Jousien madaltamisesta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Tero
Viestit: 84
Liittynyt: 20.12.2002 17:21

Jousien madaltamisesta

Viesti Kirjoittaja Tero »

Saako auton jousitusta madaltaa "kotikonstein"?? kuulemma katsastus mies ei tykkää hyvää
Avatar
FiatAbarth
Viestit: 30
Liittynyt: 19.12.2002 20:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FiatAbarth »

Siis teoriassa ei saa, mutta... jotkut on kuulemma lyhentäneet jousia kotikonstein = rautasaha/rälläkkä. Jolloin jousi lyhentyy ja samalla alusta 'jäykentyy'. Katsastusmies harvoin huomaa, varsinkin jos kyseessä on ns. vanhempi malli. Näinhän ei saa tietenkään tehdä. 8)
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Niin, alusta todellakin jäykentyy vain lainausmerkeissä. Lineaarisen jousen jäykkyys ei muutu pituuden mukaan. Lopputuloksena usein onkin matala, entisen pehmyinen jousitus, joka paukkaa toppariin. Jos mitenkään mahdollista, meneppä vaikka hajottamolle, ja valitse sopiva lyhyempi jousi jostakin muusta merkistä, monella purkaamolla on isot kasat irtojousia joita voi testailla ja mittailla. Progressiivinen jousi onkin sitten eri asia. Esim. B-asconan takajousi on progressiivinen ja jos sitä lyhentää, lähtee ensin pehmeä jousi, tällöin jousi luonnollisesti jäykistyy.

Jotta saivartelu menisi äärimmäisyyksiin :D niin tod.näk. jousi kuin jousi hieman jäykistyy lyhennettäessä, tämä johtunee langan nousukulmasta. Siis se loivinkulmainen ajetaan pois, ja jousi alkaa suoraan jyrkkäkulmaisesta. Tämä on kuitenkin varsin vähäinen hyöty.

Muistettakoon kuitenkin että omassakin ekassa figessä :oops: oli samanlaiset lyhennetyt jouset :wink: Se oli tietysti 131 Racing :wink:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pieni kevyt teoria jousista taitaisi olla paikallaan. Tuo lineaarisen jousen joustohan on sama jokaiselle kierrokselle joten kun kierroksia vähennetään niin samalla jäykkyys lisääntyy, täähän on ihan maalaisjärjelläkin ajateltavissa joten empä nyt ala kaivamaan kaavoja tuolle. Mutta lisääntyykö riittävästi ettei jousi hakkaa toppareihin niin se onkin taas eri asia, riippuu joustovarasta ja etc, yleensä ei jos madallus on radikaali... Joten kun hyvää halutaan niin tuo rompparikierros on paikallaan mikäli ei valmista settiä autoon löydy, ja on turha uskoa että välttämättä ekalla kerralla löytyy hyvät jouset tuolla rompparimenetelmällä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

:?: :shock: :?: Näinkö menee? Täytyypä sanoa että olen ajanut autoilla aivan harhaoppineena! :lol: Noooh...

Tuolla periaatteella jos jousi on esim. 20kg ja siinä on kierteitä 10, katkaistaan yksi jenka pois on jousi 22,22kg jäykkä ja tämä katkaistu pätkä 200kg???
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin, kerroppa millainen on 20kg jousi, siis se painaa 20kg, eiks niin. Tästä kun katkaistaan kymmenesosa pois niin se painaa enää vain 18kg ja pala 2kg.

No asiaan, jousen jäykkyyskerroinhan on taas vaikkapa 20kg/cm (tai no oikeestihan pitäis puhua Newtoneista :lol: ) kuten esimerkissä kirjoitit. Niin kun tosta jousesta katkaistaan pois yksi kierros niin se ei 20kg painolla enää menekkään 1cm kasaa, eiks nii, koska jokainen kierros joustaa oman osansa ja kun yks otetaan pois niin se joustaa vähemmän samalla kuormalla. Kun tätä leikattua kappaletta painetaan 20kg voimalla niin se menee vaan kymmenesosan, eli että se painuisi saman sentin niin pitää olla 200kg massa sen päällä. Tulikohan tämä jousiasia nyt väännettyä riittävän hyvin rautalangasta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

H&R yms. ns. oikeat jousten valmistajat käyttävät nykyään kiloja, englantilaiset pilipali jouset (joita käytän itsekkin :oops: ) käyttävät Nm asteikkoja.

Eikös jouset olekkin väännetty rautalangasta?? :D
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Englantilaiset eivät tosiaankaan käytä Nm (vääntömomentin yksikkö) vaan lbs:sejä, eli eiks :oops: se oo paunaa per tuuma. Oikea jousivakion yksikkö on N/mm (kai se oli mm eikä cm :oops: , pitääkin oikeen joskus tarkistaa), eli siis voima millä jousta painetaan (yleensä massax9.8m/s^2) per matka minkä jousi painuu. Yleensähän vaan puhutaan kiloista...

Pitääköhän hommata noihin harrasteautoihin komposiittijousi taakse?? Näin ei tarvitsisi vääntää sitä lattaraudasta. Tehdäänkö Ville yhteishankinta... :wink:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

:oops: lbs piti kirjoittamani.. nyt menee lipsit sun muut niin sekaisin että taidan vaieta tästä aiheesta :lol:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

HH, tuo voisi olla hyvä idea 127:n taakse. Tällä hetkellä on ongelmana että jousitus pohjaa turhan helposti mutta toisaalta jäykistäminen saattaa pilata nyt sinällään hyvin toimivan alustan. Jokin progressiivinen ratkaisu?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuo noiden takapään jousituksen kantavuus on pikkasen ongelma silloin kun auto on matala, Aparaattikin pohjaa aika helposti, tukivarsissa topparikumien kohdat eivät ehdi ruostumaan. :lol: Niin ja se on orginaalikorkeudessa... 8)

Tuollainen komposiittijousi on aina välillä ollut mielessä, pitääköhän alkaa kaivamaan Vetten jousista mittoja ja jäykkyyksiä, siihenhän saa noita "muovijousia" :shock:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin