FAQ tekniikasta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

FAQ tekniikasta

ViestiKirjoittaja vvieri » 15.07.2005 07:12

Tähän alan keräämään linkkilistaa, jonkinlaista FAQ:ta, yleisimmistä käsitellyistä aiheista. Lista on vasta raakile. :wink:

Tappikoneet - 850, 600, 133, ym. takamoottoriset ja 903cc

Koneet - Vaparit
Kiristysmomentit
Paljonko tehoa?
Kaasaria 127:aan
903sen Virinokasta, 2-kurkkusesta kaasarista yms.
seiskan 903:sen peltisarjan mittoja
843 ja 903 jakajat
Savut ja epäonni
Fiat 600 ja 127:kan kone
micran männät 903:seen
128:n kaasuttimesta
Projekti 133
600:sen koneesta
Hihat palaa...
133
Fiat 127:n virittäminen????
133:seen seiskan ysidesinen ja 600 laatikko?

Koneet - Ahdetut
127/ 900 turbotus
Turbomäntää 127:n tappikoneeseen?
903 koneeseen virranjakajan muutos turbokäyttöön
Mikä "pieni" kone turbolle
850:n koneen turbotus - yksipisteruisku, kaasari, jne

Koneen pyörimissuunnan vaihto
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=7648" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1739" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=863" onclick="window.open(this.href);return false;

600:n vaihdelaatikko
600:sen vaihdelaatikon heikoin lenkki...?

Jarrupäivityksiä (600/850/133)
850 Specialin, ym.
127:n jarrujen asennusta
Jarruremppaa
Lisää levyjarruja
Lisää levyjarruja
133:n tekniikkapäivitystä
Fiat 600/850/133 tietopaketti

Alusta
850 iskareista

Sekalaista 850:sta
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=16858" onclick="window.open(this.href);return false;

Kytkentäkaavioita
133:seen potkua

Verrokeista
850
850 vs. 600
Fiat Abarth 1000 Berlina Corsa 600:n verrokkina

127

903cc koneet - ks. takamoottoriset.

SOHC-kone seiskaan
1.3 Kone 127:n
127:aan uunoa.. sopii kuin sukka naamaan..
olikos se nyt minkälainen homma ...

TC-kone seiskaan
127:kaan 1.6twincam?

Fire-kone seiskaan
127:aan 999 fire kuinka???

Yleistä 127:n moottorinvaihdoista
127:n verrokeista

vetarit - voimansiirto
127:n vetonivel

alusta ja madallus
Pohditaampa nyt loppuun: fiat 127 ja sen madallus.
127 r.F
Mm. linkkikokoelmaa vanhemmista keskusteluista...

X1/9

Moottori - ks. SOHC.

Virittäminen
murtoluvun virittäminen

Regata, Ritmo

Moottori ja sen virittäminen:
60, 65, 70 tai 85: ks. SOHC
100, 105, 125TC, 130TC: ks. TC

Muuta
Vaihteiston välitykset

Uno

Fire-koneet (myös Punto)
Mikä "pieni" kone turbolle
unoon vähän lisäpotkua
Firen virittely
127:aan 999 fire kuinka???
Erään 999 FIRE T:n penkitys - turbo
Punto 55 -98 sylinterikansi - Moottorin kiristysmomentit
Fire venttiilinvälykset
Ruiskukoneen vianetsintään katso alhaalta myös Ruiskut - Bosch yksipiste. 16v Firen (Punto) kohdalta katso Brava/Bravo...

Jarrut
Uno Turbo pääjarrusylinteri
Etu jarruista pelkääjän puoli on taas alkanut jäkittämään
Uno Firen jarruvaloista
Unon käsijarrusta tehokkaampi, mutta miten?
Unon käsijarrun valokytkin?
jarrunesteen vuoto
Unon kuorman mukaan toimiva takajarrun säädin?
Uno fire ja jarruongelma
FIre unoon turbo unskin jarrut, pitäis sopia.
Tbo Unon takajarrusatulan remppaa

Moottori
(Ks. myös Fire ja SOHC -konekohtaiset)

Vaparit
Uno 70s ie '90 puuttuva letku?
uno sammuilee
Uno 45ie:n käyntiongelmia... VIKA LÖYTYI!
Unossa kaasutinongelma (+ vähän rönsyilee...)?
Moottori halki?
vm-85 Uno fire joka jatkaa nykimistä
91 Bensapumppu ongelmaa, ei käy.

Uno Turbo
Pössäyttely kylmäkäynnistykessä ja mooottorijarrutuksessa
Turbo unon nokka-akselin öljyongelma
Sopiva moottoriöljy turbo unoon
Suuttimille tulevien bensaletkujen uusintaa

Uno: Vaihteisto + vetopuoli
VM 95 vaihteistoöljyn tilavuus
Unon 5 vaihteinen laatikko 127:aan
Turbo unon vaihdekeppi lötkönä, ei löydy vaihteet.
Turbo Unon Mk1 ja Mk2 askien yhteensopivuus (= Erot)
Uno 60:SEEN 70:sen 5-v aski.
4 vaihteseen Fireen 5 vaihteinen aski
Unon vaihteet eivät irtoa ajossa päältä
Uno takapyörän laakerin vaihto
-88 unon aski vinkuu
Unon vaihdelaatikko vuotaa vaihteisto öljyt ulos
Etupyörä jytkyttää, laakeri rikki, vetareissa klappia.

Uno - Ohjaamo ja sähkö heebeleet jne
Lämmityslaite vinkuu.
Pakkivalo ei pala. Uno -90

Croma / Thema

jarrut
Croma Tie:n ja IE:n takajarrut + sytytyspuola
Thema-asiaa
Croman takajarrusatulan purkaminen

jakohihna
Theman jakopään hihnat
Kampiakselin hihnapyörän pultti on sitten vasenkätisellä kierteellä!

Tappelua hihnan käyttöiästä:
Theman jakohihnan kesto
Jakohihnatappelua, osa 2

Moottori - 'katso TC-koneet'.

Brava / Bravo / Marea / Stilo

5-mukisen nokkahihnan vaihto, myös Fiat Coupe
Kuka vaihtaisi remmin Bravo HGT:hen?
Turbo coupen jakohihna
HLX Marean jakohihna poikki

1.6 16v moottori ja sen hyötykäyttö
marea/brava/bravo 16v 1.6 unoon?turbotus?

1.8 16v moottori ja sen hyötykäyttö
1.8 16-venttiilimoottori ja Murtsika (pohdintaa)
1.8 16v Tipoon?

1.2 16v Fire-koneesta
fiat brava 1,2 16v -99 ajoitus
fiat brava vm 2000 1.2 16v jakopään ajoitus (+kannen momentit)

Uudempien 16v koneiden nokkien ajoituksista
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=17013

ABS-yksikön korjaus
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=15002

Stilon ajovalojen korkeudensäätömoottorit
viewtopic.php?t=22517

Takatukivarsien laakeroinnin korjaus
viewtopic.php?f=2&t=20003

TC-koneet

Kiristysmomentit (myös 131 OHV)
1.6 TC momentit

16v
16V kansi
Uno 2.0 16VT
Uno 2.0 16VT
16v vapari & Mahlen männät
Kannen kiristysmomentit

virittäminen - turbo
Thema Turbo 8v:n viritys + muuta huttua
Vaihtoehtolohko/kokomotti graleen?
Sytytyksestä ja nakutuksesta ja paljon muusta...
131 2000tc turbo ongelmia..!
portattuja turbo tc kansia?
TC:n nokat (vaparin nokat turboon)
Croma/Thema nokka-akselit
Turbonenien koneistus...
Kannentiivisteistä
H-profil kiertokanget 2000TC:een

Kannentiivisteet - ks. myös 'Yleistä virittämisestä'.

virittäminen - vapari
2Litrasen TC:n virittäminen
TC:n viritys
Mitä kannattaa tehdä 130 ritmon koneelle koniwattien lisäämiseksi?
croman kansi
2.0TC woimaa!
Fiat Argenta 2000 I.E:n viritys
Regatan kone pystyyn, mahdollista?
1 tuuman leveä jakohihna
koneen kasaajaa kaivattais.
Öljynlämmöt +120^C
koneiden hajoileminen
130 TC.i.e projekti
Argenta EVO2 moottorin suunnatonta synnytystuskaa!
pystykoneeseen vinokoneen männät?
Theman kansiremppa + kannen muutoksia
Kiristysmomentteja

Vinokone pystyyn?
1600tc vinokone suoraan -apua tarvitaan!
Regatan kone pystyyn, mahdollista?
Twincamin nokkien voitelusta...
Vino tc:n pystytys ladaan

Alakerta ja öljynkierto
16V gralen laakerivälyksistä
2000TC ja öljynkierto ongelma suurilla kierroksilla.
Fiat horror show, Night of the dead Fiats.. Kauhujuttu..
öljy sprayt männille
Miten saa kiertokankien laakerit kestämään
Miten saa kiertokankien laakerit kestämään
Alakerta-asiaa...
Kiertokangen laakerien vaihto croma cht -87
Kampikammion huohotuksesta
Vinokoneen kampiakselin hihnapyörän pultti on sitten vasenkätisellä kierteellä!

Vinokoneen laakerityypit
laakereiden sopivuus?
Laakerit

SOHC-koneet (128/Ritmo/Regata/Uno..)

Kiristysmomentit

virittäminen - turbo (ml. Turbo Uno)
Turbo Uno
1116 turpo kuussatanen

Kannentiivisteet - ks. myös 'Yleistä virittämisestä'.

virittäminen - vapari
OHC-moottorin viritys
Unon 1.3l koneen virittäminen ja 127:n alusta
Fiat 128 ja viritys

TC:n kansi ei sovi...
tc kansi ohc koneeseen?

Yleistä virittämisestä

Moottorinvaihdot ja katsastus
tc ladaan?
(Ks. myös 'Vinokone pystyyn')

Ahtaminen ja lupakäytäntö
Luvat 127/A 112 turbottamiseen
600:sen turbotus

Ahtaminen ja tekniikka
Sytytyksestä ja nakutuksesta ja paljon muusta...
Hukkaportin putki kollektorilta
131 2000tc turbo ongelmia..!
Thermotec ja turbon pakosarja
Kaasari (Firen) turbottaminen
Virikaasari turbossa
Kaasuttimen paineistus
Turbon kaasutin
Painekotelon tilavuus

E85
E85-polttoaineen käyttäminen Uno turbossa? - Etanolibensan käytöstä yleensä
Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat) -> puristussuhde, seossuhteen vaihtelut
RE 85 Delta integraleen

Kannentiivisteet
Kuparinen kannentiiviste
turbo unon kansipaffista ja muusta..
kannentiiviste

Öljysprayt
Öljy suuttimet....mistä?

pakoputkistot ja -sarjat
Pakoputkiston kokoojat, kammiot yms. viritykset.

Oheislaitteet
Mistä pienikokoinen laturi?

Yleistä tekniikasta

Moottorin jäähdytys ja lämpöongelmat
Jäähdytin
Sytytyksestä ja nakutuksesta ja paljon muusta...

Ruiskut - Bosch yksipiste
Auto ei käy

Öljyt
ÖLJYT; moottori/perä/laatikko
mitä öljyjä moottoreissa käytätte?
Mitä öljyä 127 laatikkoon ? + vertailua kilpakäytöstä

Etuvetoisten vaihdelaatikot
lukko seiskaan
Unon vaihteistot

jarrut
Täräys jarrupolkimessa (croma)

Kytkimet
Sintterikytkin

Sähkötyöt
Sähköjohdoista ja liittimistä

Kiitokset avusta Unon linkkien kanssa menevät nimimerkille '964', sekä linkkien muuttamisesta näppärämmin luettavaan muotoon nimimerkille 'Meltdown'.
Viimeksi muokannut vvieri päivämäärä 07.05.2010 00:52, muokattu yhteensä 31 kertaa
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19138
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

ViestiKirjoittaja juha » 16.07.2005 02:19

Kommentoin kiellosta huolimati...
Eikö olisi järkevämpää poimia se "asia" teksti tiiviiksi asia-paketiksi?
Pistää vaikka näitä nastalla ripustettuja treadeja enemmänkin, mutta sisältäen vain sitä asiaa, eikä vain linkkejä.

Omasta mielestä toimisi tarkoituksessaan paremmin.
En kiellä etteikö olisi todella iso urakka...
juha
 

ViestiKirjoittaja vvieri » 18.07.2005 09:10

Näinhän se olisi, mutta itsellä ei ole millään niin paljoa aikaa. Ja palveleehan tuo FAQ välttävästi noinkin. Tietenkin jos jollain on halua ja aikaa alkaa moista tekemään niin laitan kyllä sen sitten näkyville. :wink:
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19138
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

ViestiKirjoittaja Meltdown » 01.10.2005 23:54

mitäs jos ton listan muotoilisi ennemmin näin - eli laittaisi otsikon tuohon linkkiin:

Koodi: Valitse kaikki
[url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=1536]Croma/Thema nokka-akselit[/url]

Croma/Thema nokka-akselit

Oletkin näköjään kivasti muokannut tota FAQ:ta. Öljykeskustelu on jo siellä - toinen suht usein kysytty homma on momentit. Ne olisi hyvä lisätä tonne.. (kun toi vasemman käden kierre -kommenttikin on jo tuolla :) )

Jos vaan kelpaa niin tässä noi muokattuna (lisäsin pari juttua mm. turbonokista):

[ Lista siirretty FAQ:hun ]
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Meltdown
 
Viestit: 2710
Liittynyt: 14.03.2005 00:20
Paikkakunta: Järjenpää

ViestiKirjoittaja vvieri » 03.10.2005 06:24

Monet kiitokset. Jotenkin oli itse liian laiska tuohon hommaan. 8)

Siirrän tuon sinun versiosi tuonne ylimmäksi.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19138
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

ViestiKirjoittaja NesteHukka » 05.11.2007 10:23

Tässä ihan pikkupikku vinkki jos autosi kärsii venyneistä jousista virranjakajan ennakonsäätimessä.
Poista jouset ja laita ne jonkinlaiseen puristimeen, jotta ne saavuttavat minimimittansa.
Tämän jälkeen lämmitä niitä tällaisella minikosaanipolttimella punahehkuun.
Anna jäähtyä puristimessa.
Kun jäähtyneen jousen ottaa puristimesta, sen ei pitäisi avautua yhtään. Tällöin operaatio on onnistunut.
NesteHukka
 

ViestiKirjoittaja vvieri » 05.11.2007 10:25

Onko jousi tuon jälkeen vielä joustava?
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19138
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

ViestiKirjoittaja eaton/holset power » 05.11.2007 12:33

olen saanut itse sen ymmärryksen että jousiterästä kun halutaan modata puristus voiman suhteen niin tarkasti lämmittämällä esim, uunissa , on lämmittämisen ajan pituudella merkitystä siihen paljon jousen puristus voimaa halutaan pienentää. mutta tässäkin raja tulee vastaan minkä jälkeen jousta ei enään saa löysemmäksi.

en ole metalli miehiä eli joten joku muu saa tarkentaa jos olla väärässä :oops:
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
eaton/holset power
 
Viestit: 1468
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

ViestiKirjoittaja Luigi » 05.11.2007 14:19

Jousi pitäisi karkaista vielä uudestaan tuon kuumennuksen jälkeen. Ja sekin pitäisi tehdä tietyllä tavalla, jos halutaan alkuperäisen kaltaiset ominaisuudet...
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7590
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FAQ tekniikasta

ViestiKirjoittaja sampsulisami » 19.04.2012 20:55

Bravo t-jet
sampsulisami
 
Viestit: 1617
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FAQ tekniikasta

ViestiKirjoittaja GreenThing » 20.04.2012 05:10

Kivat popupit.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
En minä sano enkä kiellä. En ole puolesta enkä vastaan - pikemminkin päinvastoin.
Avatar
GreenThing
GFF
 
Viestit: 2278
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä


Re: FAQ tekniikasta

ViestiKirjoittaja ricks » 10.02.2017 12:49

Hyvää tietoa, hyödyllisiä 8-)
ricks
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10.02.2017 12:47


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot]