vvieri kirjoitti:Kyllä imusarjan (ali)paineeseen reagoiva paineensäädin on pakollinen varuste, se pitää suuttimen yli olevan paineen vakiona jolloin polttoainemäärään vaikuttaa vain suuttimen ohjauspulssin pituus.
No on ja ei. Ihan hirveätä eroa ei pienellä paineen elämisella ruiskutusmääriin saa. Pelkkä paineen nosto ei kovinkaan usein auta vaikkapa tilanteessa jossa suuttimet loppuvat hintsusti kesken.
Mutta totta se on ettei suuttimen toiminta ole enään kalibroitu paineeseen jos paine puuttuu. Herkkä ruisku tuosta voi seotakkin.
Niin. mikäli imusarjan paine korvataan ympäröivän ilmakehän paineella niin seokset menevät rikkaalle tyhjäkäynnillä ja laihenevat isolla kuormalla ja vielä voimakkaammin, jos moottori on ahdettu - yleensä kaivataan päinvastaista. On totta, että takaisinkytketyssä tilassa ruisku voi tämän ehkä kompensoida, mutta se hyöty poistamisesta jää silti mulle avautumatta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ei siitä mitään hyötyä olekkaan, haittaa ainoastaan. Mutta kokeilla voi vaikka vikatilanteen myötä tuota, jos on tarve.
Paineensäätimiä luulisi saavan vaikka liittimien väliin jos ei ehjää alkuperäistä löydy.
Anteeksi mutta en havainnut oliko tässä happianturia pakoputkessa vai ei.
Kulutus kyllä kärsii jos ei ole bensapaineella sellaista painetta mitä ruiskulle on ajateltu ilman lambdafeedpäkkiä mutta se lienee tiedossa.
Taisi suunilleen mennä niin kun omaa weberin iaw räpelsin että o.5 bar paineen pudotus tipautti seoksia 14:1, 15:1.
Minulla ei ole koskaan ollu iaw marellia lambdalla joten sen säätöikkunan laajuus ei hallussa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Jos Prismasta tässä kyse, niin eikös ne oo ajalta ennen kattia ja silloin siellä tuskin lambdaakaan on. Minkäänlaista takaisinkytkentää ei silloin seoksen muodostamiseen ole, vaan kartoilla (kierrosluku vs. imusarjan alipaine) mennään.
Lambdallista IAW:ta löytyy sitten esimerkiksi uudemmista, kuten 1.6 16v (Marea jne) kaverina.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Juu kyllä mullakin on vahva muistikuva että prisman kytkiksestäkin löytyy lambda. Omassa prismassa taisi myös olla johdot lambdalle mutta ecussa ei luonnollisestikaan ko karvoihin ole mitään kytketty.
Ai niin ja mullahan on katti prismassa pakollisena
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vedenlämpöanturille on muuten samat arvot, mutta
+80C 0,34-0,41kohm
Edelleen on kylmäkäynnistyksessä ongelmaa Prisman kanssa, käy hetken ja sammuu kunnes on käynnistänyt tarpeeksi monta kertaa uudestaan niin alkaa pysymään käynnissä.
Olen kokeillut ainakin 3 eri vedenlämpöanturia ja yksikään ei ole antanut yllä kuvatun mukaisia vastusarvoja. Viimeisin hankinta oli bielsteiniltä varmasti alkuperäisen varaosanumeron mukainen anturi mutta eri arvoja sekin antaa eikä homma pelitä. Ilma-anturi antaa oikeanlaisia lukemia joten se pitäisi olla ok.
Tämän hetkinen kyseinen anturi on numerolla 7547977:
Sinänsä inhottava anturi, kun ei ole lineaarinen. NTC-vastus kaiketi. Joka ei nimestään huolimatta ole vastus, Mutta nyt kun on lämmintä, niin laita johdon päähän kylmällä moottorilla joku 4kohm vastus ja katso käynnistyykö parinkympin lämmössä kunnolla.
Piti vielä kopsata vanha teksti, että onhan tuo tyhjäkäyntisäädin huollettu?
Sämpy kirjoitti: ↑12.01.2021 14:35
Täydennetään noita vanhoja sepustuksia. Lisäilmalaitos lie pulssiohjattu tms eli sitä ei käyne huijaaminen, mutta on myös erittäin herkkä likaantumaan. Useammasta yksilöstä olen ruiskutellut aseöljyllä ja huljutellut likaa pihalle, jonka jälkeen tyhjäkäyntiongelmat on yleensä kaikonneet. Sen männän pitää siis olla höyhenenherkkä liikkumaan.
Kokeilin jo jossain vaiheessa laittaa vastusta johdon päähän, simuloidakseni silloista ulkolämpötilaa. Voisihan tuota kokeilla vielä uudemman kerran.
Tyhjäkäyntisäätimen olen avannut pariin otteeseen ja putsaillut, viimeksi juurikin aseöljyllä huljutellut ja se kyllä liikkuu ainakin ihan ok. Hieman ehkä kuluneen oloinen ja kun sen menin purkamaan ekalla kerralla sen kummemmin ajattelematta niin sen ruuvin säätö voi olla mitä sattuu. Olikohan jossain räjäytyskuvaa ylipäätään siitä että voisi tarkistaa onko kasannut sen oikein?
Lämpimänä sitten käy kyllä tyhjäkäyntiä ihan nätisti kun sain TPS-anturin säädön kohilleen.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Niin ja ite en saanut kunnolla toimimaan säätämällä TPS anturin arvojen mukaan. Olen sitten säätänyt käytännössä että menisi kaasua nostamalla moottorijarrutuksella ja samoin tyhjäkäynti ei toimi kunnolla jos luulee läpän olevan liikaa auki niin siinäkin säätänyt että kierroksilta tippuu nätisti tyhjäkäynnille. Mutta oliko että jos liian alas taas säätää anturin niin sitten nyki tasakaasulla tms. Jotta pitiköhän olla niin että just menee moottorijarrulle mutta ei yhtään pelivaraa. Ei muista enää, liekö yli 10 vuotta aikaa tuosta toimenpiteestä. Sen muistan, että yritin sillä vastusarvolla joka oli kirjassa, mutta ei toiminut kunnolla.