Pyörijä..

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Pyörijä..

Viesti Kirjoittaja Marko »

Niin multa halkes pyörijä mun 903cc koneesta. Mistä moinen johtuu?
Tässä on autosta kuva http://koti.mbnet.fi/~metsanen/ratakuvat/IMG_0213.JPG
(huom. en ole itse kuvassa.)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Moro

Ompa kähee kulkine! Kuljettajan ilme kertoo kaiken. :lol:

Pyörijä (lähetyssaarnaaja) on saattanut osua virranjakajan kanteen (klipsi irti, jos on klipsimallinen kansi), tai sitten vaan vanhuuttaan hapertunut ja haljennut kyllästyttyään läpilyönteihin tai jotain. Kannattaa myös katsoa onko akselissa niin paljon klappia / jotain irti että olis sen takia päässyt osumaan jonnekin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Joo täytyy tarkistaa... Kai se hajos vaan vanhuuttaan. Klipsit oli kiinni ja se hajos kun kiihdytin (yli 7000rpm)
Sanos kun näytät tietävän, että paljonko jyrkempi nokka maksaa?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä en ole guru noissa vanhoissa tappikoneissa, varmaan joku joka tietää paremmin voi tähän väliin heittää jotain.

Käsittääkseni nuo nokat on aika harvinaisia mutta tottakai hiomalla sitten saa teetettyä, muutamia pajoja on mainittukin OHC ja TC koneita koskevissa threadeissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Sitä mää vaan ihmettelen kuinka hiomalla nokka-akselista voi tulla parempi? Me yritettiin kaverin kanssa hitsata lisää nostoa, mutta ei se pyöriny enää (nosto 14mm!!, huom eri moottori) vähä meni ohi aiheen... Mitäs jos tohon 903 laittas kaks kurkusen kaasarin ja jyrkän nokan, niin eikös se hyvin potkis? Peltisarjan mää jo teinkin...
Nytten tehopaino suhde on yksi hevosvoima liikuttaa noin 5 kiloa!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hionnassa pienennetään nokan perusympyrää (poistetaan materiaalia lähinnä siltä nokan vastakkaiselta puolelta akselia) joilloin itse nokka jää korkeammaksi, eli saadaan lisää nostoa. Samalla voidaan muotoilla nokan kylkiä jolloin nostokäyrä muuttuu.

Käytännössä näihin hommiin tarvitaan erikoiset tarkkuushiomalaitteet joten ei onnistu kotona tavallisilla tarvikkeilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tuomas
Viestit: 5
Liittynyt: 16.01.2003 02:27

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Mun kaverin 127:sta halkesi myös pyörijä kun oikein kunnolla kiihdytti kierrättämällä. oliskos ollut huono erä myynnissä jossain tarvikeliikkeessä.. Pikaliimalla tekee ihmeitä, ja vähän vähemmän kierroksia myllyyn ennenkuin vaihtaa uuteen.
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Joo kyä määkin sen liimasin jotta sain pois tieltä...
Juu kiitos kaikista vastauksista!!
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Mutta eiköhän tolla Ville Vierillä ole kaikista kähein fiiatti!
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

No nythän mää vasta hokasin, kuinka se nokka hiotaan!! Tosiaan väärältä puolelta, niin kyllähän se nosto kasvaa!! Kiitoksia vaan tiedoista!!
Vastaa Viestiin