Aika makea 124...
Taisi olla
lähempänä kahta tuhatta... kallis
131 abarthiin verrattaessa taitaa tulla ongelmia tuon jousituksen kanssa - jousityyppiähän ei saa vaihtaa ilman erikoislupaa - millä tavalla tuo poikkesi tavallisen 131:n takajousituksesta??
Volumetricon paperit siispä kiinnostaisivat - mulla olis yksi vm. 82 koppakin jo tallissa. 8) Tosin on vieläkin selittelemistä jos 150hv 16v Lancian kone pukkaa turbon kanssa vain 168hv... Voi olla että menee läpi jos vetoaa siihen että moottorissa ei ole paljoa yhtäläistä Lancian koneeseen - ja löytää mukavan katsastusinssin.
Volumetricon paperit siispä kiinnostaisivat - mulla olis yksi vm. 82 koppakin jo tallissa. 8) Tosin on vieläkin selittelemistä jos 150hv 16v Lancian kone pukkaa turbon kanssa vain 168hv... Voi olla että menee läpi jos vetoaa siihen että moottorissa ei ole paljoa yhtäläistä Lancian koneeseen - ja löytää mukavan katsastusinssin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Myönnän ettei minulla ole viimeisintä tietoa asiasta, mutta aikoinaan anoin luvat Racingiin 3 litraiselle V-6 koneelle, sainkin ne muuten (en toteuttanut). Silloin ei mietitty kanta-autosta muuta kuin että jarrut ovat vastaavat ja että jousitus kykenee kantamaan tuon kasvaneen painon. Tällöin ei mietitty ollenkaan esim. jousituksen tyyppiä ja akselisto rakenteita. Tämä toki on voinut muuttua.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Ompa Themassa hintaa... Nuo vanhat koneenvaihtolupasyteemit ei oikeen nykyään enää päde, mikäli käyttää Abarthia vertalumallina (voi olla että käytetään automaattisesti mikäli lasketaan samaan mallisarjaan) niin myös perä pitää muuttaa. Jotain leikkauskuviahan tuosta löytyy vaikkapa Vatsen saitilta ja taittaa mulla olla jokunen kuva jossain kirjassakin, tai sitten pitää tehdä excursio katsomaan APP:n aparaattia...
Ja Ville, sulla taitaa loppua prosentit kesken mikäli tuollaista alat tehdä... Tuossahan on erillisripustettu perä kun taas Mirkussa on jäykkä, riittäkö selitykseksi?
Ja Ville, sulla taitaa loppua prosentit kesken mikäli tuollaista alat tehdä... Tuossahan on erillisripustettu perä kun taas Mirkussa on jäykkä, riittäkö selitykseksi?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jotenkin mulla on nyt kuva että jääratapäiville mä saan rahdata usemman kirjan mukaan ja sen jälkeen pyyhkiä niistä kuolat... Ei vaiskaan, yritänkin saada All the Fiatsin viikonloppuna käsiini niin katotaan sitten siitä, Argenta painaa _muistaakseni_ pikkasen enemmän kuin 132:nen, nuohan ovat varusteiltaan aika täydellisiä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jos Vvieri päädyt tekemään 131 Aparaatin systeemeillä, niin se olisi muuten ihan helppo, vain se perä on vähän "jännä". Minulta kyllä löytyy tarkat tiedot koko perä systeemiin, ja jos haluaa tehdä tehtaan osilla, niitäkin saan ilman ongelmia. Hinta vain on vähän... Jos taas kelpaa jonkin muun retkuperän möykky, niin sittenpä ei niin vaikeaa olekkaan. Navat jostakin etuvedosta, akselit samoiten, ainoastaan tukivarret pitää ostaa ja niitä saa n. 300 egee/pari. Minulla on "täydellinen" kuvakavalkadi noihin peräsysteemeihin, samoin mitoitukset yms. Hyllystä löytyy mm. tehtaan huoltokirja 131 Abarth Stradaleen... 8)
Jarruthan tuossa oli edessä 131 vakiokamaa, ja takana ne 124 levyjarrut. Vaihteisto sama kuin myöhemmissä viisivaihteisissa jne. Itse (yllättäen ) suosittelen tuota 131 2d koppaa, silloin saisit siitä vieläpä kevyen. Nuo 132 ja varsinkin Argentan korit ovat PAINAVIA.. Kyllä se olisi melkoinen sleepperi jos 131 Special korissa alkuperäisillä kromilistoilla yms. olisikin 300hp pata Projekti olisi kyllä niin räyhäkkä, että voisin käyttää suhteitani noin hyvään tarkoitukseen iloiten
Jarruthan tuossa oli edessä 131 vakiokamaa, ja takana ne 124 levyjarrut. Vaihteisto sama kuin myöhemmissä viisivaihteisissa jne. Itse (yllättäen ) suosittelen tuota 131 2d koppaa, silloin saisit siitä vieläpä kevyen. Nuo 132 ja varsinkin Argentan korit ovat PAINAVIA.. Kyllä se olisi melkoinen sleepperi jos 131 Special korissa alkuperäisillä kromilistoilla yms. olisikin 300hp pata Projekti olisi kyllä niin räyhäkkä, että voisin käyttää suhteitani noin hyvään tarkoitukseen iloiten
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Juu, toi hinta on kyllä noissa osissa äkkiä aika korkea. Kyllähän noita periä on Suomessakin "ylimääräisinä". Mutta noiden katsastus onkin sitten ihan oma juttu, jokusia laskelmia saa äkkiä tehdä ellei sitten käytä "tehtaan" osia. Prosentithan menee todella tiukoille...
Jarrujahan ei tarvitse pahemmin muuttaa katsastuksen puolesta, taitaa noilla tehoilla vaan ihan oikeesti OIKEILLA jarruilla olla käyttöä.
Toi sleepperihomma vaan on siinä että joku voi vielä uskoa että Mirkku kulkee kohtuullisesti mutta Argentaahan ei oikeastaan edes ketään tunne, sen kauneusarvoista en viitsi mainita mitään...
Jarrujahan ei tarvitse pahemmin muuttaa katsastuksen puolesta, taitaa noilla tehoilla vaan ihan oikeesti OIKEILLA jarruilla olla käyttöä.
Toi sleepperihomma vaan on siinä että joku voi vielä uskoa että Mirkku kulkee kohtuullisesti mutta Argentaahan ei oikeastaan edes ketään tunne, sen kauneusarvoista en viitsi mainita mitään...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Niin, vitsinä olikin se, ettei Erkkikään, eikä sen veli Reino erota Ritmo Abarthin etunapaa 131 Abarthin takanavasta, saati vetareita.. Tässä ei ole edes moraalista ongelmaa, koska tuo napa on varmasti lujempi kuin mirkun takanapa.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Heh, tässähän alkaa itsekin innostua - noinhan en tapaa käyttäytyä ikinä.
Tarkoitatko tavallisilla mirkun jarruilla 13" vai 14" jarruja, mulla on tuossa 1600CL:n korissa nyt 13" ja takana tietty rummut. Ainakin Regata 100S jarruja ovat laittaneet noihin - yksi purku-100S löytyykin tontilta.
Ongelmana on tosiaan tuo perä jos leimaäijä sen vaatii - ja sen jälkeen prosentit. Tosin jos vaihtaisi vain sen välttämättömimmän niin kanta-autotarkistuksen kautta 50% prosenttirajoilla saatais onnistua. Iso etu on jos etujarruja ei katsastuksen takia tarvisi vaihtaa - ei tuu prosenttejakaan niistä.
Jousitustyyppinä taitaa olla Abarthissa ja tavallisessa kierrejousi molemmissa joten onnistuu tuonkin puolesta - lupia ei tarvita.
Joo - voin säilyttää ne kromilistat.. tehotavoite 16v padalle tosin on 400...500hv haarukassa (suljetulla radalla tietysti, tiellä saa olla vain 168hv 8) ), ruotsalainen kansiguru lupaili hurjia lukemia kuultuaan kannen mitat.
Tarkoitatko tavallisilla mirkun jarruilla 13" vai 14" jarruja, mulla on tuossa 1600CL:n korissa nyt 13" ja takana tietty rummut. Ainakin Regata 100S jarruja ovat laittaneet noihin - yksi purku-100S löytyykin tontilta.
Ongelmana on tosiaan tuo perä jos leimaäijä sen vaatii - ja sen jälkeen prosentit. Tosin jos vaihtaisi vain sen välttämättömimmän niin kanta-autotarkistuksen kautta 50% prosenttirajoilla saatais onnistua. Iso etu on jos etujarruja ei katsastuksen takia tarvisi vaihtaa - ei tuu prosenttejakaan niistä.
Jousitustyyppinä taitaa olla Abarthissa ja tavallisessa kierrejousi molemmissa joten onnistuu tuonkin puolesta - lupia ei tarvita.
Joo - voin säilyttää ne kromilistat.. tehotavoite 16v padalle tosin on 400...500hv haarukassa (suljetulla radalla tietysti, tiellä saa olla vain 168hv 8) ), ruotsalainen kansiguru lupaili hurjia lukemia kuultuaan kannen mitat.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tarkistin luokkarista ja kaikki levyt aparantissa ovat 227mm ja edessä yksimäntäinen 48mm satula, eikös tämä ole se ihan tavallinen joka figessä oleva jarru? Kuviakin on jos tarvii.
Tuosta retkuiluperästä voisi olla jopa hyötyä pidon kannalta, niitähän taitaisi olla tiedossa tuolla puolentuhannen hevon voimalla
Itse retkun keskimöykky, jos siitä eivät ole tarkkoja, niin esim jäykän peränhän voi kaventaa niin että jättää vain n. 15cm mittaiset vetarit ja niihin laipat päähän joista etuvetoisen vetarit eteenpäin. Tämä on ihan tehtävissä oleva juttu, ja olisin tehnytkin jos olisin sprintti autoani pitempään vielä pitänyt. Peräkin oli jo katkaistuna hyllyssä...
Tuosta retkuiluperästä voisi olla jopa hyötyä pidon kannalta, niitähän taitaisi olla tiedossa tuolla puolentuhannen hevon voimalla
Itse retkun keskimöykky, jos siitä eivät ole tarkkoja, niin esim jäykän peränhän voi kaventaa niin että jättää vain n. 15cm mittaiset vetarit ja niihin laipat päähän joista etuvetoisen vetarit eteenpäin. Tämä on ihan tehtävissä oleva juttu, ja olisin tehnytkin jos olisin sprintti autoani pitempään vielä pitänyt. Peräkin oli jo katkaistuna hyllyssä...
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________