihtoa jotain esivalmisteluja esim.
poistaa öljyjä tai jäähdytysnesteitä?
ja jos jollain on tietoa termostaatin sijainnista voisiko laittaa kuvan?
Jore82
 
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja lanciay10 » 20.11.2005 19:53

Jäähdytysnesteet kannattaa laskea pois ennen hommaan ryhtymistä.

Termari löytyy koneen päädystä, kuskin puolelta. Katso sen möntin alle, johon tulpanjohdot menee, et voi missata.
Lancia Thema 8V, Lancia Lybra SW jtd, Abarth Punto Evo
Avatar
lanciay10
 
Viestit: 968
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Isokyrö, pohojanmaa

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

ViestiKirjoittaja Jore82 » 21.11.2005 00:30

lisätään hölmöyttäni vielä edelliseen että miten jäähdytysnesteet tyhjennetään? tarviiko muuten jotain tiivistettä laittaa? se vaikuttais ainakin hommalta minkä voi tehdä ihan parkkipaikallakin.
(siis termostaatin vaihto)
on tääkin yhtä helv.. ensin vaihdelaatikko meni ja nyt kun se on kunnossa niin termostaatti vaihtoon ja pimeni taustavalot mittareista, siitäkään en tiedä mitään. pitää ilmeisemmin vaihtaa lamput niihin ja siihenkin tarvitsisin neuvoja vielä :). sulakkeet kun on kunnossa.

ja kiitos neuvosta löysin termostaatin helposti sieltä mistä sanoit. pitää vaihtaa kunhan tulee sopivasti aikaa siihen
Jore82
 
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja lanciay10 » 21.11.2005 00:42

Syyläristä alavesiletku auki, sieltä nesteet valuu helpoiten pois. Ei välttämättä tarvitse kaikkia laskea, kun termari on aika ylhäällä. Toki samalla on hyvä aika vaihtaa uudet nesteet sisään.

Termostaatissa tulee uusi tiiviste mukana, ainakin motonetin versiossa, jonka vaihdoin pari viikkoa sitten omaan autoon. Ihan simppeli O-rengas kantta vasten, loput liitokset onkin letkuja. Tuossa termarissahan tulee koko koppa mukana, ei pelkkää "lautasta", eli koko se ulospäin näkyvä murikka vaihtuu uuteen.

Nesteitä takaisin laittaessa kannattaa seurata sisään kaadettua määrää, että tietää, paljonko nestettä pitäisi sopia vielä. Lämppärin letkuissa on yleensä ilmaruuvi, joka kannattaa avata, ja sulkea vasta kun sieltä tihkaa nestettä. Samaten vesiletkuja puristelemalla saa ilman liikkeelle ja lisää nestettä sisään.

Tuohon mittarivalo-ongelmaan en osaa vastata, itellä kun on sama moottori eri korissa.
Lancia Thema 8V, Lancia Lybra SW jtd, Abarth Punto Evo
Avatar
lanciay10
 
Viestit: 968
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Isokyrö, pohojanmaa

ViestiKirjoittaja Luigi » 21.11.2005 00:45

Harvemmin ne mittarivalot palaa kaikki kerralla, katso ihan ensimmäiseksi, että valot laitettu päälle valokatkaisimesta, jos autossa on valomuisti (nimittäin "päivä-asennossa" niitä mittarivaloja ei välttämättä sytytetä, Bravasta en tosin tiedä.) Seuraava mahdollinen vikakohde onkin mittarivalojen kirkkauden säädin, kokeile kitkuttaa sitä säädintä edestakaisin, ja katso antaako valot mitään elonmerkkiä.
Tuskissain mie oksat puusta riivin
Avatar
Luigi
Ylläpitäjä
 
Viestit: 6789
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

ViestiKirjoittaja Jore82 » 21.11.2005 01:06

luigi kirjoitti:Harvemmin ne mittarivalot palaa kaikki kerralla, katso ihan ensimmäiseksi, että valot laitettu päälle valokatkaisimesta, jos autossa on valomuisti (nimittäin "päivä-asennossa" niitä mittarivaloja ei välttämättä sytytetä, Bravasta en tosin tiedä.) Seuraava mahdollinen vikakohde onkin mittarivalojen kirkkauden säädin, kokeile kitkuttaa sitä säädintä edestakaisin, ja katso antaako valot mitään elonmerkkiä.


mulla ei kirkkauden säädintä ole lainkaan ja siinä on nopeusmittarin valo ollut aiemmin jo osittain pimeenä että on erittäin todennäköistä että lamput palanut. pitäisi vaan pähkäillä että miten pääsee käsiksi lamppuihin helpoiten
Jore82
 
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja vvieri » 21.11.2005 07:54

Termari saattaa jumittaa jos auto on seissyt.. esimerkiksi tuon vaihdelaatikkoepisodin aikana.
Ville Vieri
http://www.netikka.net/ville.vieri/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
Ylläpitäjä
 
Viestit: 18447
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

ViestiKirjoittaja Jore82 » 21.11.2005 11:41

vvieri kirjoitti:Termari saattaa jumittaa jos auto on seissyt.. esimerkiksi tuon vaihdelaatikkoepisodin aikana.


kyllähän se on 2kk seissyt mutta ei ole aiemminkaan hyvin toiminut ja nyt sit tuntuu että ei ollenkaan.
olisiko vinkkejä miten pääsen lamppuja/ledejä mittaristoon vaihtamaan?
siinä on noin 5 kuuskulma avaimella avattavaa ruuvia ainakin ja osa ratin kotelon välissä, näyttää hankalalta.

ps. vieri , kyllä siihen vaihdelaatikkoon kävi muukin kuin just se oikea.
olisiko nyt ollu unosta tai puntosta, en just nyt muista kumman se sanoi.
Jore82
 
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

ViestiKirjoittaja Jore82 » 22.11.2005 18:29

noniin vaihdoin sitten sen termostaatin ja kuinka ollakkaan puhaltaa jääkylmää ilmaa ja keittää yli jo noin 1-2km jälkeen.
nyt kun ajattelee jälkiviisaasti niin en kylläkän avannut sitä ilmaventtiiliä, voisikohan johtua siitä?
Jore82
 
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja lanciay10 » 22.11.2005 18:49

Paljonko sitä nestettä sinne kaadoit? Luultavasti jossain ilmalukko, ja nesteet ei lähde kiertämään, tai sitten muuten vaan nestettä liian vähän järjestelmässä..

Paljonko paisuntasäiliössä on nestettä, kun kone jäähtyy? Lämppärin kennossakin on ilmaa vielä, siksi puhaltaa kylmää, toisaalta jos/kun nestettä on liian vähän, niin lämppäri ensimmäisenä kuivuu.. Kannattaa ilmaruuvia/ruuveja raotella, kun kaataa nestettä lisää, jos vaan sellasia löytyy.. Ei kellään ois tarkempaa tietoa, missä Bravon letkuissa sellaisia on?

Ei tuossa termerin vaihdossa käsittääkseni kauheasti mitään pysty tyrimään, että nesteet lakkaisi kiertämästä, jos vaan systeemiin saa nesteet takaisin :roll:
Lancia Thema 8V, Lancia Lybra SW jtd, Abarth Punto Evo
Avatar
lanciay10
 
Viestit: 968
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Isokyrö, pohojanmaa

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

ViestiKirjoittaja Jore82 » 22.11.2005 18:59

:oops: näin ainakin yhden ilmaruuvin yhdessä letkussa siellä mutta en sitten tajunnut muistaa sitä kun olin muuten valmis.
sieltä tuli noin 1l nestettä pois ja sain sinne menemään noin puoli litraa nestettä. joudun nyt hetken vielä odottelemaan että ennättää jäähtyä kunnolla, käyn sitten ilmaamassa ja laittamassa lisää jäähd.nestettä ja vettä.
kuten sanoit ilmaruuveista niin tiedän vain yhden sijainnin ja jos joku tietää että niitä on lisää niin kertokaa ihmeessä mistä löytyy.
ton yhden sijainti on ainakin termostaatin alapuolella olevassa letkussa.
Jore82
 
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

ViestiKirjoittaja Jore82 » 22.11.2005 19:40

kävin nyt lisäämässä vettä ja avasin ilmaruuvia siten kuin sanoit aiemmin,
lämmöt lähti nousuun heti ja kylmää tuli. en kylläkään kauaa odotellut kun oli koira mukana.
Yksi terävä kysymys tähän väliin, kiinnitin huomion flektiin kun ei käynnistäessä lähtenyt pyörimään.
Pitäisikö sen lähteä pyörimään kun käynnistää auton ja antaa olla tyhjäkäynnillä?
koska jos sen pitäisi pyöriä niin vikahan olisi varmaankin siinä.
Jore82
 
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja SLX » 22.11.2005 21:40

Flektihän lähtee pyörimään vasta kun vedet on 90 asteessa ja pyrkii siitä vielä nousemaan. Sen tarkoituksenahan on estää moottorin lämpöjen nousemisen yli 90 asteen.
Fiude se olla pitää!
SLX
 
Viestit: 255
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

ViestiKirjoittaja Jore82 » 22.11.2005 22:00

kiitos tiedosta! oppia ikä kaikki. oon vasta aloitellut kattomaan itte autoa ja tossa autossa tekemistä tuntuu riittävän. ehkä hiukan liikaakin pienelle aikavälille. kaikki neuvot on tervetulleita.

Se nyt puhaltaa kylmää vaan koko ajan ja alkaa keittää.
tänään käyn vielä kerran kattomassa mitä se nestemäärä sanoo ja lähteekö lämmöt tulemaan sisällekkin.
Jore82
 
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja SLX » 22.11.2005 22:15

Jos lämmöt alkaa nousemaan reilusti yli 90 asteen niin paras sammuttaa moottori ja selvittää vika kuin antaa keittää.

Onko lämmönsäädin punaisella ja tuntuuko se toimivan? :wink:
Fiude se olla pitää!
SLX
 
Viestit: 255
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Seuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä