termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?
Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?
hohhoijaa.. nyt kävin taas autolla ja huomasin kun laitoin käyntiin että sieltä termostaatin kohdilta nousee höyryä.
Elikkäs jokin paikka vuotanee siellä.
onkohan sitten tiiviste mennyt huonosti kohdalleen asentaessa vai onko anturi löystynyt.
letkut laitoin aivan takuuvarmasti kunnolla kiinni, piti niihinkin hakea uudet kiinnikkeet kun vanhoja ei pystynyt uudestaan käyttää.
se anturi oli hiukkasen V....:sessa paikassa siinä eikä ollut tietenkään 19mm kiintolenkkiä millä olisi helpoiten saanut tiukalle, joten jouduin pienellä jakoavaimella vääntämään hankalasti.
tosiaan.. kyllä lämmönsäädin on punaisella ja tuntuu toimivan vaikkakin tulee vain kylmää ilmaa
Elikkäs jokin paikka vuotanee siellä.
onkohan sitten tiiviste mennyt huonosti kohdalleen asentaessa vai onko anturi löystynyt.
letkut laitoin aivan takuuvarmasti kunnolla kiinni, piti niihinkin hakea uudet kiinnikkeet kun vanhoja ei pystynyt uudestaan käyttää.
se anturi oli hiukkasen V....:sessa paikassa siinä eikä ollut tietenkään 19mm kiintolenkkiä millä olisi helpoiten saanut tiukalle, joten jouduin pienellä jakoavaimella vääntämään hankalasti.
tosiaan.. kyllä lämmönsäädin on punaisella ja tuntuu toimivan vaikkakin tulee vain kylmää ilmaa
Todennäköisesti jäähdytysvedet ei kierrä lainkaan - silloin ei flektikään käynnisty kun syyläri pysyy kylmänä. Samaan viittaa myös lämppärin kylmyys ja koneen nopea kuumeneminen. Onhan termari oikein päin siellä kotelossa? Usein kylläkään se ei väärinpäin sovi...
Ei tosiaan kannata päästää ylikuumenemaan konetta, kannattaa sammuttaa jos lämpömittari nousee yli normaalin.
Ei tosiaan kannata päästää ylikuumenemaan konetta, kannattaa sammuttaa jos lämpömittari nousee yli normaalin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Siellä on ilmaa, sotkee tehokkaasti veden kierron. Bravasta en tiedä, mutta yleensä ilmaus aloitetaan ihan sillä, että täytetään jäähdytin/paisuntasäiliö, jätetään korkki auki ja pistetään kone käyntiin. Ihmetellään nesteen pulputusta ja lisätään tarvittaessa. Syytä on seurailla koneen lämpöjä, tietenkin. Lopuksi korkki kiinni, ja availlaan sitä lämppärissa tai muualla olevaa ilmaruuvia, kunnes tulee pelkkää vettä. Kannattaa asetella auto niin, että nuo korkki ja ilmaruuvi olisivat korkeimmassa kohdassa.
PSA:n TU-koneen ilmaus olisikin sitten ihan oma tarinansa.
On tietysti mahdollista, että se uusi termari olisi jumissakin. Näin on käynyt omalla kohdalla, kun meni pildemasta termarin ostamaan. Korttelin ympäri ja kivasti keitti. Seuraava yksilö sitten suostui toimimaankin...
PSA:n TU-koneen ilmaus olisikin sitten ihan oma tarinansa.
On tietysti mahdollista, että se uusi termari olisi jumissakin. Näin on käynyt omalla kohdalla, kun meni pildemasta termarin ostamaan. Korttelin ympäri ja kivasti keitti. Seuraava yksilö sitten suostui toimimaankin...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?
kävin nyt biltemasta oikean lenkkiavaimen hakemassa ja kyllä anturaa sai kiristettyä helposti lisää mutta samat viat vieläkin.
pitää käydä kokeilemassa tota ilmausta vielä.
pitää käydä kokeilemassa tota ilmausta vielä.
Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?
Lanciay10, pystyisitköhän ns. alusta alkaen kertoa miten vaihdoit termostaatin?
voisin sitten käydä päässä läpi vaiheet ja miettiä menikö joku vikaan vai onko uusi termostaatti viallinen.
voisin sitten käydä päässä läpi vaiheet ja miettiä menikö joku vikaan vai onko uusi termostaatti viallinen.
Ei siinä oikeasti mitään sen mystisempää ollut.
Ensin nesteet pois. Ypsilonissa akun poistamalla sai kivasti lisätilaa alueelle (+ vaihdoin uuden akun samalla ).
Sitten vaan kaikki klemmarit auki termostaatista ja sen jälkeen termostaatin kaksi pulttia auki. Irrallaan vaihdoin sen anturin uuteen termariin, ja sama homma käänteisessä järjestyksessä.
Edelleen epäilöisin, että jossain kohtaa järjestelmässä on ilmaa. Josko termostaattikotelossa voisi olla ilmalukko, ja sitäkautta termostaattikaan ei aukeaisi, kun sinne ei lämmin vesi pääse Mutuilua, mutta voisihan sen anturin vaikka löysätä siitä termostaattikotelosta, ja koittaa, tuleeko sieltä ilmaa.. Tai jotain vastaavaa..
Ensin nesteet pois. Ypsilonissa akun poistamalla sai kivasti lisätilaa alueelle (+ vaihdoin uuden akun samalla ).
Sitten vaan kaikki klemmarit auki termostaatista ja sen jälkeen termostaatin kaksi pulttia auki. Irrallaan vaihdoin sen anturin uuteen termariin, ja sama homma käänteisessä järjestyksessä.
Edelleen epäilöisin, että jossain kohtaa järjestelmässä on ilmaa. Josko termostaattikotelossa voisi olla ilmalukko, ja sitäkautta termostaattikaan ei aukeaisi, kun sinne ei lämmin vesi pääse Mutuilua, mutta voisihan sen anturin vaikka löysätä siitä termostaattikotelosta, ja koittaa, tuleeko sieltä ilmaa.. Tai jotain vastaavaa..
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?
No joo olihan toi vähän hölmö kysymys..
Itekkin otin akun ja sytytyspuolan irti niin pääsi mukavasti vaihtamaan,
kaipa se sitten ois seuraava etappi että kattois flektin sulakkeen ja just sen termostaatin kotelon/anturin jos olisi jonkun näkönen toinen ilmausruuvi.
se flektikään kun ei rupea pyörimään vaikka L.mittari alkaa nousta taivaisiin.
Itekkin otin akun ja sytytyspuolan irti niin pääsi mukavasti vaihtamaan,
kaipa se sitten ois seuraava etappi että kattois flektin sulakkeen ja just sen termostaatin kotelon/anturin jos olisi jonkun näkönen toinen ilmausruuvi.
se flektikään kun ei rupea pyörimään vaikka L.mittari alkaa nousta taivaisiin.
Eipä, kun vesi ei kierrä eikä syyläri lämpene. Eihän sitä silloin tarvi jäähdytellä.
Kokeile löysätä termarikoteloa josko termarin alla olisi iso ilmakupla, joka estää kuuman veden pääsyn termarin lämpöä haistelevaan osaan.
Kokeile löysätä termarikoteloa josko termarin alla olisi iso ilmakupla, joka estää kuuman veden pääsyn termarin lämpöä haistelevaan osaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?
ASIAA!!! Nyt toimii termari, puhaltaa kuumaa sisälle ja mittari pysyy pikkasen alta puolenvälin kokoajan.
aamulla kävin ottamassa sen anturin pois täytin nesteet uudestaan siihen asti että siitä tulee ja laitoin anturin takas.
seuraavaks avasin sen ilmaruuvin letkusta ja täytin uudestaan että tuli vettä siitä. sitten löysin vielä yhden ilmaruuvin siitä flektin luota mikä lie kehikko se nyt onkaan mutta siinä oli yläreunassa ilmaruuvi avasin senkin. joku näistä tai kaikki näistä auttoi asiaa.
kiitos paljon neuvoista!! (laitan tosta mittariston valoista uuden aiheen, siinä varmaan on taas laittoa mukavasti)
aamulla kävin ottamassa sen anturin pois täytin nesteet uudestaan siihen asti että siitä tulee ja laitoin anturin takas.
seuraavaks avasin sen ilmaruuvin letkusta ja täytin uudestaan että tuli vettä siitä. sitten löysin vielä yhden ilmaruuvin siitä flektin luota mikä lie kehikko se nyt onkaan mutta siinä oli yläreunassa ilmaruuvi avasin senkin. joku näistä tai kaikki näistä auttoi asiaa.
kiitos paljon neuvoista!! (laitan tosta mittariston valoista uuden aiheen, siinä varmaan on taas laittoa mukavasti)