Aika makea 124...
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Aika makea 124...
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Juu - lukeutuu kyllä ehdottomasti meikäläisen suosikkisaitteihin - harmi vaan että uutta materiaalia ei juuri ole hetkeen ollut saatavilla. Saitilla on myös hyvää vinkkiä 16-tappisen kannen asentamisesta vanhaan TC alakertaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
124 CC turbo
Eikös tuolla Lohjan suunnalla ole Suomalainen C-mallin turbo, joka on alunperin rakennettu 80-luvulla.
8-venainen varmaankin? Olis kyllä hieno nähdä livenä - varmaan kiintoisa tapaus.
Turbokonettahan koskee samat säännökset kuin moottorin vaihtoa, eli maksimissaan 20% tehokkaamman ja 25% suuremman moottorin saa laittaa kuin mallisarjassa esiintynyt tehokkain ja isoin kone on.
8-tappisen turbon saa kilpiin semmoiseenkin autoon jonka tehokkain moottoriversio on ollut jotain 120...140hv (131, 124 jne..). Otetaan CHT Croman moottori (jotain 90hv vakiona), varustetaan turbolla ja siitä voi uskottavasti penkittää 144...168hv riippuen siitä mitä laki sallii.
16-tappisen kanssa onkin sitten isoja ongelmia koska laiskimmillaankin
vapareina nuo on olleet noin 150hv tehoisia, eikä oikein mee läpi että turbon kanssa tehoa olisi saman verran tai vähemmän... moottorin tehohan lasketaan laissa kannen mukaan, suhteuttaen iskutilavuuteen.
Itseäni homma kiinnostaa siksi haluaisin rakentaa takavetoisen (HH, väärästä päästä raapiva! ) 16-tappisella turbokoneella varustettuna. Missähän takaveto-Fiatissa on ollut tehokkain moottori - noin yleiseen tieliikenteeseen myytäväksi Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa?
16v kansi, 132:n alakerta ja Garrett TO4 turbo olisi jo...
Turbokonettahan koskee samat säännökset kuin moottorin vaihtoa, eli maksimissaan 20% tehokkaamman ja 25% suuremman moottorin saa laittaa kuin mallisarjassa esiintynyt tehokkain ja isoin kone on.
8-tappisen turbon saa kilpiin semmoiseenkin autoon jonka tehokkain moottoriversio on ollut jotain 120...140hv (131, 124 jne..). Otetaan CHT Croman moottori (jotain 90hv vakiona), varustetaan turbolla ja siitä voi uskottavasti penkittää 144...168hv riippuen siitä mitä laki sallii.
16-tappisen kanssa onkin sitten isoja ongelmia koska laiskimmillaankin
vapareina nuo on olleet noin 150hv tehoisia, eikä oikein mee läpi että turbon kanssa tehoa olisi saman verran tai vähemmän... moottorin tehohan lasketaan laissa kannen mukaan, suhteuttaen iskutilavuuteen.
Itseäni homma kiinnostaa siksi haluaisin rakentaa takavetoisen (HH, väärästä päästä raapiva! ) 16-tappisella turbokoneella varustettuna. Missähän takaveto-Fiatissa on ollut tehokkain moottori - noin yleiseen tieliikenteeseen myytäväksi Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa?
16v kansi, 132:n alakerta ja Garrett TO4 turbo olisi jo...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
HH, täysin ala-arvoista kommentointia noinkin tee-itsehenkiseltä mieheltä. Arvelinkin että takavetoisen mainitseminen projektiksi olisi vähän niinkuin punainen vaate.
Ei mulla kyllä sitä Themaa vastaan mitään ole - tuollainen projekti on kummitellut kyllä mielessä pitkän aikaa.
Mutta vielä tuohon kysymykseeni, tietääkö joku minkä tehoisilla padoilla 131:aa on saanut?
Ei mulla kyllä sitä Themaa vastaan mitään ole - tuollainen projekti on kummitellut kyllä mielessä pitkän aikaa.
Mutta vielä tuohon kysymykseeni, tietääkö joku minkä tehoisilla padoilla 131:aa on saanut?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
farkku Thema
taas oli Mobilessa mukava -93 turbo farkku neljään tonniin..
Tarttis oikein tuoda joskus kasa sekalaisia 16V turbo Themoja ihan vaan varaosiksi 8) II-koppaisia saisi parilla tonnilla hyvän kasan.
Tarttis oikein tuoda joskus kasa sekalaisia 16V turbo Themoja ihan vaan varaosiksi 8) II-koppaisia saisi parilla tonnilla hyvän kasan.
No joo joo Täältä tullaan
Pikaselasin Raamatun = All the Fiats kirjan.
Noin nopeasti löytyi tällainen takaveto Fiat jota voisi käyttää 320hp koneella. Fiat Mephistopheles Eldridge Record vm. 1923. Siinä oli 21 litrainen kone...
Okei, no joo
131 Abarth oli sarjatuotanto auto, ja siitä irtosi 140hp vakiona.
131 Volumetric oli myös 140hp ja siis mekaanisesti ahdettu.
130 coupessa 165hp ja 130 Sedan 140hp
Dino 2400 180hp jne. harvinaiset mallit.
Enkyllä keksi tehokkaampaa sarjatuotanto mallia kuin 131 Abarth ja Volumetric. Niitä harvinaisuuksiahan tietty oli kuten 131 Abarth mekaanisella ahtimella, mutta on niin harvinainen ettei siihen varmaan saa mitään papereita mistään.
Tuohon 131 Abarthiin saa luokitustodistuksen vaikka minulta jos tarvii.
Pikaselasin Raamatun = All the Fiats kirjan.
Noin nopeasti löytyi tällainen takaveto Fiat jota voisi käyttää 320hp koneella. Fiat Mephistopheles Eldridge Record vm. 1923. Siinä oli 21 litrainen kone...
Okei, no joo
131 Abarth oli sarjatuotanto auto, ja siitä irtosi 140hp vakiona.
131 Volumetric oli myös 140hp ja siis mekaanisesti ahdettu.
130 coupessa 165hp ja 130 Sedan 140hp
Dino 2400 180hp jne. harvinaiset mallit.
Enkyllä keksi tehokkaampaa sarjatuotanto mallia kuin 131 Abarth ja Volumetric. Niitä harvinaisuuksiahan tietty oli kuten 131 Abarth mekaanisella ahtimella, mutta on niin harvinainen ettei siihen varmaan saa mitään papereita mistään.
Tuohon 131 Abarthiin saa luokitustodistuksen vaikka minulta jos tarvii.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Mutta tuskimpa Ville sitä takapään ripustusta haluaa tehdä Aparaatin ripustukseksi, tai siis haluaa mutta luvat ja osat... Mutta tuon Volumetricon paprut kun hommaat jostain Ville niin siihen sitten se mylly.
Eikö siinä All the Fiatissa (hitto ku ei oo kirjaa just nyt käsillä) muka ollut ollenkaan VX Argentaa, tuohan voisi irrota paprut meinaan aika helposti.
Eikö siinä All the Fiatissa (hitto ku ei oo kirjaa just nyt käsillä) muka ollut ollenkaan VX Argentaa, tuohan voisi irrota paprut meinaan aika helposti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
132 Turbo
meikäläisen tulevaisuuuuus projektistahan voisi rakentaa tuollaisen kivan TAKAVETO turbon. Vai onkos 132 samaa sarjaa kuin Argenta myös viranomaisten mielestä
Oli muutes pörsissä myytävänä 132 endurancekilpuri tuhannella Eukolla ja Turussa laakerivikainen Thema turbo
Oli muutes pörsissä myytävänä 132 endurancekilpuri tuhannella Eukolla ja Turussa laakerivikainen Thema turbo