Aika makea 124...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Aika makea 124...

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu - lukeutuu kyllä ehdottomasti meikäläisen suosikkisaitteihin - harmi vaan että uutta materiaalia ei juuri ole hetkeen ollut saatavilla. Saitilla on myös hyvää vinkkiä 16-tappisen kannen asentamisesta vanhaan TC alakertaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuo linkki on kyllä muutamaan otteeseen pamahtanut Villeltä mun postilaatikkoon kun jotain uutta siellä tapahtunut... :lol: No, hieno peli ei siinä mitään vaikka vetääkin väärästä päästä. :wink:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

oliskohan suomessa mahdollista saada kilpiin tommonen 16V turbo 124 :twisted:
ois aika rapee peli kesällä...
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

124 CC turbo

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

Eikös tuolla Lohjan suunnalla ole Suomalainen C-mallin turbo, joka on alunperin rakennettu 80-luvulla.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nykysäädöksillä hankala saada kilpiin, 16v:nä mahdoton :cry: . Tehoikkain Coupéhan oli 1,8, 118hp ->141,6hp saa dynolapussa olla ja n/a 16vkin tuottaa enemmän heppoja... Eli 141hp 8v turbona tuo onnaisi. :D
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

8-venainen varmaankin? Olis kyllä hieno nähdä livenä - varmaan kiintoisa tapaus.

Turbokonettahan koskee samat säännökset kuin moottorin vaihtoa, eli maksimissaan 20% tehokkaamman ja 25% suuremman moottorin saa laittaa kuin mallisarjassa esiintynyt tehokkain ja isoin kone on.

8-tappisen turbon saa kilpiin semmoiseenkin autoon jonka tehokkain moottoriversio on ollut jotain 120...140hv (131, 124 jne..). Otetaan CHT Croman moottori (jotain 90hv vakiona), varustetaan turbolla ja siitä voi uskottavasti penkittää 144...168hv riippuen siitä mitä laki sallii.

16-tappisen kanssa onkin sitten isoja ongelmia koska laiskimmillaankin
vapareina nuo on olleet noin 150hv tehoisia, eikä oikein mee läpi että turbon kanssa tehoa olisi saman verran tai vähemmän... moottorin tehohan lasketaan laissa kannen mukaan, suhteuttaen iskutilavuuteen.

Itseäni homma kiinnostaa siksi haluaisin rakentaa takavetoisen (HH, väärästä päästä raapiva! :lol: ) 16-tappisella turbokoneella varustettuna. Missähän takaveto-Fiatissa on ollut tehokkain moottori - noin yleiseen tieliikenteeseen myytäväksi Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa?

16v kansi, 132:n alakerta ja Garrett TO4 turbo olisi jo...
:twisted:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei siinä auta muun kuin hankkia se oikeasta 8) päästä raapiva autoksi niin ei tarvitse kikkailla noilla hepoilla. Ei muuta kuin 16v turbo-Thema Saksasta farkkuna niin sopii kok perhekkin kyytiin. Tuolloin et tarvii kun sen TO4:sen :wink:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

HH, täysin ala-arvoista kommentointia noinkin tee-itsehenkiseltä mieheltä. Arvelinkin että takavetoisen mainitseminen projektiksi olisi vähän niinkuin punainen vaate. :lol:

Ei mulla kyllä sitä Themaa vastaan mitään ole - tuollainen projekti on kummitellut kyllä mielessä pitkän aikaa.

Mutta vielä tuohon kysymykseeni, tietääkö joku minkä tehoisilla padoilla 131:aa on saanut?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jo ei Volumetricon papereita mistään löydy niin helpommalla pääsee kun tekee 132:sta, ruiskustahan irtosi 120, vai 122 heppaa. Tietysti 124 Spider on löytynyt Volumexinä kuten muuten Argentakin, siinä sulle vaihtoehto!
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, no taisi 131:ssä olla ainakin 115hv siinä 2l mallissa, nuo Volumetricon tiedot ja paperit kyllä kiinnostaisi. '131rally' varmaan kohta kommentoinee meille asiasta... :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

farkku Thema

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

taas oli Mobilessa mukava -93 turbo farkku neljään tonniin..

Tarttis oikein tuoda joskus kasa sekalaisia 16V turbo Themoja ihan vaan varaosiksi 8) II-koppaisia saisi parilla tonnilla hyvän kasan.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

No joo joo :D Täältä tullaan :lol:

Pikaselasin Raamatun = All the Fiats kirjan.

Noin nopeasti löytyi tällainen takaveto Fiat jota voisi käyttää 320hp koneella. Fiat Mephistopheles Eldridge Record vm. 1923. Siinä oli 21 litrainen kone... :shock:

Okei, no joo :roll:

131 Abarth oli sarjatuotanto auto, ja siitä irtosi 140hp vakiona.
131 Volumetric oli myös 140hp ja siis mekaanisesti ahdettu.
130 coupessa 165hp ja 130 Sedan 140hp
Dino 2400 180hp jne. harvinaiset mallit.

Enkyllä keksi tehokkaampaa sarjatuotanto mallia kuin 131 Abarth ja Volumetric. Niitä harvinaisuuksiahan tietty oli kuten 131 Abarth mekaanisella ahtimella, mutta on niin harvinainen ettei siihen varmaan saa mitään papereita mistään.

Tuohon 131 Abarthiin saa luokitustodistuksen vaikka minulta jos tarvii.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mutta tuskimpa Ville sitä takapään ripustusta haluaa tehdä Aparaatin ripustukseksi, tai siis haluaa mutta luvat ja osat... Mutta tuon Volumetricon paprut kun hommaat jostain Ville niin siihen sitten se mylly.

Eikö siinä All the Fiatissa (hitto ku ei oo kirjaa just nyt käsillä) muka ollut ollenkaan VX Argentaa, tuohan voisi irrota paprut meinaan aika helposti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

132 Turbo

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

meikäläisen tulevaisuuuuus projektistahan voisi rakentaa tuollaisen kivan TAKAVETO turbon. Vai onkos 132 samaa sarjaa kuin Argenta myös viranomaisten mielestä :?:
Oli muutes pörsissä myytävänä 132 endurancekilpuri tuhannella Eukolla ja Turussa laakerivikainen Thema turbo :roll:
Vastaa Viestiin